@article { author = {eskafi NOGHANI, maryam and sedighouraee, gholamreza and BAKHSHI, HAMED}, title = {Designing a Practical Strategy for a Healthy Marriage}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {2-14}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The increase in divorce in Iran has become a social issue as the lack of policy-making in this area has resulted in immediate, cross-cutting and ineffective measures, as well as numerous parallel and repetitive actions. Since it has become a cultural issue in addition to a social issue, it requires a pre-determined unity and model. This article draws on Sprigen's theory following a social cultural policy to design a model that, if it cannot reduce the problem of divorce, at least a comprehensive policy design. With the title of Healthy Marriage. To this end, the researcher has attempted to provide an appropriate solution by drawing on existing research and data derived from studies of divorce in the social and psychological field and examining their strengths and weaknesses, after identifying the most important causes. In order to chart a better future for Iranian society in the field of marriage. In the endOf article has a social policy.}, keywords = {Divorce,Healthy Marriage,Strategy Design,Policy}, title_fa = {طراحی راهبرد عملی برای ازدواج سالم}, abstract_fa = {افزایش طلاق در ایران در حالی تبدیل به یک مسئله اجتماعی شده است که فقدان الگوی سیاست‌گذاری در این حوزه منجر به اقدامات آنی، مقطعی و فاقد اثربخشی لازم و نیز موازی‌کاری‌های زیاد و بی‌نتیجه شده است. این موضوع علاوه بر مسئله اجتماعی، مسئله‌ای فرهنگی نیز شده است، بنابراین نیازمند یکپارچگی و برخورداری الگویی ازپیش‌تعیین‌شده است. این مقاله با الهام از نظریه اسپریگن به دنبال سیاستی فرهنگی اجتماعی است تا به طراحی الگویی دست یاید که اگر نتواند مشکل طلاق را کاهش دهد، دست کم به طراحی سیاستی جامع با عنوان ازدواج سالم بپردازد. به این منظور محقق با استفاده از اطلاعات موجود و داده‌های مستخرج از مطالعات مرتبط با طلاق در حوزه اجتماعی و روانشناسی و بررسی نقاط و قوت و ضعف آنها، پس از طرح علل مهمتر، به ارائه راه حل مناسب در این زمینه پرداخته تا بتواند آینده‌‌ای بهتر برای جامعه ایران در حوزه ازدواج ترسیم نماید.}, keywords_fa = {طراحی راهبرد,طلاق,ازدواج سالم,سیاست}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243107.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243107_03298342e16f579afa2aa524f6dbd787.pdf} } @article { author = {Nazemi, Gholamreza and Rezazadeh, Razieh and Saghatoleslami, Amidoleslam and Sarvari, Hadi}, title = {Review and Survey of Inefficiencies of Iran Urban Construction and Development Plans (Urban Master Plans)}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {16-38}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The discussion of the inefficiency and failure of Iran's urban master plans and the governanceinstitutions' resistance to reforms highlighted the need to investigate the inefficiencies.The research began with this question: from where is the root of the criticismsand inefficiencies raised? This research is of qualitative type with an exploratoryaspect conducted by the Straussian model, the data documentary search (70 articles),and purposeful interview (20 experts). The collected data were categorized in the formof open coding, axial coding, and selected coding. The study results were confirmed andapproved by the participants with "Cresol questions Assessment." The aim is to shedlight on the underlying causes of inefficiency in urban construction plans. The findingsof the study were categorized in 10 fields of "macrostructure of Iran's urban planning",and structures of "political", “law and legal", “administrative and organizational", “decision-making", “urban planning", “leadership", “power", “evaluation” and “monitoringand observation”.These categories showed that the most important underlying causes ofinefficiencies are “lack of common planning language", “weakness in “policymaking andpolicy-taking", “lack of integrated legal structure", “disproportionate organizational structure",“centralized decision system", “incompatible master planning model", “incompatibilityof the management system", “inappropriate interference of power elements", “lackof evaluation structure” and the “inefficiency of the monitoring and oversight structure”.These causes result in applying the current method and planning model, which is incompatiblewith the Iranian planning environment.}, keywords = {Iran Planning Structure,Inefficiency,Urban Planning,master plan,Comprehensive planning}, title_fa = {بازخوانی و زمینه‌یابی ناکارایی‌های طرح‌های توسعه و عمران (جامع) شهری ایران}, abstract_fa = {گفتمان ناکارآمدی و ناکامی طرح‌های جامع شهری ایران و مقاومت نهاد‌های مسئول در اصلاح شیوه‌های جاری، ضرورت زمینه‌یابی ناکارایی‌ها را برجسته کرده و پژوهش با پرسشِ ریشه انتقادات و ناکارایی‌های مطرح‌شده در کجاست؟ آغاز شد. این پژوهش از نوع کیفی با جنبه‌ی اکتشافی است که به روش داده‌بنیاد مدل استراوسی، داده‌یابی اسنادی (70 نوشته‌ی علمی پژوهشی) و مصاحبه‌ی هدفمند (20 نفر خبره) در قالب کدگذاری باز، محوری و گزینشی فراهم و برآیندپژوهش با «ارزیابی به کمک پرسش‌های کرسول» به ‌تایید مشارکت‌کنندگان رسید. هدف پژوهش روشن‌کردن زمینه‌سازهای ناکارایی طرح‌های جامع شهری است و یافته‌های پژوهش که به ترتیب اهمیت در 10 زمینه‌ی «ساختار کلان برنامه‌ریزی شهری ایران» ساختارهای «سیاسی»، «حقوقی و قوانین»، «اداری و تشکیلاتی»، «تصمیم‌گیری»، «برنامه‌ریزی شهری»، «راهبری»، «قدرت»، «ارزیابی» و «پایش و دیده‌بانی» در چارچوب «ساختارهای برنامه‌ریزی شهری ایران» مقوله‌بندی شد، نشان داد که مهم‌ترین زمینه‌سازهای ناکارایی به ترتیب هر ساختار «نبود زبان مشترک برنامه‌ریزی»، «ضعف در سیاست‌سازی و سیاست‌گذاری»، «نبود ساختار حقوقی یکپارچه»، «ساختار سازمانی نامتناسب»، «نظام تصمیم‌گیری متمرکز»، «الگوی برنامه‌ریزی جامع سازگار نشده»، «ناسازگاری سامانه‌ی راهبری»، «دخالت نابجای عناصر قدرت»، «نبود ساختار ارزیابی» و «ناکارآمدی ساختار پایش و دیدبانی» است و کاربست شیوه و الگوی برنامه‌ریزی کنونی که با محیط برنامه‌ریزی ایران، ناسازگاری دارد نیز پیامد آن است.}, keywords_fa = {ساختار برنامه‌ریزی ایران,ناکارایی,برنامه‌ریزی شهری,طرح جامع,برنامه ریزی جامع}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243116.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243116_8256620ef29b97ae4bb0442d49d08170.pdf} } @article { author = {Ebrahimpour, Habib and Faturechi, Zahra and nemati, vali and Hamzehei, Nasrin}, title = {Analyzing the role of moderating good governance in the relationship between globalization and economic growth in developing countries}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {40-69}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to examine the moderating role of good governance in the relationship between globalization and economic growth in developing countries. Four models were used in this study and the coefficients of indices in these four models were measured with and without control indices. The method of data analysis using the unbalanced panel data method is the GLS. The study used data from 132 developing countries between 2007 and 2017. The model estimation results show that the governance index has a positive and significant effect on the economic growth index and also the globalization index has a positive and significant effect on the economic growth and finally good governance as a moderating variable in the relationship between globalization index and economic growth. It has a positive and significant effect. The results show that good governance by providing business and investment opportunities can enhance the impact of globalization on economic growth. Good governance by focusing on improving the efficiency of the economy contributes to the growth and expansion of globalization.}, keywords = {good governance,Globalization,economic growth}, title_fa = {تحلیل نقش تعدیل‌گر حکمرانی خوب در رابطه بین جهانی‌شدن و رشد اقتصادی در کشورهای در حال ‌توسعه}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل‌گری حکمرانی خوب در رابطه بین جهانی شدن و رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است. در این پژوهش از چهار مدل استفاده شد و ضرایب شاخص‌ها در این چهار مدل با حضور شاخص‌های کنترل و هم بدون حضور شاخص‌های کنترل اندازه گیری گردید. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش داده‌های تابلویی نامتوازن روش اثرات ثابت با الگوی ( GLS) می‌باشد. در این پژوهش داده‌های 132 کشور درحال‌توسعه بین سال های 2007 تا 2017 استفاده شده است. نتایج برآورد مدل ها نشان می‌دهد که شاخص حکمرانی تأثیر مثبت و معنی داری بر شاخص رشد اقتصادی دارد و همچنین شاخص جهانی شدن بر رشد اقتصادی تأثیر مثبت و معنی داری دارد و در نهایت حکمرانی خوب به‌عنوان متغیر تعدیل‌گر در رابطه بین شاخص جهانی شدن و رشد اقتصادی تأثیر مثبت و معنی داری دارد. نتایج نشان دهنده آن است که حکمرانی خوب بـا ارائـه تجـارت و فرصت های سرمایه‌گذاری می تواند تأثیر جهانی شدن بر رشد اقتصادی را تقویت کند. حکمرانی خوب از طریق تمرکز بر ارتقا کارایی اقتصاد موجب رشد و گسترش جهانی شدن می‌شود.}, keywords_fa = {حکمرانی خوب,جهانی شدن,رشد اقتصادی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243108.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243108_116d61c870f3440259577cfaf46624ce.pdf} } @article { author = {Shakiba, Atena and mehraban ghahfarokhi, negin and madani, javad}, title = {The role of policy networks in promoting the administrative health of public organizations}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {70-95}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Policy networks are one of the new elements in policy-making area. Networks are able to create links in order to increase participation between policy makers and help them to achieve their goals. Given the process of policy making in the administrative system of our country and the spread of administrative corruption, the need for policy networks to pass such problems is felt. The present study’s aim is to investigate the role of policy networks in promoting the administrative health of public organizations. In this study, a mixed research method with sequential exploratory design was used. The statistical population consisted of effective actors in government agencies who were identified and interviewed using intensity sampling method. After analyzing the interviews, 160 primary contents were identified, of which 21 basic contents, 13 organizer contents and 5 general contents were extracted. Finally, the results of the qualitative studies led to pattern counting and testing using the survey method. The results show that policy networks are able to act effectively in achieving administrative health by extending participation and collaboration, establishing co-ordination and communication between staffs and units, improving supervision and control, emphasizing the structural dimensions of the organization and social and cultural factors of employees.