2024-03-29T17:21:12Z
https://sspp.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5528
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
درآمدی دیگر بر انقلاب اسلامی (5)
عباس
ملکی
به نظر میرسد که پیشبینی انقلابها عموماً نادرست از آب درمیآید. شاید بتوان به این نتیجه رسید که برای همۀ انقلابها نمیتوان نظریهای عمومی پیدا کرد و مهمترین دستاورد سالها تلاش محققان برای رسیدن به یک تئوری واحد، همان باشد که گفته شود هر کدام از مدل خاص خود پیروی میکنند. اما نمیتوان با قاطعیت گفت که شناخت حرکتهای اجتماعی، خیزشها، نهضتها و انقلابها ناممکن است. نظریهپردازان هر کدام به اندازۀ خود تلاش کردهاند تا در این راه گامی به جلو بردارند...
انقلاب اسلامی
نهضتهای ملی
چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی
2019
02
20
11
18
https://sspp.iranjournals.ir/article_34714_337da5764a16e7f2854d2fa72b1e3a90.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
تحلیل رابطه بین مشارکت سیاسی و تخصیص منابع در ایران
هادی
حکیمی
ایرج
تیموری
محمدتقی
معبودی
بودجهریزی دولتی در هر کشوری متأثر از رفتار چهار گروه عمدۀ اجتماعی یعنی رأیدهندگان (یا تأمینکنندگان هزینهها)، تیم سیاسی (شکلدهندگان هزینهها)، بوروکراتها (هزینهکنندگان) و گروههای فشار(جهتدهندگان هزینهها) است. از منظر رهیافت انتخاب عمومی، این گروهها متفاوت با یکدیگر رفتار نمیکنند و در عملکرد خود همواره گوشۀ چشمی به منافع شخصی خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ بین میزان مشارکت سیاسی(درصد رأیدهندگان در انتخابات ریاستجمهوری) و تخصیص منابع در ایران انجام گرفته است. تحقیق از جهت ماهیت و روش، تحلیلی – توصیفی به شمار میرود. در این راستا از دادههای مربوط به اعتبارات سالهای 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 و همچنین درصد رأیدهندگان استانهای کشور در 4 دوره انتخابات ریاستجمهوری استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای کمّی شامل تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل آنوا بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بین اعتبار تخصیصیافته و مشارکت سیاسی استانها (درصد شرکتکنندگان در انتخابات ریاستجمهوری) در سالهای منتخب همبستگی معنیداری وجود دارد؛ بهطوریکه اعتبارات تخصیصیافته در سالهای 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 با درصد رأیدهندگان انتخابات ریاستجمهوری به ترتیب با 741/0، 766/0، 606/0، 466/0، 482/0 همبستگی در سطح 01/0 درصد معنیدار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و آنوا نیز مؤیّد این موضوع است.
مشارکت سیاسی
تخصیص منابع
دولت رانتیر
ایران
2019
02
20
21
44
https://sspp.iranjournals.ir/article_34343_454f05caf6469199f1fe05aa0626768d.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
تحلیلی آینده پژوهانه در بن مایههای سازندهی تصاویر آینده
محسن
طاهری دمنه
تصاویر آینده ارتباط وثیقی با خواستهها، ارزشها و آرمآنهای انسانی دارند. مهمترین مسئله در تحلیل تصاویر آینده، اهمیت و جایگاه آنها در بروز تغییرات اجتماعی است؛ زیرا تصاویر آینده در کنار ارزشها، مهمترین بلوکهای سازندة تغییرات اجتماعی هستند و بدین سبب مطالعة آنها حائز اهمیت است. در این راستا، پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش بنیادی ـ تجربی که در سنت پژوهشهای کیفی انجام شده است، از روش تحلیل مضمون به منظور بررسی تصاویر آینده در ذهن جوانان استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تصاویر آینده در بین مشارکتکنندگان، از هفت گزارة اصلی ساخته شده است. این گزارهها به ترتیب اینگونه نامگذاری شدهاند: ۱- آثار تاریخی به جای مانده از گذشته، ۲- وزن زمان حال، ۳- در راهی که دیگران قدم گذاشتهاند، ۴- حدسهایی دربارة آینده، ۵- سایة جامعه، ۶- حسرتها، عجزها و نداشتهها و ۷- فهم آینده. ماهیت اکثر این بنمایههای سازندۀ تصاویرآینده ناظر بر این فرضیات است که تصاویر آیندۀ جوانان ایرانی ارتباط عمیقی با تجربۀ زیست آنها در گذشته و حال داشته و آنها توانایی کمی برای رویاپردازی از یک آیندۀ مطلوب و ایجاد گسست در وضعیت موجود به نفع آن وضعیت مطلوب دارند.
