مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
نگاهی دوباره به انقلاب اسلامی ایران (2)
11
14
FA
عباس
ملکی
دانشیار دانشگاه صنعتی شریف
maleki@css.ir
واژۀ «انقلاب» از مصدر عربی از ریشۀ انفعال و در لغت به معنی برگشتن، برگشتن از کاری و حالی، واژگون شدن، تحوّل، تبدّل (دهخدا، 1377: ذیل «انقلاب») و... به کار رفته است. این واژه نخست در اخترشناسی در مفهوم تغییر فصل از تابستان به زمستان و از بهار به تابستان، یا به تعبیر دیگر انقلاب زمستانی و انقلاب تابستانی، به کار میرفت (مصفی، 1357: ذیل «انقلاب»). در نوشتههای افلاطون و ارسطو و نیز گروهی از اندیشمندان مسلمان مانند اخوانالصفا، امام محمد غزالی، خواجه نظامالملک طوسی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن خلدون و... نکاتی درباب دگرگونیهای سیاسی و عوامل زوال و بقای دولتها آمده است و میتوان از آنها با عنوان نظریههای سنّتی حوزۀ انقلاب یاد کرد.
انقلاب اسلامی ایران,انقلاب
https://sspp.iranjournals.ir/article_31099.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_31099_70c3fbf443cc98a62fee9a986bf38f52.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
شناسایی و تحلیل رویکردهای موجود و مطلوب در صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر دیدگاه ذینفعان
17
39
FA
سیاوش
ملکیفر
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
malekifar@nrisp.ac.ir
سید سپهر
قاضی نوری
0000-0002-6761-4694
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
ghazinoory@modares.ac.ir
محمدامین
قانعی راد
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
ghaneirad@nrisp.ac.ir
آرش
موسوی
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
mousavi@nrisp.ac.ir
صنایع فرهنگی صنایعی هستند که کارکرد اصلی آنها خلق، تولید و تجاریسازی مضامین فرهنگی در قالب انواع کالا یا خدمات است و صنایعی مانند بازیهای رایانهای، اسباببازی، نشر و مد و لباس را شامل میشوند. آمارها نشان میدهد که صنایع فرهنگی کشور با وضع مطلوب فاصله دارند.کاهش این فاصله مستلزم تبیین وضع موجود و مطلوب این صنایع و طراحی سیاستهایی برای دستیابی به وضع مطلوب است.<br /> مقالۀ حاضر رویکردهای فعلی در صنایع فرهنگی کشور را از منظر ذینفعان بررسی میکند و میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که در وضعیت مطلوب چه رویکردهایی باید بر این صنایع حاکم باشد. روش پژوهش صورتبندی رویکردهای بدیل در حیطۀ صنایع فرهنگی براساس مرور ادبیات و شناسایی رویکردهای موجود و مطلوب از طریق نظرسنجی از ذینفعان است. برای شناسایی ذینفعان از الگوی نظام نوآوری صنایع فرهنگی استفاده شده است. اعتبار پژوهش نیز در قالب مصاحبه با پنج صاحبنظر صنایع فرهنگی بررسی شده و اصلاحاتی در رویکردها صورت گرفته است.<br /> تحلیل نتایج نظرسنجی نشان میدهد که در حال حاضر رویکرد حاکم بر صنایع فرهنگی، رویکرد «دفاعی، امنیتی و نظارتی» است که در وضع مطلوب باید جای خود را به رویکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدهد.
صنایع فرهنگی,ذینفعان,نظام نوآوری,وضع موجود,وضع مطلوب
https://sspp.iranjournals.ir/article_30375.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30375_b13e428b85b1bf2806aa7df461e80cb6.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
امکانسنجی بین المللی شدن دانشگاه های جامع دولتی شهر تهران (مطالعه موردی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران)
41
63
FA
محبوبه
عارفی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
m_arefi@sbu.ac.ir
علی
عزیزی
کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی
aziziali91@yahoo.com
یکی از مهمترین چالشهای آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه، بینالمللی شدن دانشگاهها است. هدف از این پژوهش، امکان سنجی بینالمللی شدن دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران است. دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران به عنوان نمونه از دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی<strong></strong>ـتحلیلی است. نمونه از میان مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. در مجموع 261 نفر از با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته گردآوری شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.90 ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروفـاسمیرنف، تی تست تکنمونهای) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین امکان بینالمللی شدن دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران کمتر از حد متوسط است و در سطح پایینتری از میانگین فرضی قرار دارد.
