مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Contextual Report of a Future Study in Iranگزارش بافتاری از یک آیندهپژوهی در ایران111526102FAامیر ناظمیعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور0000-0002-9096-510XJournal Article20170624دنیای مدرن برای انسانها حق انتخاب از میان بدیلهای مختلف و گزینههای متعدد را فراهم آورده است. دنیای سنت مملو از اجبارهایی است که از آغاز تولد سرنوشت را تعیین میکند. اجبارهایی که تا اندازۀ زیاد زندگی را در یک مسیر از پیش معین جلومیبرد؛ اجبارهایی که میتواند برآمده از ویژگیهای طبیعی فرد مانند محل تولد، قبیله و تبار فرد یا جنسیت و ویژگیهای ظاهری فرد باشد. اگر تاریخ بشر را مرور کنیم، این جبر به شیوههایی مختلف، وجود داشته است. سلسلههای پادشاهی طولانیمدت در اروپا شاید بیش از هر عاملی برآمده از مشروعیتی بوده است، که جامعه آن را به هر صورتی پذیرفته بود. سلاطین مشروعیت سلطنت را داشتند و به دنبال آنان فرزند ارشد ذکور (یا نزدیکترین فرد با سلطان حاکم مانند جیمز اول در انگلستان) همان مشروعیت را کسب میکرده است. این مشروعیت فارغ از توانمندیهای افراد به آنان اعطا میشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26102_0f70256fa5f05188f4261ebb28915445.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Dynamic Analysis of the Relationship between Natural Resources and Militarism in the Middle East Countriesتحلیل پویای رابطه منابع طبیعی و نظامیگری در کشورهای خاورمیانه193726095FAابوالقاسم گلخنداندانشجو- دانشگاه لرستان0000-0001-6332-9215Journal Article20170107The main purpose of this paper is to estimate the effect of natural resources abundance on military expenditure in the Middle East countries during the years of 1995-2014. For this purpose, design a general model of military expenditure for this countries with the presence of natural resource abundance indicators, Includes two general index: The share of natural resource revenues from the GDP and the share of fuel exports from the merchandise exports and also 5 separate indicators, including: revenue share of oil, natural gas, coal, forests and minerals from the GDP and in order to estimate it, is used Generalized Method of Moments (GMM) in dynamic panel data form. The model estimation results show that general indicators of natural resources abundance had a positive and significant effect on the military expenditure of countries studied. Also, with separate of revenues from natural resources, show that the share revenues of oil and natural gas from the GDP, had a positive and significant effect and revenues from other natural resources, had a meaninglessness effect on the military expenditure in this countries. Accordingly, can say that the energy resources in Middle East countries influence on the military expenditure.So that a one percent increases in the share of oil and natural gas revenues of GDP, respectively, will increase military burden in this countries approximately 0.14 and 0.05 percent.این مقاله به بررسی تأثیر فراوانی منابع طبیعی برهزینههای نظامی کشورهای خاورمیانه طی سالهای 2014-1995 میباشد. به این منظور یک مدل عمومی مخارج نظامی، با حضور شاخصهای فراوانی منابع طبیعی- شامل دو شاخص کلی سهم درآمدهای منابع طبیعی از GDP و سهم صادرات سوخت از صادرات کالایی - و همچنین 5 شاخص تفکیکی- شامل سهم درآمدهای نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، جنگل و مواد معدنی از GDP-، برای این کشورها طراحی و بهمنظور برآورد آن از روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) در قالب دادههای ترکیبی پویا استفاده شده است. نتایج برآورد مدل نشان میدهد که شاخصهای کلی فراوانی منابع طبیعی تأثیر مثبت و معناداری را بر هزینههای نظامی کشورهای مورد مطالعه داشته است. همچنین، با تفکیک درآمدهای حاصل از منابع طبیعی، نشان داده شده که سهم درآمدهای نفتی و گاز طبیعی از GDP، اثر مثبت و معنادار و درآمدهای حاصل از سایر منابع طبیعی، اثر بیمعنایی بر هزینههای نظامی این کشورها داشتهاند. بر این اساس میتوان گفت که منابع انرژی در کشورهای خاورمیانه بر بار نظامی این کشورها تأثیرگذارند.بهگونهای که با افزایش یکدرصدی در سهم درآمدهای نفتی و گاز طبیعی از GDP، بار نظامی در این کشورها بهترتیب حدود 0/14 و 0/05 درصد افزایش خواهد یافت.https://sspp.iranjournals.ir/article_26095_3f08cbde812c51c9dfa4828264dd8975.