آینده پژوهی
تصاویر آینده
آیندههای مطلوب
پژوهش کیفی
تحلیل مضمون
2019
02
20
45
65
https://sspp.iranjournals.ir/article_34716_edd089f64f26c98933ae6af416034a1e.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
مفهوم و ابعاد « انگیزانندههای مهاجرت داوطلبانه متخصصان» صنعت نفت با تاکید بر نقش و کارکردهای مدیریت منابع انسانی: رویکردی سیاستی
محمد
نوروزی
محمد
جوادی
مهاجرت متخصصان از صنایع راهبردی و کلیدی کشور یکی از دغدغههای اصلی اندیشمندان و سیاستگذاران در سطوح عالی است که به صورت خاص، صنعت نفت کشور، آسیبهای فراوانی از این موضوع دیده است. از آنجا که تلاش برای واکاوی ابعاد این مسئله و سعی در کاهش انگیزههای مهاجرت داوطلبانۀ متخصصان از کشور بسیار ضروری است، در پژوهش حاضر، ضمن مفهومپردازی و بررسی ابعاد انگیزانندههای مهاجرت داوطلبانۀ متخصصان در صنعت نفت کشور، با تأکید بر نقش وکارکردهای مدیریت منابع انسانی، این عوامل رتبهبندی شدهاند. بر این اساس، پس از انجام مطالعات کتابخانهای و طراحی مدل نهایی، اعتبارسنجی مدل براساس نظر متخصصان حوزۀ منابع انسانی انجام شد و پرسشنامۀ نهایی که به صورت مقایسات زوجی تدوین شده بود توسط ده نفر از متخصصان نفتی مهاجرت کرده از کشور، تکمیل گردید. براساس نتایج پرسشنامهها که با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تجزیه و تحلیل شد، از میان سه عامل مؤثر در انگیزه ــ یعنی شخصیت، نوع شغل بینالمللی و ویژگی جمعیتی ــ عامل شخصیت به عنوان مهمترین عامل و از میان چهار هدف انگیزشی ــ یعنی پیشرفت شغلی، تغییر زندگی، انگیزۀ مالی و ماجراجویی ــ عامل پیشرفت شغلی بالاترین رتبه و اولویت را کسب کرد. توصیههای سیاستی به منظور مدیریت فضای مهاجرت متخصصان در کشور، در بخش پایانی مقاله ارائه شدهاند.
مهاجرت
مهاجرت متخصصان
صنعت نفت
مدیریت منابع انسانی
تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
2019
02
20
67
92
https://sspp.iranjournals.ir/article_34444_372ab96034732ce21a777d43240f2330.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
دایاسپوراها بازیگران با نفوذ عصر جهانی شدن: تبیینی نظری و تحلیلی موردی
مهدی
بهمنی
ناصر
اسدی
«دایاسپورا» یک مفهوم مهم در علوم اجتماعی معاصر است. این مفهوم در دو دهۀ اخیر مورد توجه فزایندۀ اندیشمندان رشتههایی چون جامعهشناسی، مردمشناسی، علوم سیاسی و مطالعات فرهنگی واقع شده که نتیجۀ آن را میتوان سامان یافتن مطالعات دایاسپورا به عنوان یک حوزۀ نوظهور تحقیقاتی بینرشتهای دانست. دایاسپوراها امروزه در شمار تأثیرگذارترین بازیگران غیردولتی هستند که هم بر سیاست داخلی کشورها تأثیرگذارند و هم نقشهای مهمی در حوزههای مختلف بینالملل ایفا میکنند. در منابع فارسی توجه بسیار کمی به این مفهوم و مصادیق آن و تأثیراتی که دارند صورت گرفته، درحالیکه در منابع و مراکز علمی غربی مورد توجه روزافزون بوده است. این مقاله از زاویۀ نگاه محقق ایرانی در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که دایاسپورا دقیقاً چیست و چه تأثیراتی بر محیط پیرامون خود دارد؟ مراجعه به منابع دسته اول برای تجزیه و تحلیل نظری این پدیده در کنار گونهشناسی مصادیق مختلف آن با اتکا به روش مطالعۀ موردی، رویکرد اصلی این مقاله است که میتوان با استفاده از آن به سؤالهای اصلی و فرعی این مقاله پاسخ داد.
