2024-03-29T16:00:21Z
https://sspp.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1165
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
جهانی شدن و ارتباطات؛ زمینهها و چشماندازهای نظری
هادی
خانیکی
این مقاله مفهوم " جهانی شدن" را از زاویه نظریههای مطرح ارتباطی و برخی مقولههای تاثیرگذار در ارتباطات بررسی میکند. بدینمنظور، با تفکیک چهار مفهوم " جهانیت"[1]، جهانی شدن[2] ، جهانی سازی[3]، و جهانیگرایی[4] به رویکردهای نظری از حیث توجه به مقولههای فشردگی "زمان" ، "مکان"، و "فضا" میپردازد.
براساس این طبقهبندی که درچارچوب مطالعهای تاریخی و اسنادی انجام گرفته است، صورتبندی ابتدایی مسئله جهانی شدن بر پایه تغییر تجربه بشری از مکان و زمان و بالا رفتن امکان عمل متقابل انسانها در عرض تقسیمات جغرافیایی و سیاسی، توجه به قابلیت جابهجایی "سرمایه" و بهطور خلاصه شتاب یافتن تاریخ در اثر فناوریهای ارتباطی جدید، شکل گرفته است.
فشردگی یا نابودی مکان، حد و مرززدایی و ارتباط متقابل بهعنوان مولفههای اساسی جهانی شدن در نظریههای جدید ارتباطی بهگونههای مختلفی مطرح شده که در این مقاله به مقولههای فشردگی زمان و در همتنیدگی مکان در نظریه ارتباطی "جامعه شبکهای" کاستلز، "از جا کندگی" در نظریه جامعهشناختی گیدنز، " همجواری در نظریه فرهنگی"؛ تامیلنسون و " یکپارچگی فرهنگی" در نظریه اجتماعی رابرتسون پرداخته شده است.
این مقاله چشمانداز نظری تحولات فناورانه و معرفتی معطوف به جهانی شدن را پیدایش هویتهای مختلط، ترکیبی، سیال و پیچیده میداند که در هر لحظه و هر مکان مواجه با دو وجه پارادوکسیکال " جهانی" و " محلی" هستند.
[1]. Globality
[2]. Globalization
[3]. Globalizing
[4]. Globalism
جهانی شدن
جامعه شبکهای
از جا کندگی
همجواری
یکپارچگی فرهنگی
پیوست
2014
05
01
6
33
https://sspp.iranjournals.ir/article_5697_a9df66d2984284e73af306cffa7e4c8b.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
پارادیپلماسی در عصر جهانی شدن: بررسی موردی دیپلماسی شهری
محمدرضا
دهشیری
پارادیپلماسی یا دیپلماسی موازی، بهمعنای نقشآفرینی هویتهای فرو ملی در عرصه سیاست خارجی و مشارکت آنان، مستقل از حکومت مرکزی در عرصه روابط بینالملل، از اهمیتی فزاینده در عصر جهانیشدن برخوردار شده است. ازآنرو که با توجه به فرسایش حاکمیتها و کمرنگ شدن مرزها، حدود و حیطۀ اختیارات حکومتهای مرکزی در حال کاهش و کارکرد حکومتهای محلی در حال افزایش است. در چنین فضای افقی در حکمرانی جهانی مبتنی بر حاکمیت چند سطحی، چندگانه و چند لایه، مشارکت بازیگران فروملی از جمله شهرها در چارچوب دیپلماسی شهری رو به افزایش است. این مقاله در پاسخ به پرسش تأثیر جهانیشدن بر پارادیپلماسی و براساس مطالعه موردی دربارۀ دیپلماسی شهری بر این فرضیه استوار است که پارادیپلماسی در عصر جهانیشدن تقویت یافته است ازآنرو که در نتیجۀ سطوح فزاینده "خود حکمرانی" میزان مشارکت حکومتهای محلی و تمامیتهای خودگردان در عرصه روابط خارجی بهویژه در زمینه همکاریهای اقتصادی، تجاری، فرهنگی و آموزشی افزایش یافته است.
