ORIGINAL_ARTICLE
فضای مجازی و هویت جهانی
(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)
پژوهش حاضر تحت عنوان "فضای مجازی (فیسبوک)، هویت جهانی" به مطالعهی هویت جهانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، که در سال تحصیلی 91 -90 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند، پرداخته است. این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر میزان حضور در فیسبوک و نوع استفاده از آن در هویت جهانی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد. پرسشنامهها بین 250 نفر از دانشجویانی که به صورت کاملاً تصادفی به عنوان نمونه از سه دانشکده فنیمهندسی، علوم انسانی و علوم پایه انتخاب شدند، توزیع گردید. چارچوب نظری تحقیق ملهم از نظریات «استوارت هال»، «جنکینز»، «گیدنز»، «برگر» و «کاستلز» میباشد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که وجود رابطه میان هویت جهانی با میزان استفاده از فیسبوک مورد تأیید است. همچنین نتایج نشان داد که هویت جهانی به تناسب نوع استفاده کاربران از فیسبوک متفاوت است.
https://sspp.iranjournals.ir/article_2516_6473dcaf2a896918ae081a10d53e188d.pdf
2013-05-01
1
28
فضای مجازی
فیس¬بوک
هویت جهانی
منابع
1
برگر، پیتر و توماس لاکمن (1375)، "ساخت اجتماعی واقعیت"، ترجمهی فریبرز مجیدی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
2
برگر، پیتر و همکاران (1381)، "ذهن بیخانمان، نوسازی و آگاهی"، ترجمهی محمد ساوجی، تهران، نشر نی.
3
جنکینز، ریچارد (1381)، "هویت اجتماعی"، ترجمهی تورج یار احمدی، تهران، نشر شیرازه.
4
حاجیانی، ابراهیم (1388)، "جامعه شناسی هویت ایرانی"، تهران، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
5
خلیلی، پگاه (1384)، "وبلاگ نویسی در ایران، مطالعهی کمّی و کیفی نحوهی ابراز هویت با تأکید بر وبلاگهای شخصی"، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
6
دوران، بهزاد (1381)، "تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی"، رسالهی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
7
رفعتجاه، مریم (1383)، "تأملی در باب هویت زنانه (اهمیت منابع فرهنگی و مادی در بازتعریف هویت اجتماعی زنان)"، رسالهی دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
8
شالچی، سمیه (1384)"هویت بازاندیشانه و رسانهها (بررسی شکلگیری هویت بازاندیشانه و ارتباط آن با رسانه)", پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
9
سرایی، حسن (1372)، "مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق"، تهران، نشر سمت.
10
عیاری، آذرخوش (1384)، "هویت قومی در اینترنت (بررسی عملکرد اینترنتی گروه های قومی آذری، بلوچ، ترکمن، عرب خوزستانی و کرد)"، پایاننامهی کارشناسیارشد دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
11
کاستلز، مانوئل (1385)، "عصر اطلاعات، قدرت هویت"، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران، انتشارات طرح نو.
12
گلمحمدی، احمد (1380) ،"جهانیشدن، فرهنگ، هویت"، تهران، نشر نی.
13
گیدنز، آنتونی (1378)، "تجدد و تشخص، جامعه و هویت در عصر جدید"، ترجمهی ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
14
نوابخش، مهرداد و هوشنگ ظهیری (1390)، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال سوم، ش 5.
15
هال، استوارت (1383)، "هویتهای قدیم و جدید، قومیتهای قدیم و جدید"، ترجمهی شهریار وقفیپور، فصلنامهی ارغنون، ش 24.
16
Chou, A & Lim, B. (2010) “A framework for measuring happiness in online social network”. illinois state university.
17
Jacobson J. and R. Jenkins )1996), “Social Identity”, London, Routledge.
18
Hall, S.(1987), “Minimal Selves, in Identity: The Real Me”, ICA Document 6, London. Institute for Contemporary Arts.
19
Michael, j. hart. (2011) “A Study on the motives of high school and undergraduate college students for using the social network site facebook”, proqust .
20
Papacharissi, Z.(2009), “The virtual geographies of social networks: a comparative anaysis of Facebook, LinkedIn and A Small World”. New media society
21
Ren, Y. Kraut & R. Kiesler, S (2007), “Applying Common Identity and Bond Theory to Design of Online Communities”, Organization Studies: http://nms.sagepub.com
22
Wellman, B & Haase, J.Witte & K. Hampton (2001),”Does the Internet Increase, Decrease or Supplement Social Capital?” Social Networks, Participation and Community Commitment’, American Behavioral Scientist 45(3): 436–55.
23
کتابشناسی
24
انیس، مارتین (1384)، "گفتگوهایی با مانوئل کاستلز"، ترجمهی حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران، نشر نی.
25
تاجیک، محمدرضا (1384)، "روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان"، تهران، فرهنگ گفتمان.
26
ذکایی، محمد سعید و فاخره خطیبی (1385)، "رابطهی حضور در فضای مجازی و هویت مدرن (پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی)"، فصلنامهی علوم اجتماعی، ش 33.
27
Lee, J & Lee, H, (2010),”The computer-mediated communication network: exploring the linkage between the online community and social capital” .New Media&Society.12 (5).711-727.
28
Oswald, D & Baker L, (2010). “Shyness and online social networking services”. Marquette University, USA. Journal of Social and Personal Relationships 27(7) 873–889.
