2024-03-28T20:32:58Z
https://sspp.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2258
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
جایگاه ایران در جامعه اطلاعاتی جهانی
نقش و کارکردهای فناوری ارتباطات و اطلاعات (فاوا) به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی، امری انکارناپذیر است. فناوری اطلاعات و ارتباطات با سرعت چشمگیری در حال پیشروی است و تمامی کشورهای جهان تلاش میکنند تا با برنامهریزیهای جامع و آیندهنگر، زمینهی توسعهی شاخص فاوا را فراهم نموده و گامهای مهمی در جهت ارتقای رتبهی خود و توسعهی جامعهی اطلاعاتی بردارند. بعد از دو اجلاس جهانی سران دربارهی جامعهی اطلاعاتی، میزان نزدیکی یا دوری از جامعهی مزبور و حدود بهرهمندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات، معیار توسعهیافتگی کشورها و مناطق مختلف جهان شناخته می شود. امروزه با توجه به هدف برنامهی چشمانداز 20 سالهی نظام که کسب جایگاه اول علمی در منطقه است، همچنین گذشت ده سال از دومین اجلاس جهانی سران و اتمام فرصت برای توسعهی فاوا در کشورهای در حال توسعه، ایران میبایست به ارزیابی و بررسی وضعیت خود در حوزهی فاوا بپردازد. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که ایران در زمینهی توسعهی شاخصهای فاوا و تحقق جامعهی اطلاعاتی، چه جایگاهی در بین کشورهای جهان و منطقه دارد؟ به بیان دیگر، اقدامهای انجام شده در این خصوص چه نتایج و دستاوردهایی داشته است؟ نتایج این مقاله که با استفاده از روش تطبیقی انجام شده، نشان میدهد ایران با نمرهی 4.29 رتبهی 94 را در میان سایرکشورها کسب نموده است. بهرغم سیاستگذاریهای ایران برای توسعهی فاوا، در حال حاضر، ایران در بین 11 کشور خاورمیانه، حائز رتبهی نهم است که تا رسیدن به جایگاه اول مورد نظر تا سال 1404، فاصلهی زیادی دارد. ارزیابی وضعیت ایران در ده سال اخیر نشاندهندهی سیر نزولی شاخصهای توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ما در بین کشورهای جهان و منطقه است.
جامعهی اطلاعاتی
فناوریهای ارتباطات و اطلاعات
شاخص توسعهی فاوا
روش تطبیقی
ایران
2015
05
01
7
38
https://sspp.iranjournals.ir/article_13795_bea8a4e53b3e9d57943559dfb8630cdb.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
ایدئولوژی بدبینانه: سیاست خارجی ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی ایران
بررسی امتناع در برقراری روابط میان ایران و آمریکا، مهمترین بحث حوزه مطالعات ایران و آمریکاست. در زمینه اینکه چرا این روابط عادی نمیشود، معمولاً بیشتر انتقادات متوجه سیاست خارجی ایران بوده و سیاست خارجی آمریکا بسیار کمانتقاد مفروض گرفته میشود. این مقاله در نظر دارد با بررسی انتقادی سیاست خارجی ایالات متحده در دوران کلینتون و بوش (سالهای مقارن با ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، 84-1376)، چنان فرضیهای را به چالش بکشد. در این راه، فرضیه رقیب این است که برداشت مسلط در سیاست خارجی آمریکا از جمهوری اسلامی بر پایه مبانی خاصی شکل میگیرد که در چالش با جمهوری اسلامی، به شکل یک «ایدئولوژی بدبینانه» عمل میکند که عادیشدن این روابط را برنمیتابد. برای بررسی این فرضیه، نخست مهمترین مبانی سیاست خارجی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی بررسی میشود تا نشان داده شود چگونه تحت یک ایدئولوژی بدبینانه سامان مییابد. سپس، این سیاست را در سالهای یاد شده بررسی میکنیم و الگوهایی از آن را استخراج میکنیم که نشاندهنده امتناع از عادیشدن روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
