%0 Journal Article %T تبیین مبانی فکری سیاست‌گذاری کارآفرینی %J مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی %I مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری %Z 2538-5038 %A ثنائی پور, هادی %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 9 %N 31 %P 21-38 %! تبیین مبانی فکری سیاست‌گذاری کارآفرینی %K مبانی فکری %K سیاست‌گذاری %K کارآفرینی %K کسب‌وکارهای کوچک و متوسط %K توسعه %R %X نتایج چشمگیر کارآفرینان به­عنوان یکی از مهمترین بازیگران توسعۀ اقتصادی و اجتماعی، توجه سیاست­گذاران را به خود جلب کرده است. بخش قابل توجهی از سیاست­ها به تسهیل شرایط برای انجام فعالیت­های کارآفرینی اختصاص دارد. سیاست‌گذاری کارآفرینی به­ منزلۀ حوزه‌ای نوظهور، به­خوبی توسعه نیافته و اغلب سیاست‌هایی که با هدف توسعه کارآفرینی تنظیم شده، به کسب‌وکارهای کوچک­ومتوسط توجه داشته و سیاست‌گذاری برای توسعۀ کارآفرینی مغفول مانده است. از این رو ایجاد درک مشترک و بینش صحیح از سیاست کارآفرینی ضروری است. هدف این پژوهش، تبیین مبانی فکری سیاست‌گذاری کارآفرینی است که با بهره­مندی از روش پژوهش کیفی انجام شده و برای گردآوری و تحلیل داده­ها نیز از روش کتابخانه­ای و تحلیل اسناد استفاده شده است. بدین منظور ابتدا منابع نوشتاری و منتشرشده در خصوص سیاست‌گذاری کارآفرینی گردآوری و بنیان­های نظری موضوع تبیین شدند. سپس با معرفی اهمیت، اهداف و ماهیت سیاست کارآفرینی، قلمرو نظری سیاست‌گذاری کارآفرینی نسبت به سایر حوزه­های مشابه تحلیل و بررسی شدند.  نتایج حاکی از آن است که سیاست‌های کارآفرینی از نظر اهداف، ابزار، تمرکز، دورۀ زمانی، اولویت­بندی، نحوۀ ارزیابی و نتایج، منحصربه­فرد بوده و نسبت به سایر مفاهیم مشابه از جمله سیاست‌های توسعۀ کسب‌وکار، متفاوت است. در انتهای مقاله توصیه­های سیاستی برای سیاست‌گذاری توسعۀ کارآفرینی عرضه‌شده است. %U https://sspp.iranjournals.ir/article_37582_4bcf7266c1c5b263f3c2a15719a98852.pdf