بازیگران غیردولتی
دایاسپورا
روابط بین الملل
سیاست بین الملل
جهانی شدن
2019
02
20
93
114
https://sspp.iranjournals.ir/article_34446_a8f522838955576d9e63c5a1dd9eba92.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
چالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای
سیده گل افروز
رمضانی
امید
مهنی
نعمت الله
عزیزی
پژوهش حاضر با هدف «شناسایی چالشهای پیشروی آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود آن» انجام شده است. محقق جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. مشارکتکنندگان تحقیق صاحبنظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگسالان، گروههای مرجع محلی، مدیران وکارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستانهای استان فارس، مدیران و کارشناسان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان فارس، آموزشدهندگان و سوادآموزان بودند که مصاحبه با استفاده از «رویکرد هدفمند»، با «روش گلوله برفی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 72 نفر به عنوان نمونه صورت گرفت. روش گردآوری اطلاعات انجام مصاحبه نیمهساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبهها براساس فرایند نظریۀ دادهبنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) به ترتیب 509 کد باز، 99 مفهوم و 14 مقوله استخراج شد. در مرحلۀ نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفههای اساسی نظریۀ دادهبنیاد شامل مقولۀ محوری (چالشهای پیش روی نهضت سوادآموزی)، شرایط علّی (مشکلات محتوایی دروس، مشکلات آموزشی و مشکلات اقتصادی سوادآموزان)، شرایط محیطی (مشکلات ساختاری سازمان نهضت سوادآموزی)، شرایط واسطهای (موانع فرهنگی، مشکلات مربوط به آموزشدهندگان و مشکلات مربوط به سوادآموزان)، راهبردها (اصلاح محتوای درسی برای سوادآموزان، اقدامات قانونی، ارائۀ تسهیلات به آموزشدهندگان، افزایش منابع، امکانات و تسهیلات و اصلاح و تجدیدنظر دورههای آموزشی) و پیامدها (تسریع در روند توسعه) قرار گرفتند. با توجه به یافتههای حاصل از الگوی پارادایمی پژوهش، میتوان گفت سازمان نهضت سوادآموزی باید عوامل زمینهای، محیطی و علّی حاصل از پژوهش حاضر را در نظر داشته باشد و در بازبینی مجدد برنامههای پیش رو عوامل به مورد اشاره در برنامهریزی خود توجه کند. نکته قابل توجه این است که سازمان نهضت سوادآموزی و مراکز سوادآموزی در سطح خرد و کلان، با عوامل زمینهای، محیطی و علّی مورد اشاره پژوهش حاضر روبرو هستند و از طرفی در برنامههای جاری خود به صورت جدی بدان توجهی نشده و حتی راهبردهایی که در پژوهش حاضر بدان اشاره شده است نیز تحت تاثیراین عوامل خواهند بود.
