@article { author = {Haieri Yazdi, Asieh and Maleki, Abbas}, title = {And Again, Public Policy}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {11-20}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Policy-making is linked with sovereignty, government, society, and public problems. It is associated with government action in the proper administration of public affairs. It has been almost four decades since public policy was introduced as an academic program in the world. Policy theory is relying on the factors involved in the cycle of policy making. Policies may fail in many ways. But in order for success to be attributed to policy-making, it must be powerful in three main dimensions: policy-making, process, and politics. Policy makers and managers who are interested in avoiding major failures in programs should pay more attention to research and implementation in order to improve their knowledge of the possible results of the programs and reduce impacts of uncertainty and risk. This short essay attempts to define and explain straightforward but effective concepts on this cycle, avoiding the main concepts of political science such as styles of policy making or political regimes.}, keywords = {Policy Making,freedom and regulation,public opinion,policy paper}, title_fa = {و بازهم سیاست گذاری عمومی}, abstract_fa = {سیاست گذاری واژه ای است که با حکومت، دولت، جامعه، و مسائل عمومی آن گره خورده و تداعی کننده اقدام دولت در اداره صحیح امور عمومی است . از زمانی که سیاست گذاری عمومی به عنوان علمی دانشگاهی در جهان مطرح شده است تقریباً چهار دهه می گذرد. تئوری سیاست گذاری مرتبط با عواملی است که در چرخه سیاست گذاری دخیل هستند. این نوشتار می کوشد تا بدون ورود به مفاهیم تخصصی در علم سیاست نظیر سبک های سیاست گذاری یا رژیم های سیاسی به تعریف و توضیح مفاهیمی ساده ولی مؤثر بر این چرخه بپردازد. مفاهیمی به ظاهر ساده که اگر مورد پرسش قرار گیرند پیچیدگی های ذاتی شان پدیدار می شود. سیاست گذاری به شکل های مختلفی ممکن است با شکست مواجه شود. ولی برای این که موفقیتی به سیاست گذاری نسبت داده شود باید در سه بعد اصلی موفق باشد، سیاست گذاری، فرآیند اجرایی، و منابع سیاسی. بسیاری از تحلیلگران بر ناکامی برنامه ها تمرکز کرده و بر بهبود ابزارها تاکید کرده اند. ولی به همین اندازه لازم است به فرآیندها و منابع سیاسی توجه نمود. سیاست گذاران و مدیران علاقه مند به اجتناب از شکست های عمده در برنامه ها، باید توجه بیشتری به تحقیق و نیز پیاده سازی سیاست ها داشته باشند تا دانش خود را از نتایج برنامه های ممکن بهبود بخشیده و عدم قطعیت و ریسک در این حوزه کاهش دهند.}, keywords_fa = {سیاست گذاری,آزادی و مقررات,افکار عمومی,گزارش سیاستی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28599.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28599_84a63bf907ab897d0f38cb7716a03baa.pdf} } @article { author = {Rezaei, Masoud and Vosoughi, Saeed}, title = {Assessing Iran-China Defensive Relations During the Presidency of Hassan Rouhani}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {23-47}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The signing of JCPOA to address international concerns about Iran’s nuclear program has led to bullish predictions about the future of Sino-Iranian relations.In this regard, the main question is based on the assumption that the nuclear agreement between Iran and China involves what dimensions and features? Is the atmosphere after the agreement has led to the promotion of relations between the two countries will be the strategic level and will the JCPOA facilitate strategic relations in some areas? In response to the broader issue of nuclear deal in the name of international legitimacy and the development of bilateral relations between Iran and China are considering that involves mutual interest, regional and international. Second, this involves creating a new order in the relations between the two countries with a set of opportunities and agreements, will only strengthen bilateral relations, and this does not necessarily mean a strategic alliance. Therefore, the two will remain constrained by several obstacles. Iran’s need to balance its relations with China, due to differences in priorities and differences in needs between the two countries, It is essential policies and expectations Islamic Republic of Iran in accordance with the level of strategic partnership set of decisions go beyond this and to avoid a strategic alliance}, keywords = {JCPOA,Iran,China,Defense,Strategic}, title_fa = {سنجشِ روابط دفاعیِ ایران و چین در دورۀ ریاست‌جمهوری حسن روحانی}, abstract_fa = {امضای برجام که به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامۀ هسته‌ای ایران پایان داد، به پیش‌بینی‌های فزاینده‌ای در مورد آیندۀ روابط دفاعیِ ایران و چین منجر شده است. از همین‌رو، پرسش اصلی مقاله بر این پایه استوار است که فضای پس از توافق هسته‌ای برای روابط ایران و چین در قلمرو نظامی دربردارندۀ چه ابعاد و ویژگی‌هایی است؟ آیا این تحول منجر به ارتقای روابط به سطح راهبردی میان دو کشور خواهد شد و شاهد مناسبات جدید دفاعی میان دو طرف خواهیم بود؟ در پاسخ، اشاره می‌شود که فضای پسابرجام، صرفاً متضمن ایجاد نظمی جدید در روابط دو کشور است که با مجموعه‌ای از فرصت‎ها و توافقات، تنها سلسله مشارکت‌های راهبردیِ دوجانبه را مستحکم‌تر کرده و قادر است به نظم جدید در روابط دو کشور دوام ‌بخشد؛ و این الزماً به معنای اتحاد راهبردی نیست. از همین‌رو، تأکید می‌شود که به با وجود متغیرهایی چون ایالات متحدۀ آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل، و همچنین به جهت تفاوت در اولویت‌ها و تفاوت در نیازهای دو کشور در سطوح کلان مورد اشاره، روابط نظامی و دفاعی دو کشور پیشرفت چندانی به خود نخواهد دید.