مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501Cyberspace and Global Identity
(Case Study: Islamic Azad University students)فضای مجازی و هویت جهانی
(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)1282516FAJournal Article20130515 The research under the title of “face book cyber space as global identity” concerns universal identity of Azad university students studying in East Tehran branch in 1390-91.
The study examines how the amounts of time and the ways students show themselves on the site impact and build their global identity. The study technique is browsing and collecting data was done by questionnaire. The questionnaires were distributed among 250 students who were selected by chance from 3 faculties of Engineering Technology, Humanities and Basic Sciences. The survey theoretical framework is affected by Stuart Hall, Richard Jenkins, Anthony Giddens & Manuel Castells works and theories. The research results confirm the correlation between the global identity and being on the site. The study also points out that the global identity differs based on the way web users use the site.پژوهش حاضر تحت عنوان "فضای مجازی (فیسبوک)، هویت جهانی" به مطالعهی هویت جهانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق، که در سال تحصیلی 91 -90 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند، پرداخته است. این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر میزان حضور در فیسبوک و نوع استفاده از آن در هویت جهانی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه میباشد. پرسشنامهها بین 250 نفر از دانشجویانی که به صورت کاملاً تصادفی به عنوان نمونه از سه دانشکده فنیمهندسی، علوم انسانی و علوم پایه انتخاب شدند، توزیع گردید. چارچوب نظری تحقیق ملهم از نظریات «استوارت هال»، «جنکینز»، «گیدنز»، «برگر» و «کاستلز» میباشد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که وجود رابطه میان هویت جهانی با میزان استفاده از فیسبوک مورد تأیید است. همچنین نتایج نشان داد که هویت جهانی به تناسب نوع استفاده کاربران از فیسبوک متفاوت است.https://sspp.iranjournals.ir/article_2516_6473dcaf2a896918ae081a10d53e188d.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501The Effects of Economic Liberalization on Macroeconomics Indicators in IRAN: with Emphasis on Trade Liberalizationبررسی تأثیرات آزادسازی اقتصادی بر شاخص¬های کلان اقتصادی در ایران:
با تأکید بر آزادسازی تجاری29582517FAJournal Article20130515The globalization process, the mixing and integration of national economies into the global economy, has been the most controversial debate among policy makers and programmers in recent decades. Trade liberalization defined as the movement towards free trade by reducing tariffs and other trade barriers is the most driving force to globalization. Liberalization and globalization increase the volume and type of border exchange of goods and services (international trade increase), cause the increase in foreign and international direct investment and also enhance technology transfer and global production. It is therefore very important. This paper investigates the short-term and long-term effects of trade liberalization on macroeconomic indexes of using vector error correction model (VEC) during the period 1990-2009 and 1996-2009 have been reviewed. Estimation results indicate that trade liberalization policies in the long run in terms of establishment of model calculated by the researcher leads to increased production volume and productivity as well as reducing inflation, but do not affect the trade balance. The negative effect of liberalization on the volume of money in our country is still not significant.
JEL: C32, O11, F41.پدیدهی جهانیشدن که فرآیند درهمآمیختن و ادغام اقتصادهای ملّی با اقتصاد جهانی است، در دهههای اخیر مورد بحث اکثر سیاستگذاران و برنامهریزان بوده است. آزادسازی تجاری نیز که به عنوان حرکت به سمت تجارت آزاد از طریق کاهش در تعرفهها و سایر موانع تجاری تعریف شده، مهمترین نیروی پیشبرندهی جهانیشدن محسوب میشود. آزادسازی و جهانیشدن موجب افزایش حجم و نوع مبادلات مرزی کالاها و خدمات (افزایش بازرگانی بینالمللی)، افزایش جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی و بینالمللی و همچنین تسریع انتقال فناوری و جهانیشدن تولید میشود. از این رو این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. این مقاله به بررسی اثرات کوتاهمدت و بلندمدت آزادسازی تجاری بر شاخصهای کلان اقتصادی در ایران با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری VEC)) و طی دورهی زمانی 1387-1368 و 1387-1374 میپردازد. نتایج تخمین حاکی از آن است که برقراری سیاست آزادسازی در بلندمدت و در قالب الگوی محاسبهشده توسط محقق، منجر به افزایش حجم تولید و بهرهوری و نیز کاهش تورم میشود ولی بر تراز تجاری تأثیری ندارد. همچنین اثر منفی آزادسازی بر حجم پول در کشور نیز معنادار نمیباشد.