آموزش بزرگسالان
سوادآموزی
سوادآموزان
آموزشیاران
2019
02
20
115
134
https://sspp.iranjournals.ir/article_34448_daed6b96686bb52e2518e814f390a49b.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
اولویتبندی انواع انرژی در ایران با هدف افزایش امنیت انرژی در افق 1404 هجری خورشیدی (با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی)
ابراهیم
ایجابی
روح اله
بیات
مسلم
شیروانی ناغانی
این مطالعه برای ارزیابی و اولویتبندی انواع مختلف انرژی در ایران شامل نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، انرژی هستهای، انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی برقآبی و زیست سوختها انجام شده است. قسمت اعظم مصرف انرژی در ایران مربوط به هفت نوع ذکر شده است. این انواع مختلف از انرژی از نظر مفاهیم چهارگانه انرژی شامل فراهم بودن (6 مؤلفه)، در دسترس بودن (4 مؤلفه)، قابل خرید بودن (5 مؤلفه) و قابل قبول بودن(3 مؤلفه) دارای سطح امنیت متفاوت هستند. در این مقاله قصد شده با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و تکنیک تصمیمگیری تاپسیس انواع انرژی موجود در ایران را با هدف افزایش امنیت انرژی و با توجه به معیارهای ذکر شده ارزیابی و اولویتبندی آنها را مشخص کنیم.20 فرد خبره 7 نوع از انرژی را از نظر معیارهای چهارگانه (18 زیرمعیار) با یکدیگر مقایسه و ارجحیت آنها را مشخص کردند. برای ارزیابی هر گزینه نسبت به هر معیار از مقیاس 1 تا 9 (مقیاس دوقطبی) بهره گرفته شد و پس از تشکیل ماتریس تصمیمگیری در یک فرآیند ششمرحلهای تکنیک تاپسیس انواع انرژی مورد استفاده در ایران اولویتبندی شدند.نتایج نشان میدهد گاز طبیعی به دلیل نزدیکی به معیارهای مثبت و فاصله داشتن از معیارهای منفی بهصورت همزمان، به عنوان مناسبترین نوع انرژی در راستای تأمین امنیت انرژی مشخص شده (69125/0= Ci) و انرژیهای برقی تجدیدپذیر(67354/0= Ci) و انرژی هسته ای(62853/0= Ci) در اولویتهای دوم و سوم هستند.
امنیت انرژی
تحلیل سلسله مراتبی
انواع انرژی
ایران
سیاستگذاری انرژی
2019
02
20
135
157
https://sspp.iranjournals.ir/article_34717_8a2ab1d62f783d8ef2429c712f8e88e8.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
واکاوی راهبردی سیاستگذاری ایمنی غذایی
لادن
رضی کردمحله
جواد
حاتمی
سید محمد
شبیری
امید
نوروزی
در مطالعۀ حاضر به منظور بررسی وضعیت موجود سیاستهای ملی ایمنی غذایی از مدل سیاستپژوهی ماژرزاک که ثبت دانش درمورد یک مشکل، درک علل و عواقب آن و ارائه راهکار است، بهره گرفته شد. برای گردآوری دادهها با چهار گروه از صاحبنظران دارای تجربه سیاستگذاری ایمنی غذایی در حوزههای استاندارد، بهداشت، محیط زیست و کشاورزی بهصورت نمونهگیری گلولهبرفی مصاحبه شد. مصاحبه به شکل نیمه ساختاریافته و براساس سؤالات مدل ماژرزاک در قالب پروتکل سوات انجام شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در محیط نرمافزارهای MAXQDA 2007 و Excel2010 صورت گرفت. در فرایند تحلیل سیاستگذاری ایمنی غذایی نیز از ماتریسهای ارزیابی داخلی، ارزیابی خارجی، عوامل داخلی ـ خارجی و برنامهریزی استراتژیک کمی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که سیاستگذاری ایمنی غذایی جایگاه شایستهای ندارد و برای بهبود آن باید راهبرد گروه تدافعی که مبتنی بر کاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدهاست به ترتیب در اولویت قرار گیرند که عبارتند از:
1. افزایش همافزایی مدیریت ایمنی غذایی
2. حل مشکلات و بحرانهای محیط زیست