}, keywords_fa = {برجام,ایران,چین,نظامی,جادۀ ابریشم,خاورمیانه,ژئوپلتیک,آمریکا,اسرائیل}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28600.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28600_ade0b8492c3d82f0e968ba7d2755c29d.pdf} } @article { author = {Alishahi, Abdolreza and مسعود نیا, حسین and Forouzan, Younes}, title = {Studying political relations between Qatar and Saudi Arabia, From explaining convergence to political gap (from the Islamic awakening to the crisis cut off political relations in June 2017)}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {49-72}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Donald Trump visit to Saudi Arabia, Riyadh meeting, instead of resolving conflicts and provide appropriate solutions to resolve regional issues, practically had backfired and led to intensify political conflicts between Qatar and Saudi Arabia . Although there is a common identity, political and religious dimension between Saudi Arabia and Qatar, historically, relations between two countries are based on mutual distrust.In this article, the authors seek to answer this questions what are most important reasons led to political break with Qatar and Saudi Arabia? In the following, what is the feedback of this rupture on the region and the axis of resistance? Finally, what is the most important economic and political opportunities for Iran from this important gap? This article utilizes the theory of social change and descriptive analysis and use of library resources is intended to study the subject. The research findings show that despite the territorial and historical disputes, Three factors such as promoting Muslim Brotherhood form Qatar, full support from Al Jazeera network and its ambitions relations with the Egyptian Muslim Brotherhood, full support from the Al-Jazeera and tendency to Iran's are the main reasons for the break political ties to Saudi Arabia and Qatar.}, keywords = {Qatar,social change,political rupture,Saudi Arabia,Islamic Republic of Iran}, title_fa = {بررسی روابط سیاسی قطر و عربستان سعودی؛ از تبیین همگرایی تا گسست سیاسی(از بیداری اسلامی تا بحران قطع روابط سیاسی در ژوئن 2017)}, abstract_fa = {با سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، نشست ریاض به جای رفع منازعات و ارائه راهکارهای مناسب در راستای حل و فصل مسائل منطقه ای، عملاً نتیجه ای معکوس داد و به تشدید منازعات سیاسی میان قطر و عربستان سعودی منجر گردید. اگرچه میان عربستان سعودی و قطر، وجوهِ مشترکِ هویتی، سیاسی و مذهبی وجود دارد، اما ازنظر تاریخی، روابط این دو کشور بر بی‌اعتمادی دوجانبه استوار است. در این مقاله، نویسندگان در پی پاسخ بدین سوالند که مهمترین دلیل یا دلایل گسست سیاسی قطر و عربستان سعودی چه می باشند؟ در ادامه، چنین گسستی چه بازخوردی بر منطقه و محور مقاومت خواهد گذاشت؟ و در نهایت اینکه مهمترین فرصت های سیاسی- اقتصادی چنین شکاف مهمی برای جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟ مقاله حاضر با بهره گیری از نظریه دگرگونی اجتماعی استفاده از روش تحلیلی توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای درصدد بررسی موضوع فوق می باشد. یافته های مقاله نشان می دهند که گذشته از اختلافات ارضی و تاریخی، سه عامل ترویج اسلام اخوانی از سوی قطر، حمایت های همه جانبه از شبکه الجزیره و جاه طلبی های این کشور، مهمترین دلایل قطع روابط و گسست سیاسی عربستان و قطر می باشد.}, keywords_fa = {قطر,دگرگونی اجتماعی,گسست سیاسی,عربستان سعودی,ج.ا.ایران}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28601.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28601_c3df0892d5641d2b8c59c3bdfbe9c911.pdf} } @article { author = {montazeran, Javid and ghorbani, Saeed}, title = {Scenarios for The Future of Iraq and Analysis of legal Perspective International and Security of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {73-91}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Iraq among its neighbors,The maximum subscription The Islamic Republic of Iran And geopolitical and territorial integrity To any fate that Develop, For the Islamic Republic Considered important,Because it can Political geography of the Islamic Republic of Iran Strongly The threat or strengthen And, accordingly National Security Affect,Therefore ,Explain future scenarios Geopolitical developments and territorial integrity of Iraq And evaluation Analyzing their interactions The national security of the Islamic Republic of Iran The main objective of this research. The results also suggest With a view to invoices And key driving forces And the most important cases of uncertainty, Scenarios of future developments in Iraq as follows; Scenario retake the occupied areas of Iraq Of ISIS And split peacefully,Fair and democratic In Iraq (Free and democratic Iraq)- Scenario Solidarity among peoples, Iraqi schools And enhance national power in Iraq (Iraq united and powerful)-scenario Increasing divisions Among the central government,Sunnis and Kurds Initialize a massive civil war In Iraq (Iraqi civil war)-scenario War in Iraq With Turkey (Iraq engaged in foreign wars) Scenario analysis Divide Iraq There are three ways (Iraq decomposed) The results of this research And in review Impact of each of these scenarios The national security of the Islamic Republic of Iran, It was found that The most favorable scenario For National Security of the Islamic Republic of Iran, Iraqi scenario free And democratic And in this regard, Proposals for the realization of this scenario, is presented.