مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170723How to write an effective policy reportنحوه نگارش یک گزارش سیاستی موثر111626811FAمحمدباقر رستمیدانش آموخته دکتری تخصصی آینده پژوهیJournal Article20170813گزارش سیاستی شبیه مقالات علمی یا تحلیلهای تاریخی نیست. هدف اصلی در این نوع گزارشها فراهم کردن تحلیل یا توصیۀ صادقانه در مورد کی مسئلۀ مشخص برای مخاطب خاص و محدود است.<br />در دنیای سیاستگذاری، مخاطبان به اطلاعات دقیق و سریع نیاز دارند. به همین دلیل، گزارشهایسیاستی به نحوی نوشته میشوند که خواننده با دسترسی به اطلاعات واقعی، تصمیم درست و مؤثری بگیرد. بنابراین، درکی گزارش سیاستی حرف های، باید با عرضۀ اطلاعات فشرده، منسجم و مرتبط، مخاطب را از اولویتها و انتخابها آگاه ساخت.https://sspp.iranjournals.ir/article_26811_5afcf3914ee178cc61a61b8968bc86f5.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Modeling and Analysis of competition between malware authors and security analysts, using game theoryمدلسازی و تحلیل راهبردی مناقشه نویسندگان بدافزار و تحلیل گران سامانههای امنیتی با استفاده از نظریه بازی194126799FAمصطفی عباسیدانشجوی دکتری، دانشگاه جامع امام حسین (ع)مجید شیخ محمدیاستادیار دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهامجید غیوری ثالثاستادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20170527Modeling tools describe the real world complex problems well and might help analysts to explore constructive solutions for resolving the problems. In this paper, competition between malware authors and security analysts is modeled and analyzed, using Graph Model for Conflict Resolution which is a comprehensive methodology in a non-quantitative non-cooperative perspective of game theory. This methodology has two main steps: Modeling and Analysis. After removing infeasible combinations, 15 states which are possible to occur in reality, are studied in the modeling phase. Then, the ordinal preferences of the players over the states are represented. Various solution concepts are employed in this research for stability definition. Stability analysis shows that two states are predicted to be equilibria. The predicted outcomes indicate that malware authors employ environment diagnostics and security analysts use system event monitoring along with global system state anomaly detection. Recent evidences are in conformity with the finding of this research.با توجه به گسترش روزافزون فضای سایبر و بروز حملات سایبری بخصوص از طریق بدافزارها، فضای رقابتی بین نویسندگان بدافزارها و طراحان سامانههای امنیتی دفاعی، به وجود آمده است. با مدلسازی مبتنی بر نظریه بازی، علاوه بر تبیین و تشریح مسائل، مناقشهها و فضاهای رقابتی، میتوان به کشف راهحلهایی سازنده برای حل بهتر آنها رسید و شرایط مؤثر بر تصمیمگیری بازیگران و رفتار آنها را مدل، تحلیل و پیشبینی نمود. در این مقاله، رقابت بین نویسندگان بدافزار و تحلیلگران سامانههای امنیتی، توسط نظریه بازی مدلسازی و تحلیلشده است. در این مدلسازی از بین 128 ترکیب انتزاعی راهبردهای بازیگران، با اعمال محدودیتهایی، 15 حالت ممکن رقابت، تحلیلشده که در نهایت 2 حالت بهعنوان وضعیتهای تعادل بازی، معرفی میگردد که بر اساس آن میتوان رفتارهای بازیگران را پیشبینی کرد. توجه به وضعیتهای پایداری، بیان میدارد که نویسندگان بدافزار جهت اطمینان از اجرای اهداف خود، برای تولید بدافزار از فناوریهای خود محافظتی و شناسایی محیط، استفاده مینمایند و تحلیلگران سامانههای امنیتی با توجه به راهبردهای محتمل نویسندگان بدافزار، ایمنترین و مناسبترین راهبردها را یعنی بهرهبرداری از تمامی قابلیتهای دفاعی، جهت مقابله با رقیب استفاده مینمایند؛ بررسی رفتارهای اخیر بدافزارها و سامانههای دفاعی، تأییدی بر نتایج این پژوهش است.https://sspp.iranjournals.ir/article_26799_4949aba14a8c684b89321bc4da433983.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170723The Explanation of effect and role of BRICS on new world orderتبیین تاثیر و نقش بریکس برنظم جدید جهانی436026800FAسعیده مرادی فرگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، داشنگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعنایت الله یزدانیدانشیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170308Since the last decade, the international community witnessed the influence of the BRICS emerging powers in the world affairs. Bloc BRICS (Brazil, Russia, India, China and South Africa), hold a pioneering role in the emerging world order, and hence, is considered to act as a key actor in the future international order. this paper study and elaborate on BRICS endeavors for challenging the current world order, which is currently based on the western dominance, and transforming it into a multi-polar order. In particular, we are interested in the fundamental question on how BRICS may gainfully impact the new world order in the future. In this respect, the foundings of reaserch have been shown that BRICS, as an international political actor, major factor in changing the international agenda and transforming the unipolar world order into a multi-polar order. This, in particular results in a new paradigm in the dynamics of the