مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Analysis of Faculty Promotion Policies in The Context of University Role in Development of Innovationتحلیل سیاستهای ارتقاء اعضای هیأت علمی در چارچوب نقش نهاد دانشگاه در توسعه نوآوری23444778FAامیر شهسواریدانشجوی دکتری، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانجمیله علم الهدیدانشیار، گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانغلامرضا ذاکرصالحیدانشیار، گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایراناباصلت خراسانیدانشیار، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.مریم خادمیکارشناس، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190427Abstract: The proper understanding of the role of universities in innovation is one of the requirements for policy making. Without this understanding, policy actions can undermine the role of universities and neglecting the capacities and benefits of this institution in the development of innovation.The Promotion Regulations as one of the most important and most relevant policy documents related to the university in the country are required based on a proper understanding of the role of universities in innovation. Therefore, the purpose of this study is to investigate the understanding and perspective of the Promotion Regulations about the role of universities in innovation. This research is a documentary research, and its methodology consist of two parts of the metha-synthesis and then a documentary analysis of the Promotion Regulations based on the theoretical framework developed in the first part. Research results show that universities have a small share of direct participation in innovation, but universities are generally indirectly involved in the development of innovation through a variety of channels. However, the promotion regulations relate only to a number of channels, including publication of the article and educational activities, and ignores the importance of other channels. To enhance the comprehensiveness and balance of the regulations to cover the more effective coverage of the universities' participation channels in the development of innovation, paying more attention to interactive channels and increasing the flexibility of the regulations are the policy suggestions derived from this research.امروز اجماع فراگیری درخصوص اثرگذار بودن نقش دانشگاهها در نوآوری شکل گرفته بهگونهایکه حتی برخی تحت تاثیر دانشگاههای برتر جهان، دانشگاهها را موتورهای نوآوری قلمداد نمودهاند. این رویکرد در کشور ما نیز گسترش یافته و توانسته گفتمان سیاستی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. ازاینرو درک درست از نقش دانشگاهها در نوآوری یکی از شرایط لازم برای سیاستگذاری و توسعه دانشگاهی میباشد. ازسوی دیگر آییننامه ارتقاء بهعنوان یکی از مهمترین و موثرترین اسناد سیاستی مرتبط با دانشگاه در کشور لازم است براساس فهم صحیحی از نقش دانشگاهها در نوآوری طراحی شده باشد. در بخش اول نتایج پژوهش نشان میدهد دانشگاهها، سهم اندکی در مشارکت مستقیم در نوآوری ازطریق تولید محصولات، نمونههای اولیه و اختراعات دارند. بلکه دانشگاهها عموما از طریق روشهای غیرمستقیم در توسعه نوآوری مشارکت میکنند. این درحالی است که در بخش دوم نتایج پژوهش نشان میدهد آییننامه ارتقاء فقط به دستهای از فعالیتها شامل انتشار مقاله و فعالیتهای آموزشی توجه نسبی نموده و از اهمیت سایر فعالیتها ازجمله همکاریهای پژوهشی صرفنظر نموده است. برایناساس تقویت جامعیت و توازن در آییننامه برای پوشش اثربخشتر کانالهای مشارکت دانشگاهها در توسعه نوآوری؛ توجه بیشتر به کانالهای تعاملی و همکارانه تبادل دانش و فناوری که ظرفیت جذب کمتری از سوی صنعت میطلبند؛ و افزایش انعطافپذیری آییننامه بهمنظور درنظر گرفتن عوامل موثر بر اهمیت و کاربرد متفاوت هر یک از کانالها در حوزههای علمی و بخشهای صنعتی گوناگون؛ و تمرکز بیشتر سیاستگذاران بر تقویت تقاضای علم و فناوری و ظرفیت جذب طرف تقاضا از جمله پیشنهادات سیاستی برآمده از این پژوهش است.https://sspp.iranjournals.ir/article_44778_5f233f5cf5d6fbf6677827f9b8672d51.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Identify the Research Malfunctions in Iranian Higher Education System: A Qualitative Analysis of the Views and Experiences of Top Researchers, Experts and Research Policymakers in Iranشناسایی کژکارکرد های پژوهش در نظام آموزش عالی ایران: تحلیل کیفی دیدگاه ها و تجربیات پژوهشگران برتر ، خبرگان و سیاستگذاران پژوهش در کشور365444781FAناهید کیائی طالقانیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حسن رضا زین آبادیدانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.