}, keywords = {developments in Iraq,the future of Iraq,the scenario,National Security of the Islamic Republic of Iran}, title_fa = {سناریوهای پیشِ روی آیندۀ عراق و تحلیل دورنمای حقوقی، بین‌المللی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {عراق در بین کشورهای همسایه، بیشترین اشتراکات را با جمهوری اسلامی ایران دارد و ژئوپلیتیک و تمامیت ارضی این کشور به هر سرنوشتی که مبتلا شود، برای جمهوری اسلامی مهم تلقی می‌شود؛ چرا که می‌تواند جغرافیای سیاسی و دورنمای حقوقی ـ بین‌المللی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران را به شدت تهدید یا تقویت و به‌تبع آن را  تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت، تبیین سناریوهای آیندۀ  بحران عراق و ارزیابی و تحلیل تأثیرات متقابل آن بر حوزۀ حقوقی ـ بین‌المللی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی این پژوهش است. با نظر به فاکتورها و نیروهای پیش‌ران کلیدی و مهم‌ترین موارد عدم قطعیت، سناریوهای تحولات آتی عراق،  از منظر نویسندگان پژوهش عبارت‌اند از: سناریوی  بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شدۀ عراق از دست داعش و تقسیم مسالمت‌آمیز، عادلانه و دموکراتیک قدرت در عراق (عراق  دموکراتیک)؛ سناریوی اتحاد میان اقوام و مذاهب عراق و افزایش قدرت ملی عراق (عراق متحد و قدرتمند)؛ سناریوی افزایش اختلافات میان حکومت مرکزی، سنی‌ها و کردها وآغاز جنگ داخلی گسترده در عراق (عراق درگیر جنگ داخلی)؛ سناریوی تجزیه و تقسیم عراق به سه شکل (عراق تجزیه‌شده). در بررسی تأثیرات هریک از این سناریوها بر وضعیت و دورنمای  حقوقی، بین‌المللی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مشخص شد که مطلوب‌ترین سناریو  برای  ایران، سناریو عراق دموکراتیک  است و در این راستا پیشنهادهایی عرضه می‌شود.}, keywords_fa = {تحولات عراق,آینده عراق,سناریو,امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28602.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28602_ff2c5039bbeb5b56ce58b2f30eee8306.pdf} } @article { author = {Davand, Mohammad and Mousavi Shafaee, Seyed Masoud}, title = {Postmodern Economic Diplomacy and the US National Economic Interests (2009-2012)}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {93-113}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {In the new international political economy era, Governments can’t ignore the role of non-state actors such as citizens and non-governmental organizations in foreign affairs. In this context, modern economic diplomacy, which monopolistically emphasizes on the role of governments, can’t analyze the dynamics of new economic system. So, for understanding new economic strategies, we should consider principles of postmodern economic diplomacy. This diplomacy is art of advancing national interests through the sustained exchange of information among governments, nations and other groups. This article evaluates effects of postmodern economic diplomacy on fulfilling of the US domestic economic objectives through exploiting the global economic capacities (under economic statecraft‌: 2009-2012). So the question is: how did Hillary Clinton use capacities of postmodern economic diplomacy to achieve US economic goals? Our hypothesis is: US Department of State in the new international political economy era, used the new communication tools to increase economic interests, through benefiting the economic capacities of private companies, citizens and other governmental Institutions.}, keywords = {New International Political Economy,Postmodern Economic Diplomacy,United States of America (USA),Clinton,Hillary,Economic Statecraft‌}, title_fa = {تأثیر دیپلماسی اقتصادی پسا مدرن بر تحقق اهداف اقتصاد داخلی ایالات متحده آمریکا (2012-2009)}, abstract_fa = {در اقتصاد سیاسی جدید بین‌الملل، دولت‌ها نمی‌توانند نقش بسیاری از کنشگران غیردولتی همچون شهروندان و سازمان‌های اقتصادی مردم‌نهاد را در عرصۀ روابط خارجی نادیده بگیرند. از طرفی، دیپلماسی اقتصادی مدرن، به دلیل تأکید بر انگارۀ دولت‌محوری، از بسیاری از پویایی‌های نظام اقتصادی جدید، باز می‌ماند. پس، تحلیل راهبردهای اقتصادی جدید برخی از کشورها مستلزم گذار از مبانی دیپلماسی اقتصادی مدرن به اصول دیپلماسی اقتصادی پسامدرن است. بنا به تعریف صاحب‌نظران، دیپلماسی اقتصادی پسامدرن، هنر افزایش منافع ملی از طریق مبادلات پایدار اطلاعات اقتصادی میان دولت‌ها، ملت‌ها و دیگر گروه‌ها جهت مدیریت سازمان‌ها و ائتلاف‌های کثیرالمنافع است.  از این‌رو، هدف این مقاله ارزیابی تأثیر نقش اصول دیپلماسی اقتصادی پسامدرن بر دستیابی آمریکا به اهداف اقتصادی داخلی به واسطۀ بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصاد جهانی (کشورداری اقتصادی)، در دورۀ تصدی وزارت خارجه به دست هیلاری کلینتون است. بنابراین، دغدغۀ اصلی ما پاسخ به این سؤال است: کلینتون چگونه از ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی پسامدرن جهت نیل به اهداف اقتصادی آمریکا استفاده کرد؟ در تحقیق پیشِ رو، بر اساس رویکرد توصیفی‌ـ‌تحلیلی و شیوۀ تحلیل کیفی داده­ها این فرضیه مطرح خواهد شد که دستگاه دیپلماسی کلینتون در عرصۀ اقتصاد سیاسی جدید جهانی از اصول دیپلماسی اقتصادی پسامدرن به انحاء مختلف، بهره‌برداری کرد. به عبارتی، کلینتون ظرفیت‌های بالقوۀ شرکت‌های خصوصی، شهروندان و سایر نهادهای دولتی آمریکا را با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی جهت افزایش منافع اقتصادی،‌ به فعل درآورد.