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Asian values;Priority "development" on "human rights"ارزش های آسیایی؛ تقدم «توسعه» بر«حقوق بشر»395426096FAناصر پورحسندانشگاه آیت الله العظمی بروجردیسجاد احمدیاندانشگاه تهرانوحید قربانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170118Asian countries with their human rights action, namely the signing of the Bangkok Declaration of Human Rights and the Declaration of ASEAN strengthen its core point of differentiation debates that "Asian values"against hegemony of liberal democracy claims is the world-Shmvly. This paper seeks to answer the whats nature of asian values and why crreated and Asian discourse created and what are its components."Asian countries with their human rights action, namely the signing of the Bangkok Declaration of Human Rights and the Declaration of ASEAN strengthen its core point of differentiation debates that "Asian values"against hegemony of liberal democracy claims is the world-Shmvly. This paper seeks to answer the whats nature of asian values and why crreated and Asian discourse created and what are its components."Asian countries with their human rights action, namely the signing of the Bangkok Declaration of Human Rights and the Declaration of ASEAN strengthen its core point of differentiation debates that "Asian values"against hegemony of liberal democracy claims is the world-Shmvly. This paper seeks to answer the whats nature of asian values and why crreated and Asian discourse created and what are its components."کشورهای آسیایی با امضای اعلامیۀ بانکوک و اعلامیه حقوق بشر آسه آن موجب تقویت مناظرههایی شدند که نقطۀ ثقل آن تمایز «ارزشهای آسیایی» از ارزشهای لیبرال دموکراسی مدعی جهانشمولی است. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که «نسبت حقوق بشر و توسعه در گفتمان ارزش های آسیایی چگونه است » یافته های بدست آمده از پردازش فرضیه مقاله نشان میدهد طرح گفتمان ارزش های آسیایی برآمده از اندیشه کشورهای آسیایی به توسعه بوده و جزئی از تلاش آنها برای محقق ساختن لوازم توسعه است. گفتمان لیبرال حاکم بر سیاست توسعه با پافشاری بر در اختیار داشتن انحصاری فرمول مشروع توسعه کشورهایی را که تشخیص میدهند توسعه آنها از راه دیگر میگذرد، تحت فشار قرار داده و به این ترتیب عملا توسعه را برای آنها ناممکن میسازند. بر این اساس گفتمان ارزشهای آسیایی تلاشی بود برای شکستن این انحصار و مشروعیتبخشیدن به راه دیگری از توسعه برای به چالشکشیدن هژمونی گفتمان حاکم. گفتمان ارزشهای آسیایی با تاکید بر مؤلفههایی چون اولویت وظیفه بر حقوق، خانوادهگرایی، اصالت اجتماع و احترام به اقتدار و انضباط از طریق برونگذاری، طرد و ارائه بدیل از معنای نشانه های مفصلبندی شده در گفتمان لیبرال دموکراسی، هژمونی آن را از بین بردهاست.https://sspp.iranjournals.ir/article_26096_53007382a8a746a86f453a3bdbab21e8.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522The concept of open Government data policy and explain the advantages and benefits of the different policy fieldsمفهوم شناسی سیاستگذاری داده باز حاکمیتی و تبیین مزایا و فواید آن در عرصههای مختلف سیاستگذاری557426097FAمحمد عبدالحسین زادهدانشگاه امام صادق علیه السلام0000-0002-5884-9985مهدی ثناییدانشگاه تهرانمحمد مهدی ذوالفقارزادهعضو هیات علمی دانشگاه تهرانJournal Article20170102One of the new approaches embodied in policy and governance, open data policy discussions of governance. Open data policy governance concept and a new approach that seeks to take advantage of the capabilities of people in the arena of policymaking. This study aims to understand the government open data policy and benefits in the policy arena is formed. This study was conducted descriptive and analytical approach and through a documentary analysis of the advantages and benefits of open data in government policy is determined. The study is exploratory and descriptive research hypothesis is lacking. change in government and public policy. his study was conducted descriptive and analytical approach and through a documentary analysis of the advantages and benefits of open data in government policy is