29
Protheroe, Claire, (2009), identity formation in contemporary society: the influence of the media on the formation of identity, University of KwaZulu-Natal, Durban, South Africa.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیرات آزادسازی اقتصادی بر شاخص¬های کلان اقتصادی در ایران:
با تأکید بر آزادسازی تجاری
پدیدهی جهانیشدن که فرآیند درهمآمیختن و ادغام اقتصادهای ملّی با اقتصاد جهانی است، در دهههای اخیر مورد بحث اکثر سیاستگذاران و برنامهریزان بوده است. آزادسازی تجاری نیز که به عنوان حرکت به سمت تجارت آزاد از طریق کاهش در تعرفهها و سایر موانع تجاری تعریف شده، مهمترین نیروی پیشبرندهی جهانیشدن محسوب میشود. آزادسازی و جهانیشدن موجب افزایش حجم و نوع مبادلات مرزی کالاها و خدمات (افزایش بازرگانی بینالمللی)، افزایش جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی و بینالمللی و همچنین تسریع انتقال فناوری و جهانیشدن تولید میشود. از این رو این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. این مقاله به بررسی اثرات کوتاهمدت و بلندمدت آزادسازی تجاری بر شاخصهای کلان اقتصادی در ایران با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری VEC)) و طی دورهی زمانی 1387-1368 و 1387-1374 میپردازد. نتایج تخمین حاکی از آن است که برقراری سیاست آزادسازی در بلندمدت و در قالب الگوی محاسبهشده توسط محقق، منجر به افزایش حجم تولید و بهرهوری و نیز کاهش تورم میشود ولی بر تراز تجاری تأثیری ندارد. همچنین اثر منفی آزادسازی بر حجم پول در کشور نیز معنادار نمیباشد.
کد JEL:,O11 ,F41 C32
https://sspp.iranjournals.ir/article_2517_2332025686c723d88a7fe133418a1403.pdf
2013-05-01
29
58
آزادسازی تجاری
جهانی¬شدن
شاخصهای کلان اقتصادی
الگوی تصحیح خطای برداری
Abrishami, H., Mehrara, M. and Irannejad, M. (2011),"The effect of trade liberalization policies on economic growth (A Case Study of Islamic Countries)", Journal of Economic Research, 91: 20-1.
1
Abrishami, H., Mehrara, M. and Mohseni, R. (2006), "Impact of trade liberalization on the trade balance and current account balance of payments", Journal of Knowledge and Development, 17: 36-11.
2
Abrishami, H., Mehrara, M. and Mohseni, R. (2007),"Impact of trade liberalization on export and import growth", Journal of Business Research Letter, 40: 126-95.
3
Abrishami, H., Mehrara, M. and Tamadonnejad, A. (2010),"The relationship between foreign trade and economic growth in developing countries: the generalized method of moments", Journal of Knowledge and Development, 26: 61-45.
4
Ahmed, N. (2001), "Trade liberalization in Bangladesh-an investigation into trends", Dhaka: The University Press Limited (UPL).
5
Balassa, B. (1996), "Tariff Reductions and Trade in Manufactures among the Industrial Countries", American Economic Review, 56: 466-73.
6
Bertola, G. and Faini, R. (1991), "Import demand and non-tariff barriers: the impact of trade liberalization", Journal of Development Economics, 34: 269-286.
7
Binici, M. and Cheung, Y.W. and Kon, S.Lai. (2012), "Trade openness, market competition and inflation: some sectoral evidence from OECD countries", Central Bank of the Republic of Turkey.
8
Chen, P.P. and Gupta, R. (2006), "An Investigation of Openness and Economic Growth Using Panel Estimation", University of Pretoria Department of Economics Working Paper Series 22.
9
Cihan, C. and Dutta, D. (2005), "Trade Liberalisation and Economic Growth in Turkey: An Empirical Model of Endogenous Growth Analysis", University of Sydney, School of Economics and Political Science. Working papers, 1446-3806.
10
Edwards, S.S. (1992), "Trade orientation distortions and growth in developing countries", Journal of Development Economics, 39: 31-57.
11
Edwards, S.S. (1998), "Openness, productivity and growth: what do we really know?", Economic Journal, 108: 383-398.
12
Falvey, Rodney E. (1981), "Commercial Policy and Intra-industry Trade", Journal of international economics, 11 (4):495-511.
13
Fatali, A. (1997), "International Trade". Tehran: Moinyan. First Edition.
14
Ferreira, P.C. and Rossi, J.L. (2003), "New Evidence From Brazil On Trade Liberalization and Productivity Growth", International Economic Review, Vol. 44, 4.
15
Friedmann, T. (1972), In Growth centers in regional economic development, Edited by: N.M, Hansen. New York.
16
Gonzalez, G. and Constantin, S. (2008), "Explaining TFP Growth rates: Dissimilar effect of openness between different income groups of countries", MPRA Paper, No. 17584.
17
Gorji, E. and Alipuryan, M. (2007), "Analyze the impact of trade liberalization on economic growth, OPEC members", Journal of Business Research Letters, 40: 187-204.
18
Greenaway, D. and Sapsford, D. (1993), "Exports, growth and liberalisation: an evaluation", Journal of Policy Modelling, 16:165-186.
19
Greenaway, D. and Sapsford, D. (1994), "What does liberalisation do for exports and growth?", Review of World Economics (Weltwirtschaftliches Archiv), 130:152-174.
20
Greenaway, D., Morgan, W. and Wright, P. (2002), "Trade liberalization and growth in developing countries", Journal of Development Economics, 67: 229-244.