جمهوری اسلامی ایران
آمریکا
سیاست خارجی
چرخه منازعه
ایدئولوژی بدبینانه
2015
05
01
39
62
https://sspp.iranjournals.ir/article_13796_d228abcd4a89bb330f8f38369567fc40.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی
جهانیشدن و در پرتو آن، توسعه و پیشرفت سریع در فناوری ارتباطات و اطلاعات، گسترش استفاده از وسایل ارتباطی سریع و در پی آن دسترسی آسان به اطلاعات، شرایط بینالمللی را دگرگون ساخته است. این دگرگونی ساختاری و ماهوی در نظام بینالملل دیپلماسی عمومی را تبدیل به ابزاری نموده است که دولت ها با توسل به آن بهتر می توانند به اهداف ملی خود در رابطه با دیگر کشورها و در صحنه بینالملل دست یابند. جهتدهی افکار عمومی، نقش رسانه های تصویری، شنیداری و نوشتاری با برد بینالمللی، تاثیر مهاجرتها، بینالمللیشدن افکار و اندیشهها، گسترش نقش نهادها و سازمانهای بینالمللی غیردولتی، تبادل فرهنگها، جابجایی و ارتباط آسان نخبگان، درگیرشدن جامعه مدنی در امور سیاسی- بینالمللی، جهانیشدن فرهنگها، از جمله زمینهها و حوزههایی هستند که دیپلماسی عمومی میتواند با اتّکا به آن و انسجام بخشیدن به سیاستهای دولتها بر افکار و اذهان مردم سایر کشورها اثر گذارد. هدف این مقاله بررسی دیپلماسی عمومی به عنوان یکی از ابزار موثر سیاست خارجی است، و در این راستا مقاله در چهار بخش، ابتدا به اثرات و پیامدهای تحولات جهانی در سال های اخیر بر صحنه دیپلماسی می پردازد. سپس مفهوم دیپلماسی عمومی و تفاوت های آن با مفاهیم نزدیک مانند دیپلماسی رسمی (سنتی) تبلیغات و سیاست داخلی مورد بررسی قرار میگیرد، و به دنبال آن، ابعاد و حوزههای عمل این پدیده در روابط خارجی کشورها، و در انتها نیز تاثیر و نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
جهانی شدن
دیپلماسی عمومی
سیاست خارجی
دیپلماسی
قدرت نرم
فناوری اطلاعات
2015
05
01
63
90
https://sspp.iranjournals.ir/article_13797_85dbbd2e2c0c452c1d21e10314fb7298.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
تحول مفهوم مردم، از رعیت تا جمعیت؛ نخستین گامها در راستای جهانی شدن در عصر قاجار
در این مقاله به بررسیِ تحول در نسبت میان حاکمان و مردم در ایران میپردازیم. پیش از سدۀ نوزدهم میلادی، مراودۀ اخلاقی مبتنی بر عدل، غالبترین خصلت عرصۀ سیاست و حکمرانیِ ایرانی بود؛از این منظر، مردم حکومتشدهگانیاند که هویتیابیِ سیاسیِ آنان تنها در دایرۀ کردار شاهان یا حکومتگران امکانپذیر میشد. کنش سیاسی کنشی صرفاً شاهانه و به تبع عادلانه بود و مردم در منزلت رعیّت، صرفاً موضوع کردارهای حاکمان خود بودند؛در این جهانبینیِ سیاسی، شاه راعیِ اعظم است که لطف خود را همچون رسالتی اخلاقی که ذیل لطف و ارادۀ اخلاقی خداوند قرار دارد، بر رعیّت اِعمال میکند. این، نگاهِ غالب در سنت نظری و عملیِ اجتماعی و سیاسیِ ایران بود. در طول سدهی 13ق/ 19م، گونهای دیگر از اِعمال قدرت بهتدریج نمایان شد که متأثر از تحولاتِ نوین مغربزمین، اسلوب حکومتگریِ ایرانی را نسبتاً (مسامحتاً) دستخوش تغییر ساخت. تغییری که نسبت میان حاکم و مردم را وارونه کرد و دربردارندهی نگاهی شد که متضمن مشارکت و مداخلتِ رعیّت در مقام مردم یا جمعیت (اگر نگوییم شهروند) شد.