liberal world. Some believe that Some argue that the balance of power is an old metaphor that we can not analyze the phenomena of the twenty-first century. Nevertheless, the current study concludes that the actions of BRICS in the international stage can be interpreted as a soft balancing of power, that confronts the will of western under the united states leadership. Also The question and the hypothesis of this research have been tested following descriptive and analytical research methodologies, in accordance to the available related literatureاز دهه گذشته، جامعه بین المللی شاهد اعمال نفوذ قدرت های نوظهور بریکس در امور جهان می باشد. تشکیل بلوک بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی) که پیشرو نظم جدیدی در جهان است موجب گردید که این بلوک خود را به عنوان بازیگر کلیدی در نظم بین المللی مطرح کند. این مقاله به تببین و بررسی تلاش های بریکس برای به چالش کشیدن هژمونی غرب و تبدیل به نظم چند قطبی پرداخته است. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش می باشد بریکس چگونه می تواند موجب تغییر نظم بین المللی در آینده گردد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهدکه؛ بریکس به عنوان بازیگر سیاسی بین المللی می تواند عامل مهمی در تغییر دستورکار بین المللی و تبدیل نظم جهانی تک قطبی به چند قطبی باشد. بنابراین بریکس موجب ظهور الگوی جدیدی در نظم لیبرال می گردد. برخی عقیده دارند که موازنه قوا استعارهای قدیمی است که توان تحلیل پدیدههای قرن بیست و یکم را ندارد اما پژوهش حاضر استدلال میکند که؛ عملکرد بریکس در عرصه بینالمللی، موازنه نرمی است که بریکس و غرب تحت رهبری آمریکا را در مقابل یکدیگر قرار می دهند. همچنین در این پژوهش سعی شده با استفاده از منابع کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی سوال و فرضیه پژوهش مورد ارزیابی قرار گیرد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26800_f996ab809d8f9cfbbb5456a2163bf995.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813City's measurement ratio & diplomacy in globalization eraنسبت سنجی شهر و دیپلماسی در عصر جهانی شدن617126801FAمهناز گودرزیعضو هیات علمی(استادیار) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، گروه روابط بین الملل، اصفهان، ایرانالهام صباغ کلاته حسینیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20170724City's Measurement Ratio & Diplomacy in Globalization Era<br />Elham Sabbagh, Mahnaz Goodarzi<br /> <br />Abstract<br />Global communication and information has caused the pertinent phenomena and relations to be fundamentally changed. So the "Globalization" process as a comprehensive factor which has characteristics such as the advent of "electronic global village", "information revolution","universal awareness development", "human self-awareness promotion", and "end of geology and beginning of cybernetics era" can have effects on economy, politics, culture, and etc. Cities have a mutual effect as well. These changes are the main factor in "international relations" and "diplomacy" as the international relations do not specifically include the intercommunication between government-nations. The present article is aimed at ‘‘what kind of relation is between globalization and cities relations on the one hand and the international relations with government-nations on the other hand?’’ This article assumes whenever global structures are being changed, the diplomacy will be changed as well. In this descriptive-analytic research, we are going to express the main assumption, ‘‘the international relations in a general ratio with globalization revolution is moving toward parallel diplomacies like city diplomacy, and it has moved from mere government-official nations level toward non-governmental overlapping performances and it has established reciprocal or multiple relations’’.<br /> <br />Keywords: International Relations, Cities, Diplomacy, Government-nations, Globalization.«نسبت سنجی شهر و دیپلماسی در عصر جهانی شدن»<br />الهام صباغ،مهناز گودرزی<br />چکیده<br />ارتباطات و اطلاعات جهانی سبب گردیده است تا پدیدها و روابط پیرامونی آنها با یکدیگر تغییر و تحولی بنیادین را بر خویش ببینند. آنچنان که فرآیند «جهانی شدن» به عنوان بستری فراگیر و باویژگیهایی چون ظهور «دهکده الکترونیک جهانی»، «انقلاب اطلاعات»، «گسترش آگاهی جهانی»، «ارتقاء خودآگاهی جمعی بشری» و «پایان جغرافیا و آغاز عصر سیبرنیتیک» توان آن را دارد که بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و... تأثیر نهد.<br />«شهر»ها نیز در این فرآیند تأثیری متقابل را می نهند. این تغییر و تحولات، عمده عامل تحول در «روابط بین المل» و «دیپلماسی» میباشد؛ آنچنان که دیگر روابط بین الملل صرفاً شامل مراودات دولت ـ ملتها نمیباشد.<br />سوال اصلی ما در این نوشتار آن است که «چگونه نسبتی مابین تغییرات جهانی شدن با روابط شهرها از یک سوی و روابط بین الملل با دولت ـ ملتها از سوی دیگر برقرار میباشد؟»