21
Hadyan, E. and Parsa, H. (2009), "Estimate the effect of liquidity on inflation in the Iranian economy Bavqfh", Journal of Economic Studies, 36: 16-1.
22
Haghighi, M. (2011)."International Business (Theory and Applications)". Tehran: University of Tehran. 8th Edition.
23
Jafari Samimi, A. and Azarmand, H. (2006),"The effect of institutional factors on economic growth in the world", Journal of Monetary Economics, finance. No. 16.
24
Jafari Samimi, A. Mahmudzadeh, M. and Shadabi, L. (2010), "Economic liberalization and inflation: an analysis of the country", Journal of Economic Modelling, 2 (8): 46-27.
25
Jafari Samimi, A., Safari, S., Rustamzadeh, M. and Mohamadzadeh, M. (2010), "Impact of trade liberalization on financial development and economic growth in Iran", Economic Research Journal, 4: 21-1.
26
Jenkins, R. (1996), "Trade liberalisation and export performance in Bolivia", Development and Change, 27: 693-716.
27
Jin Jang, C. (2006), "Openness growth and inflation: Evidence from South Korea before the economic crises", Journal of Asian Economic, 17:738-757.
28
Karbasi, A. and Piri, M. (2010),"Relationship between free trade and economic growth", Journal of Knowledge and Development, 27: 160-145.
29
Khan, M.A. and Qayyum, A. (2006), "Trade Liberalization, Financial Sector Reforms and Growth", MPRA Paper 2655, University Library of Munich, Germany.
30
Lopez, PP. (2005), "The Impact of Trade Liberalisation on Exports, Imports, the Balance of Payments and Growth: the Case of Mexico", Department of Economics University of Kent.
31
Lutkepohl, H. (2005), "New Introduction to Multiple Time Series Analysis", Springer-Verlag, Berlin.
32
Malek, M. (2004),"Economic Globalization (from Fantasy to Reality)", Tehran: Danesh and Andisheh.
33
Melitz, M.J. (2003), "The Impact of Trade on Intra-industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity", Econometrica, 71:1695-1725.
34
Melo, O. and Vogt, M.G. (1984), "Determinants of the demand for imports of Venezuela", Journal of Development Economics, 14: 351-358.
35
Miller, S. and Upadhyay, M. (2000), "The effects of openness, trade orientation, and human capital on total factor productivity", Journal of Development Economics, 63: 399-423.
36
Omotola, A. and Katircioglu, S. (2011), "Financial development, trade openness and economic growth in Nigeria: time series evidence", Online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/35350.
37
Parikh, A. (2004), "Relationship Between Trade Liberalisation, Growth and Balance of Payments in Developing Countries: An Econometric Study", University of East Anglia, No. 286.
38
Paus E, Reinhardt N, Robinson M. (2003), "Trade Liberalization and Productivity Growth in Latin American Manufacturing 1970–98", Policy Reform, 6(1): 1–15.
39
Romer D. (1993), "Openness and inflation: theory and evidence", Quarterly Journal of Economics, 108 (4):870–903.
40
Santos-Paulino A, Thirlwall A.P. (2004), "The impact of trade liberalisation on exports, imports and the balance of payments of developing countries", Economic Journal, Royal Economic Society 114(493): 50-72.
41
Santos-Paulino A. (2002), "Trade Liberalization and The Balance of payments in selected Developing countries", Department of Economics, Keynes College, University of Kent. ISSN 1466-0814.
42
Shajari, H. and Kamalzadeh, M. (2008), "Economics of Money and Banking". Isfahan: Hasht Behesht. Third Edition.
43
Tabibiyan, M. (2004), "Macroeconomic". Tehran:Baztab. First Edition.
44
Taghavi, M. (2010),"International finance". Tehran: Payam Noor. Fourth Edition.
45
Tayebnia, A. and Fuladi, M. (2010), "Effects of rising prices on the domestic price level, trade balance and the exchange rate using a general equilibrium model of computation". Journal of Economic Research, 89: 184-157.
46
Tayebnia, A. and Zandieh, R. (2010),"The effects of globalization on inflation". Journal of Economic Studies, 38: 96-53.
47
Thomas V, Nash J, Edwards S. (1991), "Best Practices in Trade Policy Reform", Oxford University Press for the World Bank.
48
Todaro,M.(2009), "Economic development in the Third World". Tehran: Koohsar.
49
Wu Y, Zeng L. (2008), "The Impact of Trade Liberalization on the Trade Balance in Developing Countries", IMF Working Paper, WP/08/14.
50
Yeboah O, Naanwaab C, Saleem Sh, Akuffo A. (2012), "Effects of Trade Openness on Economic Growth: The Case of African Countries", Southern Agricultural Economics Association Annual Meeting, Birmingham.
51
Yusofi, M. and Mobarak, A. (2009), "A comparative study of the effects of trade and financial liberalization on economic growth and financial development in Iran", Journal of quantitative economics. 3: 20-1.
52
Zoghipoor, A. and Zibaei, M. (2010),"The effects of agricultural trade liberalization on key variables", Economic Research Journal, 3: 138-113.