}, keywords_fa = {اقتصاد سیاسی جدید بین‌الملل,دیپلماسی اقتصادی پسا مدرن,ایالات متحده آمریکا,کلینتون,هیلاری,تدبیراندیشی اقتصادی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28603.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28603_931b36f5c44163d91d1297215d620536.pdf} } @article { author = {KAFILI, VAHID and Hashemi, Saeed and marandi, faezeh}, title = {The Role of Education on Relation between ICT and Energy Intensity: a cross-country analysis}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {115-136}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {abstractThis research seeks to answer the question of whether higher education can make use of the benefits of Information and communication technology to reduce energy intensity. For this purpose to estimate the factors affecting energy intensity by using data from 119 countries (2000 to 2013) are discussed. Countries into developed countries (countries with very high human development) and developing countries (developed countries with high, medium and low) are divided. The results for both groups showed that the increase in the level of education increases the utilization of Information and communication technology to reduce energy intensity occurs. In other words, the relationship between energy intensity by spreading Information and communication technology education is made stronger. Thus, the increasing spread of Information and communication technology in education can be more effective policy for reducing energy intensity and therefore increase energy security and environmental pollution is reduced.Key words: energy intensity, information and communication technology, education}, keywords = {Key words: energy intensity,Information and communication technology,education}, title_fa = {نقش آموزش بر رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و شدت انرژی: یک تحلیل بین کشوری}, abstract_fa = {در تحقیق حاضر، نویسندگان می‌خواهند به این پرسش پاسخ دهند که آیا سطح آموزش بالاتر می‌تواند زمینه‌ساز استفادۀ بیشتر از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی باشد؟ برای این منظور، به برآورد عوامل مؤثر بر شدت انرژی با استفاده از داده­های 119 کشور (2000 تا 2013 م) پرداخته شده است. کشورها به دو گروه کشورهای توسعه‌یافته (کشورها با توسعه انسانی بسیار بالا) و کشورهای درحال‌توسعه (کشورهای با سطح توسعۀ بالا، متوسط و پایین) تقسیم شده است. نتایج برآورد برای هر دو گروه نشان می‌دهد که افزایش سطح آموزش باعث افزایش بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کاهش شدت انرژی می­شود. به عبارت دیگر، رابطۀ فاوا با شدت انرژی از طریق گسترش آموزش قوی‌تر می­شود؛ بنابراین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار افزایش سطح آموزش می‌تواند سیاستی مؤثرتر برای کاهش شدت انرژی و درنتیجه افزایش امنیت تأمین انرژی و کاهش آلودگی زیست‌محیطی باشد.}, keywords_fa = {شدت انرژی,فناوری اطلاعات و ارتباطات,آموزش}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28604.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28604_7ca37bfe1903433b790dd9e026989b51.pdf} } @article { author = {Jangavar, Hassan and Emami Maybodi, Ali and Noorollahi, Younes and Satarifar, Mohamad and Khorsandi, Morteza}, title = {The Investigation and Analysis of the Renewable Energy Development on Macroeconomic Indicators}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {137-158}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Energy provision and reduction environmental emissions are the main reasons for the development of renewable energy in many developed and developing countries. Development of renewable resources have affected economic indicators.In this paper, the method of economic analysis have been used in order to evaluate of the renewable energy development on macroeconomic indicators including Employment, GDP, value added and economic welfare. The results show that the development of renewable energy will create over 1.8 million jobs in 2015, so that the share of Asian countries more than 60 percent of total employment. Although the development of renewable energy increased an average of 0.63 percent of world GDP, but oil-rich countries are seeing negative growth. Value add is more than 610$ for each Kilowat module in the solar energy and an average of 583$ for each Kilowat in the wind. The impact of renewable energy development on welfare has been positive in different countries and an average 2.81 percent for the selected countries. Economic indicators show that the supply of energy from renewable sources in addition to supply the growing demand for energy and replacing them with part of the demand and consumption of fossil fuels caused positive economic effects on short-term and long-term contribution with different shares. Therefore, improvement of macroeconomic indicators is one of main reasons for the development of programs and policies to increase energy production from renewable resources by the different countries.}, keywords = {Renewable Energy,employment,GDP,Value Added,Welfare}, title_fa = {بررسی و تحلیل تاثیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بر شاخص های کلان اقتصادی}, abstract_fa = {تامین انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی از مهمترین دلایل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه می‌باشد. شاخص‌های کلان اقتصادی نیز در پی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.