مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220319What features does the Journal of Strategic Studies in Public Policy seek to publish research articles with, and what principles increase the chances of your article being accepted in this journal?مجله مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی به دنبال انتشار مقالات پژوهشی با چه ویژگیهایی است و رعایت چه اصولی شانس پذیرش مقاله شما در این مجله را افزایش میدهد؟411251713FAمهدی الیاسیسردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائیکیارش فرتاشاستادیار، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی و جانشین سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی0000-0003-0883-7588Journal Article20220319The Journal of Strategic Studies in Public Policy is on the verge of its twelfth year and has published 40 issues so far. Published under the auspices of the Presidential Center for Strategic Studies, this journal is in line with the center's tasks and missions (including reviewing, reviewing, analyzing, and providing policy advice in the field of public policy to the government), high-quality research articles, reports, and policy reviews. It publishes specific and executive policy implications with an interdisciplinary approach, focusing on the following thematic areas.<br />Economic policy; Public and financial education policy; Science, Technology and Innovation Policy; Industrial policy / industrial development strategy; Welfare policy, social justice, poverty alleviation and health; Social policy, population and culture; Cyberspace policy and digital transformation; Environmental policy and sustainable development.مجله مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی در آستانه دوازدهمین سال انتشار میباشد و تاکنون 40 شماره از این مجله منتشر شده است. این مجله که به صاحب امتیازی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری منتشر میشود، همراستا با وظایف و ماموریتهای مرکز (شامل بررسی، نقد، تحلیل و ارائه مشاوره سیاستی در حوزههای سیاستگذاری عمومی به مجموعه دولت) مقالات پژوهشی، گزارشها و نقدهای سیاستی با کیفیت بالا و دارای دلالتهای سیاستی مشخص و اجرایی را با رویکردی بینرشتهای، با تمرکز بر حوزههای موضوعی زیر منتشر مینماید.<br />سیاست اقتصادی؛ سیاست آموزش عمومی و مالی؛ سیاست علم، فناوری و نوآوری؛ سیاست صنعتی/ استراتژی توسعه صنعتی؛ سیاست رفاه، عدالت اجتماعی، فقرزدایی و سلامت؛ سیاست اجتماعی، جمعیت و فرهنگ؛ سیاست فضای مجازی و تحول دیجیتال؛ سیاست محیط زیست و توسعه پایدار.https://sspp.iranjournals.ir/article_251713_572c33da2adb5196ba2e2d1d0a3c2416.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220The relation of Policy makers and cinema workers in policy making for Iranian cinemaنسبت سیاستگذاران و سینماگران در سیاستگذاری برای سینمای ایران1229251125FAابراهیم غلامپور آهنگردکترای سیاستگذاری عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201213Iranian cinema has a governmental origin and so far we can find all kinds of positive and negative confrontations between policymakers and filmmakers. An important part of these confrontations has been effective in identifying problems and shaping the agenda of policy makers in cinema. Important factor in the policy-making in an individual-centered system is the issue of personality that influences these confrontations. In this study, by asking the question of how the state acts as the main player in the policy-making process in the face of problems in the field of cinema, the dimensions of the problem and the policy maker’s personality are examined. And typology of the different types of responsiveness and expectation in the field of policy making has adapted by using a behavioral model in developmental psychology. In this adaptation, characteristics were drawn for the four types of "authoritarian", "authoritative or decisive", " unengaged” and " permissive " in the field of policy-making, and then by using a survey method and designing a closed questionnaire, Necessary data were collected from 53 people related to Iranian cinema. The findings of the study indicate that the general approach of policy makers in Iranian cinema in choosing a problem or solution is based on "the urgency of the problem" and "external pressure" and "doing something in the management period". And, somewhat contrary to them, "Paying attention to the needs of filmmakers" is less of a concern for policy makers in Iranian cinema.سینمای ایران خاستگاهی دولتی دارد و تا کنون نیز انواع رودروییهای مثبت و منفی را میان سینماگران و دولتمردان(سیاستگذاران) شاهد بودیم. بخش مهمی از این رودرویها بر شناسایی مسائل و شکلگیری دستورکار سیاستگذاران تاثیر گذار بوده است. عامل مهم شخصیت سیاستگذار در یک نظام فردمحور موضوعی است که در این رودروییها تاثیرگذار است. در این پژوهش با طرح این پرسش که متولی دولتی سینما به عنوان عامل اصلی در فرایند سیاستگذاری برای سینما در مواجهه با مسائل حوزه سینما چگونه عمل میکند، به بررسی ابعاد مساله و شخصیت سیاستگذار پرداخته و با استفاده از مدل رفتاری در روانشناسی رشد برای سنخ شناسی تیپهای مختلف در پاسخگویی و توقع داشتن، آن را در حوزه سیاستگذاری انطباق داده است. در این انطباق ویژگیهایی برای چهار تیپ «مستبد»، «مقتدر یا قاطع»، «بیتفاوت» و «آسانگیر» در حوزهی سیاستگذاری ترسیم گردید و سپس با استفاده از روش پیمایشی و طرح پرسشنامه بسته برای 53 نفر از ذینفعان سینمای ایران، دادههای لازم گردآوری شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن هستند که رویکرد عمومی سیاستگذاران سینمای ایران در تصمیمگیری برای انتخاب مساله یا راه حل مبتنی بر «حاد بودن مساله» و «فشار بیرونی» و «انجام کاری در دوره مدیریتی» است و امرِ تاحدی خلاف آنها یعنی «توجه به نیاز سینماگران»، کمتر مورد نظر آنها است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251125_7f7d7c5c1c2162cacfc3a657ed8ac7a2.