@article { author = {Ghazinoory, Sepehr and Farazkish, Mahdieh}, title = {A modal for STI national evaluation based efficiency, effectiveness and Utility index}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {8}, number = {27}, pages = {205-229}, year = {2018}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {Studying the experience of evaluating science, technology and innovation (STI) in Iran shows many challenges in different political, institutional, legal and cultural aspect of the subject. The main objective of this article is to investigate the roots of the reasons of the inefficiency of current experience and to identify the contextual aspects governing STI evaluation in Iran and to find the current relevant shortages. In this regard, we determine the similar national STI evaluation experiences at five levels of system, framework, map, pattern and process of the evaluation in order to analyze the situation of Iran systematically compared to other countries. The results of library studies, field study and experimental experiences show that one of the main reasons for the inefficiency of Iranian national STI evaluation system is its index-oriented model based on controlling the costs of beneficiary organization. Thus in this article, we design a desirable conceptual system of evaluation that is based on index-oriented and functional approaches, in order to facilitate the learning and make it possible to assign the resources of current system optimally. The results of model development have been obtained by choosing 45 index types based on three organizational groups, five specializing  fields and three types of functional outcomes, in which each organization leads to a performance evaluation dashboard including five radar charts. The designed dashboard has been evaluated through evaluating the performance of three academic institutions (including University of Tehran, Sharif University of Technology, and Shahed University). Then we have compared the results of this evaluation to the outputs of the previous model. The results confirm the serious effect of the evaluation model on analyzing the policy-making results and Management at the macro level in the field of STI}, keywords = {"national evaluation","STI","Iran"}, title_fa = {الگوی ارزیابی ملی علم، فناوری و نوآوری براساس شاخص‌های کارایی، اثربخشی و سودمندی}, abstract_fa = {بررسی تجربۀ ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (STI) در کشور نشان می‌دهد که در ابعاد مختلف سیاستی، نهادی، قانونی و فرهنگی چالش‌های بسیاری وجود دارد. این مقاله با هدف ریشه‌یابی دلایل ناکارآمدی تجربۀ فعلی و شناسایی ابعاد بافتاری حاکم بر ارزیابی STI در کشور، عارضه‌یابی نواقص موجود را پی می‌گیرد. به این منظور، تجربیات مشابه ارزیابی ملی STI در پنج سطح نظام، چارچوب، نگاشت، الگو و فرایندِ ارزیابی به‌صورت نظام‌مند تحلیل و جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشورها تعیین شده است. نتایج مطالعات اسنادی، پیمایش میدانی و شواهد تجربی نشان می‌دهد که یکی از گلوگاه‌های اصلی عدم کارآمدی نظام ارزیابی ملی STI، رویکرد الگوی شاخص‌محور مبتنی بر کنترل هزینه‌کرد سازمان‌های دست‌اندرکار بوده است؛ لذا در این مقاله الگوی مطلوب ارزیابی، که مبتنی بر تلفیق رویکردهای شاخص‌محور و عملکردگرا است، با هدف ایجاد یادگیری و امکان تخصیص بهینۀ منابع در نظام موجود، به‌صورت مفهومی طراحی شده است. نتایج توسعۀ الگو همراه با انتخاب 45 گونۀ شاخصی و براساس سه گروه سازمانی، پنج حوزۀ تخصصی و سه نوع نتیجۀ عملکردی حاصل شده است که درمورد هر سازمان به یک داشبورد ارزیابی عملکرد مشتمل بر پنج نمودار راداری ختم می‌شود. داشبورد طراحی‌شده از طریق ارزیابی عملکرد سه نهاد دانشگاهی (دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شاهد) اعتبارسنجی شده است. نتایج این ارزیابی با خروجی الگوی پیشین مقایسه شده است و مؤید تأثیر جدی الگوی ارزیابی بر تحلیل نتایج سیاست‌گذاری و مدیریت سطح کلان حوزۀ STI است.}, keywords_fa = {"ارزیابی ملی"," کارایی- اثربخشی","علم و فناوری"}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_30761.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_30761_9867fa7dd06eb0aafca9fc64b5d55258.pdf} }