TY - JOUR ID - 2476 TI - ارزیابی آموزش عالی کشور در فرآیند جهانی شدن JO - مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی JA - SSPP LA - fa SN - 2538-5038 Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 5 SP - 25 EP - 38 KW - جهانی شدن KW - بین المللی شدن KW - آموزش عالی KW - ارزیابی عملکرد DO - N2 - جهانی شدن یکی از مفاهیمی است که در قرن بیست و یکم وارد حوزه های علوم اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی شده و به صورت جدی چارچوب های حکومتی ، مرزهای جغرافیایی کشورها ، هنجارهای فرهنگی و غیره را تحت تأثیر خود قرار داده است . اما با وجود تمام باورها و اعتقادات حاکم در زمینه جهانی شدن و آنچه که جهانی شدن را نتیجه ورود به هزاره سوم برمی شمارد به صورت قطع یقین این فرآیند نه در قرن بیست و یکم بلکه از قرن هجدهم پیدایش و گسترش یافته است . اما در قرن بیست و یکم به ویژه در یک دهه اخیر مفاهیم جدیدی به مفهوم جهانی شدن اضافه شده است ، مفاهیم و واژگانی از قبیل جهانی شدن آموزش ، آموزش عالی جهانی ، نیروی کار جهانی و غیره .... این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه آموزش عالی می باشند که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد 63 نفر از طریق روش نمونه گیری در دسترس بعنوان نمونه مورد تحقیق انتخاب شدند.در ضمن برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از دو روش کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه 24 گویه ای) استفاده شده است.  نتایج حاصل از اجرای آزمون t نشان می دهد در سطح اطمینان 99% و درجه آزادی (df:62)وضعیت مولفه چندزبانه بودن دانشگاهها،ساختارهای انعطاف پذیر و ارتباط با دیگر دانشگاههای معتبر جهان در حد ضعیفی قرار دارد.ولی وضعیت مولفه های هیات علمی توانمند ،وجود فناوریهای نوین و برنامه های درسی نوین در حد مطلوبی قرار دارد. UR - https://sspp.iranjournals.ir/article_2476.html L1 - https://sspp.iranjournals.ir/article_2476_827494a32dd29a38f45984c2221f1f3b.pdf ER -