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Improving the fiscal regime of risk service contracts, IPC model, to enhance investment in Iran's gas fieldsچگونگی اصلاح رژیم مالی حاکم بر قراردادهای نفتی ایران(IPC) با هدف بهبود توسعه میادین گازی کشور3053251123FAمحمدرضا کثیری بیدهندیپژوهشکده سیاستگذاری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.فاضل مریدی فریمانیگروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.سیدرضا میرنظامیپژوهشکده سیاستگذاری، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.Journal Article20210227The gas shortage in the winter of 2020, as well as the supply-demand mismatch in the coming years, will require investment in gas field development along with demand-side management policies. The National Iranian Oil Company's internal financial resources are insufficient for the development of gas fields due to the company's low share of oil and gas sales profits, and it requires to attract investors through risky service contracts. The high capital cost of developing particular fields, including the low richness-low condensate- of the produced gas, prevents complete repayment from exported condensate, especially in the case of sanctions with a 50% cost recovery cap. Consequently, IPC contract modeling was used to examine five major parameters affecting the gas field development economy: capital cost, quality of gas produced, condensate rice, cost recovery cap, and natural gas price. The proposed financial relationship is provided by picking the ideal value of the two parameters of the cost recovery and gas price for a combination of three additional factors.قطعی گاز در زمستان 99 و پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه در سالهای آتی، ضرورت سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی در کنار سیاستهای مدیریت سمت تقاضا را آشکار میکند. به دلیل پایین بودن سهم شرکت ملی نفت ایران از محل درآمدهای فروش نفت و گاز، منابع مالی داخلی این شرکت برای توسعه میادین گازی کافی نبوده و نیازمند جذب سرمایه بر بستر قراردادهای خدماتی ریسک پذیر است. هزینه سرمایهای بالای توسعه برخی از میادین گازی و غنای پایین گاز تولیدی، میعانات کم از آنها، امکان بازپرداخت هزینه سرمایه گذار از محل صادرات میعانات تولیدی خصوصاً در شرایط تحریم با سقف مشخص (50%) را نمیدهد. در این راستا، با استفاده از مدل سازی قرارداد IPC، 5 عامل کلیدی مؤثر بر اقتصاد توسعه میادین گازی شامل هزینه سرمایهای، کیفیت گاز تولیدی، قیمت فروش میعانات، سقف بازپرداخت هزینهها و قیمت گاز طبیعی، آنالیز حساسیت شدند. با انتخاب مقدار بهینه دو پارامتر سقف بازپرداخت هزینهها و قیمت گاز، رژیم مالی پیشنهادی برای ترکیبهای مختلف از سه عامل دیگر، ارائه شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251123_1bfb908f755cc3eb481578f8f4273526.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Nascent Energy Politics in the East African Region: Kenya Case Studyسیاست نوپای انرژی در منطقه شرق آفریقا، مورد کاوی کنیا5471251131FAآسیه حایری یزدیمرکز سیاستگذاری و حقوق انرژی، نفت و مواد معدنی(CEPMLP )، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه داندی، اسکاتلند، انگلستان0000-0002-2116-3146Journal Article20210313Sub-Saharan African Countries have abundant natural resources even oil and gas, which potentially relieve their economies of poverty. African oil and gas producers in sub-Saharan Africa have adopted and implemented national policies to promote sustainable and comprehensive economic development through the oil and gas industries. These policies have been inefficient or less efficient, mainly due to political instability, poor infrastructure, corruption, lack of technology, lack of capital investments, and policy inconsistencies. Using a case study method, this paper presents evidence that national policies are not appropriate and sufficient for the development of oil and gas countries in sub-Saharan Africa. This article reviews the status of energy legislation and policy from two aspects; Kenya's domestic policy and the policy of the East African region with a focus on Kenya as a future hub for oil and gas production and exports. It then concludes that developing countries must adopt and implement regional policy in a broader context, such as regional economic blocs. Through a regional approach, regions such as the East African Community can provide funding mechanisms and educational facilities through the integration of economies. This enables the domestic markets to benefit from an equal distribution of benefits through the oil and gas industry by observing the principles of justice, i.e. recognizing all stakeholders.