کد JEL:,O11 ,F41 C32https://sspp.iranjournals.ir/article_2517_2332025686c723d88a7fe133418a1403.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501Engineering organizational culture in Globalization Eraمهندسی فرهنگ در سازمان¬های دولتی کشور در عصر جهانی¬شدن59862518FAJournal Article20130515In this research along with engineering culture plan and pattern in state organizations in the era of globalization, we examined current situation in state organizations of the country (in statistical scale), concerning different models of knowing and explaining organizational culture. In this survey after determining appropriate features of organizational culture (by elites), we present an appropriate comprehensive model for engineering organizational culture matched with cultural traits of the Iranian society and the global circumstances.
It is an applied research in essence. The statistical society consists of two groups. The first group of 25 cultural journalists identified the elements of engineering workplace culture which are significant in designing a model. The second group of 50 managers and experts from state organizations were in the study to show normal distribution of categories and measuring research variables. For the analysis of data we used descriptive statistics and frequency distribution along with inferential statistics using Xu-Friedman test.در این تحقیق در راستای طراحی و ارائهی الگوی مهندسی فرهنگ در سازمانهای دولتی کشور در عصر جهانیشدن با توجه به مدلهای گوناگون ارائهشده در خصوص تبیین و شناخت فرهنگهای سازمانی، شرایط فعلی فرهنگی در سازمانهای دولتی کشور در عصر جهانیشدن (درسطح جامعهی آماری) را بررسی نموده و پس از تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی مطلوب (از دیدگاه نخبگان) ضمن مشخص نمودن فاصلهها، الگویی مناسب برای مهندسی فرهنگ سازمانی که با ارزشهای فرهنگی حاکم بر جامعه و مقتضیات جهانی سازگار بوده و در آن به کلیهی عوامل مؤثر بر فرهنگ توجه گردیده باشد، ارائه شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعهی آماری شامل دو دسته است. دستهی نخست شامل 25 نفر از خبرگان حوزهی فرهنگ است که از آنها برای تعیین عناصر مهندسی فرهنگ و اهمیت آنها جهت طراحی الگو استفاده شده است. دستهی دوم شامل 50 نفر از مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی است که از آنها برای سنجش نرمال بودن توزیع گویهها و همچنین رتبهبندی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق در بخش آمار توصیفی از آمارههای میانگین، درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهایی نظیر «خی دو» و «فریدمن» استفاده شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_2518_a7329dcbe7fe899922777658e1311988.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501Global Messages of Contemporary Poets in Iran:
Nima Youshij & GheisarAminpoorپیام¬های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین¬پور871022519FAJournal Article20130515Contemporary poem from the appearance has the message of new values for the mankind so that the scrutiny makes us closer to the outlook of contemporary human being. In addition to the aesthetic aspect, a reader’s expectation of a poet is consideration to the human valuable objects. By reading a poem we can understand whether the poet has paid attention to the topics or not; or if the poet has forgotten the pain of the people. Since one of the most prominent features of the contemporary poem is its social content, in this paper, I am tending to study and analyze global messages of two poets: Nima Youshij, and Gheisar Aminpoor. These poets composed poems in social, political and lyric aspects and due to that they have some similar poems. Then, besides mentioning the similarities and differences, frequency of their global poems will be conveyed in order to show how much they are successful to be as global poets.شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیامآور ارزشهای تازهای برای انسان بوده است که بررسی این ارزشها، ما را به چشماندازهای تازهی انسان امروزی نزدیکتر میکند. آنچه که علاوه بر جنبهی زیباییشناختیِ شعر، خوانندهی امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد توجه به مسائل والای انسانی است. با مطالعهی شعر هر شاعر میتوان دریافت که آیا شاعر از «من فردی» به «من اجتماعی» رسیده است یا خیر؟ و دیگر اینکه آیا شاعر هنوز در بند شهرتطلبیهای خویش است و درد مردم را به فراموشی سپرده است؟ از آنجایی که یکی از مهمترین ویژگیهای شعر دورهی معاصر، مردمگرایی و محتوای اجتماعی آن است؛ به همین دلیل، در این پژوهش به تحلیل و بررسی سنجشی و مقایسهای پیامهای جهانی دو شاعر معاصر نیما یوشیج – نمایندهی دورهی مشروطه و پس از آن- و قیصر امینپور – نمایندهی شعر انقلاب و پس از آن- پرداخته میشود. این شاعران، در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی، عاطفی و شخصی اشعاری را سرودهاند و به همین خاطر اشعار مشابهی در دیوان آنها یافت میشود. بنابراین، ضمن بیان شباهتها و تفاوتهای شعری آنان از این دیدگاه، بسامد پیامهای جهانی و فرامرزی آنان نیز مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و بالتبع به «من اجتماعی» رسیدنِ آنان در مبحث نتیجهگیری نشان داده خواهد شد. https://sspp.iranjournals.ir/article_2519_9f818b869edc139a01df364213ef7368.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501The components of emotional intelligence as previously established international businessesشناسایی و تبیین مؤلفه¬های هوش هیجانی به عنوان پیش¬بین¬های ایجاد کسب و کارهای بین¬المللی1031302520FAJournal Article20130515Emotional Intelligence reviews the appropriateness of the social relations and mental and emotional condition deals; i.e. to cope with different conditions in order to improve and promote their social and psychological needs. This research studies component of emotional intelligence as international business forecast. The study sample includes 364 undergraduate students at Tehran University selected in cluster sample. Bar-On model of Emotional Intelligence Questionnaire and a questionnaire measure of international businesses MET were used as data collection tools. The analysis of research data and expert analysis on the validity were assessed using Pearson correlation. The results confirmed the hypothesis. In other words, the variables of emotional intelligence primarily show international entrepreneurship and business formation rates which is later to be used to check and Forecast international businesses.هوش هیجانی به بررسی تأثیر تناسب اعمال در روابط اجتماعی و ارتباطات روانی و عاطفی در شرایط خاص میپردازد. یعنی اینکه فرد در شرایط مختلف بتواند به بهبود شرایط و ارتقای وضعیت اجتماعی و روانی خود بپردازد.پژوهش حاضر، مؤلفههای هوش هیجانی را به عنوان پیشبینهای کسب و کارهای بینالمللی مورد بررسی قرار داده است. جامعهی آماری پژوهش حاضر دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند که با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای تعداد 364 دانشجو دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی استاندارد بار- آن و پرسشنامهی سنجش ایجاد کسب و کارهای بینالمللی MET استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل ممیز و در بخش اعتباریابی از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده فرضیهی پژوهش را تأیید کرد. به بیان دیگر، از روی متغیرهای هوش هیجانی میتوان در ابتدا وضعیت کارآفرینی و نرخ تشکیل کسب و کارهای بینالمللی را اندازهگیری نمود، سپس به بررسی و پیشبینی ایجاد کسب و کارهای بین المللی پرداخت.https://sspp.iranjournals.ir/article_2520_14c1cf988c7516e6156093c51d2724ba.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501Lifestyle Globalization and Political Change Demandجهانی¬شدن سبک زندگی و تقاضای دگرگونی سیاسی1311602521FAJournal Article20130515For many years, political changes were determined by structural variables neglecting the role of culture in political science. In postmodern era, as Kate Nash argues, politics has become cultural due to the emergence of such subjects as politics of identity, politics of difference and the politics of social movements. Nowadays, political actors are not individuals solely recognized by political participation and voting in conventional processes. Individuals and groups choose other ways for being effective and for participating in a political affair which is mainly influenced by cultural globalization lifestyles. This article explores the effects of developments in the lifestyles in the light of cultural globalization from the perspective of consumerism concept in general form and political consumerism in the specific form on demanding political change. This study argues that global flows of capital, products, services, technology, communications and information attenuate the states control over time and place increasingly. Plural identities