}, keywords = {Policy Making,Policy networks,Administrative Health,Corruption,Public Organizations}, title_fa = {نقش شبکه‌های خط‌مشی در ارتقای سلامت اداری سازمان‌های دولتی}, abstract_fa = {شبکه‌های خط‌مشی یکی از عناصر نوین در حیطۀ خط‌مشی ‌گذاری است؛ شبکه‌ها قادرند پیوندهایی را به‌منظور مشارکت هر چه بیشتر میان بازیگران خط‌مشی ایجاد کرده و مسیر دستیابی به اهداف را برای آنان تسهیل نماید. با نظر به فرآیند خط‌مشی گذاری در سیستم اداری کشورمان ایران و گسترش پدیدۀ فساد اداری، لزوم وجود شبکه‌های خط‌مشی برای رفع این‌گونه معضلات عمومی و سلامت اداری احساس می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه‌های خط‌مشی در ارتقای سلامت اداری سازمان‌های دولتی است. روش پژوهش، روش تحقیق آمیخته با طرح متوالی اکتشافی است و جامعۀ آماری پژوهش را بازیگران سازمان‌های دولتی گوناگون تشکیل‌ می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری متجانس شناسایی و با آن‌ها مصاحبه شده است، پس از بررسی مصاحبه‌ها 160 مضمون اولیه شناسایی شد که از این تعداد 21 مضمون پایه، 13 مضمون سازما‌ن‌دهنده و 5 مضمون فراگیر استخراج شدند، درنهایت نتایج حاصل از مطالعات کیفی منجر به احصای الگو و تست آن با استفاده از روش پیمایش شد. نتایج بیانگر این است که شبکه‌ها قادرند از طریق گسترش مشارکت و همکاری، برقراری هماهنگی و ارتباط بیشتر میان افراد، واحدها، بهبود نظارت و کنترل، تأکید بر ابعاد ساختاری و عوامل اجتماعی و فرهنگی کارکنان در تحقق سلامت اداری گام مؤثری بردارند.}, keywords_fa = {خط‌مشی گذاری,شبکه‌های خط‌مشی,سلامت اداری,فساد اداری,سازمان‌های دولتی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243109.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243109_52a9b40d2eef48244c386b6a9cac5242.pdf} } @article { author = {Mahmoudi, Beytollah and sorouri dardashti, zahra and sadeghi, satar}, title = {Identification, Classification and Prioritization Social Resilience Criteria and Indicators in Iran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {96-118}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Risks and stress in economic, political, environmental and social have been on the rise in recent years, so the issues of resilience have a great importance. A society can succeed in crises of human and natural disasters whose institutions are well resilience in the face of these events. By a resilience system, social resilience can absorb temporary or permanent stress without losing the functions of society and adapt to changing circumstances. The first step in social resilience assessment is Identification, Classification and Prioritization of criteria and indicators. In this study, by document analysis and review of studies in the field of social resilience, classification and prioritization of criteria and indicators have been investigated. Seven criteria groups of social, managerial-physical, economic, cultural, psychological, spiritual and environmental were identified and classified according to 16 main criteria, 42 sub-criteria and 379 indicators. Most of the indicators belong to the social and managerial-physical criteria group. Prioritization at three levels of criteria group, main criteria and sub criterion showed that social criteria group, main criterion of social capital and sub-criteria of social infrastructure and social cohesion had the highest priority.}, keywords = {Social Resilience,Criteria group,Main criteria,Indicator}, title_fa = {شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی معیارها و شاخص‌های تاب آوری اجتماعی در کشور}, abstract_fa = {مخاطرات وتنش‌های ایجاد شده در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و بخصوص اجتماعی در سال‌های اخیر روبه افزایش بوده و برهمین اساس مباحث مربوط به مقاوم سازی و تاب آوری جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. بدین معنی که جامعه ای می تواند در برابر بحران ها و رخدادهای انسانی و طبیعی موفق عمل نماید که نهادهای آن در مواجهه با این اتفاق ها تاب آوری مناسبی را داشته باشند. تاب آوری اجتماعی سعی دارد با شکل دادن یک سیستم تاب آور، تنش‌های موقت یا دائم را بدون از دست دادن کارکردهای جامعه جذب نماید و خود را با شرایط در حال تغییر انطباق دهد. نخستین مرحله ارزیابی میزان تاب آوری اجتماعی، شناسایی معیارها، شاخص های تعیین کننده و اولویت بندی آنها است. در این مطالعه با بهره گیری از تحلیل اسنادی و مرور مطالعات انجام گرفته در حوزه تاب آوری اجتماعی کشور، استخراج، طبقه بندی و اولویت بندی معیارها و شاخص‌های تأثیرگذار بر فرایند تاب آوری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا 7 گروه معیار اجتماعی، مدیریتی- کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، روانشناختی، معنوی و محیطی در قالب 16 معیار اصلی، 42 زیرمعیار و 379 شاخص شناسایی و طبقه بندی گردید. بیشترین شاخص ها متعلق به گروه معیارهای اجتماعی و مدیریتی- کالبدی است. اولویت بندی در سه سطح گروه معیار، معیار اصلی و زیر معیار نشان داد که گروه معیار اجتماعی، معیار اصلی سرمایه اجتماعی و زیر معیارهای زیرساخت اجتماعی و همبستگی اجتماعی بیشترین اولویت را دارند.}, keywords_fa = {تاب آوری اجتماعی,گروه معیار,معیار اصلی,شاخص}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243110.