کشورهای جنوب صحرای آفریقا از منابع طبیعی فراوانی مانند نفت و گاز برخوردارند که بالقوه اقتصاد آنها را از فقر رهایی می دهد. تولیدکنندگان نفت و گاز در صحرای آفریقا سیاست هایی ملی را برای پیشبرد توسعه اقتصادی پایدار و همه جانبه از طریق صنعت نفت و گاز اتخاذ و اجرا کرده اند. این سیاست ها عمدتاً به دلیل بی ثباتی سیاسی، زیرساخت های ضعیف، فساد، کمبود فناوری، کمبود سرمایه، و ناهماهنگی سیاست ها کم کارآمد یا نا کارآمد بوده اند. این نوشتار با استفاده از روش مطالعه موردی، شواهدی را نشان می دهد که سیاست های ملی برای توسعۀ صنایع نفت و گاز در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مناسب و کافی نیستند. این مقاله به مرور وضعیت قانونگذاری و سیاستگذاری انرژی از دو جنبه می پردازد؛ اول سیاست گذاری داخلی کنیا و دوم سیاست گذاری منطقه شرق آفریقا با محوریت کنیا به عنوان قطب آتی تولید و صادرات نفت و گاز. سپس نتیجه می گیرد که کشورهای در حال توسعه باید سیاست منطقه ای را در چارچوب وسیع تری نظیر بلوک های اقتصادی منطقه ای اتخاذ و اجرا کنند. از طریق رویکرد منطقه ای، مناطقی مانند جامعۀ آفریقای شرقی می توانند مکانیزم های تأمین مالی و امکانات آموزشی را از طریق تجمیع اقتصادها فراهم کنند. این امر باعث می شود بازارهای داخلی بتوانند از طریق صنایع نفت و گاز با رعایت اصول عدالت یعنی شناخت همۀ ذینفعان، از توزیع برابر مزایا بهره مند شوند.https://sspp.iranjournals.ir/article_251131_22b60335da3b739d57b826daafc8f895.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Covid 19 and Post-Washington Consensus-Based Policy-Making and the Revival of Institutionalism; Transition from neoliberalismکووید 19 و سیاستگذاری مبتنی بر اجماع پساواشنگتنی و احیای نهادگرایی؛ گذار از نئولیبرالیسم7291251128FAمحمد لعل علیزادهگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.محسن دیانتگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.زینب شکیباییگروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.سروش رستمی گورانفنی و مهندسی، دانشکده فنی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.Journal Article20210512The corona virus will affect various aspects of human life in 2020. Politically, two important pillars of neoliberalism, globalization and privatization, have been challenged. So, the main question is, what effect did Corona have on neoliberalism? The privatization mainly intended to reduce public expenditures and also limit the role of central governments in internal and international economy in order to facilitate the move of goods and service throughout the world to strengthen the role and activity of international companies. Also, privatization gives priority to profitability and gaining income, instead of social morality and protectionist policies of public sector. On the other hand, privatization looks for maximizing profits and incomes when arrived in vital aspects of public life such as health, treatment, education, transportation, water supply and electricity. the privatization weakened these sectors especially health and treatment that paved the road to spread pandemic and the merchandised souls trying to increase profit who are prevented neoliberal countries to take effective steps in order to fight and control pandemic. The re-emphasis on health security in the critique of neoliberal policies and the importance of theoretical perspectives on post-Washington consensus and institutionalism as a theoretical model of research and research hypothesis were evaluated descriptively-analytically. This situation maybe suggests considerable revision in neoliberalism, return to welfare state and also more centralized governing.ویروس کرونا جنبههای مختلف زندگی بشر در سال 2020 را تحت تاثیر خود قرار داده است. از جنبه سیاسی، دو رکن مهم نئولیبرالیسم یعنی جهانیسازی و خصوصیسازی، به چالش کشیده شده است. بنابراین پرسش اصلی این است که کرونا چه تاثیری بر نئولیبرالیسم داشته است؟ خصوصیسازی عمدتا به منظور کاهش هزینههای عمومی و همچنین محدود کردن نقش دولتهای مرکزی در اقتصاد داخلی و بین المللی به منظور تسهیل حرکت کالا و خدمات در سراسر جهان برای تقویت نقش و فعالیت شرکتهای بین المللی انجام شده است. همچنین، خصوصیسازی به جای توجه به اخلاق اجتماعی و سیاستهای حمایتی بخش دولتی، سودآوری و کسب درآمد را در اولویت قرار میدهد. از سوی دیگر، خصوصیسازی به دنبال حداکثرسازی سود و درآمد به هنگام مواجهه با جنبههای حیاتی زندگی عمومی مانند بهداشت، درمان، آموزش، حمل و نقل و تأمین آب و برق است. خصوصیسازی با تضعیف این بخشها، به ویژه بهداشت و درمان، زمینه گسترش بیماری همهگیر را فراهم میکند. در شرایطی که ارواح سوداگری سعی در افزایش سود دارند، برداشتن گامهای موثر برای مبارزه و کنترل بیماری همه گیر با سنگ موانع برخورد می کنند و امنیت بهداشتی با چالش مواجه می گردد. تاکید مجدد بر امنیت بهداشتی در نقد سیاستهای نئولیبرالیستی و اهمیت دیدگاههای نظری اجماع پساواشنگتنی و نهادگرایی به عنوان مدل نظری پژوهش و فرضیه پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی مورد ارزیابی قرارگرفت. بازنگری اساسی در نئولیبرالیسم، بازگشت به دولت رفاه، افزایش نقش دولتها، جامعیت بخشی حوزههای حمایتی و دربرگیری امنیت بهداشتی در شرایط فراگیری کرونا ضروری به نظر می رسد.https://sspp.iranjournals.ir/article_251128_38ec512820de7a50f0ac2230a8d99860.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Analysis of US Strategic Documents (National Security Strategy, National Defense Strategy, and National Military Strategy)تحلیل اسناد راهبردی آمریکا (استراتژی امنیت ملی، استراتژی دفاع ملی و استراتژی نظامی ملی)92115251129FAمجید یوسفیاستادیار گروه هوانوردی، دانشکده پرواز، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.رحمان حبیبیگروه مطالعات منطقه ای