determined. The study is exploratory and descriptive research hypothesis is lacking. change in government and public policy. his study was conducted descriptive and analytical approach and through a documentary analysis of the advantages and benefits of open data in government policy is determined. The study is exploratory and descriptive research hypothesis is lacking. change in government and public policyیکی از رویکردهای نوین شکلگرفته در عرصه سیاستگذاری و حکمرانی، بحث سیاستگذاری داده باز حاکمیتی است. سیاستگذاری داده باز حاکمیتی، مفهوم و رویکردی جدیدی است که به دنبال بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه سیاستگذاری است. پژوهش حاضر با هدف فهم سیاستگذاری داده باز حاکمیتی و فواید و مزایای آن در عرصه سیاستگذاری شکل گرفته است. این پژوهش با روش و رویکرد توصیفی تحلیلی انجام شده است و با بهرهگیری از روش تحلیل اسنادی، مزایا و فواید سیاستگذاری داده باز در عرصه حاکمیتی مشخص میشود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و اکتشافی است و فاقد فرضیه پژوهشی است. با مشاهده پژوهشهای انجام شده در حوزه داده باز و همچنین اقدامات عملی که در سطح جهان انجام شده است، مشخص میشود که سیاستگذاری داده باز حاکمیتی باعث تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تأثیرات مدیریتی و حاکمیتی میشود که این تأثیرات بهنوبه خود گامهایی مهم در راستای تحول دولت و سیاستگذاری دولتی استhttps://sspp.iranjournals.ir/article_26097_071e687ed03883551cb32795ab65407f.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522The Nordic Council and international policy-making of National Imagery and branding; happiness window to the contemporary worldشورای نوردیک و سیاستگذاری ساخت تصویر ملی و برندینگ بین المللی ؛ دریچۀ خوشبختی به جهان معاصر759126098FAآرش بیدالله خانیدانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراننصرالله حجازیاستادیار و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20161207Nordic council consist of five countries including Sweden, Norway, Finland, Denmark, Iceland and three autonomous land including Faroe Islands, Greenland and Åland Islands. All of these countries have a high level of national brand and international image. Today, Scandinavian and Nordic countries are real window of happiness and prosperity for many of the countries in the world and their Governance, economic, cultural, social, business and politics are sample of many countries. Basically Nordic countries and their image and even their name have mental processes, perception and visual that comes with many fascinating concepts which combine with happiness. Thesis paper examine process of national and regional branding in Nordic council and emphasize that Nordic Council policy on the process of national branding and image building for each of the countries have been coordinated and convergent. Result of the this process made global and regional brand and regional image for Nordic countries.شورای نوردیک متشکل از پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند ، دانمارک و ایسلند و همچنین سه منطقه خود مختار و مستقل جزائر فارو، سرزمین گرینلند و جزیره آلند می باشد. تمامی این کشورها دارای برند ملی و تصویر جهانی - منطقه ای مناسب می باشند. امروزه اسکاندیناوی و نوردیک دریچۀ واقعی خوشبختی و رفاه برای تعداد کثیری از مردم دنیا است و مدل حکومتداری، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع ، کسب و کار و سیاست آنها ، الگوی بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. اصولاً برند نوردیک و اسکاندیناوی و نام و تصویر هر یک از این کشورها، امروزه حامل فرآیندهای ذهنی، ادراکی و بصری است که همراه با خود بسیاری از مفاهیم جذاب را به همراه دارد. بررسی روند ساخت برندینگ و تصویر سازی منطقه ای و ملی کشورهای شورای نوردیک از اهداف پژوهش حاضر است. بر همین اساس مقاله حاضر با بررسی روند سیاستگذاری و ساخت تصویر و برندینگ منطقه ای - ملی شورای نوردیک بر این امر اذعان می کند که سیاستگذاری شورای نوردیک در زمینه فرآیند برندینگ ملی و ساخت تصویر منطقه ای هر یک از کشورهای مربوطه هماهنگ و همگرا بوده است، به طوری که حاصل آن ساخت برند و تصویر منطقه ای- جهانی مناسب برای کشورهای حوزۀ نوردیک و اسکاندیناوی است که امروزه در کنار برندینگ و تصویر سازی ملی جداگانه هر یک از این کشورها، نقشی اساسی در ادراک بصری و ذهنی این منطقه در اذهان و تصور مردم دیگر نقاط دنیا دارد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26098_c6983ee0a42d0378bd521356d25b9810.