در این مقاله از روش تحلیل اقتصادی به منظور بررسی توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بر شاخص‌های اشتغال، تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده و رفاه اقتصادی استفاده شده است. نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سبب ایجاد بیش از 1/8 میلیون شغل در جهان و در سال 2015 شده است که سهم کشورهای آسیایی بیش از 60 درصد می‌باشد. اگر چه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بطور متوسط سبب افزایش 63/0 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی جهان شده است، اما کشورهای دارنده ذخائر نفتی شاهد رشد منفی می‌باشند. ارزش افزوده کسب شده بصورت متوسط 610 دلار برای هر کیلووات تولید ماژول در بخش انرژی خورشیدی و 583 دلار برای هر کیلووات در بخش ساخت تجهیزات تولید انرژی از باد می‌باشد. تاثیر توسعه انرژی-های تجدیدپذیر بر رفاه اقتصادی در کشورهای مختلف مثبت بوده است و این تاثیرگذاری بصورت متوسط 81/2 درصد برای گروه کشورهای منتخب می‌باشد. بررسی این شاخص‌ها نشان-دهنده آن است که تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر علاوه بر تامین تقاضای انرژی و جایگزینی آنها با بخشی از تقاضا برای سوخت‌های فسیلی، آثار مثبت اقتصادی کوتاه‌مدت و بلندمدت با سهم‌های متفاوت به همراه دارد. لذا ارتقای شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله دلایل توسعه سیاست‌‌های افزایش تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در کشورهای منتخب قلمداد می‌شوند.}, keywords_fa = {انرژی های تجدیدپذیر,اشتغال,تولید‌ ناخالص داخلی,ارزش افزوده,رفاه اقتصادی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28605.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28605_9cc7ff8a840f3ab90672a03e90c1a245.pdf} } @article { author = {mirzaei, hossein and dayani, mehdi and asadi zeydabadi, fatemeh and gorji, lila}, title = {The effect of oil price changes on Tehran Stock Exchange returns by non-line co-integration test}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {159-177}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {AbstractGiven the high role of oil and its sales and its price in Iran's economy, as well as the popularity of the general public and economic activists and foreign investors in the Tehran Stock Exchange, the relationship between the changes in crude oil prices and stock returns is significant. This study examines the coexistence and causal relationship between crude oil prices and Tehran Stock Exchange. It seems that the price of crude oil and the stock exchange is related to the exchange rate in the economy, which in fact changes in the price of crude oil have a direct effect on the exchange rate and the exchange rate changes affect the stock exchange. In order to investigate the hypotheses of this study, data on bourse yield, exchange rate and daily OPEC basket price were used during the period of 1383-1393. Also, to investigate the relationship between the variables, the co-integration test has been used. Finally, the co-integration among the variables has been confirmed, and a long-term relationship between the variables studied has been discovered. In fact, there is a coincidence that there is asymmetry in shifting oil price changes to stock exchanges. In the opinion of investors, aggregation of stocks and oil prices, the diversification of investment portfolio by holding capital in the oil and gas market simultaneously does not significantly increase market risk and long-term profitability.}, keywords = {Keywords: Oil price changes,Stock returns,Exchange rates,Nonlinear Coexistence}, title_fa = {اثر تغییرات قیمت نفت بر بازده بورس اوراق بهادار تهران به‌وسیله آزمون هم انباشتگی غیرخطی}, abstract_fa = {با توجه به نقش پررنگ نفت و میزان فروش و قیمت آن در اقتصاد ایران و همچنین اقبال عموم مردم و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی به فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی رابطۀ‌ تغییرات قیمت نفت خام و بازده بورس موضوعی قابل‌توجه به نظر می‌رسد. این مطالعه هم‌انباشتگی و رابطۀ علت و معلولی بین قیمت نفت خام و بورس اوراق بهادار تهران را موردبررسی قرار داده­است. به نظر می­رسد قیمت نفت خام و بورس از طریق نرخ ارز در اقتصاد رابطه داشته باشند که درواقع تغییر در قیمت نفت خام تأثیری مستقیم بر نرخ ارز دارد و تغییرات نرخ ارز بر بورس تاثیرگذار است. برای بررسی فرضیه‌های این پژوهش از داده‌های مربوط به بازده بورس، نرخ ارز و قیمت روزانۀ سبد اوپک در بازۀ زمانی 1383ـ1395 استفاده شده است. همچنین، برای بررسی رابطه میان متغیرها نیز از آزمون هم‌انباشتگی استفاده شده است و درنهایت هم‌انباشتگی میان متغیرها مورد تأیید قرارگرفته و همچنین رابطه‌ای بلندمدت بین متغیرهای موردبررسی کشف شد. در واقع، وجود هم‌انباشتگی بیان می‌کند در انتقال تغییرات قیمت نفت به بورس عدم تقارن وجود دارد. ازنقطه‌نظر سرمایه‌گذاران، هم‌انباشتگی بورس و قیمت نفت بیان می‌کند که تنوع سبد سرمایه‌گذاری با نگهداری سرمایه در بازار نفت و بورس به‌صورت همزمان به‌طور محسوس و معنی‌داری ریسک بازار و سودآوری بلندمدت را افزایش نمی‌دهد.}, keywords_fa = {تغییرات قیمت نفت,بازده بورس,نرخ ارز,هم انباشتگی غیرخطی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28606.