<br />مفروض این نوشتار بر آن است که هرگاه ساختارهای جهانی دستخوش تغییر و تحول شوند، دیپلماسی نیز متحول میشود؛ لذا ما در این پژوهش با تکیه به روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی قصد آن داریم تا بیان نماییم که (فرضیه اصلی) «روابط بین الملل در نسبتی عام با تحولات جهانی شدن رو به سوی دیپلماسیهای موازی چون دیپلماسی شهری آورده و از سطح صرف دولت ـ ملتهای رسمی به سمت بازیگران متداخل غیردولتی حرکت نموده و اقدام به ایجاد روابط دو و چند سویه نموده است». <br />کلید واژگان: «روابط بین الملل»، «شهرها»، «دیپلماسی»، «دولت ـ ملتها» «جهانی شدن».https://sspp.iranjournals.ir/article_26801_276151707ffcc744f887f04956e27039.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Design strategic model of Effective Factors on Attraction and Retention of Premier Customers in Islamic Republic of Iran Banking Industryطراحی مدل راهبردی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران739326802FAحسن صفرنیادانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید باهنر کرمانمهدی دهقانی سلطانیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه سمنانحسین فارسی زادهدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشگاه سمنانامین همتیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و کارمند دانشگاه سمنانJournal Article20161220Now with regard to the micro and macro command policy in Iranian banking industry, the service quality in many cases has been to customer oriented levels, so, banks will have to give the most attention to their customer’s needs, opinions and complaint related to their banking services and know that in banking affairs, the customer's voice is the voice that shaped its policies. As a result, the aim of this study was to develop a strategic model factors to attract customers sample. This study is a descriptive- correlation applied research which its data was collected by standard questionnaire. The research population was consist of sample customers in the banking industry of Iran which was included of 2650 people. To obtain this sample, two-stage cluster sampling was used. 2650 questionnaire distributed in the mentioned community that the 2500 questionnaire was returned and leaving aside the incomplete questionnaires, 2428 questionnaires were analyzed so the return rate of questionnaires was estimated as 91.6 percent. For the questionnaire data analysis, Kolmogorov-Smirnov test and structural equation model was used. Bank confidence was the most influential factor in attracting and keeping customers and samples. Service quality Perception, employee performance satisfaction, electronic banking satisfaction, internet banking image and perceived value, respectively, had minimal impact on attracting and retaining customer’s sample.در حال حاضر با توجه به سیاستگذاری خرد و کلان دستوری در صنعت بانکداری ایران، کیفیت خدمات در بسیاری از مواقع به سطح مشتریمداری صرف تنزل یافته، بنابراین، بانکها باید برای حفظ مشتریان خود بیشترین توجه را به نیازها، نظرات و اعتراضات آنان در ارتباط با خدمات بانکی داشته و بدانند که در امر بانکداری، صدای مشتری، صدایی است که سیاستهای بانک بر پایه آن شکل میگیرد. در نتیجه هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهبردی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه است. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بود. جامعه آماری، مشتریان نمونه در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران در حجم نمونهای برابر با 2424 نفر است که برای به دست آوردن آن از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای استفاده شد. با مشخص شدن حجم نمونه تعداد 2650 پرسشنامه در جامعه مذبور توزیع که از این تعداد 2500 پرسشنامه جمعآوری و با کنار گذاشتن پرسشنامههای ناقص تعداد 2428 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نرخ بازگشت پرسشنامهها 6/91 درصد است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه، آزمونهای کلوموگروف-اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری بکار گرفته شد. اعتماد به بانک به عنوان مهمترین و اثرگذارترین عامل در جذب و نگهداری مشتریان نمونه بوده و ادراک از کیفیت خدمات، رضایت از عملکرد کارکنان، رضایت از بانکداری الکترونیکی، تصویر بانکداری اینترنتی و ارزش درک شده به ترتیب کمترین تأثیر را بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه داشتند.https://sspp.iranjournals.ir/article_26802_af7adbe14f64c027caa354d12a808b9e.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Factors affecting retaining elite teachers and talented through periods high school Public school education in the city of Ardebil in order to fulfill the general policies of (change in the education system)عوامل اثرگذار بر نگهداشت معلمان نخبه و مستعد در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی آموزشوپرورش شهر اردبیل در راستای سیاستهای کلی((ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش))9511126803FAحسن احمدیمحقق اردبیلیعادل زاهد بابلان احمدیمحقق اردبیلیمسعود مرادیمحقق اردبیلیعلی خالق خواهمحقق اردبیلیJournal Article20161203In the general policies of (change in the education system) has been emphasized on the maintenance and applying optimize staffing requirements and context to attract and retain competent teacher and necessary training, educational and moral qualifications to managers. For this