بین المللی شدن دانشگاه,همکاری علمی-آموزشی بین المللی,همکاری پژوهشی بین المللی,دانشگاه های جامع دولتی
https://sspp.iranjournals.ir/article_29766.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_29766_8327f4f1d94d1de21e1fdb7ff71eafc5.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
شناسایی عوامل تسهیلکنندۀ شواهدمحور کردن فرایند خطمشیگذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری
65
84
FA
طیبه
عباسی
استادیارِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران
t.abbasi@ut.ac.ir
رحمت ا ...
قلی پور
استادِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران
rgholipor@ut.ac.ir
مهدی
هادی
کارشناس ارشدِ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران
mahdihadi@ut.ac.ir
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تسهیلکنندۀشواهدمحور ساختن فرایند خطمشیگذاری در حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری است. خطمشیگذاریِ شواهدمحور رویکردی مناسب برای بهبود و ارتقای نظام خطمشیگذاری در هر بخش از جامعه است. رویکرد پژوهش کیفی است، دادهها ازطریق مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزۀ علوم، تحقیقات و فناوری جمعآوریشده و تحلیل دادهها ازطریق تحلیل مضمون انجامگرفته است. بنابر یافتههای پژوهش، عوامل تسهیلکنندۀ شواهدمحور کردن فرایند خطمشیگذاری در این حوزه، قابل دستهبندی به این موارد هستند: عواملفردی، زمینهای و نهادی. سطح فردی؛ ارتقای توان و تخصص خطمشیگذاری و بهرهگیری از ایدههای نخبگان، عوامل زمینهای؛ ارزشیابی پژوهشها و خطمشیهای پیشین، رسانههای جمعی و ایجاد بستر تعاملی خطمشی و همچنین عوامل نهادی؛ انجمنهای حرفهایـعلمی، ایجاد کانونهای تفکر، بازنگری در نهادهای تأثیرگذار در خطمشی را شامل میشوند.
فرایند خط مشی,خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد علمی,حوزه علوم,تحقیقات و فناوری
https://sspp.iranjournals.ir/article_30371.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30371_57e0eb09ba56d2b388e36567be858a5a.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
موسی صدر و ساختارشکنی دوگانۀ فرقهگرایی و سکولاریسم: ایدهای برای وحدت ملی و بینالمللی کشورهای اسلامی
85
105
FA
محمد
صدرا
استادیار دانشگاه زنجان
m.sadraa@gmail.com
وحدت اسلامی مفهومی است که اندیشمندان اسلامی آن را همواره در سایۀ دوگانۀ فرقهگرایی و سکولاریسم برای حل مشکل استبداد و استعمار ارائه دادهاند و ازاینرو درنهایت با ناکارآمدی مواجه شده است. امام موسی صدر با محور قرار داردن مفهوم ادیان در خدمت انسانْ الگویی کارآمد، دموکراتیک و غیرسکولار از مفهوم وحدت را بهصورت عملی در جامعهای متکثر ارائه داده و اجرا کرده است. الگویی که میتواند در کشورهای اسلامی برای ایجاد وحدت ملی و بینالمللی استفاده شود. در این مقاله با استناد به آثار برجایمانده از موسی صدر این الگو بهاجمال بررسی شده است.