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28606_9d893fad6dde038e59521160a800f941.pdf} } @article { author = {Karimi, Mohammad sadegh}, title = {How rival country and possibility of fight-back strategy affect the consequences of sanction regime: Case of Iran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {179-200}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Sanctions are considered as a foreign policy tool. Theoretical studies on sanctions have investigated different aspects of the issues. These discussed aspects include the effectiveness of the sanctions and how it affects the behavior of the target country. But the effects of the possibility of first, fight-back strategy for the target country, and second, the presence of rival countries have been discussed unlikely. Game theory is used to address these two deficiencies. Six games which differ in the number of stages, how the pay-offs are calculated, and the presence of a rival country are studied. The results show that fight back ability provides the target with the opportunity to change the sender’s calculation. It also reduces the probability of sanctions. However, the presence of a rival country neutralizes this opportunity and makes it easier for the sender country to put sanctions into force. In addition, a minimum extent of the sanctions was deduced for the sender country to enter a sanctions episode.}, keywords = {sanctions,Game Theory,fight-back strategy,rival country,Iran sanctions}, title_fa = {بررسی اثر وجود کشور رقیب و امکان اقدام متقابل در نتایج تحریمها؛ نمونه موردی تحریم ایران}, abstract_fa = {تحریم‌ها به‌عنوان یکی از ابزار سیاست خارجی در نظر گرفته می‌شوند. مطالعات نظری در مورد تحریم جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کرده‌اند. اما اثر دو موضوع بر تحریم به خوبی بررسی نشده است: اولاً امکان اقدام متقابل کشور تحریم‌شونده و ثانیاً حضور کشورهای رقیب برای کشور تحریم‌شونده. برای پرداختن به این دو نقص از نظریة بازی استفاده شده است. در این مقاله، شش بازی مطالعه شده است که در تعداد مراحل، چگونگی محاسبة مطلوبیت‎ها و حضور یک کشور رقیب با یکدیگر متفاوت‌اند. نتایج نشان می‌دهد امکان اقدام متقابل، این فرصت را به کشور تحریم‌شونده می‌دهد که محاسبات کشور تحریم‌کننده را تغییر دهد. چنین امکانی احتمال وقوع تحریم را کاهش می‌دهد. با این حال، حضور یک کشور رقیب این فرصت را خنثی می‌کند و وضع تحریم را برای کشور فرستنده ساده‌تر می‌کند.}, keywords_fa = {تحریم,نظریه بازی,اقدام متقابل,کشور رقیب,تحریمهای ایران}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28607.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28607_6fce061fe84c2e3a6745a8b1dd1dda99.pdf} } @article { author = {Zarghami, Sadegh and Zakeri, Mohammad}, title = {Comparative study on energy macro strategies in Iran and selected countries}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {201-224}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Developing macro strategies of energy, would be a guideline to develop the goals of all the divisions and longtime programs of energy sector and performing comparative studies on other country’s expertise can be effective in this order. The aim of this research is providing some strategic guides to be used in developing energy macro strategies of Iran based on comparative studies of energy sector of equivalent and developed countries and comparing their strength and weakness with Iran. This research is qualitative by strategy, descriptive by goal, unobtrusive by method and developing approach and to do that Russia, India, Brazil and Norway was selected based on their energy intensity factor. Four criteria of energy macro policies, energy security, energy geopolitics and environmental programs has been used to collecting qualitative data. According to results of comparative study and experiences of selected countries and with paying attention to their capacities and limitations, some suggestions for developing energy strategies in Iran was offered.}, keywords = {Energy policies,comparative study,energy security,geopolitics,enviornment}, title_fa = {مطالعه تطبیقی راهبردهای کلان انرژی در ایران و کشورهای منتخب}, abstract_fa = {تدوین راهبردهای کلان انرژی کشور، چراغ راهی برای تدوین اهداف کلیۀ زیر بخش‌ها و برنامه‌های بلندمدت انرژی است و انجام مطالعات تطبیقی در جهت بررسی تجارب دیگر کشورها می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد. هدف این مقاله ارائۀ نتایجی راهبردی جهت استفاده در تدوین راهبردهای کلان انرژی کشور با توجه به مطالعات تطبیقی بخش انرژی کشورهای هم‌تراز و کشورهای توسعه‌یافته و مقایسۀ نقاط قوت و ضعف آن‌ها با بخش انرژی ایران است. این پژوهش با استراتژی کیفی به لحاظ هدف توصیفی، به لحاظ روش کتابخانه‌ای و مبتنی بر تحلیل اسناد و مدارک و با رویکرد تحقیقات توسعه‌ای انجام شده است. کشورهای روسیه، هند، برزیل و نروژ برای انجام مطالعۀ تطبیقی با توجه به شاخص شدت انرژی، انتخاب شد و مطالعات تفصیلی این کشورها با توجه به معیارهای سیاست‌های کلان انرژی، امنیت انرژی، ژئوپلیتیک انرژی و برنامه‌های زیست‌محیطی، انجام پذیرفت. با توجه به نتایج مطالعۀ تطبیقی و تجارب کشورهای موردبررسی و با ملاحظۀ ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود، پیشنهادهایی جهت تدوین راهبردهای انرژی در کشور ارائه شده است.}, keywords_fa = {سیاست‌های انرژی,مطالعه تطبیقی,امنیت انرژی,ژئوپلیتیک,محیط‌زیست}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28608.