53
ORIGINAL_ARTICLE
مهندسی فرهنگ در سازمان¬های دولتی کشور در عصر جهانی¬شدن
در این تحقیق در راستای طراحی و ارائهی الگوی مهندسی فرهنگ در سازمانهای دولتی کشور در عصر جهانیشدن با توجه به مدلهای گوناگون ارائهشده در خصوص تبیین و شناخت فرهنگهای سازمانی، شرایط فعلی فرهنگی در سازمانهای دولتی کشور در عصر جهانیشدن (درسطح جامعهی آماری) را بررسی نموده و پس از تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی مطلوب (از دیدگاه نخبگان) ضمن مشخص نمودن فاصلهها، الگویی مناسب برای مهندسی فرهنگ سازمانی که با ارزشهای فرهنگی حاکم بر جامعه و مقتضیات جهانی سازگار بوده و در آن به کلیهی عوامل مؤثر بر فرهنگ توجه گردیده باشد، ارائه شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعهی آماری شامل دو دسته است. دستهی نخست شامل 25 نفر از خبرگان حوزهی فرهنگ است که از آنها برای تعیین عناصر مهندسی فرهنگ و اهمیت آنها جهت طراحی الگو استفاده شده است. دستهی دوم شامل 50 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی است که از آنها برای سنجش نرمال بودن توزیع گویهها و همچنین رتبهبندی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق در بخش آمار توصیفی از آمارههای میانگین، درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهایی نظیر «خی دو» و «فریدمن» استفاده شده است.
https://sspp.iranjournals.ir/article_2518_a7329dcbe7fe899922777658e1311988.pdf
2013-05-01
59
86
جهانی¬شدن
فرهنگ
مهندسی فرهنگ
سازمان¬های دولتی
قرآن کریم
1
الوانی، سید مهدی (1378)، "مدیریت عمومی"، نشرنی، تهران.
2
خامنهای، سید علی (1374) "فرهنگ و تهاجم فرهنگی"، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، چ دوم، تهران.
3
رابینز، استیفن (1378)، "رفتار سازمانی"، ترجمهی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
4
رضاییان، علی (1381)، "مبانی سازمان و مدیریت"، سمت، تهران.
5
روحالامینی، محمود (1368)، "زمینهی فرهنگشناسی"، انتشارات عطار، چ دوم، تهران.
6
زارعیمتین، حسن (1380)، "مبانی سازمان و مدیریت"، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
7
شاین، ادگار (1383)، "مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری"، ترجمهی دکتر برزو فرهی بوزنجانی و شمسالدین نوری نجفی، سیمای جوان، تهران.
8
طوسی، محمد علی (1372)، "فرهنگ سازمانی"، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
9
قاسمی، علی حسین (پاییز 1380) : "جهانیشدن ، بایدها و نبایدها"، سمینار جهانیشدن و اطلاعرسانی، دانشگاه فردوسی مشهد
10
کاستلز، مانوئل (1380)، "عصر اطلاعات"، ج 2 ، ترجمهی حسن چاوشیان ،تهران طرح نو
11
محمودی بختیاری، علیقلی (1358)، "زمینهی فرهنگ و تمدن ایران"، انتشارات مدرسه عالی بازرگانی، تهران.
12
مورهد، گریفین (1384)، "رفتار سازمانی"، ترجمه دکتر غلامرضا معمارزاده و دکتر مهدی الوانی، تهران،
13
موسوی الخمینی، روح الله، (1371)، "صحیفهی نور"، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، ج ششم، چ سوم، تهران
14
کتابشناسی
15
الوانی، سید مهدی (1382)، "چالشهای مدیریت دولتی در عصر جهانیشدن"، فصلنامهی مدیریت و توسعه، ش 19.
16
Pieterse, Jan Nederveen (1993), "Globalization as Hybridization", International Sociology, vol. 9, 265-291.
17
Castells, Manuel (1996), “The Rise of Network Society”, Oxford, UK: Blackwell.
18
Giddens, Anthony (1990), “The Consequences of Modernity”, Stanford: Stanford University Press.
19
Held, David (1995), “Democracy and the Global Order: From the Modern State to Cosmopolitan Governance”, Stanford: Stanford University Press, UK: Cambridge University Press.
20
world Bank (1998) , “world development report”, New York, p: 16.
21
Schien, Edgar H. (1996), “the missing concept in organization”, Cornell university, p: 229
22
ORIGINAL_ARTICLE
پیام¬های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین¬پور
شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیامآور ارزشهای تازهای برای انسان بوده است که بررسی این ارزشها، ما را به چشماندازهای تازهی انسان امروزی نزدیکتر میکند. آنچه که علاوه بر جنبهی زیباییشناختیِ شعر، خوانندهی امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد توجه به مسائل والای انسانی است. با مطالعهی شعر هر شاعر میتوان دریافت که آیا شاعر از «من فردی» به «من اجتماعی» رسیده است یا خیر؟ و دیگر اینکه آیا شاعر هنوز در بند شهرتطلبیهای خویش است و درد مردم را به فراموشی سپرده است؟ از آنجایی که یکی از مهمترین ویژگیهای شعر دورهی معاصر، مردمگرایی و محتوای اجتماعی آن است؛ به همین دلیل، در این پژوهش به تحلیل و بررسی سنجشی و مقایسهای پیامهای جهانی دو شاعر معاصر نیما یوشیج – نمایندهی دورهی مشروطه و پس از آن- و قیصر امینپور – نمایندهی شعر انقلاب و پس از آن- پرداخته میشود. این شاعران، در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی، عاطفی و شخصی اشعاری را سرودهاند و به همین خاطر اشعار مشابهی در دیوان آنها یافت میشود. بنابراین، ضمن بیان شباهتها و تفاوتهای شعری آنان از این دیدگاه، بسامد پیامهای جهانی و فرامرزی آنان نیز مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و بالتبع به «من اجتماعی» رسیدنِ آنان در مبحث نتیجهگیری نشان داده خواهد شد.
https://sspp.iranjournals.ir/article_2519_9f818b869edc139a01df364213ef7368.pdf
2013-05-01
87
102
پیام¬های جهانی
شعر معاصر
شعر اجتماعی
نیما یوشیج
قیصر امین¬پور
منابع
1
آرینپور، یحیی (1382)، "از نیما تا روزگار ما (تاریخ ادب فارسی معاصر)"، چاپ چهارم. تهران، زوّار.