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243110_c2d8fead5fa6050e134fac649d3bf3e3.pdf} } @article { author = {najjaran, meisam and bahramzadeh, hoseinali and Samanian, Mosayeb}, title = {The Trilogy Infrastructure Model, Performance Macro Strategy in the Modern Organizational Concept of State-Small}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {120-140}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to investigate and explain the trilogic infrastructure relationships with organizational performance in service-rich and knowledge organization of Imam Khomeini Relief Committee (RA) as a state-small organizational model. The method of research is descriptive, correlation, field and survey and in the general classification is a quantitative and developmental research. Based on the sampling criteria in the confirmatory factor analysis and structural models that are tested by partial least squares (PLS), 260 subjects are assigned to collect data. The data collection tools were two standard questionnaires whose validity and reliability were confirmed by related tests. Separation of the second questionnaire is due to the extension dimension to the basic model and indicative of the developmental model of the research. The results of the research show that there are significant impacts between existing arguments (KM strategies, HOS, HRM, and OP) and the necessity of designing and implementing the organizational mechanism resulting from the present integrated model is the prescriptive result of these results Which can be used as a source of study and action in organizations with a tendency to provide comprehensive services (state-small) to achieve excellence.}, keywords = {Infrastructure Trilogy,Hypertext Organizational Structure,Human Resource Management Techniques,Performance,State-Small (SS)}, title_fa = {الگوی سه گانه زیرساخت، راهبرد کلان عملکرد در مفهوم نوین سازمانی دولت-کوچک}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی و تبیین روابط تریلوژیک زیرساختی با عملکرد سازمانی در تشکیلات کثیرالخدمت و مستلزم دانش‌مداری کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یک مدل سازمانی دولت - کوچک می‌باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی، میدانی و پیمایشی بوده و در دسته‌بندی کلی در زمره تحقیقات کمی و توسعه‌ای محسوب می‌گردد. براساس موازین نمونه‌گیری در تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌های ساختاری که با روش حداقل مربعات جزئی (پی ال اس) آزمون می‎شود، 260 آزمودنی جهت گردآوری داده تعیین شده است. ابزار گردآوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آنها توسط آزمون-های مرتبط تأیید شده است. تفکیک پرسشنامه دوم ناشی از بعد الحاقی به مدل پایه و نشانه توسعه‌ای بودن مدل می‌باشد. نتایج پژوهش نشان دهنده تأثیرات معنادار بین آرگومان‌های موجود (راهبردهای مدیریت دانش، ساختار سازمانی فرامتن، فنون مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی) بوده و لزوم طراحی و پیاده‌سازی سازوکار سازمانیِ ناشی از الگوی تلفیقی حاضر، تجویزی منبعث از همین نتایج است که می‌تواند به عنوان یک منبع مطالعه و اقدام در سازمان‌های با گرایش ارائه خدمات جامع (دولت-کوچک) برای نیل به تعالی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {سه گانه زیرساختی,ساختار سازمانی فرامتن,فنون مدیریت منابع انسانی,عملکرد,دولت-کوچک}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243117.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243117_fe996d27ec4d174905fe453530fc1f04.pdf} } @article { author = {Khajenaieni, ALi and hashemi, safie}, title = {Pathology of Street Children's Recording Policies in Iran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {142-162}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {For many years, the issue of street children has been on the agenda of various Islamic republics of the Islamic Republic, but for various reasons there is still no comprehensive and desirable solution that can take steps to control and reduce this issue. This research, by analyzing the content of available resources, seeks to address the pathology of the causes of failure in the organization of street children and work in Iran. Findings of the research indicate that the components of "ambiguity in the recognition and definition of the problem, parallel work and the interference of institutional duties, lack of macro-policy and instability, and the continuous and radical change in the policies adopted" are one of the most important problems of policymaking street children in Iran. The policy recommendations of this study are that by regulating policies (including various laws and regulations issued by various institutions), the organization of street children in the country, which has been used only from the past for years, without being used, although in some cases the power of power Some devices - they came up with a single, effective policy package in this area. On the other hand, in this policy package, the institutional set-up of the tasks of the executive agencies should be carefully and far-reaching, so that the boundaries of the involvement of different institutions in various aspects of the street children's problem are identified and prevented from disclosures of executive agencies in this area.