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28608_aac7fd247faeabf5344bd11b990b3574.pdf} } @article { author = {Hassani, Amin and Maleki, Abbas}, title = {Evolution of Inspection and Maintenance Program, A Way to Control Air Pollution Emission From Passenger Cars in The City of Tehran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {227-231}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {a variety of studies highlight the contribution of mobile sources in air pollution emissions in the city of Tehran. among various mobile sources, passenger cars are of high importance due to their population and activity. while production level standards regarding emissions are important, the role of periodic inspection and maintenance programs is undeniable in stabilizing the emission performance of vehicles during their lifespan. the inspection and maintenance program in Iran is simple. it is unloaded, and has no control over the performance of catalytic converter and NOx emissions. consequently, it is suggested to implement a more strength inspection and maintenance program called "Improved Inspection and Maintenance" in the city of Tehranwhich is loaded, has more strength emission limits, and includes tests regarding the performance of catalytic converter and NOx emissions. also, it uses the OBD data. this Improved Inspection and Maintenance could be the permission for the vehicles to enter specific parts of the city of Tehran. or, it could be the permission for vehicles to traffic in unhealthy days. the Improved Inspection and Maintenance could replace the current inspection and maintenance program gradually in Tehran. then, vehicles entering Tehran without Improved Inspection and Maintenance could be fined.}, keywords = {Tehran,Air pollution,inspection and maintenance}, title_fa = {تکامل روش معاینه فنی، روشی به منظور کنترل آلایندگی از خودروهای سواری در شهر تهران}, abstract_fa = {مطالعات مختلف بر اهمیت و نقش منابع متحرک انتشار آلاینده ها در آلودگی هوای تهران تاکید دارند. از میان این منابع، نقش خودروهای سواری به دلیل آمار تعداد و کارکرد روزانه زیاد غیر قابل انکار است. هرچند استاندارد آلایندگی در تولید خودروها اهمیت فراوان دارد، اما بازرسی های دوره ای و معاینات فنی برای پایدار ماندن سطح انتشار آلایندگی خودرو در طول دوره عمر آن ضروری است. سیستم معاینه فنی خودروها در ایران ساده و در حالت بدون بار بر خودرو است و کنترلی بر کارکرد کاتالیست مبدل آلاینده‌ها و انتشار آلاینده مهم اکسیدهای نیتروژن نیست. پیشنهاد می‌گردد که معاینه فنی سختگیرانه در غالب "معاینه فنی ویژه" آزمون های تحت بار، اعمال حدود سختگیرانه تر برای تمامی آلاینده‌ها و بررسی صحت کارکرد سامانه‌های کاتالیست و سیستم عیب یاب خودرو (OBD) در شهر تهران مورد اجرا قرار گیرد. این معاینه فنی می‌تواند مجوز ورود خودروها به مناطق خاصی از تهران باشد یا تردد در ایام آلوده سال باشد. "معاینه فنی ویژه" می‌تواند به تدریج جایگزین معاینه فنی فعلی در شهر تهران شود و از تمام خودروهای ورودی به تهران که فاقد آن هستند عوارض اخذ شوند.}, keywords_fa = {تهران,آلودگی هوا,معاینه فنی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28609.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28609_c942f242fb36c9486ffc0273cfbd3345.pdf} } @article { author = {Shaverdi, Marzieh and Nazemi, Amir}, title = {Policy Report; A Review on Innovation Policy Making in China}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {233-247}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {China has shifted from copying to innovator and creative country via broad and consistent policies for science, technology and innovation. China’s innovation policies include five categories: Science and Technology Policies, Industrial Policies, Financial Pilicies, Tax Policies and Fiscal Policies. We could classify these policies in four periods, too. In first period China’s government has had important role and firms have little role to play in research and innovation. In second period firms and universities have active role in NIS and also laws have established to provide more competitive business environment. Enterprises role in NIS was more important in third period and their interaction with universities and public libraries was stronger and broader. Fiscal, financial and tax policies was more important in this period, too. Forth period was the benchmarking and policy learning and firm-oriented innovation system period. In this paper first we review science, technology and innovation indices in China, then explore innovation policies transformation and their properties. Finally, we counclude with lessons learned from innovation policies of China and give some suggesstions for Iran.}, keywords = {Science and Technology Policy,Industrial Policy,Financial Policy,Tax Policy,Fiscal Policy}, title_fa = {مروری بر سیاست‌گذاری نوآوری در چین}, abstract_fa = {چین با اجرای سیاست‌های گسترده و منسجم علم، فناوری و نوآوری، توانسته است از کشوری کپی‌کار به سمت کشوری نوآور و خلاق حرکت کند. سیاست‌های نوآوری چین شامل پنج دستۀ سیاست‌های علم و فناوری، سیاست‌های صنعتی، سیاست‌های تأمین مالی، سیاست‌های مالیاتی و سیاست‌های مالی است. همچنین، تحول سیاست‌گذاری نوآوری در چین را می‌توان به چهار دورۀ مجزا تقسیم کرد. در دورۀ اول، نقش دولت پررنگ بوده و نقش بنگاه‌ها در پژوهش و نوآوری ناچیز بوده است. در دورۀ دوم، بنگاه‌ها و دانشگاه‌ها نقشی فعال‌تر در نظام نوآوری کشور ایفا کرده‌اند و قوانینی برای ایجاد محیط کسب‌وکار رقابتی‌تر وضع و اجرا شده است. در دورۀ سوم، نقش بنگاه‌ها در نظام نوآوری پررنگ‌تر و تعاملات آن‌ها با دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های عمومی قوی‌تر و گسترده‌تر شده است و سیاست‌های مالی، تأمین مالی و مالیاتی در این دوره اهمیت بیشتری یافته است. دورۀ چهارم، دورۀ الگوبرداری و یادگیری سیاستی و حرکت به سوی نظام نوآوری بنگاه‌محور بوده است. در این نوشته، تحول سیاست‌های نوآوری گستردۀ چین و ویژگی‌ها و تمرکز هر دورۀ سیاست‌گذاری بررسی شده است. در بخش پایانی آموزه‌های سیاست‌گذاری نوآوری چین برای ایران و سیاست‌های پیشنهادی براساس آن ارائه شده است.