2
ایشانی، طاهره (1389)، "مقایسهی تطبیقی نمود فقر و تهیدستی در شعر نیما یوشیج و نازک الملائکه"، مجلهی علمی پژوهشی دهخدا، ش4، تابستان، صص 119 - 136.
3
امینپور، قیصر (1387)، "مجموعهی کامل اشعار: از شعرهای 1359- 1385"، تهران، مروارید.
4
براهنی، رضا (1380)، "طلا در مس (در شعر و شاعری)"، تهران، زریاب.
5
بیگی حبیبآبادی، پرویز (1382)، "حماسههای همیشه (دفاع مقدس در شعر شاعران، زندگینامه، شعر، نگاه، نقد و نظر)"، تهران، فرهنگگستر و صریر.
6
پورنامداریان، تقی (1377)، "خانهام ابری است" تهران، سروش.
7
پورنامداریان، تقی (1381)، "خانهام ابری است: شعر نیما از سنّت تا تجدّد"، چاپ دوم، تهران، سروش.
8
سنگری، محمّد رضا (1389)، "ادبیات دفاع مقدّس (مباحث نظری و شناخت اجمالی گونههای ادبی)"، تهران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدّس.
9
شمیسا، سیروس و حسینپور، علی (1380)، "جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران"، مجلّهی مدرّس، دورهی 5، شمارهی3، پاییز. صص 27- 42.
10
قبادی، حسینعلی؛ قدرتالله طاهری؛ سید علی قاسمزاده و علیرضا فولادی (1390)، "پیامهای جهانی عطار برای مشکلات فکری انسان"، پژوهشنامهی علمی پژوهشی ادبیات تعلیمی، س3، ش 11، پاییز. صص 87- 110.
11
مختاری، محمّد (1378)، "انسان در شعر معاصر"، چاپ دوم، تهران: توس.
12
یوشیج، نیما (1371)، "مجموعهی کامل اشعار نیما یوشیج فارسی و طبری"، تدوین سیروس طاهباز با نظارت شراگیم یوشیج، چاپ دوم، تهران، انتشارات نگاه.
13
یوشیج، نیما (1384)،"مجموعهی کامل اشعار نیما یوشیج"، گردآوری، نسخهپردازی و تدوین: سیروس طاهباز، چاپ هفتم، تهران، نگاه.
14
یوشیج، نیما (1385)، "دربارهی هنر و شعر و شاعری"، به کوشش سیروس طاهباز، تهران، نگاه.
15
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تبیین مؤلفه¬های هوش هیجانی به عنوان پیش¬بین¬های ایجاد کسب و کارهای بین¬المللی
هوش هیجانی به بررسی تأثیر تناسب اعمال در روابط اجتماعی و ارتباطات روانی و عاطفی در شرایط خاص میپردازد. یعنی اینکه فرد در شرایط مختلف بتواند به بهبود شرایط و ارتقای وضعیت اجتماعی و روانی خود بپردازد.پژوهش حاضر، مؤلفههای هوش هیجانی را به عنوان پیشبینهای کسب و کارهای بینالمللی مورد بررسی قرار داده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند که با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای تعداد 364 دانشجو دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی استاندارد بار- آن و پرسشنامهی سنجش ایجاد کسب و کارهای بینالمللی MET استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل ممیز و در بخش اعتباریابی از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده فرضیهی پژوهش را تأیید کرد. به بیان دیگر، از روی متغیرهای هوش هیجانی میتوان در ابتدا وضعیت کارآفرینی و نرخ تشکیل کسب و کارهای بینالمللی را اندازهگیری نمود، سپس به بررسی و پیشبینی ایجاد کسب و کارهای بین المللی پرداخت.
https://sspp.iranjournals.ir/article_2520_14c1cf988c7516e6156093c51d2724ba.pdf
2013-05-01
103
130
هوش هیجانی
کسب و کارهای بین¬المللی
دانشگاه تهران
احمد پورداریانی، محمود (1380)، "کارآفرینی : تعاریف، نظریات و الگوها"، تهران، شرکت پردیس.
1
اکبرزاده، نسرین (1384)، "هوش هیجانی"، تهران، انتشارات فارابی.
2
برادبری، تراویس (۱۳۸۴)، "هوش هیجانی"، ترجمهی مهدی گنجی، تهران، نشر ساوالان.
3
تورنس، ای پال (1980)، "استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای آزمون و پرورش آنها"، ترجمهی حسن قاسم زاده.(1381)، چاپ سوم، تهران، انتشارات دنیای نو.
4
تیرگری، عبدالحکیم (1383)، "رابطهی ساختاری هوش هیجانی با سازگاری زناشویی و تدوین و کاربرد برنامهی مداخله تقویت هوش هیجانی جهت کاهش ناسازگاری زناشویی"، پایاننامهی دکتری تخصص روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
5
حدادی کوهسار، علی اکبر ( 1383)، "بررسی مقایسهای هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران"، پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شاهد.