و جهانی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-1754-1458Journal Article20210528Given that the goals and actions of the US, directly and indirectly, affect Iran's interests, it is necessary to review the strategic documents and understand the perceptions of this actor. Therefore, the research question is, how is the content of the strategic documents of the US? The nature of this descriptive-analytical research is from type a qualitative case study and the method of qualitative content analysis has been used to investigate the subject. The statistical population of this project is the recent strategic documents of the US. To investigate this issue, an attempt has been made to extract basic concepts from the existing literature and strategic documents. The five main categories used in this study include "Strategic Perspective", "Interests and Objectives", "Threats", "Tools" and "Methods of Action", and the number of sub-categories 14 and sub-categories of level two 58 is the case. Findings from a review of US strategic documents show that this actor sees the world as highly competitive. The US focus is on "improving diplomatic capabilities and role-playing by emphasizing the sharing the burden of responsibility" and "improving military capability and military cooperation" in threats of "military- below-conventional threat and non-military- violent and non-violent threat" in tools to "military and diplomatic tools," and in how to use the tools, is in the approach to "preparation and Induce" and in methods of action "unilateralism or false multilateralism".دولتها با انتشار اسناد راهبردی تلاش میکنند تا توضیح دهند که جایگاه کشور در دنیا از نگاه آنها چگونه است و با چه ابزاری به دنبال دستیابی به آن اهداف هستند. با توجه به آنکه اهداف و اقدامات آمریکا بهطور مستقیم و غیرمستقیم منافع ایران را تحت تأثیر قرار میدهد، بررسی اسناد راهبردی و فهم ادراکات این کشور ضروری است. لذا سؤال تحقیق آن است که محتوای اسناد راهبردی آمریکا چگونه است؟ ماهیت این تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع مطالعه موردی کیفی میباشد و از روش تجزیه و تحلیل محتوای کیفی برای بررسی موضوع مدنظر استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش اسناد راهبردی اخیر این بازیگر میباشد. برای بررسی این موضوع سعی شده است که مفاهیم اساسی از ادبیات موجود و اسناد راهبردی استخراج شود. پنج مقوله اصلی که در این بررسی استفاده شدهاند شامل «دیدگاه استراتژیک»، «اهداف و منافع»، «تهدیدات»، «ابزارها» و «روشهای اقدام» هستند و تعداد زیر مقولههای فرعی ۱۴ و زیر مقولههای فرعی سطح دو نیز ۵۸ مورد میباشند. یافتههای حاصل از بررسی اسناد راهبردی آمریکا نشان میدهد که این بازیگر جهان را به شدت رقابتی میبینند. تمرکز آمریکا در اهداف به «بهبود توانایی و نقشآفرینی دیپلماتیک با تأکید بر تسهیم بار مسئولیت» و «بهبود توان نظامی و همکاریهای نظامی» در تهدیدات به «نظامی-پایینتر از حد متعارف و غیرنظامی-خشونتآمیز و غیر خشونت-آمیز»، در ابزارها به «ابزار نظامی و دیپلماسی» و در روشهای بهکارگیری از ابزارها نیز در رویکرد به «آمادگی و ترغیب کردن» و در شیوه اقدام به «یکجانبهگرایی یا چندجانبه گرایی دروغین» است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251129_a0ed47cab3932644142984ec04296fd6.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Reframing of Iran's Energy Diplomacy in Natural Gas on the Horizon of 1420, Necessity or Choice?بازتعریف سیاست دیپلماسی انرژی ایران درگاز طبیعی در افق ۱۴۲۰، ضرورت یا انتخاب؟116135251124FAمحمدصادق کریمیگروه سیستم های انرژی، دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.رضا حافظیگروه مطالعات آینده علم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.0000-0003-0070-3737امیرحسین سوهانکارگروه اقتصاد دانش بنیان، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.Journal Article20210615One of the most important areas of decision-making in the field of energy diplomacy is to trade and transit of energy carriers aiming to boosting international political security. Among various energy resources, natural gas is the main topic of this article due to high mutual dependence it created between interested parties. Using meta-analysis method and examining upstream documents and natural gas trade statistics of Iran and some of its regional competitors, this article analyzed the current challenges of Iran natural gas diplomacy and presented the corresponding solutions. So far, the main approach in Iran's natural gas diplomacy has been exporting this clean fossil fuel. Focusing solely on gas exporting no longer serves Iran's interests. The reasons are enormous; we challenge three of such. Firstly, the emergence of new gas production and consumption hubs in the region, increased geographical importance of Iran and the opportunities to playing a role in gas transit. Secondly, there are alternative routes try to ease Iran's advantage in gas transit and thirdly, increasing the gap between Iran's natural gas supply and demand. Therefore, Iran's natural gas diplomacy policy will cope with sort of opportunities and threats such as geographical importance due to the growth of gas production and consumption in the region and the threat of inability to meet domestic natural gas demand. Thus, exporting-natural-gas as the only strategy for the coming years should be reframed. What is argued is the export-import policy of gas and electricity could be taken into account together as an alternative.