مردم
رعیت
جمعیت
حکومت
عدالت
جهانیشدن
2015
05
01
91
124
https://sspp.iranjournals.ir/article_13798_80e2f8c01d0656994dbb3c93d8b6e334.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
جابه جایی قدرت های بزرگ تا سال 2025 و پیامد سیاسی-امنیتی آن برای ایران
جهان همواره شاهد ظهور و سقوط قدرت ها بوده است. اهمیت مطالعه جا به جایی قدرت ها به این دلیل است که صلح و جنگ و امنیت سیستم بین الملل با آن مرتبط است. چارلز دوران و دیلان کیسان در نظریه خود با عنوان «چرخه قدرت و نقش»، بیان می کنند که با افزایش قدرت یک کشور، نقش آن نیز باید افزایش یابد، در غیر این صورت ممکن است تحولات ناخوشایند بین المللی رخ دهد. از سوی دیگر تعادل میان قدرت و نقش موجب آرامش و صلح بین المللی می گردد. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که جابه جایی قدرتهای بزرگ تا سال 2025 چگونه خواهد بود و چه پیامدهای سیاسی برای ایران خواهد داشت؟ در پاسخ به این سؤال و با کمک نظریه چرخه قدرت و نقش، باید گفت که، به نظر می رسد از بین چهار کشور مورد بررسی در این پژوهش، چین با جهش اقتصادی خود خواهد توانست به جایگاه آمریکا از جهت اقتصادی تا سال 2025 نزدیک شده و قدرت اقتصادی این کشور را به چالش بکشد؛ ولی کماکان غرب به رهبری آمریکا موقعیت برتر را در نظام بین الملل خواهند داشت. این پژوهش ابتدا به پیش بینی قدرت کشورها در قالب شش شاخص تا سال 2025 می پردازد. سپس به کمک نظریه دیلان کیسان، چهار کشور مورد بررسی با هم مقایسه شده و نتایج حاصل از آن تحلیل می گردد. در انتها آینده روابط ایران با قدرت های مذکور بررسی خواهد شد. روش پژوهش تحلیلی-کمی بوده و ابزار تحقیق بر مبنای منابع کتابخانه ای-اینترنتی و به کمک نرم افزارهای تحلیل آماری(Minitab , SPSS ) می باشد.
جابجایی قدرت
آمریکا
چین
هند
روسیه و ایران
2015
05
01
125
158
https://sspp.iranjournals.ir/article_13799_b964eb9ed0c664ae6a20b87af8e51fa7.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
جایگاه مفاخر هنری در عصر جهانی شدن استاد محمود فرشچیان
یکی از اقدامات اساسی در توسعه فرهنگی هنری هر جامعه ای، نگرش راهبردی به مفاخر هنری، به عنوان یکی از مصداق ها و مولفه های بنیادین جهانی شدن فرهنگی، جهت هر گونه توسعه و تعامل با جهان پیرامون است. یکی از این مفاخر که دارای جایگاه جهانی است، استاد محمود فرشچیان است. با توجه به باور خود هنرمند در مورد پدیده جهانی شدن، هر تمدن و ملتی باید در عین حالی که به تعبیر «رابرتسون», دارای عام گرایی و هماهنگی با تغییرات جهانی باشد، باید از خاص گرایی و هنر و میراث های خود غافل نباشد و هر دو را با نگاهی بنیادین و راهبردی مدیریت نماید. در این مقاله که از نوع نظری و با روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفته است، ضمن بررسی سبک و آثار هنرمند و برشمردن مولفه های تعهد هنرمند به جایگاه هنرهای ایرانی اسلامی، نقش و جایگاه راهبردی استاد محمود فرشچیان در توسعه فرهنگی هنری ایران، در عصر جهانی شدن تبیین گردیده است. با توجه به مطالعات کتابخانه ای و میدانی و رویکرد جامع و چند جانبه نگارنده در تمامی منابع مربوط به هنرمند، و نیز با لحاظ نمودن مجموعه آثار منتشر شده و منتشر نشده هنرمند (529 اثر) که برای اولین بار در کشور، استخراج و احصا گردیده است، می توان گفت که فرشچیان سهم عظیمی در راستای همگرایی و نزدیک ساختن فرهنگ و هنر مردم ایران با سایر تمدن ها را داراست.