وحدت اسلامی,فرقه گرایی,سیکولاریسم,موسی صدر,خدمت به انسان
https://sspp.iranjournals.ir/article_30759.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30759_7fdc7995be12d7ae81d82b785b120f7c.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
نقد اندیشه پیشرفت در ایران
107
118
FA
طلیعه
خادمیان
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
sonia_khademian@yahoo.com
فرایند توسعه در ایران و ضرورت پیشرفت با پرسش عباسمیرزا پس از شکست از ارتش نظامی روسیۀ تزاری در دوران قاجار آغاز میشود. پس از مطرح شدن این پرسش، ایدهای شروع به زایش و شکلگیری میکند که به واسطۀ غلبه آن، تاریخ گذشتۀ ایران چیزی جز زوال و شکست نبوده است، ایران در مقایسه با غرب در عقبماندگی به سر میبرد و تنها از طریق گام برداشتن در فرایند توسعه و رسیدن به پیشرفت، گذشتۀ ناکام ایران فراموش خواهد شد و آیندۀ درخشانی شکل خواهد گرفت. پرسشی در اینجا مطرح میشود که آیا توسعه لزوماً به پیشرفت ختم میشود و یا از طریق توسعه بهویژه توسعۀ حداکثری و با تمام توان میتوان عقبماندگی تاریخی را که محصول یک دورۀ بلندمدت است، با سرعت پشت سر گذاشت؟ هژمونیک شدن ایدۀ زوال پس از پرسش عباسمیرزا، باعث نادیده گرفتن آن سوی دیگر چهرۀ ژانوسی توسعه شده است. نویسندۀ این مقاله کوشیده است بهواسطۀ کاربست تفکر والتر بنیامین (1892-1940 م) به نقد مفهوم توسعه در ایران بپردازد و در فرجام به این موضوع اشاره کرده است که توسعه لزوماً با توجه به تاریخ زیستۀ معاصر ایران، به پیشرفت ختم نشده است، بلکه ویرانی نیز جزء لاینفک امر توسعه و فرایند آن در تجربه ایرانی بوده است که اغلب در گفتمان رسمی ــ بهویژه گفتمان حاکم در نظام دانش ــ به آن اشاره نمیشود.
"اندیشه پیشرفت","زوال","عقب ماندگی"
https://sspp.iranjournals.ir/article_30374.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30374_7abbb7bf79ba30c0ca0d6be11e547f35.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
ارائۀ الگویی برای نهاد تنظیمگر رسانههای نوین صوتی ـ تصویری بر پایۀ روش تصمیمگیری پابرجا
119
136
FA
ملیحه
اسمعیلیان
دانشجوی دکتری آینده پژوهی
m_esmaeilian@yahoo.com
امیر
ناظمی
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
nazemi@nrisp.ac.ir
با تغییر رویکرد دولتها از تصدیگری به تنظیمگری و اِعمال حاکمیت ملی برای تنظیم فعالیتها در عرصههای گوناگون، نقش نهادهای تنظیمگر بسیار برجسته شده است. گرچه در عرصههایی مانند رسانه بهویژه رسانههای نوین، دنیا با استفاده از ظرفیتهای مردمی و بخش خصوصی، از این مرحله نیز گذر کرده و وارد عرصۀ تدبیرگری شده که همان حکمرانی رسانه است، همچنان نقش نهادهای تنظیمگر برای اِعمال حاکمیت ملی شایان توجه است. با ظهور پدیدۀ همگرایی و کمرنگشدن مرزهای حوزههای رسانهای، مخابراتی و فناوری اطلاعات، رویکردهای گوناگونی برای نهادهای تنظیمگر لحاظ شده است. در این مقاله تلاش شده است ضمن مرور ادبیات نظری و الگوهای گوناگون نهاد تنظیمگر، با استفاده از روش تصمیمگیری پابرجا، برای فضای رسانههای صوتی ـ تصویری نوین در کشور الگویی مناسب ارائه شود. دادههای مورد نیاز برای تحلیل، از طریق هیئتی از خبرگان و نمایندگان رسانههای صوتی ـ تصویری ذینفع گردآوری شده است. نتایج تحلیلها نشان میدهد که با توجه به آیندۀ رسانههای صوتی ـ تصویری در کشورمان، الگوی نهاد تنظیمگر همگرا و مستقل از بازیگران موجود، با لحاظ کردن جداسازی خطمشیگذاری و مقرراتگذاری از یکدیگر و مشارکت مردم در تنظیمگری، الگویی مناسب و پایدار است.