یکی از مهمترین حوزههای مورد بحث و موضوع تصمیمگیری در دیپلماسی انرژی خرید، فروش یا معاوضه و ترانزیت انواع حاملهای انرژی با هدف افزایش امنیت سیاسی بینالمللی است. از میان حاملهای مختلف انرژی گاز طبیعی به دلیل ایجاد وابستگی متقابل زیاد موضوع اصلی این مقاله است. مقالۀ حاضر، با استفاده از شیوۀ فراتحلیل و متمرکز بر وجوه کیفی آن و با بررسی اسناد بالادستی، اطلاعات و آمار مبادلات گاز طبیعی کشور و برخی رقبای منطقهای به تحلیل وضع موجود (آسیبشناسی) و ارائۀ راهبردهای متناظر پرداخته است. رویکرد اصلی در دیپلماسی گازی ایران تاکنون تمرکز بر صادرات این حامل بوده است. تمرکز صرف بر صادرات گاز به سه دلیل، دیگر تأمینکننده منافع ایران نیست. اول، ظهور قطبهای تولید و مصرف گاز در منطقه، افزایش اهمیت جغرافیایی ایران و فرصت ویژه نقشآفرینی در عبور و داد و ستد گاز، دوم، فعال بودن مسیرهای جایگزین برای از بین بردن مزیت ایران در عبور و داد و ستد گاز و سوم، ناترازی و کسری گاز در داخل کشور. بنابراین سیاست دیپلماسی گازی ایران با یک فرصت و یک تهدید مواجه است: فرصت افزایش اهمیت جغرافیایی ایران به دلیل رشد نقاط تولید و مصرف گاز در منطقه و تهدید کسری تراز گازی کشور. لذا صادراتمحوری در سالهای پیش رو تأمینکننده منافع ملی ایران نخواهد بود. باز تعریف این سیاست نه یک انتخاب که ضروررتی انکار ناپذیر است. توصیه حداقلی این پژوهش در پیش گرفتن سیاست ترکیبی صادرات - واردات گاز و برق بطور همزمان است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251124_56eec21056ce0cd228801d9927f01116.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Identifying and prioritizing the factors affecting the effectiveness of non-governmental think tanks in Iranشناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اثربخشی کانونهای تفکر غیردولتی در ایران136159251127FAعلیرضا صفرپورگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.حسین اصلی پورگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانفتاح شریف زادهگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000000283665176Journal Article20210617In today's world, despite significant advances in various fields and technology, public issues are among the most complex issues. Non-governmental think tanks use academic and executive elites in various specialties to analyze public issues and offer solutions to solve them. Given the important role of these centers in the policy-making process and on the other hand their financial and organizational independence from the government, the need to identify the factors affecting their effectiveness is important. This research is based on an exploratory mixed-method which in the qualitative part, after conducting semi-structured interviews, these factors were identified through thematic analysis, and then in the quantitative part, they were prioritized using the Analytic Hierarchy Process (AHP). In this study, 28 factors were identified and prioritized in 7 comprehensive categories, which are: "governance factors", "Political factors", "Specialized competencies of think tanks", "Human resource management factors of think tanks", "Organizational factors", "Media factors", "Economic factors".در دنیای امروز علی رغم پیشرفتهای چشمگیر در عرصههای مختلف و تکنولوژی، مسائل عمومی ازجمله پیچیده ترین مسائل محسوب میشوند. کانونهای تفکر با بهرهگیری از نخبگان دانشگاهی و اجرایی در تخصصهای مختلف، به تجزیه و تحلیل مسائل عمومی پرداخته و برای رفع آنها ارائه راهکار مینمایند. با توجه به نقش مهم این مراکز در فرایند خطمشیگذاری و از سویی دیگر عدم وابستگی مالی و سازمانی آنها به دولت، لزوم شناسایی عوامل موثر بر اثربخشی آنها اهمیت مییابد. این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته اکتشافی انجام شدهاست که در بخش کیفی به کمک تحلیل مضمون این عوامل شناسایی و سپس در بخش کمی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) اولویتبندی شدند. در این پژوهش 28 عامل در 7 دسته فراگیر شناسایی و الویتبندی شدند که به ترتیب عبارتند از: «عوامل حوزه حاکمیتی»، «عوامل حوزه سیاسی»، «صلاحیتهای تخصصی کانونهای تفکر»، «عوامل مدیریت منابع انسانی کانونهای تفکر»، «عوامل سازمانی کانونهای تفکر»، «عوامل حوزه رسانهای»، «عوامل حوزه اقتصادی».https://sspp.iranjournals.ir/article_251127_5861360834bbe9ae631a6fab8d37b301.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Public-Private Partnership Framework for Historic Buildings: A Case Studyچارچوب مشارکت عمومی- خصوصی در زمینه بناهای تاریخی: یک مطالعه موردی160187251120FAندا زرندیانگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدرضا فرزینگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلی اصغر شالبافیانگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20210910In today's world, the issue of partnership with the private sector by governments is a solution to meet public needs. This partnership was pursued in various areas, including the proper protection and use of historic buildings. In our country, the plan of public-private participation in the field of historical buildings in recent years - due to the wide and scattered range of