حمیدرضا آراستهاستاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانhttps://orcid.org/0000-0002-9736-9271حسین عباسیاناستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20191220The purpose of this study was to identify of research malfunction in the Iranian higher education system using a qualitive content analysis method. Data were collected through deep and semi - structured interviews with 22 of top researchers, experts and research policy makers in 2018-2019 by a purposeful sampling method. The validity, portability, reliability, and verifiability of the data for the acceptability of the study were confirmed. Findings showed that the phenomenon of research malfunction in the Iranian higher education system in the pre-research phase in the form of "lobbying for project definition", "disregarding research needs assessment" and "disregarding the importance of the research beneficiaries", at the stage of doing research in form of "Lack of Intellectual and Intellectual Property ", "Insufficient Mastering in Student Research", "Methodological Inconsistency", "Reducing Problem Analysis", "Purchase and sale of article and theses", "Plagirarism", "Data-making, falsification and distortion of data", and later in the research process, "weaknesses in the applicability of research results "," judgment problems "and " overlap of publications and low quality of some journals" is falling.پژوهش حاضر، با هدف شناسایی کژکارکردهای پژوهش در نظام آموزش عالی ایران، از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با 22 نفر از پژوهشگران برتر، خبرگان و سیاستگذاران پژوهش کشور در سال 98-1397 به روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. قابلیت اعتبار، انتقال پذیری، اطمینان و تأییدپذیری داده ها برای مقبولیت مطالعه، مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که پدیده کژکارکردی های پژوهش در نظام آموزش عالی ایران در مرحله قبل از پژوهش در قالب "لابی گری در تعریف پروژه"، " عدم توجه به نیازسنجی پژوهش" و " در نظر نگرفتن اهمیت ذی نفعان پژوهش"، در مرحله انجام پژوهش در قالب " عدم رعایت مالکیت فکری و معنوی"، " کم کاری استاد در تحقیق دانشجویی"، " عدم قوام روش شناختی"، " کاهش میزان تحلیل مسائل"، " خرید و فروش مقاله و پایان نامه"، " سرقت علمی"، " داده سازی"، "جعل و تحریف داده"، و در مرحله بعد از انجام فرایند پژوهش ، "ضعف در کاربردی کردن نتایج پژوهش"، "مشکلات داوری" و " همپوشانی انتشارات و کیفیت پایین بعضی مجلات" اتفاق می افتد.https://sspp.iranjournals.ir/article_44781_cb50a2b67f5ca99ee795e3b737c336e0.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Future Study of Impelemantation of Education Nationl Policy in Horizon 1404آیندهپژوهی اجرای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق 1404568044775FAازیتا اخلاقیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه ازاد اسلامی، ساوه، ایرانبهرام صالحدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
استاد مدعو، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه ازاد اسلامی، ساوه، ایرانمهدی نویدادهماستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.Journal Article20200220More than 8 years have passed since the agreement and announcement of the document on the Fundamental Reform Document of Education system and concerns have been raised about delays in the implementation of the document. The main issue of this article is the future analysis of this document as the most important policy document of the country in the field of education. Therefore, the main question of the article is that according to the role-playing of the relevant actors, how the document would be implemented? The theory of this research is pluralistic policy-making and its approach is actor-centered, which was done with exploratory and expert-oriented methods. The data collection tool was two questionnaires (matrices) of research. The data analysis technique was MACTOR as a policy, research, and futures study software. The subjects consisted of 35 managers, experts, and policy makers in the field of education. The results showed that out of the 58 initial actors involved in the document, 14 are key actors, among whom there is no total agreement on the provisions, goals, and implementation of the document. In other words, there is not enough institutional cohesion among the key actors to execute the document. In addition, there is no general agreement between the actors and institutions about the goals or issues or the main axes of the Fundamental Reform of the Document. In other words, although the institutions do not oppose the contents of the document, they do not have the insistence and seriousness that is necessary for the implementation of this national document in the future. Therefore, it is predicted that in the future, the implementation of the document will face major challenges from institutions and actors, and the responsible institution (Supreme Education Council) is required to create a policy agreement and institutional compatibility to provide more agreement and coordination.