}, keywords = {Policy,Street children,Authority,institutional interference,radical policy change}, title_fa = {آسیب شناسی سیاست های ساماندهی کودکان خیابانی در ایران}, abstract_fa = {سالهای متمادی است که مسئله کودکان خیابانی در دستور کار دولتهای مختلف جمهوری اسلامی قرار داشته اما همچنان به دلایل مختلف، راه حل جامع و مطلوبی که بتواند در کنترل و کاهش این مسئله گامهای اساسی بردارد احصا نشده است. این پژوهش با تحلیل محتوای منابع موجود در صدد آن است که به آسیب شناسی علل عدم موفقیت در ساماندهی کودکان خیابانی و کار در ایران بپردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد مؤلفه های «ابهام در شناخت و تعریف مسئله، موازی کاری و تداخل وظایف نهادی، عدم مرجعیت کلان سیاستی و بی ثباتی و تغییر مداوم و رادیکال در سیاست های اتخاذ شده» از مهمترین آسیب های سیاستگذاری کودکان خیابانی در ایران است. پیشنهادات سیاستی این پژوهش این است که با تنقیح سیاستهای ساماندهی کودکان خیابانی در کشور - که از سالهای پیشین گاه فقط به یادگار مانده بی آنکه استفاده شوند، هرچند در برخی مواقع دستمایه قدرت طلبی برخی دستگاهها می شوند- به یک بسته سیاستی واحد و اثرگذار در این حوزه دست یافت. از طرفی در این بسته سیاستی، تنظیم نهادی وظایف دستگاههای اجرایی نیز باید به دقت و دور از کلی گویی انجام شود تا مرزهای دخالت نهادهای مختلف در ابعاد مختلف مسئله کودکان خیابانی مشخص شده و از فرافکنی های دستگاههای اجرایی در این حوزه جلوگیری شود. در نهایت اینکه، وجود یک تصویر و افق مورد اجماع ذینفعان مختلف این حوزه می تواند به ثبات سیاستی راه حل های اتخاذ شده برای ساماندهی کودکان خیابانی در ایران کمک وافری نماید.}, keywords_fa = {سیاستگذاری,کودکان خیابانی,مرجعیت,تداخل نهادی,تغییرات رادیکال سیاستی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243111.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243111_dc7f27085dff0e7386f888cf90060130.pdf} } @article { author = {Lotfi, Hadi and daneshfard, caramullah and Mousakhani, Morteza}, title = {Comparative study of the role of NGOs in the public policy making in Iran and selected countries}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {164-183}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Background and Objectives: In recent decades, Non Governmental Organizations have become increasingly important as the third pillar of democracy and civil society representative , and governments have tried to use the capacity of these organizations in public decision making and policy making. The purpose of this paper is to analyze the role of NGOs in the process of public policy making in Iran and the five European countries and their degree of participation in this processMethod: This research has been conducted with a qualitative strategy, descriptive by purpose and library by method, based on document analysis and with the development research approach. The countries of England, Hungary, Estonia, Croatia and Romania were selected to conduct a comparative study according to the history of the presence and activities of NGOs, and detailed studies of these countries, according to the criteria of the context of activity of these organizations ,supportive documents and policies, institutional mechanisms, and the fields of their participation in the public policy making were carried outFindings: Some countries have adopted comprehensive laws in the parliament or the government to support the activities of NGOs, and have provided formal structures and committees for consultation with civil institutions. In addition, by using physical and virtual tools and formal processes, capacities for the participation of NGOs in the process of policy making from problem analysis to the formulation of the agenda and the formulation and approval of the policy have been provided..}, keywords = {NGO,Public Consultation,Public Policy making Process,Institutional Mechanism}, title_fa = {بررسی تطبیقی نقش سازمانهای مردم نهاد در فرایند خط مشی گذاری عمومی ایران و کشورهای منتخب}, abstract_fa = {زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان رکن سوم دموکراسی و نماینده جامعه مدنی از اهمیت زیادی برخوردار شده اند. هدف از این مقاله تحلیل نقش NGO ها در فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی در ایران و پنج کشور اروپایی و میزان حضورفرارسمی آنها در این فرایند است. روش: این پژوهش با استراتژی کیفی به لحاظ هدف توصیفی، به لحاظ روش کتابخانه ای و مبتنی بر تحلیل اسناد و مدارک و با رویکرد تحقیقات توسعه ای انجام شده است. کشورهای انگلستان، مجارستان، استونی، کرواسی و رومانی برای انجام مطالعه تطبیقی با توجه به سابقه حضور و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد انتخاب شد و مطالعات تفصیلی این کشورها با توجه به معیارهای زمینه و سابقه فعالیت این سازمان‌ها اسناد و خط‌مشی‌های پشتیبان فعالیت آنها، سازوکارهای نهادی و زمینه های مشارکت آنها در فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی انجام پذیرفت.یافته‌ها: برخی از کشورهای مطالعه شده قوانین جامعی را برای پشتیبانی از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در پارلمان یا سطح هیات دولت تصویب کرده و ساختارها و کمیته‌های رسمی را برای حضور و مشورت با نهادهای مدنی تدارک دیده اند. ضمن اینکه با بهره‌گیری از ابزارهای فیزیکی و مجازی و فرایندهای رسمی ظرفیت‌هایی برای مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در فرایند خط‌مشی گذاری از تحلیل مساله تا تدوین دستورکار و تدوین و تصویب خط‌مشی فراهم کرده اند.نتیجه گیری: ایران کماکان از عدم وجود یک قانون جامع برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد رنج برده و ساختارهای خاصی برای جلب مشارکت این سازمان‌ها در فرایند خط‌مشی گذاری وجود ندارد.}, keywords_fa = {سازمان مردم نهاد,مشاوره عمومی,فرایند خط‌مشی‌گذاری,سازوکار نهادی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243112.