historical buildings in the country - has been considered. One of the participating buildings as a successful example is the Ameri House. Hence, the study is an attempt to identify the concepts involved in the subject of public-private participation in the field of historical buildings - in particular the Ameri House. To achieve this, a case study method was used. Data collection for further deepening was done in using extensive data tools such as interviewing, viewing and taking notes and reviewing documents. Outputs obtained from multiple data sources were analyzed in Maxqda10 software. Among these, several concepts under the categories of participation mechanism, building characteristics, stakeholders, goals, tasks of each sector, interests of each sector, technological-communication factors, socio-cultural factors, legal-legal factors, financial-economic factors , Environmental factors and political-governmental factors were identified.در دنیای امروز، موضوع مشارکت با بخش خصوصی از سوی دولت ها به عنوان راهکاری در جهت تامین نیازهای عمومی، مطرح است. این مشارکت در حیطههای مختلفی از جمله حفاظت و بهرهبرداری متناسب از بناهای تاریخی مورد پیگیری قرار گرفت. در کشور ما نیز طرح مشارکت عمومی- خصوصی در زمینه بناهای تاریخی در سالهای اخیر- با توجه به طیف گسترده و پراکنده ی بناهای تاریخی در کشور- مورد توجه بوده است. یکی از بناهای مورد مشارکت قرار گرفته به عنوان یک نمونه موفق، سرای عامریها میباشد. از اینرو، مطالعه تلاشی در جهت شناسایی مفاهیم مترتب بر موضوع مشارکت عمومی- خصوصی در زمینه بناهای تاریخی- به صورت خاص سرای عامریها- به شمار میرود. برای نیل به این مهم، از روش مطالعه موردی بهره گرفته شد. گردآوری دادهها به منظور تعمیق بیشتر با به کارگیری ابزارهای دادهای گسترده نظیر انجام مصاحبه، مشاهده و یادداشتبرداری و بررسی اسناد، صورت پذیرفت. خروجی به دست آمده از منابع متعدد دادهها به صورت متن های پیادهسازی شده در نرم افزار Maxqda10 مورد تحلیل قرار گرفتند. در این میان، مفاهیم متعددی در ذیل مقولههای ساز و کار مشارکت، ویژگیهای بنا، ذینفعان، اهداف، وظایف هر بخش، منافع هر بخش، عوامل تکنولوژیکی- ارتباطی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل قانونی- حقوقی، عوامل مالی- اقتصادی، عوامل محیطی و عوامل سیاسی- دولتی، شناسایی شدند.https://sspp.iranjournals.ir/article_251120_bcd9ffde30673b99baa52e17c68c082a.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220A comparative study of development programs after the victory of the Islamic Revolution in terms of intergenerational justice in the energy sectorمطالعه تطبیقی برنامه های توسعه ازمنظر عدالت بین نسلی در بخش نفت و گاز: طراحی شاخص و ارائه پیشنهاد سیاستی188213251121FAمحمد نوروزیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.امیرحسین خورشیدی اطهردانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.Journal Article20210810So far, development programs have been examined from several perspectives.The present study, which has been conducted with a quantitative and qualitative mixed approach, examines these programs from the perspective of intergenerational justice in the energy sector (with emphasis on the oil and gas industry).In this study, after library studies and specialized interviews, indicators were designed to achieve the goal of international justice in the energy sector and were accredited by experts in this field, while these indicators were ranked using the Topsis method.Then, in the form of a focus group, a detailed study of development programs and the number of clauses that directly or indirectly refer to the issue of international justice in the energy sector with emp behasis on oil and gas were discussed. Re-validating the clauses and adapting them to the priorities obtained was another step in this research.The results of the present study show that development programs from the perspective of intergenerational justice in the energy sector during the first to sixth programs have addressed the issue with different approaches and priorities, and of course later programs have been more accurate and comprehensive, while The most important difference in this trend has been the importance of paying attention to the cost of oil revenues in the final programs.تاکنون برنامههای توسعه از مناظر گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد کمی و کیفی به بررسی این برنامهها از منظر عدالت بیننسلی در بخش انرژی (با تاکید بر صنعت نفت و گاز) پرداختهاست.در این پژوهش پس از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای تخصصی، شاخصهایی برای تحقق عدالت بیننسلی در بخش انرژی طراحی گردید و توسط متخصصان این حوزه اعتبارسنجی شد و نهایتا این شاخصها با استفاده از روش تاپسیس (Topsis) رتبهبندی گردید. پس از آن در قالب گروه کانونی به مطالعه دقیق برنامههای توسعه و احصای بندهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به عدالت بیننسلی در بخش انرژی با تاکید بر نفت و گاز اشاره داشتهاند اقدام شده است. اعتبارسنجی مجدد بندها و تطبیق آنها با اولویتهای بدست آمده مرحله دیگری از این پژوهش است.نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که برنامههای توسعه از منظر عدالت بیننسلی در بخش انرژی در طول برنامه اول تا ششم با رویکردها و اولویتهای متفاوتی به موضوع پرداختهاند و البته برنامه های متأخر، جامعیت بیشتری داشتهاند، مهمترین تفاوت در این سیر، اهمیت یافتن توجه به شیوه هزینه درآمدهای حاصل از منابع نفتی در برنامههای پایانی بودهاست. این مقاله در پایان نیز براساس شاخصهای احصایی و رتبهبندی نخبگانی، پیشنهاداتی برای برنامه هفتم توسعه از منظر عدالت بیننسلی، ارائه میدهد.https://sspp.iranjournals.ir/article_251121_bb043a35d321cbb3046ddddf5a4f2fed.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220The second demographic transition in Europe and its implications for family policy in Iran(Theoretical controversies and empirical evidence)دومین گذار جمعیتی در اروپا و دلالتهای آن برای سیاستگذاری خانواده در ایران (مناقشات نظری و شواهد تجربی)214239251130FAعلی جنادلهگروه مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مریم رهنماگروه مددکاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210824The Western family has undergone serious changes since the 1950s, which are now known as the "second demographic transition." One of the most important explanations for these changes is the theory of “ideational shift” by Lesthaeghe and others that emphasizes the changes from materialist values to post materialist values as the main factor in what is considered “less family” and the continuation of these trends with the expansion of this set of values. But recent evidence shows that in Nordic Europe, which is in the vanguard of embracing post-materialist values, the "less family" has stalled and even reversed. But recent evidence shows that in Nordic Europe, which are in the vanguard of embracing post-materialist values, the "less family" has stalled and even reversed. Based on this evidence, alternative explanations such as "Gender Revolution" and "gender-egalitarian equilibrium" are presented with emphasis on structural and institutional conditions. Secondary analysis of the data of the fifth wave of the "Study of European Values" shows that the existing trends are more in line with these new theories. According to studies, the main reason for the change in trends in Northern Europe is the adaptation of family relationships and public policies to changing gender roles and the orientation of social policies to support the family and its adaptation to new structural and economic conditions. Policies referred to in this article as "Family Supportive-Adaptive Policies".خانواده غربی از دهه 1950 دگرگونیهایی جدی را تجربه کرده است که امروزه تحت عنوان «دومین گذار جمعیتی» شناخته میشوند. یکی از مهمترین تبیینهای ارائه شده درخصوص این تغییرات، نظریه تغییرات ارزشی توسط لستهیگ و دیگران میباشد که در آن بر تغییرات از ارزشهای مادیگرایانه به ارزشهای پسامادیگرایانه به عنوان عامل اصلی آنچه کاهش خانواده تلقی میشود، و استمرار این روندها با گسترش این مجموعه ارزشی، تاکید شده است. اما براساس شواهد جدیدتر مبنی بر متوقف شدن روند کاهش خانواده و حتی معکوس شدن این روندها یعنی اقبال مجدد به تشکیل خانواده و فرزندآوری در اروپای نوردیک که در پذیرش ارزشهای پسامادیگرایانه پیشرو میباشند، تبیینهای بدیلی همچون نظریههای «انقلاب جنسیتی» و «تعادل برابرگرای جنسیتی»، با تاکید بر شرایط ساختاری و نهادی ارائه شدهاند. تحلیل ثانویه دادههای موج پنجم مطالعه ارزشهای اروپایی، نشان میدهد روندهای موجود بیشتر با این نظریهها همخوانی دارند. براساس مرور مطالعات صورت گرفته، عامل اصلی معکوس شدن روندها در اروپای نوردیک، تطبیق مناسبات درون خانواده و سیاستهای عمومی با تغییرات صورت گرفته در نقشهای جنسیتی و جهتگیری سیاستهای اجتماعی در جهت حمایت و تطبیق خانواده با شرایط ساختاری و اقتصادی جدید است که در این مقاله از آن تحت عنوان «سیاستهای حمایتی-انطباقی خانواده» نام برده شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251130_cff50ec96b7250368a18ac52493a86dd.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Extraction and prioritization of strategies for achieving scientific leadership in Iran with an interpretive structural modeling approachاستخراج و اولویتبندی راهبردهای دستیابی به مرجعیت علمی در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری240265251122FAقاسم آزادی احمدآبادیعضو هیات علمی گروه ارزیابی سیاست ها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.Journal Article20210825This study tries to extract and prioritize strategies for achieving scientific leadership in Iran<br />based on the country’s upstream documents. This research is applied in terms of purpose<br />and descriptive-analytical in terms of method. Common strategies and measures<br />to achieve the leadership extract using the method of document mining analyzed the<br />content of documents related to science and technology and examine their interaction<br />and communication with a questionnaire from experts in this field and to analyze the<br />findings, used the approach of “interpretive structural modeling”. According to findings,<br />some strategies are strongly influenced by the advancement of other measures, so that<br />the output and consequences of attention to other strategies will lead to the following<br />achievements, these strategies including: “Improving educational programs and methods<br />and improving the quality and quantity of research centers and activities.” And “Development<br />and strengthening of national and transnational communication networks<br />between universities, scientific centers, scientists and researchers, and technology development<br />and innovation firms.” Accurate focus on some strategies such as “promoting the<br />desired level of science production” and “improving the productivity of human resources<br />of scientific and research institutes” will pave the way for achieving the desired position<br />in the field of science and technology on an international scale.