}, keywords_fa = {سیاست‌ علم و فناوری,سیاست صنعتی,سیاست تأمین مالی,سیاست مالیاتی,سیاست مالی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28610.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28610_6ab71c63430791089097ddc6c4766c5d.pdf} } @article { author = {jafari, mokhtar}, title = {Dilemmas and Paradoxes of Regional Cultural Policy Implementation: Governance Modes, Discretion, and Policy Outcome}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {249-277}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Bad policy design affects public service delivery and the conditions for providing public services at operational level. Fragmentation of public management due to governance reforms becomes visible in policy failure; aproblem for governments, public service providers, and citizens. The poor outcome of a reformed regional museum education policy is the starting point for a study of paradoxes of regional cultural policy implementation. The article opens up the black box of policy implementation and identifies goal conflicts in regional development policy, conflicting expectations among stakeholders, as well as governance paradoxes resulting in gaps between policy intentions, output, and outcome}, keywords = {Governance,Cultural Policy,policy implementation}, title_fa = {مسائل غامض و تناقضات اجرای خط‌مشی فرهنگی ناحیه‌ای: شیوه‌های حکمرانی، قدرت تصمیم‌گیری، نتیجه خط‌مشی}, abstract_fa = {طراحی اشتباه خط‌مشی بر خروجی خدمات عمومی و در سطح عملیاتی شرایط ارائۀ خدمات عمومی تأثیرگذار است. چندپارگی مدیریت عمومی که ناشی از اصلاحات حکومتی است به‌عنوان مسئله‌ای برای حکومت‌ها، عرضه‌کنندگان خدمات عمومی و شهروندان در شکست خط‌مشی پدیدار می‌شود. خروجی ضعیف خط‌مشی آموزشی موزه در سطح ناحیه‌ای نقطۀ شروع مطالعۀ تناقضات اجرای خط‌مشی فرهنگی ناحیه‌ای است. این مقاله جعبۀ سیاه اجرای خط‌مشی را گشوده و مغایرت‌های نهایی در خط‌مشی توسعۀ ناحیه‌ای، تضاد انتظارات میان ذی‌نفعان و در کنار آن، تناقضات حکومتی را که منجر به شکاف میان مفاهیم خط‌مشی، برونداد و نتیجه شده است شناسایی کرده است.}, keywords_fa = {حکومت,خط‌مشی فرهنگی,اجرای خط‌مشی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28612.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28612_a732b28e03591f4282bbcd2e4e86fc4f.pdf} } @article { author = {Sarzaeem, Ali}, title = {Politics in Time: History, Institutions, and Social Analysis}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {24}, pages = {281-285}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Perhaps the rational choice approach is the most coherent approach to analyzing human behavior. This approach, which is based on the knowledge of the microeconomics in particular and on the economy as a whole, assumes that humans are rational beings and, according to their information portfolio, make a decision that optimizes their utility. Now, in different people, what is in the utility function can be different, but in general, everyone seeks to maximize their desirability. Although this framework was initially restricted to the field of economics and economic behavior, it gradually expanded economists and claimed that they could explain social, political, and even legal phenomena based on this approach. The tool used to do this was naturally a game theory that considered people's attitudes in the social arena to be strategic.The first critique of this approach was posed by psychologists who questioned the assumption of rationality. These psychologists in the decision-making psychology branch, later known as behavioral and behavioral economics, showed that humans face intense biases in their decisions and choices, which could lead to systematic diversion of choices and decisions from choices and optimal decisions.}, keywords = {Book introduction,Politics,Political Sociology}, title_fa = {سیاست در بستر زمان : تاریخ، نهادها و تحلیل اجتماعی}, abstract_fa = {شاید رویکرد انتخاب عقلایی منسجم ترین رویکرد به تحلیل رفتار انسانها باشد. این رویکرد که مبنای دانش اقتصاد خرد به طور خاص و اقتصاد به طور عام است فرض می کند که انسانها موجوداتی عقلایی هستند و با توجه به سبد اطلاعاتی خود تصمیمی را اتخاذ می کنند که مطلوبیت آنها را بهینه کند. حال در افراد مختلف آن چه که در تابع مطلوبیت است می تواند متفاوت باشد ولی در مجموع هر کس به دنبال بیشینه سازی مطلوبیت خود است. اگرچه این چارچوب در ابتدا تنها به عرصه اقتصاد و رفتارهای اقتصادی محدود می شد اما به تدریج اقتصاددانان پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند که می توانند پدیده های اجتماعی و سیاسی و حتی حقوقی را بر اساس این رویکرد توضیح دهند. ابزاری که برای اینکار به کار گرفته می شد به طور طبیعی نظریه بازیها بود که رفتارهای افراد در عرصه اجتماع را استراتژیک قلمداد می کرد. اولین نقد به این رویکرد از سوی روانشناسانی مطرح شد که فرض عقلانیت را زیر سوال بردند. این روانشناسان شاخه روانشناسی تصمیم گیری که بعدها تحت عنوان اقتصاد رفتاری و مالی رفتاری شناخته شد نشان دادند که انسانها در تصمیمات و انتخابهای خود دچار سوگیریهای شدیدی هستند و این امر می تواند به انحراف نظام مند انتخابها و تصمیم‌ها از انتخابها و تصمیمات بهینه منتهی شود.}, keywords_fa = {معرفی کتاب,سیاست,جامعه‌شناسی سیاسی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28611.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_28611_396ed5919c79fea395e9ff51a80f97d7.pdf} }