با توجه به گذشت بیش از 8 سال از زمان تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین نظام اموزش و پرورش و بروز نگرانیهایی در باره تاخیر در پیشرفت اجرا سند، مساله اصلی مقاله حاضر تحلیل آینده این سند، بعنوان مهمترین سند سیاستی کشور در عرصه تعلیم و تربیت است. لذا سوال اصلی مقاله آن است که با توجه به نقش افرینی بازیگران مرتبط، اجرا و پیاده سازی سند در چه شرایطی قرار خواهد قرار گرفت؟ نظریه تحقیق سیاستگذاری تکثرگرا و رویکرد تحقیق بازیگر محور بوده که با روشهای اکتشافی و خبره محور انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه (ماتریس) محقق ساخته بوده است. تکنیک تحلیل دادهها نیز نرم افزار سیاست پژوهی و آینده پژوهی مکتور بوده است. پاسخگویان این تحقیق نیز 35 نفر از مدیران، خبرگان و سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت کشور بودهاند .یافتهها نشان داد از 58 بازیگر اولیه مرتبط با سند، 14 بازیگر کلیدی هستند که در میان آنها اجماع و توافق کاملی درباره مفاد ، اهداف و اجرای سند وجود ندارد .به عبارتی انسجام نهادی کافی میان بازیگران کلیدی برای اجرا سند برقرار نیست. همچنین در باره اهداف یا مسایل یا محورهای اصلی سند تحول نیز سازگاری کاملی میان عاملان و نهادها وجود ندارد. به عبارتی هرچند نهادها مخالفتی با مضامین سند ندارند اما اصرار، اهتمام و جدیتی که برای اجرا و پیادهسازی این سند ملی در افق پیشرو لازم است را ندارند. لذا پیشبینی میشود در افق پیشرو، اجرا و پیادهسازی سند با چالشهای اساسی از سوی نهادها و بازیگران روبرو شود و نهاد متولی (شورای عالی آموزش و پرورش ) لازم است با ایجاد مفاهمه سیاستی و سازگاری نهادی زمینه ایجاد توافق و هماهنگی بیشتر را فراهم آورد .https://sspp.iranjournals.ir/article_44775_100c768cd2c5bb30da869bd423aaf0cd.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Studying Supportive Activities from Entrepreneurship in Selected Universities and Analyzing Supportive Alternatives in Iran Universitiesبررسی اقدامات حمایتی از کارآفرینی در دانشگاههای منتخب جهان و تحلیل گزینه های حمایتی در دانشگاههای ایران8210144780FAمهتاب پوراتشیاستادیار، گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران.Journal Article20181127The steps that universities can take to promote and improve entrepreneurial activities and communication with industry is one of the important topics that has attracted a lot of attention. This study investigated selected universities in the world in the field of entrepreneurship, through a survey study to prioritize options to support entrepreneurship in Iranian universities based on the opinions of experts. Data collected by using information available on official sites and related documents. In the second part, the hierarchy analysis process was used. The findings showed that the supporting activities of universities were as follows: science-educational, cultural-incentive, material support, and spiritual support. Hierarchical analysis showed that in supportive activities of universities, the criterion of achieving upstream goals with a relative weight of 0.341 had higher priority than other criteria. Also, the material support was considered to be the best alternative with a relative weight of 0.284. Other alternative supports were as follows: science-educational, spiritual support, and cultural-incentive, respectively.کارآفرینی و اقداماتی که دانشگاهها میتوانند برای ارتقا و بهبود فعالیتهای کارآفرینی و ارتباط با صنعت به انجام رسانند، از مباحث مهمی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر کوشید ضمن کنکاش در تجارب دانشگاههای منتخب جهان در زمینه کارآفرینی، از طریق یک مطالعه پیمایشی گزینههای حمایتی از کارآفرینی در دانشگاههای ایران را براساس نظر خبرگان و صاحبنظران اولویتبندی کند. در بخش اول، تجارب هفت دانشگاه برتر در زمینه کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از اطلاعات موجود در سایتهای رسمی و اسناد مربوطه صورت گرفت. در بخش دوم، از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی برای اولویتبندی گزینهها بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که اقدامات حمایتی دانشگاههای مورد مطالعه به چهار گروه قابل دستهبندی است که عبارتند از: علمی-آموزشی، فرهنگی-تشویقی، حمایت مادی، و حمایت معنوی. نتایج تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که در اقدامات حمایتی دانشگاهها در زمینه کارآفرینی، معیار تحقق اهداف بالادستی با وزن نسبی 341/0 دارای برتری بیشتری نسبت به دیگر معیارهاست. همچنین، حمایت مادی بهترین گزینه حمایتی از کارآفرینی با وزن 284/0 شناخته شد. سایر گزینه-های حمایتی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: علمی-آموزشی، حمایت معنوی، و فرهنگی-تشویقی.https://sspp.iranjournals.ir/article_44780_a64270756580576f7ec6c3eed5eb5f47.