purpose, this study used qualitative research approach to study of factors affecting the retention of talent in secondary school education in the city of Ardabil. The data analysis technique theme was used and the validity of the research findings ensured by the review of members, peer review, participatory research. In addition, retest reliability methods and intersubjective agreement used to assess the reliability of coding. Research findings showed that factors affecting the retention of talent can be divided into two categories: organizational and occupational factors. The organizational factors include teamwork, organizational culture, providing opportunities for growth and prosperity, information management and communication, organizational climate, empowerment, training and development, school leadership, performance management, training Need assessment, clear mission and vision, appreciation and encouragement and occupational factors including job status, job satisfaction, and employee job fit, career mobility and quality of working life.طبق بند 3-2 سیاست های کلی (ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش) بر نگهداشت و بکارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بستر سازی برای جذب و نگهداری معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی به مدیران آموزش و پروش تاکید شده است. به همین منظور در این پژوهش با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعه عوامل تاثیر گذار بر نگهداشت استعدادها در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر اردبیل پرداخته شد. برای تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل موضوعی(تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روشهای پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر نگهداشت استعداد در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اردبیل به دو دسته عوامل سازمانی و شغلی تقسیم می شوند. عوامل سازمانی شامل کار تیمی، فرهنگ سازمانی، فراهم آوری فرصت رشد و شکوفایی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، جو سازمانی، توانمندسازی، آموزش و بهسازی، رهبری مدرسه، مدیریت عملکرد، نیازسنجی آموزشی، ماموریت و چشم انداز شفاف، قدردانی و تشویق و عوامل شغلی شامل وجهه شغل، خشنودی شغلی، تناسب شغل و شاغل، پویایی شغل وکیفیت زندگی کاری می باشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26803_df0c5a46d4390a304209b0108853b8bb.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813The Status of the National Information Network in Iran’s Cultural Policy Sphereجایگاه شبکه ملی اطلاعات در سپهر سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران11313226804FAمحمدهادی همایونرئیس و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)محمدساجد هاشمیدانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20160926Dou to the potential role of National Information Network (NIN) on cultural policy of national cyberspace, the status of this project in Iran’s cultural policy upstream documents has been studied in this paper. The study has focused on the Cultural needs arising from the polcies that points out the necessity of Design and Implementation of NIN and its potential role to achieve cultural goals and policies especially in the field of Information Communication Technology (ICT). The importance of this study is to display the project's supporting documents and policies. The policies that has been studied in the research among sixteen upstream documents can be summarized in six parts: policies related to utilizing opportunities of cyberspace and protection from its threats. Policies in support of Iranian software and hardware capacities. Policies associated with networked society development and creating fair and equal chances for everyone to access network-based services. Policies in relation with leadership and strategic management of cyberspace at the national and international levels. And finally policies on establishment of a comprehensive system of information and communication in the country. The whole of these policies point out the importance of establishing the national information network on the one hand; and on the other hand indicate its main role to implement Iran’s cultural policy in cyberspace by providing required infrastructure.