پارادیپلماسی
حکومت فرو ملی
حکمرانی محلی
جهانی شدن
دیپلماسی شهری
2014
05
01
34
54
https://sspp.iranjournals.ir/article_5698_bd0a2ebb0e9b6f2fdfc0ce7210376fa8.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
ارائه الگوی توسعه شبکههای دانش در هابهای پژوهش و فناوری صنعت نفت با استفاده از الگوهای جهانی
شبکۀ دانش، یکی از راهکارهای مدیریت دانش محسوب میشود که منطق وجودی آن، ایجاد اثرهای هم افزایی از طریق ترکیب مؤثر پایگاههای دانش شرکتهای هم پیمان است. امروزه مواجهه با مسائلی که پیچیدگیهای ساختاری و ذینفعان مختلف با دیدگاههای متفاوتی دارد، موجب افزایش بهکارگیری سیستمهای نرم، بهخصوص در حل مسائل مدیریتی شده است.
در این تحقیق با بهرهگیری از فراتحلیل بهترین تجربههای شرکتهای پیشرو دنیا در زمینه شبکههای دانش و با استفاده از نگاشت شناختی خبرگان صنعت نفت ایران، ابعاد و عوامل تشکیل دهندۀ مسئله، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و با بهرهگیری از تکنیکهای موجود در این روش تحقیق کیفی، مدل بومی توسعه شبکههای دانش برای هابهای پژوهش و فناوری وزارت نفت ارائه شده است.
نتایج تحقیق حاضر نشان داده است که الگوی توسعه شبکههای دانش در هابهای پژوهشی صنعت نفت، دارای ابعاد سه شاخگی شامل زمینه (محیط) شبکه دانش، ساختار شبکه دانش و محتوای شبکه دانش است.
دانش
شبکه دانش
نگاشت شناختی
بهترین تجربههای جهانی
صنعت نفت
2014
05
01
55
78
https://sspp.iranjournals.ir/article_5699_f4745d041f5c3dc4318d901898a1208c.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
بررسی اثرهای پویای جهانیشدن تجارت بر واردات صنایع ماشینآلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزی در ایران
فرایند جهانیشدن، دنیا را از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با تغییر و تحولاتی شگرف مواجه ساخته است. جهانیشدن اقتصاد، از دیدگاه کلی بهعنوان ادغام بیشتر اقتصاد ملی در اقتصاد جهانی، توسط اندیشمندان، نظریهپردازان و صاحبنظران بسیار مورد بحث قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت و کاربرد محصولات صنایع ماشینآلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزی در پروژههای بزرگ صنعتی و بخشهای مختلف اقتصاد، بهعنوان کالای سرمایهای، ضروری است تا این بخش از صنعت در مرکز توجه سیاستگذاران اقتصادی قرار گیرد. در این پژوهش، اثرهای جهانیشدن بر واردات این صنایع با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفههای توزیعی (ARDL) و دادههای سالیانه 1386-1353 مورد مطالعه و سنجش قرار گرفته است.یافتههای تحقیق نشان میدهد که جهانیشدن تجارت روی تقاضای واردات صنایع مزبور در بلند مدت و کوتاه مدت تأثیر منفی دارد.
جهانیشدن تجارت
صنایع ماشینآلات
تقاضای واردات
ایران
2014
05
01
79
103
https://sspp.iranjournals.ir/article_5700_2355e5509cf5d4e8c66c21d63123c172.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
تحوّل روند ایجاد قاعده حقوقی در عصر جهانیشدن حقوق
از اوایل دهۀ نود قرن بیستم میلادی، حقوق نیز مانند بسیاری از علوم، جهانی شدن را به رسمیت شناخت. پیش از این حقوق با پدیده بینالمللی شدن مواجه بود، پدیدهای که ناظر بر تعاملات میان دو یا چند دولت است، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی آنها؛ ولی تحول جدید، یعنی جهانیشدن حقوق، بهمراتب فراگیرتر است و حوزههای حقوقی بیشتری را در برگرفته است. از جمله تأثیرهای جهانیشدن بر حقوق، تغییر روند ایجاد قاعدۀ حقوقی و ورود نهادهای جدید قاعدهساز به عرصه حقوق است. عواملی از جمله بینالمللی شدن حقوق، جهانیشدن اقتصاد و بحران مشروعیت دموکراتیکِ دولت بر ترکیب ایجاد کنندگان قاعده حقوقی مؤثر بودهاست. کماکان، دولت از مهمترین بازیگران حقوقی است، ولی نهادهایی مانند جامعه مدنی و بخش خصوصی اقتصادی هم در این فرایند سهم قابل توجهی یافتهاند. کنشگریِ این ارکان، که از شهروندان تشکیل شدهاند، ولی به تعبیر سنتی غیر انتخابی و به تعبیری غیر دموکراتیک محسوب میشوند، خود بار دیگر مشروعیت قواعد حقوقی در عصر جهانی شدن را به چالشی محوری در بحث جهانیشدن حقوق تبدیل کردهاست. از طرف دیگر، مسئله اساسی، چگونگی تقسیم صلاحیت ایجاد حقوقی میان مدعیان قدیم و جدید است.