3. الزام به اجرای برنامههای استراتژیک و تقویت آن
ایمنی غذایی
روش سیاست پژوهی ماژرزاک
مدل SWOT
2019
02
20
159
179
https://sspp.iranjournals.ir/article_34447_01d7ab0f2bc35d0a75d2e2c9f2c3537e.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
توسعه مالی و عملکرد زیست محیطی، شواهدی از کشورهای عضو گروه دی8 و گروه جی7 مبتنی بر رهیافت دادههای تلفیقی
وحید
تقی نژاد عمران
حمزه
کریمی فیروزجایی
توسعۀ مالی از راه کاهش هزینۀ سرمایهگذاری، هدایت بنگاهها در بهکارگیری فناوریها و نهادههای سازگار با محیط زیست و کاهش اندازۀ اقتصاد زیرزمینی موجب بهبود شرایط محیط زیستی کشور میشود. بنابراین، بررسی چگونگی ارتباط میان توسعۀ مالی و آلودگی محیط زیستی اهمیت دارد. این ارتباط ممکن است برای کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به دلیل تفاوتهای نهادی متفاوت باشد. در این راستا، دو مدل بر پایۀ اطلاعات بانک جهانی پیرامون دو گروه از کشورهای جی7 و دی8 برای دورۀ زمانی 1993 تا 2013 م برآورد شدهاست. برای کشورهای جی7، رابطۀ خطی منفی و برای کشورهای دی8، که ایران جزو آنها است، رابطۀ درجه دوم یعنی U وارون تأیید گردید؛ یعنی در جی7 رابطهای معکوس میان توسعۀ مالی و تخریب محیط زیست وجود دارد، در حالی که در دی8 در سطوح پایین از توسعۀ مالی، تسهیلات اعطایی بانکها به افزایش میزان انتشار آلودگی میانجامد ولی در اندازۀ 39 درصد برای شاخص توسعۀ مالی به عنوان نقطۀ برشی این روند معکوس میگردد. با توجه به اینکه بر پایۀ دادههای بانک مرکزی ایران این نسبت در 5 سال اخیر بیش از 50 درصد بوده، توسعۀ مالی از مجراهای یادشده به کاهش آلودگی محیط زیستی کمک میکند
"توسعه مالی"
"انتشار CO2"
"فرضیه زیست محیطی کوزنتس"
"گروه دی8"
" گروه جی7"
2019
02
20
181
204
https://sspp.iranjournals.ir/article_34109_53bde3ed6ce09616b17e65aa2bfa0e01.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
خدمت نظام وظیفه: فرصتی اجتماعی
علی اصغر
فیروزجائیان
وحید
جان محمدی لرگانی
کشور ما به عنوان کشوری جوان، با پدیدهای بهعنوان سربازی روبهرو است که بسیاری از جوانان و مردم آن را بعنوان مساله پیش رو در نظر میگیرند. از آنجایی که بازه سنی مهمی از زندگی پسران یا مردان، مشمول دوران خدمت سربازی میگردد، بررسی و تحلیل این دوره حائز اهمیت ویژهای میباشد. هدف از انجام چنین تحقیقی، بررسی کارکردهای اجتماعی دوره خدمت سربازی برای سربازان می باشد. از منظر کارکردگرایی هر پدیدهای در جامعه دارای کارکرد میباشد. بهطور کلی جامعه را نظامی واجد نظم و ترتیب میدانند. در این مطالعه سعی شده است با روش تحلیل پدیدارشناختی تفسیری، به بررسی کارکردهای خدمت دوره سربازی پرداخته شود که اطلاعات از طریق مصاحبه با بیست نفر سرباز از تمامی مقاطع تحصیلی، درجات مختلف و یگانهای مختلف گردآوری گردید. مصاحبهها توسط یکی از نویسندگان در بستر پدیده اجرا شده است. تحلیل مصاحبه شرکتکنندگان به شناسایی 14 زیر مقوله، ۲ مقوله اصلی کارکردهای فردی و اجتماعی و مقوله فرصت اجتماعی بعنوان مقوله هسته منجر شد. یافتهها نشان میدهد که دوره سربازی دارای کارکردهای فردی و اجتماعی برای سربازان جوان میباشد. از جمله پیامدهای فردی آن میتوان به استقلال جوانان، سلامت جسم و روان، وقتشناسی، عزت نفس، رفع خصوصیات فردی نامناسب و قدر خانواده را دانستن اشاره کرد. همچنین کارکردهای اجتماعی شامل مسئولیتپذیری اجتماعی، همکاری و همیاری، بالا رفتن دینداری سربازان، همبستگی اجتماعی، حمایت اجتماعی، کنترل اجتماعی، هویت اجتماعی و دفاع از وطن میباشد.