واژگان کلیدی: مفاخر هنری
محمود فرشچیان
نقاشی ایرانی
جهانی شدن
2015
05
01
159
196
https://sspp.iranjournals.ir/article_13800_19b314d2b0724890c046b88e384f0875.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
مبانی حقوقی مداخله در کشور سوریه در چهارچوب دکترینهای نو: نظریه مسوءولیت حمایت
چکیده ایده «مسوولیت حمایت» در سال 2001 برای اولین بار در گزارش کمیسیون بینالمللی مداخله و حاکمیت مطرح گردید و در سال 2005 در اجلاس سران توسط مجمع عمومی به طور رسمی پذیرفته شد. نظریه مسوولیت حمایت در سال 2006 توسط قطعنامههای 1674و 1706 شوری امنیت مورد تاکید قرار گرفت، بان کیمون دبیر کل سازمان ملل، نیز در 18 ژانویه 2012 بر آن تاکید کرد. با توجه به تجارب موفق و ناموفق مداخلات بشردوستانه در دهه 1990 نظریه مسوولیت حمایت در صورت بدون نتیجه ماندن اقدامات صلح آمیز و به بن بست رسیدن شورای امنیت در اتخاذ تصمیم در مواجه با وضعیتهای نقض فاحش، گسترده و سیستماتیک حقوق بشر، نسل کشی، جنایت علیه بشریت یا تجاوز، اقدام نظامی یا اقدام کم شدت نظامی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا مناطق امن را با هدف محافظت از مردم غیر نظامی در قالب رکن سوم نظریه مسوولیت حمایت و بدون مجوز شوری امنیت مجاز میداند. این مقاله به بررسی مفهومی و مبانی نظری مسوولیت حمایت در معاهدات بینالمللی، حقوق بینالملل عرفی، قطعنامههای شوری امنیت، اظهارات دبیر کل سازمان ملل و نهایتا رویه دولتها میپردازد .
واژکان کلیدی: مداخله بشردوستانه
مسوولیت حمایت
حقوق بشر جهانشمول
اصل عدم مداخله
2015
05
01
197
224
https://sspp.iranjournals.ir/article_13801_b8d6c5c08f68d69c29a6673dc335ef00.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1394
6
18
طراحی الگوی هم افزایی فرهنگی در ایران
در این مقاله الگوی هم افزایی فرهنگی در ایران ارائه شده است. تنوع فرهنگی موجود در ایران و مواجهه فرهنگ ایرانی با پدیدۀ جهانی شدن دو ضرورت اساسی طراحی الگوی هم افزایی فرهنگی به عنوان الگوی مطلوب مدیریت فرهنگی در کشور می باشند. روش این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شامل 70 سؤال بود. جامعه آماری این تحقیق شامل فارغ التحصیلان دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در کشور بودند که تعداد این افراد تا زمان پژوهش 22 نفر تعیین گردید. علت انتخاب فارغ التحصیلان دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به عنوان جامعه آماری، تخصص و بلوغ علمی و فرهنگی این افراد در مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، موضوع مورد پژوهش می باشد. هم افزایی فرهنگی مؤثرترین رویکرد مدیریت تأثیرات تنوع فرهنگی است که براساس نتایج حاصل از تحقیق الگویی در چهار بعد و هشت مؤلفه بعنوان الگوی هم افزایی فرهنگی در ایران طراحی گردید. این ابعاد و مؤلفه ها شامل بعد راهبردی (اهداف فرهنگی مشترک و روشن، رهبری اثربخش فرهنگی)، بعد اجتماعی (تعهد به اهداف مشترک فرهنگی، اعتماد اجتماعی)، بعد فرهنگی (ارتباطات میان فرهنگی، گفتگوی بین فرهنگی)، بعد مهارتی (هوش فرهنگی و خلاقیت فرهنگی) می باشند. همچنین در این مقاله عوامل مؤثر و اهمیت آنها در ایجاد و توسعۀ هم افزایی فرهنگی و واگرایی فرهنگی در ایران مشخص شدند.
فرهنگ
تنوع فرهنگی
مدیریت تنوع
هم افزایی
هم افزایی فرهنگی
2015
05
01
225
271
https://sspp.iranjournals.ir/article_13802_4a101925a3378b18ba20e05369ee24e1.pdf