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243112_2ca0d2ab0e7402f38618873c2851aa04.pdf} } @article { author = {Mousavi Neghabi, Seyed Mojtaba and anoosheh, morteza}, title = {Optimal Management of Public Military Service Functions: Providing A Policy Model}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {184-205}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Considering that a large part of society, inductees and their families, is somehow influenced by military service, its optimal management can have positive effects at the individual and macro level. One of the aspects that influence the productivity of public military service is the management of different functions of military service. The main purpose of this paper is to formulate a policy model for military service functions. The grounded theory method has been used for theorizing and providing the model. In order to collect the required data, in addition to interviewing the experts, the upstream documents and related reports were also examined and the qualitative data were analyzed during the three stages of open, central and selective coding. The research findings show that the main function of military service is defense-security, but with the increase in the level of education and competencies of draftees, the use of soldiers in economic, social, and cultural fields, not only leads to higher effectiveness of military service but also increases satisfaction of the inductees. Some new functions of public military service that are proposed to be on the agenda of policymakers are regional development, development of deprived areas, rural development, and development of small and medium enterprises. Because government cannot fully provide the services required in these areas due to financial and structural constraints. But, utilization of public military service in these new functions requires measures such as reforming laws and regulations, sensitizing, institutionalizing, formulating a strategic document for the conscription, and structural reforms.}, keywords = {Military Service,Military Service Functions,Policy Making,grounded theory}, title_fa = {مدیریت بهینه عرصه های خدمت وظیفه عمومی: ارائه مدل سیاستگذاری}, abstract_fa = {مدیریت بهینه خدمت وظیفه عمومی با توجه به اینکه بخش وسیعی از جامعه تحت تأثیر آن هستند، می‌تواند تأثیرات مثبتی در سطح فردی و کلان به همراه داشته باشد. یکی از جنبه‌هایی که بر بهره‌وری خدمت وظیفه عمومی تأثیرگذار است، مدیریت عرصه‌ها و کارکردهای مختلف خدمت سربازی است. هدف اصلی مقاله حاضر تدوین مدل سیاست‌گذاری عرصه‌های خدمت وظیفه عمومی است که برای تدوین مدل از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. به‌منظور جمع‌آوری داده‌های موردنیاز، علاوه بر بررسی اسناد فرادستی و گزارش‌های مرتبط، با صاحبنظران مصاحبه انجام شده و داده‏های کیفی طی مراحل سه‌گانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عرصه خدمت سربازی، عرصه دفاعی-امنیتی است، اما با افزایش سطح تحصیلات و توانمندی‌های مشمولان، بکارگیری سربازان در سایر عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نه تنها به اثربخشی بالاتر خدمت سربازی می‌انجامد بلکه افزایش سطح رضایتمندی مشمولان را هم در پی خواهد داشت. از جمله عرصه‌های جدید خدمت سربازی که با توجه به شرایط خاص کشور پیشنهاد می‌شود در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد، می‌توان به توسعه منطقه‌ای، توسعه مناطق محروم،‌ توسعه روستایی،‌ توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط و‌ اقتصاد دانش بنیان اشاره نمود. بخصوص اینکه دولت به دلیل محدودیت‌های مالی و ساختاری نمی تواند خدمات موردنیاز در این عرصه‌ها را به طور کامل ارائه نماید. البته استفاده از پتانسیل سربازی در عرصه‌های جدید نیازمند اقداماتی از قبیل اصلاح قوانین و مقررات، حساس‌سازی، نهادسازی، تدوین سند راهبردی نظام وظیفه و اصلاح ساختاری است.}, keywords_fa = {خدمت وظیفه عمومی,‌ عرصه خدمت سربازی,سیاست‌گذاری,نظریه داده بنیاد}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243118.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243118_34c0584746928591d6ecff3e66f7ba8d.pdf} } @article { author = {nourisani, ali and MOHSENI, REZAALI and koosheshi, Majid}, title = {Socio- cultural impacts and consequences of two methods of managing the release of dam reserves (Case study: Kochray and Azad Dam)}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {206-235}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The implementation of reservoir dams over the past five decades has caused the displacement of more than 80 million people. According to data collected by the researcher, more than 2 million people in Iran have also been affected by the construction of dams. The purpose of this study is to investigate the Socio- cultural impacts and consequences of two methods of managing the release of dam reserves, criticize these two policies and why the effects and consequences occur And identifying the causal, contextual, intervening, strategic, and its implications has been the first experience at the national level. The research method is qualitative and the Grounded Theory is used. The study participants were 85 informants and local experts who were interviewed with a semi-structured questionnaire. The data were analyzed based on three methods of open coding, axial coding and selective coding. The results of the interview analysis included 1213 general concepts that were represented in 251 subcategories, 39 main categories and 2 central categories. The research findings based on the paradigmatic model show the relative stability of social and cultural domains in relocation and resettlement policy and the disruption of social structure and cultural context in cash compensation policy. The results of the present study can be considered in terms of the necessity of changing the approaches, reforming the bills, determining the social sphere and the need to monitor and evaluate the social and cultural impacts of the projects.