@article { author = {Asadzadeh, Mostafa and ashna, hesamodin}, title = {Theory of Iranian State Cinema (Post-Revolutionary Cinema Policy Analysis Emphasizing on the policies of the Farabi Cinema Foundation)}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {34}, pages = {252-271}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The theory of Iranian state cinema illustrates how the government of the Islamic Republic is confronted with the cinema media, which the leaders of the revolution, from the outset emphasizing its importance, promised to "transform" it into Islamic rule and called for government oversight and intervention. With the establishment of the Farabi Cinema Foundation in 1984, this researcher's desire and, from that date, the cinema that the government wanted to produce and distribute, was shaped by the application of Farabi's cinema policies and the guidance and support of this foundation. In this study, we try to study the cinematic policymaking of Farabi Cinema Foundation, the type of cinema directed and sponsored by the foundation, as well as narratives of cinema policymakers and managers in the five post-revolutionary states, using historical institutionalism and narrative analysis in three parts. Identify and analyze the film production, its screening and the Fajr Film Festival.This study show that policymakers and directors of the Farabi Cinema Foundation have been thinking of producing Iranian films and creating national cinema since its establishment, but each with a distinct and different understanding of cinema media and the concept of national cinema and its audiences, has attempted policymaking and creating cinema. They have made a special system of film production in Iran. According to this study, Iranian cinema policymakers do not have the same understanding of what kind of cinema can serve the people and the revolution.}, keywords = {State,Politics,Policy Making,Cinema,Film}, title_fa = {نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تأکید بر سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی)}, abstract_fa = {نظریه سینمای دولتی ایران بیانگر نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی با رسانه سینماست؛ رسانه‌ای که رهبران انقلاب از همان ابتدا با تأکید بر اهمیت آن، «تغییر فرم» آن را در حکومت اسلامی وعده دادند و خواستار نظارت و دخالت دولت در آن شدند. با تأسیس «بنیاد سینمایی فارابی» در سال 1362، این خواسته محقق و از آن تاریخ، سینمایی که دولت خواهان تولید و توزیع آن بود، با اعمال سیاست‌های سینمایی فارابی و هدایت و حمایت این «بنیاد» شکل گرفت.در این پژوهش تلاش شده تا سیاستگذاری‌های سینمایی «بنیاد سینمایی فارابی»، نوع سینمای مورد هدایت و حمایت بنیاد و نیز روایت سیاستگذاران سینما و مدیران فارابی در پنج دولت بعد از انقلاب، با رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش «تحلیل روایت»، در سه بخش تولید فیلم، نمایش آن و جشنواره فیلم فجر شناسایی و تحلیل شود.یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد سیاستگذاران و مدیران بنیاد سینمایی فارابی از زمان تأسیس تاکنون در اندیشة تولید فیلم ایرانی و ایجاد سینمای ملی بوده‌اند اما هرکدام با برداشتی خاص و متفاوت از رسانه سینما و مفهوم سینمای ملی و مخاطبان آن، اقدام به سیاستگذاری در سینما و ایجاد نظام خاص تولیدوتوزیع فیلم در ایران کرده‌اند. بر مبنای این تحقیق، سیاستگذاران سینمای ایران فهم یکسانی از اینکه کدام نوع سینما می‌تواند در خدمت مردم و انقلاب باشد، ندارند. آنها همچنین در مواجهه با منتقدان خود توافقی در تعریف مشترک از فرهنگ، ارزش، مردم، سینمای ملی و منافع ملی ندارند، از این‌رو برای اثبات حقانیت خود دائم در نزاع ارزشی با همدیگرند.}, keywords_fa = {دولت,سیاست,سیاستگذاری,سینما,فیلم}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_44777.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_44777_478cee4c9fb8ab1b1a465b7c36b6372c.pdf} }