رسانههای صوتیتصویری,نظریه نهادگرایی,نهاد تنظیمگر,تصمیمگیری پابرجا
https://sspp.iranjournals.ir/article_30329.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30329_adf792afb5c1aef058a2f2d5225ea819.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
جایگاه حقوق معلولین در حوزۀ حقوق شهری
137
163
FA
علی اکبر
گرجی ازندریانی
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
gorji110@yahoo.fr
زهرا
شیرزاد نظرلو
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
z.shirzad.n@gmail.com
دربارۀ وضعیت معلولین و استانداردهای داخلی و بینالمللی حاکم در این زمینه سخن بسیار گفته شده است. اما در حوزۀ شهرسازی و توجه به وضعیت خاص این قشر از شهروندان ذیل مقررات حقوق شهری ــ لااقل در امر اجرای ضوابط ــ خلأ ملموسی وجود دارد. نویسندگان مقالۀ حاضر علاوه بر بررسی سیر قوانین و مقررات حاکم در حوزۀ شهرسازی و مرتبط با وضعیت معلولین، به سیاستهای راهبردی در امر تقنین در این حوزه پرداختهاند؛ بهعلاوه، دربارۀ مهمترین چالشهای عینی و ضوابط قانونی مرتبط با وضعیت خاص افراد معلول در راستای حضور در شهر و بهرهمندی آنان از فضای شهری بحث کردهاند. برآیند این نوشتار حاکی از آن است که توجه حقوق شهری به حقوق افراد معلول از باب توجه به حقوق شهروندی آنان و لزوم دسترسی برابر شهروندان به تسهیلات شهری، امری ضروری است و نیازمند توجه دستگاههای ذیمدخل است.
معلول,حق بر شهر,عدم تبعیض
https://sspp.iranjournals.ir/article_30330.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30330_8e7ad502b2a273e671fdda969ca12c04.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
منابع اجتماعی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
165
186
FA
تاج الدین
صالحیان
دانشجوی دکتری تخصصی روابط بینالملل دانشگاه گیلان
t.salehiyan@gmail.com
رضا
سیمبر
استاد گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان
rezasimbar@hotmail.com
در جهان امروز، به واسطۀ ارتباطات وسیع و روزافزون بین کشورها، سیاست خارجی نقش تعیینکنندهای در سرنوشت ملتها بازی میکند. جمهوری اسلامی ایران هم یکی از این ملتها است. بررسی زوایای گوناگون سیاست خارجی کشورها، همواره جزو دغدغه اندیشمندان حوزۀ روابط و سیاست بینالملل به شمار میرود. از جمله عوامل مؤثر در شکلگیری سیاست خارجیِ همۀ کشورها و از جمله جمهوری اسلامی ایران، که کمتر به آن توجه شده است، «منابع اجتماعی» است. در این مقاله، نویسندگان با بهرهگیری از نظریۀ سازهانگاری، با روش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای و استفاده از منابع اینترنتی و الکترونیکی، دریافتهاند که با توجه به منابع و مؤلفههای اجتماعی مؤثر در سیاست خارجی در دورههای مختلف پس از انقلاب (دورۀ بنیصدر، جنگ تحمیلی، سازندگی، اصلاحات، اصولگرایی و اعتدالگرایی)، محورهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با هم متفاوت بوده است.
واژگان کلیدی: “سیاست خارجی”,“جمهوری اسلامی ایران”,” منابع اجتماعی”,” سازه انگاری” " هویت"
https://sspp.iranjournals.ir/article_29762.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_29762_8a15dfc328541dd64971bb5a36f1668b.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
تأثیر هویت نقشی بر راهبردهای تصمیمگیری درمورد پروندۀ هستهای و بازنمایی آن در دورۀ روحانی
187
206
FA
حمید
احمدی نژاد
0000-0001-5859-0590
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه اصفهان
ahmadihamid106@gmail.com
عنایت الله
یزدانی
دانشیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
eyazdan@ase.ui.ac.ir
سعید
وثوقی
استادیار روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
s.vosoughi@ase.ui.ac.ir
ساختهای ذهنی، ویژگیهای فردی، ارزشی و روانی کارگزاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دورههای مختلف به هویت مبتنی بر نقش خاص منجر شده است و این امر در اتخاذ تصمیم دربارۀ پروندۀ هستهای راهبردهای متفاوتی در پی داشته است. ادراک و بازنمود هویتی سازگار با ساختار نظام بینالملل یا تضاد با آن، در کاهش یا تشدید منازعۀ هستهای ایران نقش متفاوتی ایفا کرده است. هویت نقشی که گفتمان روحانی ارائه کرد به دلیل آشنایی این گفتمان با پارادایم درونی نظام بینالملل و در نتیجه تأکید بر اعتدالگرایی و رویکرد برد ـ برد، خود را بهعنوان بازیگری در قالب فرهنگ کانتی نشان داد. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این سؤال است که هویت نقشی در گفتمان روحانی پروندۀ هستهای ایران را به چه طریقی بازنمایی کرد و چگونه راهبردهای تصمیمگیری را تحت تأثیر قرار داد؟ یافتههای پژوهش با بهرهگیری از نظریۀ سازهانگاری و براساس روش توصیفی ـ تحلیلی نشان میدهد که پروندۀ هستهای در این دوره در قالب یک موضوع سیاسیِ غیرامنیتی و قابل مذاکره بازنمایی شد و بنا بر رویکرد عقلانیِ هزینه و فایده، برای تصمیمگیری در خصوص آن راهبردهای شهودی چندوجهی و گروه کوچک به کار گرفته شد.