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Extracting the main features of Iran's national innovation system through a systematic mix of researchاستخراج ویژگیهای اصلی نظام ملی نوآوری ایران از طریق ترکیب نظاممند تحقیقات10212744774FAآرش موسویاستادیار، گروه سیاست علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.حسن احمدیدکتری، پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20191229The National Innovation System as a systematic approach to innovation includes elements and communications that interact with each other to produce, disseminate and apply new and economically beneficial knowledge and operate within the borders of a country. The National Innovation System approach, which encompasses the various institutions and functions involved in the scientific and technological development of countries, is one of the most appropriate approaches to analyzing the state of science, technology and innovation and providing comprehensive policies and strategies to foster innovation in the country. The purpose of the present study is to extract the main features of the national innovation system of Iran that is used to achieve this by a systematic combination of research methods. The results show that weaknesses in policy making, monitoring and evaluation system from policy making to implementation, governance of national innovation system, facilitating and directing research and innovation activities, research and development, entrepreneurship, human resource development, technology diffusion Negative features of Iran's national innovation system were facilitating, directing, and financing research and development activities and gaps between actors in the national innovation system. And the positive features of Iran's national innovation system include quantitative development (academic development, human resource development, developmental and applied research, and young and talented researchers).نظام ملی نوآوری به عنوان رویکرد سیستمی به نوآوری، دربرگیرنده عناصر و ارتباطاتی است که در جهت تولید، انتشار و استفاده از دانش جدید و سودمند از نظر اقتصادی، با یکدیگر در تعاملند و در درون مرزهای یک کشور عمل میکنند. رویکرد نظام ملی نوآوری، که نهادها و کارکردهای مختلف دخیل در توسعه علمی و فناورانه کشورها را در بردارد، یکی از رویکردهای مناسب برای تحلیل وضعیت علم، فناوری و نوآوری و ارائه سیاستها و راهکارهای همه جانبه برای تقویت نوآوری در کشور است. هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای اصلی نظام ملی نوآوری ایران است که جهت دستیابی به آن از رویکرد ترکیب نظاممند تحقیقات استفاده میشود. نتایج حاکی از آن است که ضعف در سیاستگذاری، سیستم نظارت و ارزیابی از سیاستگذاری تا اجرا، حکمرانی نظام ملی نوآوری کشور، تسهیل و جهتدهی تحقیقات و فعالیتهای نوآوری، تحقیق و توسعه، کارآفرینی، توسعه نیروی انسانی، انتشار فناوری، تسهیل، هدایت و تامین مالی فعالیتهای تحقیق و توسعه و شکاف در بین بازیگران نظام ملی نوآوری از جمله ویژگیهای منفی نظام ملی نوآوری ایران بود. و ویژگیهای مثبت نظام ملی نوآوری ایران نیز شامل توسعه کمی (توسعه دانشگاهی، توسعه نیروی انسانی، تحقیقات توسعهای و کاربردی و پژوهشگران جوان و مستعد) میباشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_44774_d815fd06e416e5922d71e094f799d5f6.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Structural pathology of non-profit institutes of higher education in Mazandaranآسیب شناسی ساختاری موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مازندران12814844782FAمحسن مرزه حاجی آقاییدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحمیدرضا آراستهاستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانبیژن عبدالهیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسن عباسیاناستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20191025The purpose of the present research was to investigate the structural pathology of the non-profit higher education institutes of Mazandaran Province emphasizing their formality, centralization and complexity dimensions. The data in this qualitative and applied research have collected in a survey and field method. For this purpose nine individual including Founding Board, Board of trustees and other clear-sighteds in non-profit higher education were selected via purposeful available sampling method till theoretical saturation border and interviewed via a semi-structured interview method. Data extracted