خدمت نظام وظیفه
سازمان نظامی
سربازی
کارکرد
فرصت اجتماعی
2019
02
20
205
223
https://sspp.iranjournals.ir/article_34445_87fc20ab78786d2de1e3654a8c4b6765.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
جایگاه تنظیمگری در فرایند خصوصیسازی صنعت گاز، مطالعه موردی: بازار گاز ایران
محمد
عظیم زاده آرانی
ویژگی انحصار طبیعیِ صنعت شبکهای گاز به مواجهۀ این بازار با شکست منجر شده است. به واسطۀ شکست بازار، خصوصیسازی این صنعت، بدون ایجاد نهادها و ابزارهای تنظیمگر، منجر به بروز رفتارهای ضد رقابتی نظیر سوءاستفاده از وضعیت مسلط و انحصار خواهد شد. تجربیات کشورهای پیشرو مانند ایالات متحدۀ آمریکا نشان میدهد که این کشور حقوق عمومی رقابت برای بخشهای رقابتپذیر بازار گاز و ابزارهای تنظیمگری بخشی برای بخشهای رقابتناپذیر آن تدوین کرده است.
این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست مبانی، ماهیت و ابزارهای تنظیمگری و تجربۀ کشور آمریکا در استفاده از این ابزارها را بررسی میکند و بخش دوم به ارزیابی تنظیمگری صنعت گاز ایران اختصاص دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد به رغم تصویب ابزارهای تنظیمگری در اقتصاد ایران، هنوز این ابزارها در صنعت گاز ایران مورد استفاده قرار نگرفته و تمام زنجیرۀ ارزش این صنعت به صورت انحصاری در اختیار دولت است و نبود ابزارهای تنظیمگری در این صنعت سبب شده تا واگذاری صنایع پاییندستی با وجود تکلیف قانونی با موفقیت همراه نباشد.
صنعت گاز
بازا رگاز ایران
شکست بازار
بازارهای رقابتپذیر
بازارهای رقابتناپذیر
2019
02
20
225
247
https://sspp.iranjournals.ir/article_34719_1bcdd15213031411e84eca02e623e199.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
سیاست خارجی راهبردی، ساختاری یا محتوایی؟ با تمرکز بر دولت یازدهم و دوازدهم
عبدالله
نوروزی
با تمرکز بردولت یازدهم و دوازدهم در پی نگرشی کوتاه و تاریخی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ازپیروزی انقلاب اسلامی دربهمن ماه ۱۳۵۷تا امروز است تا در پرتو آن به پیگیری محتواها و ساختارهای سیاست خارجی دولت دوازدهم در تناسب با اهداف تعیین شده آن طبق قانون اساسی بپردازد. وزارت امورخارجه تنها وزارت خانه درایران است که دوقانون دارد. یکی قانون مقرارات تشکیلاتی، استخدامی، مالی وانضباطی مصوب خردادماه۱۳۵۲ توسط مجلسین سنا وشورای ملی وقت، ودیگری قانون وظائف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی ایران. در بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سال 1368، که به تصویب ملت ایران رسیده است، وزارت امورخارجه علاوه بردوقانون موظف مربوط به خود تحت انقیاد ۱- قانون اساسی۲-مقام معظم رهبری۳-مجلس شورای اسلامی وشورای امنیت ملی قرارگرفته است. نگاه انقلابی ویا دیپلماتیک به سیاست خارجی شاهد روند رو به نواسانی بوده است که همواره دولتهای گذشته تاکنون با آن مواجه بوده اند. دراین روند نوسانی، به نقطه پایانی با مذاکرات برجام با پیش مقدمه« نرمش قهرمانانه» نائل آمدیم. دردولت یازدهم ودوازدهم کفّه انقلابی به نفع کفّه دیپلماتیک ازگردونه این روند طولانی (1368-1396) خارج گردید. اوج این دگرگونی تغییر کامل درساختار تشکیلاتی وزارت امورخارجه درسال۱۳۹۶ بود که به یکباره سه معاونت منطقه ای سیاسی حذف وبه یک معاونت سیاسی تبدیل گردیده و مبادرت به تشکیل معاونت اقتصادی شده است. معاونت اقتصادی که دردهه هفتاد درساختار وزارت خارجه وجود داشته، به دلیل عدم موفقیت حذف گردیده بود.
