@article { author = {Ghoreyshi, Sayed Hamidrzea}, title = {Gasoline-Import Increase in Iran and Corresponding Control Policies}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {7}, number = {23}, pages = {177-184}, year = {2017}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Iran Gasoline imports between years 2012 to 2016 shows an increasing trend after 5 years of decrease. Amount of refinary products was not remarkably increased during the period. Besides, implementation of "Subsidies Reform Act" was stopeed at 2012 and 2013. After that, in spring 2015, rationing of gasoline was terminated after 8 years. Also, increasing rate of CNG substitution was stopped in light-transportation section. These factors together led to a remarkable increase in gasoline imports between 2012 to 2016. Knowing that fuel is a kind of essential goods and remembering that US imposed oil-products sanctions on Iran in summer 2010, it is necessary to control the rise of gasoline imports. As the first step, the amount of domestic production of gasoline should be increased, with the priority of "Persian-Gulf Star" refinary. On the other hand, fuel-conservation policies to control gasolin demand are to be pursued. Besides, CNG share in fuel consumption decomposition should be enhanced. At last, improvement of public transportation can help reducing gasoline demand leading to a reduction in gasoline imports.}, keywords = {gasoline import,fuel conservation,rationing,refinary,CNG}, title_fa = {رشد واردات بنزین در ایران و سیاست های کنترل آن}, abstract_fa = {واردات بنزین در دهۀ 90، پس از طی یک دورۀ نزولی، مجدداً روند افزایشی به خود گرفته است. عدم توسعۀ کمّی قابل توجه در تولیدات پالایشگاهی کشور، توقف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال های 90 و 91، پایان یافتن سهمیه‌بندی بنزین در خردادماه سال 94 بعد از 8 سال و همچنین توقف رشد سهم سوخت جایگزین (CNG) از سبد حمل و نقل سبک در فاصلۀ سال های 91 تا 95، سبب شده است واردات بنزین در نیمۀ ابتدایی دهۀ 90 به‌سرعت افزایش یابد. با در نظر داشتن اینکه بنزین یک کالای استراتژیک است و همچنین با توجه به تجربۀ تحریم واردات فراورده‌های نفتی در سال 89، ضروری است افزایش تولید فروارده‌های نفتی با محوریت راه اندازی پالایشگاه ستارۀ خلیج فارس به‌صورت جدی پیگیری شود. از سوی دیگر، سیاست‌های کنترل مصرف با استفاده از ابزارهای کنترلی مختلف باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین لازم است با تسهیل استفاده از CNG و توسعۀ حمل‌ونقل عمومی، تقاضای بنزین و درنتیجه واردات آن کاهش یابد.}, keywords_fa = {واردات بنزین,بهینه‌سازی مصرف سوخت,سهمیه‌بندی,پالایشگاه,CNG}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_26807.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_26807_12e7827ba3f76553ce3e25f67b8eca92.pdf} }