کلیدواژه ها: هویت,بازنمایی,رویکرد برد- برد,شهودی چندوجهی,گروه کوچک
https://sspp.iranjournals.ir/article_30293.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30293_75f785689570a181a843e6eed197a0b4.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
تحلیلی سیاستی بر محیط توسعۀ همکاریهای تجاری ـ اقتصادی میان ایران و فرانسه
207
237
FA
احسان
سلطانی فر
دکترای رشتۀ مدیریت بازگانی
soltanifar@ut.ac.ir
هاشم
آقازاده
دانشیار رشتۀ مدیریت بازرگانیِ دانشگاه تهران
haghazade@ut.ac.ir
منوچهر
انصاری
دانشیار رشتۀ علوم مدیریتِ دانشگاه تهران
mansari@ut.ac.ir
بعد از تفاهم برجام در تیر 1394 در فضای کسب وکار ایران شرکتهای خارجی حضور گسترده داشتند و همزمان فقدان جدّیِ طرحهای جامع توسعۀ تجارت با کشورهای هدف نیز چشم میخورد. باتوجهبه اهمیت فرانسه بهعنوان یکی از بزرگترین سرمایهگذاران خارجی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مطالعۀ حاضر به تحلیل زمینههای توسعۀ تجارت میان ایران و فرانسه با رویکرد سیاستی و اجرایی اختصاص دارد. براساس نتایج پژوهش به علت اکمال (انطباق) تجاری کمتر میان ایران و فرانسه در مقایسه با ایران و آلمان (یا ایران و ایتالیا)، صادرات و واردات مستقیم میان ایران و فرانسه توجیهپذیری اندکی دارد اما به همین دلیل، مشارکت و همکاری برای تولید مشترک میان طرفین توجیهپذیری بالایی دارد. در این باره، میتوان به تسهیل همکاریهای مشترک میان کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMEs) ایران و فرانسه در قالب یک شبکۀ همزیستی (سیمبیوتیک) و بهتبع آن، فعالسازی نهادهای تجاری دوجانبه بهعنوان یک استراتژی توسعۀ تجاری ـ اقتصادی توجه کرد تا منجر به بینالمللی شدن آنها شود. جهت هدایت این شراکتها، حوزههای فعالیت برگزیده بهویژه جهت سرمایهگذاری مشترک طرفین در ایران نیز استدلال و ارائه شده است. در مجموع، مشارکتهای اقتصادی میان ایران و فرانسه در حوزههای پیشنهادی این پژوهش میتوانند با ایجاد ارزش مشترک (اشتغال، ثروت و...)، منافع فرانسه را به ایران نزدیک و چهبسا فرانسه را به ایران تا حد قابلملاحظهای وابسته کند که نظر به اهمیت سیاسی فرانسه در اتحادیۀ اروپا و شورای امنیت از زوایۀ پدافند غیرعامل اقتصادی در جهت امنیت ملّی ایران قابلارزیابی خواهد بود.
بازرگانی بین الملل,تحلیل محیط تجاری,توسعۀ تجارت,فرانسه,کارآفرینی بین الملل
https://sspp.iranjournals.ir/article_30372.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_30372_d359ad4b0d65baf3c24b65818696f9f4.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
سیاست زبان در جمهوری اسلامی ایران: پیشنهادهای سیاستی درخصوص زبان و زبانآموزی
241
250
FA
امیر
ناظمی
0000-0002-9096-510X
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
a.nazemi@css.ir
موضوعات سیاستی در سالهای اخیر، با سرعتی زیاد، بدل به موضوعات سیاستی شدهاند و این امر بهطور معمول امکان تحلیل و بررسی کارشناسانۀ آنها را کاهش میدهد. سلسلهسخنرانیهایی که در هفتههای گذشته به نقطة اوج خود رسید، موضوع سیاست زبان و سیاستگذاری در این حیطه را به موضوعی قابلتوجه تبدیل کرده است؛ امری که میتواند فرصت طرح موضوع را افزایش دهد. در این نوشتار، ابتدا موضوع سیاست زبان طرح شده است و سپس پیشنهادهایی در این خصوص ارائه شده است.