با توجه به نقش بالقوه شبکه ملی اطلاعات در سیاستگذاری و ساماندهی فرهنگی فضای مجازی در کشور، در پژوهش حاضر، جایگاه این طرح در سیاستهای فرهنگی مجموعهای از اسناد مهم و بالادستی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار میگیرد. در این مطالعه به نیازهای فرهنگی منبعث از این سیاستها که لزوم طراحی و پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات را یادآور میشود، و نیز نقشی که این طرح میتواند در پیشبرد اهداف و سیاستهای فرهنگی کشور بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کند، پرداخته میشود. اهمیت این مطالعه در آن است که اسناد و سیاستهای پشتیبان شبکه ملی اطلاعات در این حوزه و بهطور کلی زمینه سیاستی این طرح را نشان میدهد. سیاستهایی که در این پژوهش از میان شانزده سند مهم و بالادستی مورد بررسی قرار گرفته است، را میتوان در شش محور خلاصه کرد: سیاستهای مربوط به بهرهگیری از فرصتهای فضای مجازی و صیانت از تهدیدهای آن، سیاستهای حمایتی در قبال ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری کشور، سیاستهای مربوط به توسعه جامعه شبکهای و ایجاد فرصتهای برابر و عادلانه در دسترسی به خدمات شبکه برای آحاد مردم، سیاستهای مربوط به راهبری و مدیریت راهبردی فضای مجازی در سطوح ملی و فراملی، و در نهایت سیاست های ناظر به ایجاد نظام جامع اطلاعات و ارتباطات در کشور. مجموعه این سیاستها از یک طرف اهمیت راهاندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور را یادآور میشود، و از طرف دیگر گویای نقش محوری این شبکه در «زمینهسازی» و «فراهم کردن بسترهای لازم» جهت پیشبرد سیاستهای فرهنگی کشور در عرصه فضای مجازی میباشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26804_94c5df94612cd4824f9b917c88ffb69c.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Islamic Republic of Iran in the macro indicators of political culture from the perspective of the eliteشاخصهای فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در بعد کلان از دیدگاه نخبگان13315826805FAمحمدصادق جلالی راددانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات, 'دانشکده حقوق و علوم سیاسی, تهران, ایرانرزیتا سپهرنیااستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه علوم اجتماعی، رودهن، ایرانJournal Article20170131Iran is among the few countries which seek to achieve their ideal political landscape and cultural policies.The aim of this paper is to identify and recognized indices Iranian political culture and the Islamic Republic of Iran is in the middle.<br />Methodology in this research is the combination of (quantitative - qualitative). The population consisted of 54 professors and political pundits of Political science departments of public and Azad universities in Tehran and Alborz. In this research, sampling method was done purposefully and quite improbable. The data collection instruments have been formed of researcher made questionnaire with propositions derived from a literature review and Delphi interviews of experts. Questionnaire validity is confirmed as face and content, and its reliability was emphasized by experts through Cronbach's alpha. Data analysis was conducted through descriptive and inferential statistics and Q factor analysis.<br />According to the findings of this research, the political culture of the Islamic Republic of Iran can be seen in three dimensions: macro, medium and micro and elements of western, traditional, Islamic, interaction between the government and the people, individual and elites proposed and presented 73 separate indicators.<br />The results showed that with majority vote of experts can be presented the indicators of participation in the elections, emphasizing ethnic and religious values, philosophy expected and advent of the savior, interventionist role and government involvement in institutions and organizations, extremism, reproduction of religious and political principles as the priorities of Iran's political culture.ایران از جمله معدود کشورهایی است که در چشم انداز سیاسی و آرمانی خویش بدنبال تحقق سیاستهای فرهنگی است. از این رو تاکید بر اجرای سیاستهای فرهنگی ایرانی اسلامی و فقدان شاخصهای فرهنگ سیاسی سبب شده تا نتوان به مقایسه و ارزیابی فرهنگ پذیری سیاسی در جامعه اقدام نمود. از این رو هدف این مقاله شناسایی و احصاء شاخصهای فرهنگسیاسی ایران در بعد کلان و در نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد.<br />روش تحقیق در این پژوهش روش ترکیبی کیو(کمی- کیفی) میباشد. جامعه آماری شامل 54 نفر از اساتید و صاحب نظران سیاسی دانشکدههای علومسیاسی دانشگاههای دولتی و دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران و البرز میباشند. روش نمونهگیری در این تحقیق به صورت هدفمند بوده و کاملاً غیر احتمالی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت با گویههایی بر گرفته از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای دلفی صاحب نظران تشکیل شده است. روایی پرسشنامه بصورت صوری و محتوایی مورد تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد تاکید صاحب نظران قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عاملی کیو انجام پذیرفته است.<br />نتایج نشان داد که با آرای اکثریت صاحب نظران میتوان شاخصهای مشارکت در انتخابات، تاکید بر ارزشهای بومی و مذهبی و فلسفه انتظار و ظهور منجی را جزء اولویتهای فرهنگسیاسی جمهوری اسلامی ایران در بعد کلان مطرح نمود.<br />این تحقیق میتواند گام کوچکی را در راستای تبیین الگوی فرهنگ سیاسی در ایران ایفاء نماید.https://sspp.iranjournals.ir/article_26805_76d5d7a163b4186795c9507a7165da2c.