@article { author = {kiaie taleghani, nahid and Zein Abadi, Hasan Reza and Arasteh, Hamidreza and Abbasian, Hosyn}, title = {Identify the Research Malfunctions in Iranian Higher Education System: A Qualitative Analysis of the Views and Experiences of Top Researchers, Experts and Research Policymakers in Iran}, journal = {Strategic Studies of public policy}, volume = {10}, number = {34}, pages = {36-54}, year = {2020}, publisher = {Center of Strategic Studies}, issn = {2538-5038}, eissn = {2538-4929}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to identify of research malfunction in the Iranian higher education system using a qualitive content analysis method. Data were collected through deep and semi - structured interviews with 22 of top researchers, experts and research policy makers in 2018-2019 by a purposeful sampling method. The validity, portability, reliability, and verifiability of the data for the acceptability of the study were confirmed. Findings showed that the phenomenon of research malfunction in the Iranian higher education system in the pre-research phase in the form of "lobbying for project definition", "disregarding research needs assessment" and "disregarding the importance of the research beneficiaries", at the stage of doing research in form of "Lack of Intellectual and Intellectual Property ", "Insufficient Mastering in Student Research", "Methodological Inconsistency", "Reducing Problem Analysis", "Purchase and sale of article and theses", "Plagirarism", "Data-making, falsification and distortion of data", and later in the research process, "weaknesses in the applicability of research results "," judgment problems "and " overlap of publications and low quality of some journals" is falling.}, keywords = {Malfunction,Research,higher education system}, title_fa = {شناسایی کژکارکرد های پژوهش در نظام آموزش عالی ایران: تحلیل کیفی دیدگاه ها و تجربیات پژوهشگران برتر ، خبرگان و سیاستگذاران پژوهش در کشور}, abstract_fa = {پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کژکارکردهای پژوهش در نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 22 نفر از پژوهشگران برتر، خبرگان و سیاستگذاران پژوهش کشور در سال 98-1397 به روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، اطمینان و تأییدپذیری داده ها برای مقبولیت مطالعه، مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که پدیده کژکارکردی های پژوهش در نظام آموزش عالی ایران در مرحله قبل از پژوهش در قالب "لابی گری در تعریف پروژه"، " عدم توجه به نیازسنجی پژوهش" و " در نظر نگرفتن اهمیت ذی نفعان پژوهش"، در مرحله انجام پژوهش در قالب " عدم رعایت مالکیت فکری و معنوی"، " کم کاری استاد در تحقیق دانشجویی"، " عدم قوام روش شناختی"، " کاهش میزان تحلیل مسائل"، " خرید و فروش مقاله و پایان نامه"، " سرقت علمی"، " داده سازی"، "جعل و تحریف داده"، و در مرحله بعد از انجام فرایند پژوهش ، "ضعف در کاربردی کردن نتایج پژوهش"، "مشکلات داوری" و " همپوشانی انتشارات و کیفیت پایین بعضی مجلات" اتفاق می افتد.}, keywords_fa = {کژکارکرد,پژوهش,نظام آموزش عالی}, url = {https://sspp.iranjournals.ir/article_44781.html}, eprint = {https://sspp.iranjournals.ir/article_44781_cb50a2b67f5ca99ee795e3b737c336e0.pdf} }