%0 Journal Article %T چگونگی بازتاب"مؤلفه‌های فرهنگی جهانی‌شدن" در تبلیغات تجاری سیمای جمهوری اسلامی ایران %J مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی %I مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری %Z 2538-5038 %D 2014 %\ 05/01/2014 %V 4 %N 13 %P 157-176 %! چگونگی بازتاب"مؤلفه‌های فرهنگی جهانی‌شدن" در تبلیغات تجاری سیمای جمهوری اسلامی ایران %K مؤلفه‌های فرهنگی %K جهانی‌شدن %K تبلیغات تجاری %R %X آگهی‌های تجاری، متن‌های ارتباطی هستند که از خلال محتوای آن (نشانه‌ها و علائم) معنا به مخاطب انتقال می‌یابد. این مقاله درصدد واکاوی مؤلفه‌های فرهنگی جهانی در تبلیغات تجاری است. جهانی‌شدن شمشیری دو لبه است که از یک سو فرصت‌های جدیدی برای فرهنگ هر کشور ایجاد می‌کند و از سوی دیگر با یکپارچه‌سازی فرهنگ‌ها، از بین بردن برخی خرده فرهنگ‌ها و کاهش تنوع فرهنگی، تهدیدهایی نیز ایجاد می‌کند. از این‌رو، با شناسایی نوع مؤلفه‌های فرهنگی جهانی‌شدن می‌توان، تمهیدهای شناخت تأثیرهای فرهنگ جهانی را فراهم کرد و به‌دنبال آن پیش‌بینی و بازبینی برخی از سیاست‌ها در حوزه تبلیغات تجاری را تسهیل بخشید. لذا با بررسی و انتخاب هدفمندانه، 25 مورد آگهی از1844 مورد پخش‌شده (132 نوع آگهی) از شبکه‌های سراسری (اول، دوم و سوم)، در سه‌ ماه اول سال 1391، با روش نشانه‌شناختی از منظرجهانی‌شدن به مطالعه مؤلفه‌های فرهنگی‌تبلیغات تجاری پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نحوه بازتاب مؤلفه‌های جهانی با رویکرد فرهنگی است. با توجه به تعامل سه فرهنگ ایرانی، جهانی و اسلامی، شناخت مؤلفه‌های فرهنگی در جهت حفظ فرهنگ غنی ایرانی بسیار حائز اهمیت است. %U https://sspp.iranjournals.ir/article_5703_785b97bc70c7912b1575e1a4c301d7af.pdf