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Renewable Energy policy in I.R.Iranسیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران در بهرهبرداری بهینه از منابع انرژی تجدیدپذیر15917426806FAعلی عباسی گودرزیدانشگاه صنعتی شریفعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20170325Implementation of best practices utilization of Renewable Energy (RE) sources in developing countries by bilateral or multilateral funding of developed countries in the collaborative business ventures form causes to penetrate in supply energy system.Therefore, in this paper, a collaborative business venture model- similar to domestic oil contracts- has been presented that accelerated diffusion RE technologies in Iran. The RE proposed model has three main sections and in each section, roles of different organizations were determined. This process should be managed by Iran Central Government and various factors are effective in this process. In addition to, scenarios of international organizations of renewable energy has been investigated and effective parameters were applied in proposed model. Results were shown that reform of energy carriers’ price is driving force in model and has main role in competitiveness with RE.On the other hand, this reform program cause to assurance of RE international organizations profit and reinforce in proposed business venture model.اجرای تجربههای موفق بهرهبرداری از منابع انرژی تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه با همکاری دو و یا چندجانبه کشورهای توسعه یافته، در قالب طرحهای کسب و کار مشترک، امیدها را برای نفوذ تکنولوژیهای تجدیدپذیر در سیستم عرضه انرژی یک کشور زنده کرده است. لذا در این مقاله سعی شده با تشابهسازی قردادهای نفتی داخلی، مدل کسب و کار منطقی جهت سرعت بخشیدن به نفوذ تکنولوژیهای تجدیدپذیر در کشور ایران ارائه شود که هر یک از طرفین در آن دارای وظایف و نقشهای مشخص و مدونی خواهند بود. در ادامه با بررسی سناریوهای مطرح از سوی شرکتهای بینالمللی متصدی انرژیهای تجدیدپذیر، پارامترهای موثر بر مدل فوق استخراج و در طراحی وظایف طرفین مدل از آنها بهره گرفته شده است. البته با بررسیهای انجام شده، مشخص شده است که شرط اولیه و نیروی پیشران قوی در اجرای مدل کسب و کار مشترک فوق، اصلاح قیمتهای حاملهای انرژی متداول در کشور بوده تا امکان رقابتپذیر بودن انرژیهای تجدیدپذیر با آنها فراهم شود. از سوی این عامل میتواند مقدمات تضمین سود شرکتهای بینالمللی درگیر را فراهم نموده و اجرای طرح مذکور را قوت بخشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26806_934762f8a9281d324a02f9e9b8d45c83.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Gasoline-Import Increase in Iran and Corresponding Control Policiesرشد واردات بنزین در ایران و سیاست های کنترل آن17718426807FAسید حمیدرضا قریشیکارشناس اقتصاد انرژی-گروه پژوهشی &laquo;شبکۀ کانون های تفکر ایران&raquo;Journal Article20170421Iran Gasoline imports between years 2012 to 2016 shows an increasing trend after 5 years of decrease. Amount of refinary products was not remarkably increased during the period. Besides, implementation of "Subsidies Reform Act" was stopeed at 2012 and 2013. After that, in spring 2015, rationing of gasoline was terminated after 8 years. Also, increasing rate of CNG substitution was stopped in light-transportation section. These factors together led to a remarkable increase in gasoline imports between 2012 to 2016. Knowing that fuel is a kind of essential goods and remembering that US imposed oil-products sanctions on Iran in summer 2010, it is necessary to control the rise of gasoline imports. As the first step, the amount of domestic production of gasoline should be increased, with the priority of "Persian-Gulf Star" refinary. On the other hand, fuel-conservation policies to control gasolin demand are to be pursued. Besides, CNG share in fuel consumption decomposition should be enhanced. At last, improvement of public transportation can help reducing gasoline demand leading to a reduction in gasoline imports.واردات بنزین در دهۀ 90، پس از طی یک دورۀ نزولی، مجدداً روند افزایشی به خود گرفته است. عدم توسعۀ کمّی قابل توجه در تولیدات پالایشگاهی کشور، توقف اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها در سال های 90 و 91، پایان یافتن سهمیهبندی بنزین در خردادماه سال 94 بعد از 8 سال و همچنین توقف رشد سهم سوخت جایگزین (CNG) از سبد حمل و نقل سبک در فاصلۀ سال های 91 تا 95، سبب شده است واردات بنزین در نیمۀ ابتدایی دهۀ 90 بهسرعت افزایش یابد. با در نظر داشتن اینکه بنزین یک کالای استراتژیک است و همچنین با توجه به تجربۀ تحریم واردات فراوردههای نفتی در سال 89، ضروری است افزایش تولید فرواردههای نفتی با محوریت راه اندازی پالایشگاه ستارۀ خلیج فارس بهصورت جدی پیگیری شود. از سوی دیگر، سیاستهای کنترل مصرف با استفاده از ابزارهای کنترلی مختلف باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین لازم است با تسهیل استفاده از CNG و توسعۀ حملونقل عمومی، تقاضای بنزین و درنتیجه واردات آن کاهش یابد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26807_12e7827ba3f76553ce3e25f67b8eca92.