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Islamic principles in the field of environmental sustainability of the supply chain based on the islamic iranian model of progressمبانی پایداری زیست محیطی زنجیرۀ تأمین با رویکرد الگوی اسلامی پیشرفت9311026099FAسید علیرضا رادمنشدانشگاه علامه طباطبائیلعیا الفتدانشیار گروه مدیریت صنعتی و رئیس دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161231The sustainable supply chain management is one of the most important issues among academicians and the industry sector in recent years. Over the past two decades, many organizations have taken some steps to integrate the principles of sustainability into their long- and short-term decision-making. The factors driving an increased focus on sustainability can be divided into three distinct categories: Reducing risks and improving the financial performance of the supply chain, attracting customers who value sustainability and making the world more sustainable. <br />Environment protection is an important aspect of Islam. Muslims are to maintain the ecological balance created by Allah. Protection of the environment is essential to Islamic beliefs and mankind has the responsibility to ensure safe custody of the environment. The Purpose of this study is to identify Islamic principles in the field of environmental sustainability of the supply chain divided into two categories, the principle of Islamic insight and values, to provide a new insight to the perception of requirements of Islamic-Iranian model of progress in the field of supply chain management. The research method used for data gathering was qualitative based on the literature. Thematic analysis (TA) as a widely-used qualitative data analysis method was used to identify and present Islamic principles in the field of environmental sustainability. The results should give academicians, politicians and Industrial managers some clues to which strategic activities to employ.مدیریت زنجیرۀ تأمین پایدار یکی از مباحث مطرح در میان دانشگاهیان و بخش صنعت در سالهای اخیر می باشد. در طول دو دهۀ اخیر بسیاری از سازمانها قدمهای مفیدی را در جهت ادغام پایداری و الزامات آن با تصمیمات کوتاه و بلند مدت خود برداشته اند. دلایل اصلی تمرکز فزایندۀ شرکتهای تولیدی به پایداری را می توان: کاهش ریسک و بهبود عملکرد اقتصادی زنجیرۀ تأمین، جذب مشتریانی که پایداری برای آنها دارای اهیمت زیادی است و نیز تلاش در جهت افزایش پایداری جهان دانست. حفظ محیط زیست یکی از ابعاد اصلی دین اسلام بشمار می رود. مسلمانان به حفظ و نگهداری تعادل محیط زیست که بوسیلۀ خداوند ایجاد گشته است، تشویق و سفارش شده اند. براساس اعتقادات اسلامی، حفاظت از محیط زیست امری ضروری بوده مسئولیت حفظ و نگهداری محیط زیست بر عهدۀ انسانها می باشد. هدف این مقاله شناسایی مبانی بینشی و ارزشی اسلامی پایداری زیست محیطی زنجیرۀ تأمین به منظور ایجاد بینشی جدید در دانشگاهیان، سیاستمداران و نیز مدیران صنعتی نسبت به اقتضائات الگوی اسلامی پیشرفت در حوزۀ مدیریت زنجیرۀ تأمین می باشد. روش گردآوری داده ها، کیفی و مبتنی بر مطالعۀ ادبیات و منابع کتابخانه ای می باشد. تحلیل تم به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و ارائۀ مبانی پایداری زیست محیطی زنجیرۀ تأمین مورد استفاده قرار گرفت. مبانی اسلامی پایداری زیست محیطی در دو دستۀ اصلی، مبانی بینشی و ارزشی، تقسیم بندی شدند. نتایج پژوهش می بایست به دانشگاهیان، سیاستمدران و نیز مدیران بخش صنعت سررشته هایی به منظور اتخاذ استراتژی های مناسب، ارائه دهد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26099_6b1aff86a892115db78a607cb93861aa.