این پژوهش به دنبال استخراج و اولویتبندی راهبردهای دستیابی به مرجعیت علمی در ایران بر مبنای اسناد بالادستی کشور است.این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی - تحلیلی است. با روش سندکاوی به بررسی محتوای اسناد مرتبط با علم و فناوری، راهبردها و اقدامات مشترک برای دستیابی به مرجعیت استخراج و تعامل و ارتباطات آنها با پرسشنامه از متخصصان این حوزه نظرسنجی انجام و بهمنظور تحلیل یافتهها نیز از رویکرد «مدلسازی ساختاری تفسیری» بهره گرفته شد.براساس بررسیهای صورت گرفته برخی راهبردها بهشدت متأثر از پیشبرد سایر اقدامات هستند بهنحویکه خروجی و پیامد توجه به سایر راهبردها، دستاوردهای زیر را در پی خواهد داشت ازجمله: «اصلاح برنامهها و روشهای آموزشی و ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیتهای پژوهشی» و «توسعه و تقویت شبکههای ارتباطات ملی و فراملی میان دانشگاهها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاههای توسعه فناوری و نوآوری». تمرکز دقیق بر برخی راهبردها مانند «ارتقاء سطح مطلوب تولید علم» و «ارتقای بهرهوری منابع انسانی مؤسسات علمی و پژوهشی» زمینهساز دستیابی به جایگاه مطلوب در حوزه علم و فناوری در مقیاس بینالمللی خواهد بود.https://sspp.iranjournals.ir/article_251122_d1bbc51a300aa22396b4679437c79223.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038114120220220Strategies to repair and improve the attitude of the Saudi Arabia people and elites towards Iran in the form of public diplomacyراهبردهای ترمیم و بهبود نگرش مردم و نخبگان عربستان به ایران در قالب دیپلماسی عمومی266297251126FAسعید ساسانیانگروه مطالعات منطقهای، دانشکده پیامبر اعظم (ص)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانسیدیحیی صفویگروه مطالعات منطقهای، دانشکده پیامبر اعظم (ص)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانمحمدرضا هدایتیگروه مطالعات منطقهای، دانشکده پیامبر اعظم (ص)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانابراهیم متقیگروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.روح اله قادری کنگاوریگروه مطالعات منطقهای، دانشکده پیامبر اعظم (ص)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.Journal Article20210830One of the Saudi government's ongoing approaches to controlling the Islamic Republic of Iran from within is to exploit cyberspace and establish satellite TV channels and other media to reach the Iranian people. At the same time, the Islamic Republic of Iran has made less effort to address the Saudi people and elites and to improve their attitude towards Iran and its policies and actions, which are influenced by the media policies of the Saudi rulers. Based on the present article, it tries to answer the main question that if the Islamic Republic of Iran wants to activate its public diplomacy against Saudi Arabia, what strategies can it adopt to improve the attitude of the Saudi people and elites towards Iran. Due to the exploratory nature of the article, no hypothesis has been considered in answering this question. Qualitative data obtained from library resources and interviews were coded using MAXQDA 2020 software and the basis for preparing a questionnaire; Findings from the distribution of the questionnaire among the statistical sample were subjected to appropriate statistical tests with two softwares: SMART-PLS and SPSS. The use of expert opinion has been validated. Apart from trying to highlight the strengths of Iran's domestic politics for the Saudi audience, one of the important strategies designed is to try to repair the attitude of the Saudi people and experts towards the Iranian support for Palestine and the cause of the liberation of Jerusalem.یکی از رویکردهای مستمر حکومت عربستان برای مهار جمهوری اسلامی ایران از درون، بهرهبرداری از فضای مجازی و تأسیس شبکههای تلویزیونی ماهوارهای و رسانههای دیگر است تا مردم ایران را مخاطب خود قرار دهد. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران کمتر کوشیده است مردم و نخبگان عربستان را مخاطب خود قرار داده و نگاه آنها را که تحت تأثیر سیاستهای رسانهای حاکمان آل سعود است، به خود بهبود دهد. برایناساس مقاله حاضر میکوشد به این سؤال اصلی پاسخ دهد که اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد دیپلماسی عمومی خود را در مقابل عربستان سعودی فعال سازد، چه راهبردهایی را برای بهبود نگاه مردم و نخبگان عربستان به خود، میتواند اتخاذ کند. بهدلیل ماهیت اکتشافی مقاله، فرضیهای در پاسخ به این سؤال درنظر گرفته نشده است. دادههای کیفی حاصل از منابع کتابخانهای و مصاحبه، با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2020 کدگذاری و مبنای تهیه پرسشنامه قرار گرفتهاند؛ یافتههای حاصل از توزیع پرسشنامه میان نمونه آماری، با دو نرمافزار SMART-PLS و SPSS تحت آزمونهای آماری مناسب قرار گرفته و درنهایت، با استفاده از الگوی SOAR راهبردهای دیپلماسی عمومی ج.ا.ایران برای بهبود نگاه مردم و نخبگان عربستان به خود طراحی و با استفاده از نظر خبرگان اعتبارسنجی شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_251126_eff25fde54656654b58e5368b08e1221.pdf