from interviews were coded and and analysed via content analysis method. Research validity was identified via comparing by interviewees and collegue revision. Reliability was also calculated via test reliability method ( fixed indicator). At the end, 263 variables were posed from interviewees. They were categorized into 3 main component of formality, centralization and complexity. Interviewees gave the most importance to the main component of regulations in different aspects under the formality component, privatization in Iran’s higher education under the centralization component with 50 repeats, in the complexity component, the most important was given to the influence of Founding board and the Board of Trustees in the affairs of these institutions with 29 repeats.هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی ساختار موسسات آموزشعالی غیرانتفاعی مازندران در ابعاد رسمیت، تمرکز و پیچیدگی بود. در این پژوهش که کیفی و کاربردی است، دادهها به روش پیمایشی و میدانی جمع آوری گردیده است. بدین منظور تعداد نه نفر از اعضای هیئتموسس، امنا و صاحبنظران آموزش عالی غیرانتفاعی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس تا مرز اشباع نظری انتخاب و مورد مصاحبه نیمه ساختارمند قرار گرفتند. دادههای حاصل از مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل و کدگذاری شدند. روایی پژوهش با تطبیق توسط مصاحبهشوندگان و بررسی همکار تعیین گردید. همچنین پایایی با روش پایایی آزمون (شاخص ثابت) محاسبه گردید. در نهایت 263 گویه مشخص از سوی مشارکتکنندگان مطرح گردید. آنها در قالب سه مولفه اصلی یعنی رسمیت، تمرکز و پیچیدگی گنجانده شدند. مصاحبهشوندگان در مولفه اصلی رسمیت، بیشترین اهمیت را به مضمون وجود قوانین و مقررات در زمینههای مختلف در موسساتغیرانتفاعی و در مولفه اصلی تمرکز، بیشترین اهمیت را با 50 بار تکرار به جایگاه خصوصیسازی آموزشعالی در ایران دادند. در مولفه پیچیدگی نیز بیشترین اهمیت را با 29 بار تکرار به نقش و تاثیر هیاتموسس و هیاتامنا در امور این موسسات دادند.https://sspp.iranjournals.ir/article_44782_fa06e02d5d5c57f0beb4f9fa964c0042.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Presenting a Conceptual Model of Objectives Network to Reduce the Consumption of Electricity and Gas in the Residential Sector using the Value- Focused Thinking Methodارائه مدل مفهومی شبکه اهداف کاهش مصرف انرژی برق و گاز خانگی با استفاده از روش تفکر مبتنی بر ارزش15017144785FAندا رجبانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانفاطمه ثقفیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4843-6885حامد شکوری گنجویدانشیار، گروه مهندسی سیستمهای اقتصادی، اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعالیه کاظمیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20190508Energy consumption growth has recently increased significantly, especially in the residential sector of the country. In 2015, the residential sector consumption was 42% and 32/5% of the total country consumption of natural gas and electricity respectively. Considering the significant contribution of this sector to country’s energy consumption, the purpose of this research is designing a conceptual model for explaining consumer behavior of electricity and gas in the residential sector. This research used of Value focuses thinking as a qualitative research method. This research with the purpose in view are known as applied research, with the object in view is descriptive and analytic studies.<br />Data gathering is done by documentary analysis, literature review and interviews with policy makers and Tehran's households. The factors affecting the reduction of residential energy consumption are presented at two categories of fundamental and means factors in two levels of consumer behavior and policy requirements for consumer behavior. The results showed that the reason for the increase in consumer consumption was caused by three factors of lack of understanding of the effects of excessive consumption, lack of awareness about effective energy management methods and lack of knowledge and access to equipment for reducing energy consumption and an optimal basket of different energies to reduce energy consumption. Also, policymakers have not been able to control the residential consumption due to inadequate understanding of science related to energy consumption reduction methods for residential sector, and the lack of facilitating the implementation of reasonable policies.