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Introducing and Applying Snellen’s Rationality Theory to Policy-Makingمعرفی و کاربست نظریه عقلانیت اسنلن در سیاستگذاری11112926100FAصیاد حسین زادهدانشگاه علامه طباطبائیابراهیم برزگراستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161218This study aimed to introduce and implement an applied model of policy-making, which was assumed to be able to remove or eliminate certain significant challenges policy-makers might encounter such as “separation of authoring phase from administration phase”, “lack of a best-fit policy-making theory”, and “lack of integration of the feedbacks taken from critics and scientific communities”. Researchers have tried to present a framework capable of covering while-policy-making as well as post-policy-making essentials. Hence, attempts were made in this case study to investigate the impact of “Ignace Snellen’s Rationality Theory” as the best-fit model on “price stabilization” rule and to elicit its strategies for three stages of planning, implementation and feedback. The data of the study were collected via library research as well as interviewing methods, and they were analyzed via a qualitative-structural method. The findings indicated the capability of the mentioned theoretical framework in removing the separation of theoretical planning and practical aspects of policies. This could provide an appropriate ground for integrating experts’ views during the process of analysis and feedback.این پژوهش درپی معرفی و آزمون عملی مدلی از سیاستگذاری است که می تواند برخی چالش های مهم پیش روی سیاست سازان از قبیل گسیختگی مرحله تدوین از اجرا، عدم تئوری مطلوب برای سیاستگذاری و عدم تجمیع بازخوردهای شکل گرفته جوامع علمی و منتقدان را مرتفع و یا کاهش دهد. محققان تلاش دارند به معرفی چارچوبی بپردازند که بتواند الزامات حین سیاستگذاری و الزامات بعد از سیاستگذاری را پوشش دهد. بدین منظور در پژوهش کنونی سعی شده است "نظریه عقلانیت ترکیبی ایگنیس اسنلن" به عنوان مدل مطلوب مدنظر محققان در یک مطالعه موردی بر روی قانون "تثبیت قیمت ها" مورد محک قرار گیرد و راهبردهای آن برای سه مقام طراحی، اجرا و بازخورد استخراج گردد. روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای- مصاحبه ای و روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز کیفی- ساختاری بوده است. یافته ها مؤید توانایی این چارچوب نظری در ترمیم گسیختگی دو مرحله طراحی نظری و کاربست عملی سیاست هاست که هم زمان می تواند بستری مناسب برای تجمیع نظرات خبرگان مختلف در مرحله تحلیل و بازخورد نیز باشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26100_884ed1bbccbbf46d49260ef385feaea6.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Energy Efficiency Improvement in Iran: Policy documents and Barriers in the Building Sectorبررسی اسناد بالادستی و موانع بهره وری انرژی در بخش ساختمان ایران13114226101FAمعین احمدیدانشجو دانشگاه صنعتی شریفعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفسعید ودادی کلانتردانشگاه صنعتی شریفمحمدصادق کریمیدانشجوی دکتری انرژی دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20170107Economic development, population growth and enhancement of living standards in Iran over the past decade have led to significant uplift in energy consumption in various sectors including the building sector. As reported by various centers, the prolongation of this trend will lead to equality in energy supply and demand in less than ten years and the country will then become an energy importing one. Although the implementation of energy efficiency refinement is far from the existing potential, the country has witnessed invaluable activities towards this objective by relevant institutions in the past two decades. Implementation of energy efficiency improvement is the target of this research, where lack of economic and financial incentives is evident in taking this issue forward. In addition, major barriers in the way of energy efficiency improvement are discussed in this work. <br />It is important to note that deficiencies in the administrative system, energy efficiency market provisions and low prices of energy carriers are the major barriers on the path of energy efficiency improvement. Finally, given the policy-makings and barriers present, a number of long-term and short-term solutions are proposed.