6
حسین علیان، محسن( 1384)، "مقایسهی هوش هیجانی قهرمانان و ورزشکاران رشتههای گروهی – انفرادی با افراد غیرورزشکار"، پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
7
خداوندی راهدانه، شهین (1383)، "بررسی هوش هیجانی بر میزان رضایت از زندگی زناشویی و رابطهی آن با نظام ارزش همسران"، پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
8
خسرو جاوید، مهناز (1381)، "بررسی اعتبار و روایی عامل هوش هیجانی شات در میان نوجوانان".
9
سبحانی صراطی، سجاد (1386)، "بررسی رابطهی ساده و چندگانهی بین هوش هیجانی با مهارتهای اجتماعی مدیران شرکت جهاد نصر اصفهان و نگرشهای شغلی زیردستان"، پایان نامهی کارشناسی ارشد، روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
10
شادمرادلو، مهران (1383)، "مقایسهی نقش هوش هیجانی و هوش شناختی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پیش دانشگاهی شهر تهران"، پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران.
11
صمد آقایی، جلیل (1377)، "از کارآفرینی تا جان آفرینی"، مجلهی تدبیر، شمارهی 87.
12
گلمن، دانیل ( 1995)، "هوش هیجانی، توانایی محبت کردن و محبت دیدن"، ترجمهی نسرین پارسا (1380)، تهران، انتشارات رشد.
13
مکتبی، غلامحسین (1387) "تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی، اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان"، پایاننامهی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
14
Austin, E. J . )2004(, “An investigation of the relationship between trait emotional intelligence and emotional task performance, Personality and Individual Differences”, 36, 1855–1864.
15
Bar-on, R. (1997), “Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical manual”, Toronto, Canada: Multi-Health systems.
16
_________ (2002), “Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical manual”, Toronto, Canada: Multi-Health systems.
17
Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Hay Group .(2001). The Emotional Competence Inventory (ECI). Boston: Hay Group.
18
Cooper, D. R . )2006(, “Marketing Research”, Boston: McGraw-Hill.
19
Ferrari, J.R., Harriott, J.S. & Zimmerman, M. (1999), “The Social Support Networks of Procrastinators-Friends or Family in times of Trouble. Personality and Individual Differences”, 26, 321-331.
20
Fletcher, D (2004( , “Entrepreneurship organizational )re(emergence and International development in a second- generation family firm”, International Journal of entrepreneurial behavior & Research, 10)1/2).
21
Frank, H . )2005( , “Entrepreneurial orientation and education in Austrian secondary school”, Journal of small business and Enterprise Development, 12 )2).
22
Goleman, D .)1995 (, “Emotional intelligence”, New York: bantam book.
23
__________ )1998( , “Working with emotional intelligence”, New Yourk: Bantam.
24
Gurol, Y., Atsan, N . )2006) , “Entrepreneurial characteristics amongst university students”, Education Training, 48)1).
25
Hisrich, R. D.; Peters, M.; Shepherd, D. )2008( , “Entrepreneurship, )Seventh Ed( Mc Graw-Hill”
26
Kimberly, A . )2003 ( , “Dose emotional intelligence assist in the prediction of academic success? Educational and Psychological Measurement”, 63 )5(, 840-858.
27
Koh, H. )1996 ( , “Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics”, journal of Managerial psychology, 11 )3(.
28
Looree J. E .(2003) , “Social support and well-being of the elderly M.S.state university”, Long been. www.prequest.com.
29
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D). 2004( , “Emotional intelligence: Theory, findings, and implications”, Psychological Inquiry. 15, 197–215.
30
Mc Clland, D. C).1980( , “Motive disposition: The merits of operant and respondent Measure”, In L. Wheeler )Ed( Review of Personality and Social Psychology. Beverly Hills, CA: Sage.
31
McCrae, R. R ., & Costa, P. T. )1987( , “Creativity, divergent thinking, and openness to experience”, Journal of Parsonality and Social psychology, 52, 1258- 1265.
32
Mc Manus, M. )2001( , “A comprehensive literature review and critique on emotional intelligence as a conceptual framework for school counselors”.
33
Parker, A .james, A.D.Larura, J & summerfeldt, M. (2004 ( , “emotional intelligence and academic success Personality and Individual Differences”. 36 )1(, January 2004, Pages 163-172
34
Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A) .2004( , “The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school”
35
Priss, B. (2000) , “dependence, self criticism, social contex and distress”,. 28. 515-525.
36
Rice, C .L. )1999) , “Aquantitative study of emotional intelligence and its impact on team performance “, pepperdine university.
37
Zhao, H., Seibert, S. E ) .2005( , “The mediating role of self- essicacy in the development of entrepreneurial intentions”, Journal of Applied psychology. 90)6(, 1265-1272.
38
کتابشناسی
39
سیاروچی، ژوزف، فورگاس، ژوزف و مایر، جان (1383)، "هوش عاطفی در زندگی روزمره"، مترجمان: اصغر نوری وحبیب الله نصیری، تاریخ نشر به زبان اصلی: (2001). اصفهان، نشر نوشته.
40
هیسریچ، رابرت دی و پیترز، مایکل پی (2002)، "کارآفرینی"، مترجمان: سیدعلیرضا فیض بخش و حمیدرضا تقی یاری. تاریخ نشر به زبان اصلی: (1383)، تهران، موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.