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813A Review on Iran’s NIS Challenges & Proposing Policies and Initiatives for Improvementمروری بر چالشهای نظام ملی نوآوری ایران و ارائۀ سیاستها و راهکارهایی برای بهبود18519826808FAبهزاد سلطانیاستادیار دانشگاه کاشانحجتالله حاجیحسینیدانشیار سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانمحمدرضا آراستیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفسید سپهر قاضینوریدانشیار دانشگاه تربیت مدرسمحمدرضا رضویرئیس مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانیمحمدعلی شفیعااستادیار دانشگاه علم و صنعتمنوچهر منطقیدانشیار دانشگاه مالک اشترسید حبیبالله طباطبائیاندانشیار دانشگاه علامه طباطباییمرضیه شاوردیمشاور مدیریت فناوری و نوآوری، صندوق نوآوری و شکوفایی0000-0002-4392-0224Journal Article20170630National Innovation System (NIS) approach, that consists of different functions and institutions regarding scientific and technological development of countries, is a good approach for analyzing science, technology and innovation and proposing comprehensive policies and initiatives for enhancing innovation in a country. A review of Iran’s status at innovation indices reveals that we have a relatively bad position regarding our region countries and our Vision 1404 goals. Management of technology and Science and technology policy experts always look for an opportunity to express their views and suggestions about improving innovation and technology development status. So, we held panels with these experts to explore their views and experiences and suggest some policies for addressing science and technology challenges. In this report, we first have look at Iran’s science, technology, innovation (STI) and economic indices, then, based on "National Innovation System" approach, describe Iran’s NIS challenges and propose some policies and initiatives for removing barriers.رویکرد نظام ملی نوآوری، که نهادها و کارکردهای مختلف دخیل در توسعۀ علمی و فناورانۀ کشورها را دربر دارد، یکی از رویکردهای مناسب برای تحلیل وضعیت علم، فناوری و نوآوری و ارائۀ سیاستها و راهکارهای همهجانبه برای تقویت نوآوری در کشور است. بررسی وضعیت ایران در شاخصهای نوآوری، حاکی از وضعیت نسبتاً نامناسب کشور در مقایسه با کشورهای منطقه و در مقایسه با اهداف سند چشمانداز 1404 است. خبرگان حوزۀ مدیریت فناوری و سیاستگذاری علم و فناوری همواره به دنبال فرصتی برای بیان دیدگاهها و راهکارهای پیشنهادی خود در راستای بهبود وضعیت نوآوری و توسعۀ فناوری در کشور بودهاند. در همین راستا، نشستهایی با خبرگان این حوزه برگزار شده تا با استفاده از تجربیات و نظرات آنان سیاستهایی برای رفع چالشهای مرتبط با علم و فناوری تدوین شود. در این نوشتار، ابتدا شاخصهای فناوری، نوآوری و اقتصادی ایران بررسی شده، سپس بر مبنای رویکرد نظام ملی نوآوری، چالشهای نظام مطرح شده و سیاستها و راهکارهای مناسب برای رفع این چالشها ارائه شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_26808_6751246899dee8b58e1ef31250134e8b.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170723Strategic Foreign Policy From the Ministry to the Embassy A review of Role of the Ministry of Foreign Affairsسیاست خارجی راهبردی ازوزارت تا سفارت،مروری برنقش وزارت خارجه19920626809FAعبدالله نوروزیسفیر جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20170729The treaty of Vestfalia was in 1648 CE and then Vienna congress in 1815 CE were turned out the base of international relation. The Ministry of Affairs is one the first four ministries in Iran that King Fath Ali decided to establish on his return from his first trip to Europe. The Ministry of Foreign Affairs was established on 1200 SY, corresponding to 1227 LY, and, 1821 CE. It's first constitution was composed some seventy years later by Mirza Saeed Khan Motamen-ol-Molk , one of the best choices of Amirkabir. This constitution, came to be known as the Charter today, has endured an evolutionary process in another seventy years, undergone five rounds of partial and general amendments, and, finally was approved in the then by-chambers houses of Senate and Shora in 1352 SY. This Charter, called the "Organizational, Recruitment, Financial, and Disciplinary Regulations", is now enforced by the Ministry of Foreign Affairs. <br />The present essay investigates the foreign policy of the Islamic Republic of Iran and the role it's executive arm, that is ambassadors and embassies, could have in foreign policy approach.معاهده وستفالیا در سال ١٦٤٨ و متعاقب ان کنگره وین در سال ١٨١٥ مبنای روابط بین الملل گردید. وزارت امورخارجه یکی ازاولین چهاروزارتخانه درایران است که پس ازبازگشت فتحعلیشاه قاجارازاولین سفرخارجیش به اروپا تصمیم به ایجاد آن گرفت. وزارت امورخارجه درسال ١٢٠٠هجری شمسی برابر١٢٢٧هجری قمری و١٨٢١میلادی تاسیس گردید. اولین نظام نامه آن حدودا هفتاد سال بعد توسط میرزا سعید خان مؤ تمن الملک که یکی از انتخابهای خوب امیر کبیر بود ، تدوین گردید.این نظام نامه که امروزه به " اساسنامه" مشهور است یک روند تکاملی هفتاد ساله دیگری راسپری مرده ودرپنج نوبت دارای تغییرات جزئی وکلی گردیده نهایتا درسال ١٣٥٢ به تصویب مجلسین شورا وسنای وقت رسیده است. این اساسنامه بنام " مقرارت تشکیلاتی استخدامی، مالی وانضباطی" هم اکنون توسط وزارت امورخارجه اجرامیگردد.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وساختاروزارت امورخارجه ازبعد ازانقلاب اسلامی ونقشی که این وزارت وبازوی اجرائی آن یعنی سفیر وسفارت خانه درراهبرد سیاست خارجی میتوانندداشته باشند در این مقاله بررسی می گردد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26809_e42848fd921397a1110784db6e825d27.