challenge the state rule on historical moment practicable by implementation of tradition and restructuration of national identity and if so the most important problems facing states are dynamics and rationality in compilation and application of cultural policies. دیرزمانی دگرگونی در نظام سیاسی با مؤلفههایی ساختاری در علم سیاست شناخته میشد که نقش فرهنگ را چندان جدی نمیدانستند اما در دنیای پست مدرن، آن گونه که «کیت نش»[1] اشاره میکند سیاست با ظهور مؤلفههایی مانند سیاست هویت، سیاست تفاوت و سیاست جنبشهای اجتماعی جدید، فرهنگی شده است. کنشگران عرصهی سیاست امروزه تنها افرادی نیستند که با رأی دادن و مشارکت سیاسی از طریق فرآیندهای معمول شناخته شوند. افراد و گروههایی در این بین، راههای دیگری برای تأثیرگذاری و مشارکت در امر سیاسی را برمیگزینند که بیشتر متأثر از سبک زندگی فرهنگی جهانیشده است. این مقاله تأثیر تحولات سبک زندگی در پرتو جهانیشدن فرهنگ از رهگذر مفهوم مصرفگرایی در شکل عام و مصرفگرایی سیاسی در شکل خاص را بر تقاضای دگرگونی سیاسی کاوش کرده است. استدلال مقاله این است که جریانهای جهانی سرمایه، کالا، خدمات، فناوری، ارتباطات و اطلاعات به طور فزایندهای کنترل دولت بر زمان و مکان را تضعیف کرده است. هویتهای متعدد، سیطرهی دولت بر زمان تاریخی را که از طریق به کارگیری سنت و باز برساختن هویت ملّی میسر میشد، به چالش فرا میخوانند و در این فضا مهمترین مسئله برای دولتها، پویایی و عقلانیت در تدوین و کاربست سیاستهای فرهنگی است.
<br clear="all" />
[1]. Kate Nashhttps://sspp.iranjournals.ir/article_2521_7aa8453edc126168b8939c65389596e8.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503841020130501The Computer Games in Iran and the World:
Policies, Approaches and Organizationsوضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان
سیاست¬ها، رویکردها و سازمان¬های دست¬اندرکار1611932522FAJournal Article20130515The research is an exploratory Study aimed to investigate and describe the current status of the computer games in term of organizations involved in the policymaking, planning, producing, monitoring, supporting the production and monitoring on importing computer games. This study tries to evaluate the situation of production and importation computer games in Iran and thereby to pave the way for strategies and policies related to the area.
In addition, regarding that the computer games market in Iran is dominated by the imported games, we investigated some leading international companies and presented a brief study on the characteristics, approaches and policies that govern the world market.
In this research documentary study and exploratory interview were applied as the data collection method. Based on the research results, a series of main and sub organizations in government & public sector and about 30 private companies are active in the field of computer games in Iran.
In addition to public and private sectors and formally imported and rated computer games, the presence of an underground network of agents and channels to contraband that copy and distribute the foreign games between Iranian users is considerable.پژوهش حاضر یک مطالعهی اکتشافی با هدف معرفی و توصیف وضعیت بازیهای رایانهای از منظر سازمانهای درگیر در حوزهی سیاستگذاری، برنامهریزی، تولید، نظارت و حمایت از تولید، واردات و نظارت بر واردات بازیهای رایانهای در ایران است. این مطالعه کوشیده است به بررسی وضعیت موجود تولید و واردات بازیهای رایانهای در کشور بپردازد و از این طریق مقدمهای باشد برای تدوین راهبردها و سیاستهای خاص این حوزه. همچنین با توجه به اینکه بازیهای رایانهای وارداتی بخش اصلی بازیهای مصرفی در کشور را تشکیل میدهند، سعی شده است با بررسی فعالیتهای چند شرکت خارجی برتر در زمینهی تولید بازیهای رایانهای، مطالعهی مختصری هم بر ویژگیها، رویکردها و سیاستهای حاکم بر بازار جهانی انجام دهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعهی اسناد و مدارک و مصاحبهی اکتشافی بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش، مجموعهای از سازمانهای اصلی و فرعی بخش دولتی و حدود 30 شرکت بخش خصوصی در حوزهی بازیهای رایانهای در کشور فعالیت دارند. در کنار بخش دولتی و خصوصی و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار بازیهای رایانهای کشور در تسلط بازیهای خارجی قرار دارد، باید به حضور شبکهای از عوامل و مجاری اشاره کرد که بهصورت زیرزمینی به واردات، تکثیر و توزیع این بازیها در میان کاربران ایرانی میپردازند.https://sspp.iranjournals.ir/article_2522_8c7c798fdf1a44e555b3b4ccb6065e30.pdf