سیاست زبان,قومیت,زبان خارجی
https://sspp.iranjournals.ir/article_31100.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_31100_4c640095b4953d1dacd5def94fb6758d.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
انقلاب
253
288
FA
آسیه
حایری یزدی
0000-0002-2116-3146
پژوهشگر سیاست گذاری انرژی
دانشگاه ساسکس
مرکز تحقیقات سیاست گذاری علم و تکنولوژی
asieh.haieri@gmail.com
تاریخ انقلاب ها نشان می دهد تنوع فوق العاده ای در علل ایجادی، توسعه و دستاوردهای انقلاب ها وجود دارد. از اعصار کلاسیک تا مدرن، حکومت ها توسط گروه هایی که به دنبال تغییر هستند، سرنگون شده اند، اما روش ها و اهداف آنها تغییر کرده است. به نظر نمی رسد هیچ نوع رژیمی کاملاً از انقلاب مصون باشد، در عین حال سلطنت سنتی، امپراتوری ها و دیکتاتوری های فردی شده به نظر می رسد به ویژه آسیب پذیرند.<br />نظریه های توده و نظریه های طبقه برای توصیف این تنوع و پیچیدگی بسیار ساده هستند. مدل فرآیندی که به تغییر در ساختارها و روابط بین دولت ها، نخبگان و گروه های مردمی توجه می کند و نقش ائتلاف های انقلابی، فشارهای بین المللی و ایدئولوژی ها را در مدل منظور می کند مفیدتر خواهد بود.<br />انقلاب ها در کشورهایی رخ می دهد که در معرض فشار تعارضات بین المللی هستند، یا با رشد جمعیت در دولت هایی ضعیف مواجهند، یا نخبگان در تضاد و تعارض با هم هستند و مردمانی که پتانسیل اعتراضات و بسیج در آنها زیاد است. تا زمانی که چنین شرایطی رخ می دهد، و هنوز چشم انداز چنین شرایطی در بسیاری از نقاط آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین، آسیا و حتی چین وجود دارد، تاریخ انقلاب ها پایان نخواهد یافت.
تاریخ انقلاب,نظریه های انقلاب,جک گلدستون
https://sspp.iranjournals.ir/article_31101.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_31101_04b75407552aedf41c04d0498cd42fa0.pdf
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-4929
8
26
2018
04
21
دیباچهای بر ارزیابی عملکرد انقلاب اسلامی ایران در بنیانگذاری
289
292
FA
سجاد
فتاحی
تحلیل گر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
fattahisajjad@gmail.com
انقلاب 1357، همانند تمامی انقلابهای سیاسی دو هدف داشت: نخست براندازی نظم سیاسی پیشین و دیگری بنیانگذاری نظم سیاسی نوینی که مدعی بود آینده بهتری را برای ایران و ایرانیان به ارمغان خواهد آورد. <br />قضاوت در مورد کامیابی و یا عدم کامیابی یک انقلاب در براندازی نظم سیاسی پیشین نیازمند کندوکاو چندانی نیست؛ فروپاشی نظام سیاسی مستقر، بارزترین نمود کامیابی یک انقلاب در دستیابی به هدف نخست است. از این منظر انقلاب 1357 ایران، کامیاب بوده است؛ چرا که به طور کلی مهری بود بر پایان نظام کهن پادشاهی در ایران با تمامی نقاط قوت و ضعفش. <br />اما پس از فروپاشی سیستم سیاسی پیشین، چالشی مهم واساسی پیشروی انقلابها قرار میگیرد که بر مشروعیت آنها در سالهای بعد و وضعیت کشورهایی که در آنها این انقلابها رخ داده است اثرگذار است: چالش بنیانگذاری سیستم حکمرانی نوین. <br /> اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، نظامی و سیاسی (داخلی و خارجی) بر پایداری کشورها اثرگذارند و وضعیت کلی کشور با توجه به هر یک از این ابعاد، جایگاه آن را در فضای حالت پایداری مشخص میکند.
انقلاب,سیستم های حکمرانی,فضای حالت,پایداری
https://sspp.iranjournals.ir/article_31102.html
https://sspp.iranjournals.ir/article_31102_4bebd7a73438675f2b62a131c89f8848.pdf