}, keywords = {SOCIAL IMPACT Grounded Theory,Policy,Dam reservoir,paradigm model}, title_fa = {آثار و پیآمدهای اجتماعی و فرهنگی دو شیوه مدیریت آزادسازی مخازن سدها (نمونه موردی: سدهای کوچری و آزاد)}, abstract_fa = {احداث سدهای مخزنی در 5 دهه گذشته زمینه ساز جابجایی بیش از 80 میلیون نفر از محل زندگی خود شده است. بر اساس داده و اطلاعات گردآوری شده توسط محقق، در ایران نیز بیش از 2 میلیون نفر جمعیت به دلیل احداث سدها تحت تاثیر قرار گرفته اند. هدف این پژوهش بررسی آثار و پیآمدهای اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر دو شیوه مدیریت آزادسازی مخازن سدها، نقد این دو سیاست و چرایی بروز آثار و پیآمدها و شناسایی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیآمدهای آن بوده است که بعنوان نخستین تجربه در سطح ملی بشمار می آید. روش پژوهش کیفی و از تکنیک نظریه زمینه ای استفاده شده است. شرکت کنندگان این پژوهش 85 نفر از مطلعین و خبرگان محلی بودند که با پرسشنامه نیمه ساختمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده واطلاعات بدست آمده بر اساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها در برگیرنده 1213 مفهوم کلی است که در قالب 251 مقوله فرعی، 39 مقوله اصلی و 2 مقوله مرکزی نشان داده شدند. یافته های پژوهش بر اساس مدل پارادیمی، پایداری نسبی حوزه اجتماعی و فرهنگی را در سیاست جابجایی و اسکان مجدد و از هم گسیختگی ساختار اجتماعی و بافت فرهنگی را در سیاست جبران نقدی خسارت نشان می دهد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر می تواند در راستای ضرورت تغییر رویکردها، اصلاح لوایح قانونی، تعیین متولی حوزه اجتماعی و لزوم پایش و ارزیابی تاثیرات اجتماعی وفرهنگی طرحها مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {تاثیر اجتماعی,پیآمد فرهنگی,نظریه زمینه ای,مخازن سدها,الگوی پارادایمی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243113.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243113_cfcff96d44203abeedfef6575e1d595e.pdf} } @article { author = {IMANI, ALI}, title = {Presenting a Model for the Military Service Policy- making in Iran Using Effective Macro-Elements}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {236-259}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {This paper seeks to present an efficient model for military service policymaking by applying national macro-elements. Research methodology is based on institutional analysis and Combined research method.therefore, Formal institutions and their impact on military service policy are examined. The researchers has derived six national macro-components influencing the military service policymaking through exploratory method. Sociocultural conditions, demographic changes, organizational structure of the Army, technological evolutions and specialization of wars, economic condition of the society, as well as the geopolitical position of Iran are the six factors affecting the military service policymaking. The initial research model was designed based on these six components. Then the views of experts were collected through Delphi technique along with questionnaires submitted to the specialists in three phases. The purpose of the research is the Provides a model for military service policy which would fit into the cultural and social situation of Iran.It was followed by measuring the effects of the national macro-elements on the military service policymaking by a binomial and correlation test and in fact, testing the initial model. Thus, the final model for the military service policymaking was confirmed. The paper ends with the recommendations on military service policymaking.}, keywords = {Policymaking,Military Service,army,Iranian Society,geopolitics of Iran}, title_fa = {ارائه مدلی برای سیاست‌گذاری خدمت سربازی در ایران با بهره‌گیری از عوامل اثرگذار کلان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی کارآمد از سیاست‌گذاری خدمت سربازی با بهره‌گیری از عوامل کلان ملی است. محقق با مطالعه اکتشافی به استخراج شش مولفه کلان ملی که موثر بر سیاست‌گذاری خدمت سربازی هستند،می‌پردازد. وضعیت فرهنگی اجتماعی،تغییرات جمعیتی،ساختار سازمانی ارتش، تحولات فنآوری و تخصصی شدن جنگها، وضعیت اقتصادی جامعه و همچنین وضعیت ژئوپلیتیکی ایران شش عامل اثرگذار بر سیاست‌گذاری خدمت سربازی در این پژوهش است. بنابراین محقق مدل اولیه تحقیق را با ابتنا بر این شش مولفه طرح می‌نماید. سپس محقق با بهره‌گیری از تکنیک دلفی و ارائه پرسش‌نامه به جامعه خبرگی در سه نوبت اقدام به گردآوری دیدگاه و نظریات خبرگان می‌کند؛ آنگاه با استفاده از آزمون بای‌نومیال و آزمون همبستگی اقدام به سنجش میزان تاثیرگذاری مولفه‌های کلان ملی بر سیاستگذاری خدمت سربازی و در واقع آزمون مدل اولیه می‌نماید. به این ترتیب مدل نهایی سیاستگذاری خدمت سربازی تایید می‌گردد.هدف از پژوهش ارائه مدلی از سیاست‌گذاری خدمت سربازی با تاکید بر وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران است برای غلبه بر مشکلات سیاستگذاری خدمت سربازی است و محقق در پایان به ارائه پیشنهادهای اجرایی در حوزه سیاستگذاری خدمت سربازی می-پردازد.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری,خدمت سربازی,ارتش,جامعه ایران,ژئوپلیتیک ایران}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243114.