پیرو رشد اقتصادی و رشد جمعیت و بالا رفتن استانداردهای سطح زندگی در ایران، در دهه گذشته مصرف انرژی در بخشهای مختلف ازجمله بخش ساختمان رشد نسبتا زیادی داشته است. بهگونهای که از سوی مراکز مختلف اعلام شده است که با ادامه همین روند در کمتر از ده سال آینده عرضه و تقاضای انرژی برابر و سپس ایران به یک کشور وارد کننده انرژی تبدیل میشود. باوجود اینکه پیادهسازی سیاستگذاریهای بهبود بهرهوری انرژی از پتانسیل موجود بسیار فاصله دارد، ولی در دو دهه اخیر اقداماتی از سوی نهادهای مرتبط با بهرهوری انرژی، صورت گرفته که در این مقاله به آن پرداخته شده است. هدف این مقاله شناسایی موانع بهرهوری انرژی و پیشنهاد برای رفع آنها است. ضعف سیستم اداری و ضعف قوانین بازار بهرهوری انرژی در کنار پایین بودن قیمت حاملهای انرژی، از عمده موانع مقابل بهبود بهرهوری انرژی هستند. همچنین کمبود مشوقهای اقتصادی و مالی بهبود بهرهوری انرژی، در سیاستگذاریها مشهود است. سرانجام ناظر بر سیاست-گذاریها و موانع موجود، پیشنهادهایی در دو دسته کوتاهمدت و بلندمدت بیان شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_26101_95a6c55a3e5544af0db4ebab1b38a7ca.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Iran scenarios in 1396سناریوهای ایران در سال ۱۳۹۶14515326109FAامیر ناظمیعضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور0000-0002-9096-510Xحسین نوریدبیر پایش آیندهبانمحمدامین خرمیدبیر کارگروه سیاسی آیندهبانحامد صمدیدبیر کارگروه اقتصادی آینده بانJournal Article20170624سناریوهای ایران ۱۳۹۶ در قالب یک طرح آیندهپزوهی در مرکز بررسیهای استراتژیک در سال ۱۳۹۵ انجام شد. در این طرح ۴ سناریو بر اساس سه عدمقطعیت بحرانی به دست آمده است. همچنین به منظور شناسایی سازگاری سناریوها و حذف موارد ناسازگار از نرمافزار سناریووزارد استفاده شده است. در این مقاله متن ۴ سناریو به همراه یک توضیح مختسر روششناسی تشریح شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_26109_e70556abab458bc1e5b15a0dd3345fc0.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872220170522Critical evaluation of the methodology of the future and future studiesارزیابی نقادانه روششناسی های آیندهنگاری و آینده پژوهی15718426110FAعلی پایااستاد فلسفه و رو ششناسی علوم در کالج اسلامی لندن، مشاور ارشد مؤسسۀ آموزش متکی به تخصص، دانشگاه میدلسکس (لندن)علیرضا همتیاستادیار دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20170624هدف مقالهی حاضر ارزیابی نقادانه برخی از شناخته شده ترین روشهایی است که در مطالعات آینده ها (یا پژوهش آینده ها) [1] و شیوههای آیندهنگاری[2] مورد استفاده قرار میگیرد. پس از ارائه برخی ملاحظات مقدماتی (بخش 1)، بحثم را از یک مسیر غیر مستقیم پی میگیرم: از طریق تحلیل تفصیلی شباهتها و تفاوتهای میان دانش نظری/علم نظری و فناوری. این بخش اساس بحثهای بخش بعدی مقاله است. بهعلاوه، این بخش تأثیر مستقیمی بر موضوعات مهم دیگر مرتبط با مطالعات آینده هادارد، از جمله بحث های مربوط به ابهام در مفهوم «اتخاذ تصمیمات عقلانی »، روشن نبودن وضعیت مطالعات آینده ها به عنوان رشتهای دانشگاهی، و استفادهی گمراهکننده از دو مفهوم کلیدی «روش» و «روششناسی». در بخشهای سه و چهار به این مفاهیم خواهم پرداخت. در بخش پنج، به شکلی نقادانه به ارزیابی چند چارچوب روششناسی مشهور می پردازم که به طور کلی در علوم انسانی و اجتماعی ، و نیز در مطالعات آینده ها استفاده میشود. این روش شناسی ها عبارتند از: ، پوزیتیویسم، پساپوزیتیویسم، برساختگرایی[3]، نظریه انتقادی[4] (انتقادیگرایی[5])، و کنش-تحقیق. استدلال خواهم کرد که این روششناسیها، علیرغم محبوبیتشان نزد متخصصین در رشتهی مطالعات آینده ها، کمبودهای جدیای دارند. نقصهای این چارچوبهای روششناسی بر پیامدهای تحقیقاتی که از طریق آنان انجام میشود، تأثیر میگذارد. در بخش 6، منظری فلسفی، به نام عقلانیت نقاد[6]، و یک چارچوب روششناسی، به نام تحلیل موقعیت[7] را که میتواند (با تغییراتی مناسب)، در قالب یک روش جامع(meta-method) ظاهر شود معرفی میکنم. بخش 7 مربوط به مقایسهای انتقادی میان عقلانیت نقاد و چند چارچوب روششناسی مشهور در مطالعات آینده ها است، و در بخش پایانی (بخش 8) تلاش خواهم کرد به اختصار نشان دهم چطور عقلانیت نقاد میتواند به بهبود کارایی شیوههای آیندهنگرانه کمک کند.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] Futures Studies<br /> <br /> <br /> [2] foresight practices<br /> <br /> <br /> [3] constructionism<br /> <br /> <br /> [4] critical theory<br /> <br /> <br /> [5] criticalism<br /> <br /> <br /> [6] Critical Rationalism<br /> <br /> <br /> [7] Situational Analysishttps://sspp.iranjournals.ir/article_26110_25c65e98d330238d503199eada5d5a7b.pdf