سیاست خارجی "
وزارت خارجه"
دولت دوازدهم"
ساختار
2019
02
20
251
259
https://sspp.iranjournals.ir/article_34721_c0ee38b0395f988f0e5929aaf0bb6fd9.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
راهبردهای دستیابی به مدیریت پایدار آب زیرزمینی
اکبر
علیپور
هاشم
درخشان
کامران
داوری
آب زیرزمینی حیاتیترین منبع تأمین آب در ایران است که برداشت پایدار از آن از ضروریات اجتنابناپذیر محسوب میشود؛ اما اضافه برداشت و غفلت از تبیین معیاری معقول برای بهرهبرداری از آب زیرزمینی در بسیاری از محدودههای مطالعاتی پایداری این منبع حیاتی را با چالشی جدی روبهرو کرده است. علاوه بر این، تغییر اقلیم و در نتیجه کاهش تغذیۀ آب زیرزمینی بر این ناپایداری افزوده است. مجوزهای بهرهبرداری از آب زیرزمینی توانایی سازگاری با تغییرات آبوهوایی و ایجاد تطابق با تغییرات اجتماعی ـ اقتصادی را ندارد و نمیتوان توسط آنها به پیامدهای نامطلوب برداشت از آب زیرزمینی توجه و آنها را پیگیری کرد. در این مقاله، به منظور بررسی پیامدهای نامطلوب برداشت از آبزیرزمینی، کل ذخیرۀ با کیفیت مناسب آبخانه در قالب سه سناریوی ایدئال، معقول و حداقلی مبتنی بر محدودیتهای بهرهبرداری از آب زیرزمینی تحلیل شده است. با توجه به گسترش پیامدهای نامطلوب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، اکثریت محدودههای مطالعاتی از تراز بهرهبرداری پایدار عبور کردهاند و هماکنون در سناریوی سوم (حداقلی) قرار دارند. بنابراین این سناریو مورد توجه بیشتر قرار گرفته و الزامات مورد نیاز برای حفظ شرایط موجود و همچنین حرکت به سمت مدیریت پایدار آب زیرزمینی پیشنهاد و تحلیل شده است.
آبدهی پایدار
ابرخشکسالی
قیمت آب
مدیریت پایدار آبزیرزمینی
2019
02
20
261
275
https://sspp.iranjournals.ir/article_34723_825f039f6125832b6966594b9938b80a.pdf
مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی
2538-5038
2538-5038
1397
8
29
تدوین مدل مالی مناسب برای نوسازی سیستم روشنایی معابر عمومی در ایران
معین
احمدی
رضا
صفاری
سعید
ودادی کلانتر
مهدی
کیقبادی
موضوع تأمین منابع مالی و اعتباریاز کلیدیترین بخشهای اجرای پروژههای زیربنایی به خصوص در مواردی است که دولت توانایی کافی برای تأمین مالی این پروژهها را ندارد. یکی از مصادیق این پروژهها برای ایران، نوسازی سیستم روشنایی معابر عمومی است. در این پژوهش ابتدا به بررسی مدلهای مختلف تأمین مالی پروژههای زیربنایی پرداخته شده است. در این مدلها تأمین مالی میتواند از سوی دولت، بخش خصوصی، شرکتهای خدمات انرژی یا ترکیبی از این موارد صورت گیرد. همچنین در هر مدل ریسکهای مالی، فنی و سیاسی اجرای پروژهها نیز بین بخشهای مختلف تقسیم میشود. در ادامه سه نمونه از پروژههای نوسازی روشنایی معابر اجرا شده در کشورهای هند، انگلیس و فیلیپین بررسی شده و در انتها دو مدل متناسب با کشور ایران برای طرح نوسازی روشنایی معابر (جایگزینی لامپهای LED با لامپهای قدیمی موجود در معابر) با تأمین مالی از محل عوارض برق یا مادۀ 12 قانون رفع موانع تولید پیشنهاد و ملاحظات هر مورد بیان شده است.
مدل مالی
تأمین مالی
صرفهجویی انرژی
روشنایی معابر
لامپ LED
2019
02
20
277
291
https://sspp.iranjournals.ir/article_34725_7959064246f47937d5dc3d0576a6d6d8.pdf