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243114_2803307ff4b82a0e2ae82409d378c000.pdf} } @article { author = {torabi, zabih and najjarzadeh, mohammad and shokriyani, mohsen and hassani jalilian, parastou}, title = {Study of Spatial Justice in Health-Counseling Indicators In the cities of Golestan province}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {260-281}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Objective: Spatial justice in the health area is one of the most important dimensions of sustainable development. Sustained development can not be realized without a healthy population, and on the other hand, population health can not be maintained without a healthy environment and a strong economy. Therefore, the purpose of this paper is to identify the pattern of spatial distribution of health facilities and facilities - Therapy in the city of Golestan province.Methodology and data: The research method used is descriptive-analytic and the data source is the Statistical Yearbook of 2011. Data were analyzed using statistical techniques such as Topsis, cluster analysis, and Pearson correlation coefficient.Results: The results indicate the uneven spatial distribution of cities in Golestan province in terms of health-care development. Gorgan is the highest and the lowest level of health-care development. The distance to the provincial capital is one of the most important factors affecting spatial inequality.Conclusion: Space justice requires reducing the development gap between provincial cities.}, keywords = {Space inequality,development,Health services,TOPSIS,Golestan province}, title_fa = {بررسی عدالت فضایی در شاخص های بهداشتی-درمانی در شهرستان‌های استان گلستان}, abstract_fa = {هدف: عدالت فضایی در حوزه بهداشت و درمان یکی از مهمترین ابعاد توسعه پایدار است. توسعه‫پایدار نمی‫تواند بدون داشتن یک جمعیت سالم تحقق پیدا کند و از سوی دیگر، بهداشت جمعیت نمی‫تواند بدون داشتن محیط‫زیست سالم و اقتصاد قوی حفظ شود از اینرو، هدف از این مقاله شناسایی الگوی توزیع فضایی امکانات و تسهیلات بهداشتی- درمانی در شهرستان‌های استان گلستان است. روش و داده‌ها: روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- تحلیلی و منبع داده ها سالنامه آماری ۱۳۹۰ است. داده-ها با استفاده از تکنیک های آماری نظیر تاپسیس، تحلیل خوشه، و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: نتایج بیانگر توزیع فضایی نابرابر شهرستان های استان گلستان از نظر میزان توسعه بهداشتی- درمانی است. گرگان بالاترین و گمیشان پایین ترین سطح توسعه بهداشتی- درمانی دارد. فاصله با مرکز استان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر نابرابری فضایی است.نتیجه گیری: عدالت فضایی نیازمند کاهش شکاف توسعه ای بین شهرستان های استان است.}, keywords_fa = {نابرابری فضایی,توسعه,خدمات بهداشتی- درمانی,تاپسیس,استان گلستان}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243115.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_243115_1dd89dcc5aeaae3ff5b9d6ef8dd135c9.pdf} } @article { author = {amiri fahlyiani, mohammad reza and safaepour, masoud and sajadian, nahid}, title = {Analysis of the Globalization Impact on Social Ecology Formation of Iranian Cities: A Case Study on Ahvaz Metropolis}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {36}, pages = {282-305}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Cities are characterized by their dynamic interaction between social, economic, and biophysicalforces. They are increasingly subject to global influence, so the growth of economic, cultural,and political trends on a global scale is a prerequisite for understanding urban changesaround the world. This paper attempts to provide a conceptual framework to explore thepower relations in the formation of global construction as a discourse without losing insightinto this analysis. This exploration is based on the qualitative changes in various social processesand global scale interactions. This descriptive-analytical study attempts to study thereflections of the economic globalization in shaping the social ecology of Iran’s urban areasand its impacts on geographical and spatial dimensions using a scientific and discursive approach.Considering the situation of Iranian cities and their main reasons for globalization, thisstudy argues that we will witness fundamental changes in the dimensions of social ecology,including demographic, cultural, environmental, and technological aspects in the process ofglobalization.}, keywords = {Globalisation,Social ecology,Urban,Iran}, title_fa = {تحلیل تاثیر جهانی شدن در تدوین اکولوژی اجتماعی شهرهای ایران مورد مطالعه: کلانشهر اهواز}, abstract_fa = {شهرها با تعامل پویا بین نیروهای اجتماعی، اقتصادی و بیوفیزیکی مشخص می­شوند آنها به طور فزاینده در معرض نفوذهای جهانی هستندو افزایش روندهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در مقیاس جهانی، پیش نیاز درک تغییرات شهری در اطراف جهان است.این مقاله تلاش دارد یک چارچوب مفهومی را فراهم کند که از طریق آن به کشف روابط قدرت در تشکیل ساخت و ساز جهانی به عنوان یک گفتمان، بدون از دست دادن بینایی در این راه که آن ریشه در تغییرات کیفی انجام شده در فرایندهای اجتماعی مختلف از تعامل در مقیاس جهانی دارد می­پردازد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی سعی بر آن دارد با دیدی علمی و استدلالی به بررسی بازتاب­های جهانی­شدن اقتصاد در تدوین اکولوژی اجتماعی مناطق شهری ایران و به تاثیرات این فرایند در بعد جغرافیایی و فضایی پرداخته شود. در این پژوهش با توجه به وضعیتی که بر شهرهای ایران از جمله کلان­شهر اهواز حاکم است استدلال می­شود با ورود کلان­شهر اهواز به عرصه فرایند جهانی­شدن شاهد تغییرات اساسی در ابعاد اکولوژی اجتماعی از جمله تغییرات جمعیتی، فرهنگی، زیست محیطی و تکنولوژیکی خواهیم بود.}, keywords_fa = {جهانی شدن,اکولوژی اجتماعی,شهر,ایران}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_38628.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_38628_38dc5fc4e76ced600b871ebbd7253e38.pdf} }