41
ORIGINAL_ARTICLE
جهانی¬شدن سبک زندگی و تقاضای دگرگونی سیاسی
دیرزمانی دگرگونی در نظام سیاسی با مؤلفههایی ساختاری در علم سیاست شناخته میشد که نقش فرهنگ را چندان جدی نمیدانستند اما در دنیای پست مدرن، آن گونه که «کیت نش»[1] اشاره میکند سیاست با ظهور مؤلفههایی مانند سیاست هویت، سیاست تفاوت و سیاست جنبشهای اجتماعی جدید، فرهنگی شده است. کنشگران عرصهی سیاست امروزه تنها افرادی نیستند که با رأی دادن و مشارکت سیاسی از طریق فرآیندهای معمول شناخته شوند. افراد و گروههایی در این بین، راههای دیگری برای تأثیرگذاری و مشارکت در امر سیاسی را برمیگزینند که بیشتر متأثر از سبک زندگی فرهنگی جهانیشده است. این مقاله تأثیر تحولات سبک زندگی در پرتو جهانیشدن فرهنگ از رهگذر مفهوم مصرفگرایی در شکل عام و مصرفگرایی سیاسی در شکل خاص را بر تقاضای دگرگونی سیاسی کاوش کرده است. استدلال مقاله این است که جریانهای جهانی سرمایه، کالا، خدمات، فناوری، ارتباطات و اطلاعات به طور فزایندهای کنترل دولت بر زمان و مکان را تضعیف کرده است. هویتهای متعدد، سیطرهی دولت بر زمان تاریخی را که از طریق به کارگیری سنت و باز برساختن هویت ملّی میسر میشد، به چالش فرا میخوانند و در این فضا مهمترین مسئله برای دولتها، پویایی و عقلانیت در تدوین و کاربست سیاستهای فرهنگی است.
[1]. Kate Nash
https://sspp.iranjournals.ir/article_2521_7aa8453edc126168b8939c65389596e8.pdf
2013-05-01
131
160
دگرگونی سیاسی
جهانی¬شدن فرهنگی
سبک زندگی
هویت
مصرف¬گرایی سیاسی
منابع
1
اباذری، یوسف و حسن چاوشیان (1381)، "از «طبقه اجتماعی» تا «سبک زندگی» : رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناسی هویت اجتماعی"، نامهی علوم اجتماعی ، ش 20.
2
اینگلهارت، رونالد ( 1373)، "تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی"، ترجمهی مریم، تهران، نشر کویر
3
باکاک، رابرت (1381)، "مصرف"، ترجمهی خسرو صبری ، تهران، نشر شیرازه
4
بوردیو، پیر(1381)، "نظریهی کنش"، ترجمهی مرتضی مردیها، تهران، نشر نقش و نگار
5
بیات،آصف (1379)، "سیاستهای خیابانی"، ترجمهی اسدالله نبوی هاشمی، تهران، نشر شیرازه
6
جلائی پور، حمید رضا (1387)، "گونهشناسی رویکردهای تغییر"، فصلنامهی علوم اجتماعی. ش 43 و44
7
جیدان، رابرت (1385) "نقد اجتماعی پست مدرنیته: بحرانهای هویت"، ترجمهی صالح نجفی، تهران، نشر شیرازه
8
ذکائی، محمد سعید (1386)، "فرهنگ مطالعات جوانان"، تهران، آگه
9
علیخواه، فردین (1386)، "پیامدهای سیاسی مصرف گرایی"، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، ش 1
10
فاضلی، محمد(1382)، "مصرف و سبک زندگی"، پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
11
فاضلی، نعمت الله(1387)، "مقدمهای بر بازتعریف سیاست فرهنگی"، دانشگاه امام صادق
12
گیدنز ، آنتونی (1382)، "تجدد و تشخص"، ترجمهی ناصر موفقیان، نشر نی
13
________ (1379)، "جهان رهاشده : گفتارهایی دربارهی یکپارچگی جهانی"، ترجمهی علی اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران، انتشارات علم و ادب
14
________ (1378)، "راه سوم"، ترجمهی صبوری کاشانی، تهران، نشر شیرازه
15
مشیرزاده، حمیرا (1381)، "درآمدی نظری بر جنبشهای اجتماعی"،پژوهشکدهی امام خمینی و انقلاب اسلامی
16
مک گوئیگان، جیم(1387)،"بازاندیشی در سیاست فرهنگی"، نعمت الله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران، دانشگاه امام صادق
17
نش، کیت (1388)، "جامعهشناسی سیاسی معاصر"، ترجمهی محمد تقی دلفروز، تهران، نشر کویر
18
Bang, H(2007), “Critical theory in Swing: political consumerism between polical and policy”, in Brewer and Trentman (2007), “Governance and cosumers”, Palgrave
19
Brewer, M and Trentman,F (2007), “Governance, Consumers and Citizens”, Palgrave.
20
Good, L(2005), “Jurgen Habermas: Democracy and public sphere”, Ann Arbor.
21
Jensen, mikael (2007), “lifestyle: suggesting mechanisms and a definition from a cognitive science perspective”, Springer science - business media.
22
Miles,S (1998), “Consumerism: as a way of life”, London.Sage.
23
Scott,M (2002), “Every day Resistance in Cultural Resistance”, London:Verso
24
کتابشناسی
25
ماندی، سایمون(1383)، "دیدگاههای اروپایی سیاست فرهنگی"، هادی غبرائی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
26
Bennett, W. L. 1998. The uncivic culture: Communication, identity, and the rise of lifestyle politics. PS: Political Science and Politics 31 (4): 741-61
27
Miles and et.al (2002), “The changing consumer: Markets and meanings”, London , Rotledge.