جهانی شدن حقوق
قاعدهسازی
جهانیشدن اقتصاد
جامعه مدنی
دموکراسی
2014
05
01
104
128
https://sspp.iranjournals.ir/article_5701_8babfbe1e83b9fba5ccbe517cd70058d.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
بررسی تطبیقی پیامهای جهانی در شعر بهار و شوقی
آسیبشناسی چالشهای جهان امروز در کنار عوامل نوظهور سیاسی و اجتماعی، و معرفی راهکار مقابله با آنها، یکی از ویژگیهای عمدۀ شعر معاصر پارسی و عربی است. واکاوی دقیق ادبیات امروزین ایران و جهان عرب، افقهای نوینی را در برابر دیدگان مخاطب میگشاید. تحلیل گفتمان ملکالشعراء بهار و امیرالشعراء شوقی بهعنوان نمایندگان ادبیات مشروطه در ایران و ادبیات نهضت در مصر، ضرورتی است که هدف اصلی مقالۀ حاضر را تشکیل میدهد. این پژوهش که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی انجام شده است، نشاندهندۀ آن است که: الف)آموزههای بهار و شوقی جنبۀ جهانی داشته و پیامی نو برای انسان امروزی بهشمار میآید. ب) پیامهای جهانی بهار و شوقی در محورهای اساسی: علم، سیاست داخلی و خارجی، جنگ، آزادی ، حقوق زنان، و فقر قابل طبقهبندی است.
پیامهای جهانی
شعر معاصر فارسی و عربی
شوقی
بهار
2014
05
01
129
156
https://sspp.iranjournals.ir/article_5702_987f10ad4ab678d3fbe658503a03ae50.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1392
4
13
چگونگی بازتاب"مؤلفههای فرهنگی جهانیشدن" در تبلیغات تجاری سیمای جمهوری اسلامی ایران
آگهیهای تجاری، متنهای ارتباطی هستند که از خلال محتوای آن (نشانهها و علائم) معنا به مخاطب انتقال مییابد. این مقاله درصدد واکاوی مؤلفههای فرهنگی جهانی در تبلیغات تجاری است. جهانیشدن شمشیری دو لبه است که از یک سو فرصتهای جدیدی برای فرهنگ هر کشور ایجاد میکند و از سوی دیگر با یکپارچهسازی فرهنگها، از بین بردن برخی خرده فرهنگها و کاهش تنوع فرهنگی، تهدیدهایی نیز ایجاد میکند. از اینرو، با شناسایی نوع مؤلفههای فرهنگی جهانیشدن میتوان، تمهیدهای شناخت تأثیرهای فرهنگ جهانی را فراهم کرد و بهدنبال آن پیشبینی و بازبینی برخی از سیاستها در حوزه تبلیغات تجاری را تسهیل بخشید. لذا با بررسی و انتخاب هدفمندانه، 25 مورد آگهی از1844 مورد پخششده (132 نوع آگهی) از شبکههای سراسری (اول، دوم و سوم)، در سه ماه اول سال 1391، با روش نشانهشناختی از منظرجهانیشدن به مطالعه مؤلفههای فرهنگیتبلیغات تجاری پرداخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نحوه بازتاب مؤلفههای جهانی با رویکرد فرهنگی است. با توجه به تعامل سه فرهنگ ایرانی، جهانی و اسلامی، شناخت مؤلفههای فرهنگی در جهت حفظ فرهنگ غنی ایرانی بسیار حائز اهمیت است.
مؤلفههای فرهنگی
جهانیشدن
تبلیغات تجاری
2014
05
01
157
176
https://sspp.iranjournals.ir/article_5703_785b97bc70c7912b1575e1a4c301d7af.pdf