TY - JOUR ID - 244242 TI - جهانی‌شدن و الزامات سیاست‌‌گذاری تربیت معلم JO - مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی JA - SSPP LA - fa SN - 2538-5038 AU - حیدری, علی رضا AD - گروه آموزشی علوم اجتماعی- پردیس نسیبه - دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 37 SP - 22 EP - 40 KW - جهانی‌شدن KW - سیاست‌گذاری تربیت معلم KW - نوسازی آموزش معلمان KW - بهسازی حرفه‌ای دانشجومعلمان KW - تربیت معلم تراز جهانی DO - N2 - توانمندسازی حرفه‌ای معلمان در دنیای دانش‌بنیان و رقابتی امروز امری حیاتی و سرنوشت‌ساز است. این در حالی است که پدیده جهانی‌شدن، سیاست‌گذاری در این حوزه اثرگذار را دشوارتر و پیچیده‌تر ساخته است. از این رو، بسیاری از دولت‌ها در تدوین و اجرای سیاست‌های کارآمد در زمینه تربیتِ معلمِ ترازِ جهانی توفیقات لازم را به‌دست نیاورده‌اند. هدف پژوهش طراحی مدلی برای اثربخشی سیاست‌گذاری تربیت معلم در مواجهه با تغییرات جهانی‌شدن است. پرسش اصلی این است که سیاست‌گذاری تربیت معلم برای پاسخگویی خردمندانه به دگرگونی‌های و آثار جهانی‌شدن بر حرفه معلمی می‌بایست از چه ابعاد، جهت‌گیری‌ها و مشخصاتی برخوردار باشد؟ بر اساس فرضیه تحقیق، سیاست‌گذاری تربیت معلم در عصر جهانی‌شدن باید ضمن پرهیز از تقلیل-گرایی و جزءنگری، از ویژگی‌های جامعیت، نظام‌مندی و انسجام برخوردار باشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از شیوه‌های اکتشافی و سنتزپژوهی و جمع‌آوری داده‌ها با روش اسنادی و کتابخانه‌ای صورت پذیرفته است. پس از طبقه‌بندی اطلاعات حاصله و استخراج مضامین و مقوله‌های اصلی، مدل نظری پژوهش ارائه شده است. بر اساس یافته-ها و نتایج، مدل طرحی شده شامل چهار راهبرد کلان، شانزده مؤلفه و سی‌ودو راهکار است. راهبردهای کلان و مؤلفه‌های هر کدام عبارتند از: بهره‌گیری از فرصت‌ها و مزایای جهانی-شدن(ارتباطات بین‌المللی، کثرت‌گرایی جهانی، الگوهای ارزیابی، شبکه‌های سیاستی)، مدیریت تهدیدات و چالش‌های جهانی‌شدن(بیگانگی معلمان، تقویت سوداگری، کاهش مرجعیت، فردگرایی افراطی)، نوسازی نظام تربیت معلم بر پایه‌ پیشرفت‌های بین‌المللی(نظام مدیریت، ساختارهای سازمانی، رویکردهای مشارکت‌جویانه، پارادایم‌های نوین) و بهسازی حرفه‌ای دانشجومعلمان در تراز جهانی(شایستگی‌های حرفه‌ای، برنامه‌های درسی، الگوهای کارورزی، فناوری‌های نوین). UR - https://sspp.iranjournals.ir/article_244242.html L1 - https://sspp.iranjournals.ir/article_244242_d10cb9ea8a11c05d3f39eea4fd976959.pdf ER -