28
Woodward, K (1997). Identity and difference ,London: Sage.
29
Shahm, V et al (2007), “Political consumerism: How Communication and Consumption orientations Drive lifestyle politics” , The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science.
30
Ziegenspeck, Svantje (2004), "lifestyles of private forest as an indication of social change", forest policy and economics, 6.
31
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان
سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار
پژوهش حاضر یک مطالعهی اکتشافی با هدف معرفی و توصیف وضعیت بازیهای رایانهای از منظر سازمانهای درگیر در حوزهی سیاستگذاری، برنامهریزی، تولید، نظارت و حمایت از تولید، واردات و نظارت بر واردات بازیهای رایانهای در ایران است. این مطالعه کوشیده است به بررسی وضعیت موجود تولید و واردات بازیهای رایانهای در کشور بپردازد و از این طریق مقدمهای باشد برای تدوین راهبردها و سیاستهای خاص این حوزه. همچنین با توجه به اینکه بازیهای رایانهای وارداتی بخش اصلی بازیهای مصرفی در کشور را تشکیل میدهند، سعی شده است با بررسی فعالیتهای چند شرکت خارجی برتر در زمینهی تولید بازیهای رایانهای، مطالعهی مختصری هم بر ویژگیها، رویکردها و سیاستهای حاکم بر بازار جهانی انجام دهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعهی اسناد و مدارک و مصاحبهی اکتشافی بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، مجموعهای از سازمانهای اصلی و فرعی بخش دولتی و حدود 30 شرکت بخش خصوصی در حوزهی بازیهای رایانهای در کشور فعالیت دارند. در کنار بخش دولتی و خصوصی و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار بازیهای رایانهای کشور در تسلط بازیهای خارجی قرار دارد، باید به حضور شبکهای از عوامل و مجاری اشاره کرد که بهصورت زیرزمینی به واردات، تکثیر و توزیع این بازیها در میان کاربران ایرانی میپردازند.
https://sspp.iranjournals.ir/article_2522_8c7c798fdf1a44e555b3b4ccb6065e30.pdf
2013-05-01
161
193
بازیهای رایانهای
تولیدکنندگان بازی
شرکتهای خارجی تولیدکننده¬ی بازی
ردهبندی بازیهای رایانهای
صنعت سرگرمی
منابع
1
آفرینش (1385)، «معاونت سینمایی مسئول تأسیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای شد»، ش 2486
2
آلهاشمی، امیر(1386)، «افزایش روزافزون طرفداران بازیهای کامپیوتری»، سرمایه، ش 622
3
اساسنامهی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، قابل دسترس در وبسایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، www.ircg.ir/index.ph
4
ایران، (1386)، «بازیخانهها و کامپیوتر: اندکی قساوت و ته رنگی ازخشونت»، ش۲۲۶۹، ص 5 (صفحه گزارش روز)
5
رسالت (1385)، «تولید بازی رایانهای انهدام نفتکش های آمریکایی در تنگه هرمز»، ش 5978، ص 24
6
ساعدی، طاهره (1385) بازیهای رایانهای - گفتگو با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وبسایت خبرنگار، www.reporter.ir
7
شرق (1385)، «انتقاد از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای»، ش777، ص 13
8
قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای (1379)، قابل دسترس در وبسایت تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران، www.itanalyze.ir
9
گزارش اسامی شرکتهای بازیساز (1386)، دبیرخانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای
10
گزارش تاریخچه بازیهای دیجیتالی (1386)، دبیرخانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای
11
گزارش سالیانه شرکت الکترونیکآرتس(2011)، www.eagames.ea.com
12
گزارش طبقهبندی بازیهای رایانهای در جوامع پیشرفته (1386)، دبیرخانه بنیاد ملی بازیهای رایانهای
13
وبسایت گیماسپات، www.gamespot.com
14
وبسایت اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، www.uics.ir
15
وبسایت اخبار فناوری اطلاعات (30/7/1386)، «از عمو زنجیرباف تا بازیهای کامپیوتری»، www.itna.ir/archives/report/008265.ph
16
وبسایت ایرانیوز ( (19/6/1386)، «دکتر بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای شد»، iranews.biz/Defaultinfo.asp?I=A
17
وبسایت برنا نیوز (21/8/1386)، «پروندهای برای بازیهای رایانهای و خواب عمیق بنیاد ملی بازیهای رایانهای»، www.bornanews.com
18
وبسایت بنیاد ملیبازیهای رایانهای، www.ircg.ir/index.php
19
وبسایت جشنواره ملی رسانههای دیجیتال و نرمافزارهای چندرسانهای. www.mediafestival.ir/component/option,com_frontpage/Itemid,1
20
وبسایت شرکت اکتیویژن، www.activision.com
21
وبسایت شرکت الکترونیکآرتس، www.eagames.ea.com
22
وبسایت شرکت نینتندو، www.nintendo.com
23
وبسایت شورای عالی اطلاعرسانی،www.scict.ir
24
وبسایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، www.iranculture.org/index.php
25
وبسایت فدراسیون ورزشهای همگانی www.isfaf.com/fa
26
وبسایت کمیته ESRB، www.esrb.org
27
وبسایت ویکیپدیا، www.en.wikipedia.org
28
وبسایت گیم رنکینگ، www.gamerankings.com
29
O'Donnell ,Casey, (2007), “Quality of Life in a Global Game Industry”, Online: www.igda.org.
30