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813PUBLIC POLICY FOR A KNOWLEDGE ECONOMYسیاستگذاری عمومی مناسب برای یک اقتصاد دانش بنیان20923526810FAفرشاد مومنیاستاد دانشکدۀ اقتصادِ دانشگاه علامه طباطباییوحید احسانیدکتری توسعۀ کشاورزی از دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170220In what ways are the laws that govern the new Economies differ from that of<br />the old? To be sure, we still face the economics of scarcity. But just as the<br />importance of land in production changed dramatically as the economy moved from<br />agriculture to industry, so too does the movement to a knowledge economy<br />necessitates a rethinking of economic fundamentals. Knowledge is different from<br />other goods: it has many of the central properties of a public good, indeed of a global<br />public good.While government has a key role in protecting all property rights, its<br />role in intellectual property rights is far more complicated: the appropriate definition of<br />these rights is not even obvious. And in the knowledge economy, the dangers of a<br />monopolization are perhaps even greater than in industrial economies. These are but<br />three examples of the ways in which the role of government in the knowledge<br />economy may differ markedly from that in the industrial economy with which we have<br />become familiar over the past century.طی سالیان اخیر لزوم دانش بنیان شدن مورد تأکید تمامی مسئولان و صاحب نظران کشور بوده و همگان در این خصوص توافق داشته اند. امّا تحقق جامعه مبتنی بر دانایی یا همان جامعه دانش بنیان مستلزم برخی تحوّلات بنیادین در جهت گیری ها، خط مشی ها و سیاستگذاری های عمومی می باشد. جوزف استیگلیتز (برندۀ نوبل اقتصادی و مشاور ارشد بانک جهانی) در این مقاله به تعریف «جامعۀ مبتنی بر دانایی»، ذکر تفاوت های آن با جامعه ای که دانش بنیان نیست و تشریح سیاستگذاری عمومیِ متناسب با این نوع جامعه پرداخته است. وی همچنین تحوّل صورت گرفته در برخی جوامع (مانند جوامع شرق آسیا) را از نقطه نظر سیاست گذاری عمومی به خوبی تشریح کرده است. این مقاله حاوی نکات بسیار ارزشمند و بنیادینی است که عدم توجه به آنها موجب عدم تحقق هدف «دانش بنیان شدن جوامع» بوده و می باشد. این مقاله می تواند برای سیاستگذاران، برنامه ریزان، متخصصان و علاقه مندان این حیطۀ موضوعی در ایران بسیار مفید فایده باشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_26810_543b850e34d2648c80f4a88e92733676.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Politics among nations: a work that can still be read and learned fromسیاست میان ملتها: اثری که همچنان میتوان خواند و از آن آموخت23924426812FAحمیرا مشیرزادهدانشیار گروه بین المللِ دانشگاه تهرانJournal Article20170813میتوان گفت کموبیش همۀ آثار مورگنتا خواندنی هستند اما به طور خاص، یکی از آثار او یعنی <em>سیاست میان ملتها: تلاش در راه قدرت و صلح</em> هنوز نیز پس از گذشت نزدیک به هفت دهه از انتشارِ نخستین ویراست آن در سال 1948 م همچنان از آثار ماندگار روابط بینالملل است. تا کنون هفت ویراستِ متفاوت از این کتاب منتشر شده (که دو ویراستِ آن پس از درگذشت نویسنده بوده و با تجدیدنظر شاگردان مستقیم و غیرمستقیم او) و دهها بار نیز تجدید چاپ شده است. گفته میشود هیچ کتابی در روابط بینالملل نتوانسته در دروس این رشته تا این حد دوام آورد و هنوز هم بهعنوان کتاب درسی معرفی شود.https://sspp.iranjournals.ir/article_26812_61772ccbc844c48e2fc7c9749202e2cb.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872320170813Private life of "Mao Zedong"زندگی خصوصی «مائو تسه تونگ »24525026813FAمریم سیداناستادیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20170813<em>زندگی خصوصی مائو تسهتونگ: خاطرات پزشک مخصوص مائو</em> نوشتۀ لی جیسویی است. محمدجواد امیدوارنیا کتاب را به فارسی ترجمه و انتشارات جهان کتاب بهتازگی در قطع رقعی منتشر کرده است. لی جیسویی از نخستین سالهای پیروزی انقلاب کمونیستی و تأسیس جمهوری خلق چین تا زمان درگذشت مائو (1976 م) پزشک مخصوص مائو بوده است. امیدوارنیا دانشآموختۀ علوم سیاسی از دانشگاه تهران و شهید بهشتی است، دورۀ دکترای خود را در دانشگاه پکن و در رشتۀ چینشناسی و مسائل بینالمللی چین گذرانده است و به زبان، فرهنگ و تاریخ چین آشنایی و تسلط دارد. دربارۀ مائو تسهتونگ، رهبر انقلاب کمونیستی چین، کتابها و مقالههای بسیاری در چین نوشته شده است، اما اهمیت این کتاب، همانطور که مترجم اشاره کرده، این است که نخستین کتابی است که «چون در خارج از این کشور انتشار یافته، از آزادی بیان و تشریح نکات مثبت و منفی و پندآموز بهرهمند بوده است» (ص 7). مترجم این کتاب را با <em>زندگی دوگانۀ فیدل کاسترو</em>، نوشتۀ محافظ مخصوص او، و نوشتههای گورباچف دربارۀ لنین رهبر انقلاب سوسیالیستی شوروی مقایسه میکند «که در آنها نیز زندگی خصوصی رهبران یادشده با صراحت بیان شده است» (ص 8). نویسندۀ کتاب دلبستۀ حرفۀ خویش، یعنی پزشکی، است و بهعنوان شخصیتی سیاسی در کنار مائو حضور نداشته است، جهتگیری و نگرش سیاسی و تندروی در کلام او نیست و از اینرو ـگرچه گاهی به قضاوت میپردازد و در مواردی، بیانی انتقادی داردـ توانسته است روایتی صادقانه و منصفانه از زندگی و دوران حکومت مائو عرضه کند.https://sspp.iranjournals.ir/article_26813_467ab9e2e1dce0f8b225a489b4144425.pdf