@article { author = {}, title = {Evolution in the concept of people from Subject to Population The first steps towards globalization in Qajar era}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {6}, number = {18}, pages = {91-124}, year = {2015}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {In this article we will seek the changing of relations between governors and the governed in Iran. Before the nineteenth century, ethical interaction based on justice was the most predominant feature of the Iranian politics and governance. From this perspective, people merely were governed and their political identification was an affectation of their kings’ practices. King’s political acts were the whole of political act and people as subjects were the matter for their king’s behaviors. So, the king was the greatest shepherd who spread his grace as an ethical-preexistencial duty (or mission) in the country, because his grace was the appendix of  God’s grace. In the nineteenth century, this predominant approach was influenced by the new evolutions of the west and revealed a different type of power exercising. These changes shifted the relations between the governor and the governed so that they expanded people (citizens) participation in the social and political sphere.}, keywords = {People,Subjects,population,Government,Justice,globalization}, title_fa = {تحول مفهوم مردم، از رعیت تا جمعیت؛ نخستین گام‌ها در راستای جهانی شدن در عصر قاجار}, abstract_fa = {در این مقاله به بررسیِ تحول  در نسبت میان حاکمان و مردم در ایران می‌پردازیم. پیش از سدۀ نوزدهم میلادی، مراودۀ اخلاقی مبتنی بر عدل، غالب‌ترین خصلت عرصۀ سیاست و حکمرانیِ ایرانی بود؛از این منظر، مردم حکومت‌شده‌گانی‌اند که هویت‌یابیِ سیاسیِ آنان تنها در دایرۀ کردار شاهان یا حکومت‌گران امکان‌پذیر می‌شد. کنش سیاسی کنشی صرفاً شاهانه و به تبع عادلانه بود و مردم در منزلت رعیّت، صرفاً موضوع کردارهای حاکمان خود بودند؛در این جهان‌بینیِ سیاسی، شاه راعیِ اعظم است که لطف خود را همچون رسالتی اخلاقی که ذیل لطف و ارادۀ اخلاقی خداوند قرار دارد، بر رعیّت اِعمال می‌کند. این، نگاهِ غالب در سنت نظری و عملیِ اجتماعی و سیاسیِ ایران بود. در طول سده‌ی 13ق/ 19م، گونه‌ای دیگر از اِعمال قدرت به‌تدریج نمایان شد که متأثر از تحولاتِ نوین مغرب‌زمین، اسلوب حکومت‌گریِ ایرانی را نسبتاً (مسامحتاً) دستخوش تغییر ساخت. تغییری که نسبت میان حاکم و مردم را وارونه کرد و دربردارنده‌ی نگاهی شد که متضمن مشارکت و مداخلتِ رعیّت در مقام مردم یا جمعیت (اگر نگوییم شهروند) شد.}, keywords_fa = {مردم,رعیت,جمعیت,حکومت,عدالت,جهانی‌شدن}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_13798.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_13798_80e2f8c01d0656994dbb3c93d8b6e334.pdf} }