در چند دهه اخیر، رشد مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی کشور افزایش چشمگیری داشته است. در سال 1395، 42% از برق کشور و 5/32% از گاز طبیعی در بخش خانگی مصرف شد. با توجه به این سهم از مصرف انرژی، هدف از پژوهش، طراحی مدل مفهومی شبکه اهداف مصرف انرژی برق و گاز خانگی است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی تفکر مبتنی بر ارزش انجام شد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر نتایج تحلیلی و توصیفی است. برای گردآوری دادهها از مرور اسناد، ادبیات و مصاحبه با سیاستگذاران و خانوارهای تهرانی استفاده شد وعوامل مؤثر بر کاهش مصرف انرژی خانگی در دو دسته عوامل بنیادی و واسطهای در دو سطح رفتار مصرفکننده و الزامات سیاستی لازم برای تغییر رفتار استخراج شد. نتایج نشان داد علت افزایش مصرف از سوی مصرفکننده ناشی از 3 عامل عدم درک آثار مصرف بیرویه، ناآگاهی در زمینه روشهای مدیریت اثربخش مصرف انرژی و عدم شناخت و دسترسی به تجهیزات کاهش مصرف و سبد بهینه انرژیهای مختلف برای کاهش مصرف انرژی است. سیاستگذاران نیز به دلیل درک ناکافی از دانش روشهای کاهش مصرف انرژی خانگی و عدم تسهیل پیادهسازی سیاستهای مستدل، نتوانستهاند مصرف بخش خانگی را کنترل کنند.https://sspp.iranjournals.ir/article_44785_2340f490f5ae979913f5a8ec679d3eec.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620The role of industry clustering technology in biological behavior and sustainable development with a green human resource management approach and green modernizationنقش فناوری خوشه بندی صنایع در رفتار زیستی و توسعه پایدار با رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز و نوگرایی سبز17219944779FAدکتر مرتضی مرادیدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام
نور، تهران، ایران.0000-0001-9842-7691رابعه زندی پاککارشناس ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-8485-4622Journal Article20200518Clustering technology is an innovative approach to better environmental management and sustainable development. The aim of this study is to investigate clustering technology on sustainable development taking into account the mediating and moderating variables. The present research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of nature and method. To test the hypotheses, a 35-question questionnaire was used according to the 5-choice Likert scale. The statistical population of the study includes employees of more than 60 units of industrial clusters of Negarkhaton agricultural implements located in Famenin city in Hamadan province with 600 people. The sample size is 234 people, which is selected according to the relative class method based on Karajsi and Morgan table. Reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient and confirmatory factor analysis was used to evaluate the validity of the structure using Lisrel software. In order to analyze the findings, the path analysis model was used and to analyze the mediating variable, Sobel test was used and for the moderator variable analysis, the modified multiple regression test method was used. The results showed that clusters and personality, behavioral, individual and organizational characteristics can have a positive and significant effect on environmental performance and sustainable development directly and indirectly. The results of the mediator and moderator variable showed that green human resource management, organizational commitment, environmentally friendly behavior and environmental performance play the role of mediator variable and green modernity play the role of moderator variable in the relationship between other variables.فناوری خوشهبندی، رویکردی نوآورانه جهت مدیریت بهتر محیطزیست و توسعه پایدار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی فناوری خوشهبندی، بر توسعه پایدار با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی و تعدیلگر است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. برای تست فرضیات، از پرسشنامه 35 سوالی طبق طیف 5 گزینهای لیکرت، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان بیش از 60 واحد خوشه صنعتی ادوات کشاورزی نگارخاتون واقع در شهرستان فامنین در استان همدان به تعداد 600 نفر است. حجم نمونه 234 نفر، که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش طبقهای نسبی انتخاب شده است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و به منظور بررسی اعتبار سازه با استفاده از نرمافزار Lisrel از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافتهها از مدل تحلیل مسیر و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سوبل و برای تحلیل متغیر تعدیلگر از از روش آزمون رگرسیون چندگانه تعدیل شده، استفاده شد. نتایج نشان داد، خوشه و ویژگیهای شخصیتی، رفتاری، فردی و سازمانی میتوانند بر عملکرد محیطزیست و توسعه پایدار به طور مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر مثبت و معنیداری بگذارند. نتایج متغیر میانجی و تعدیلگر، نشان داد، مدیریت منابع انسانی سبز، تعهد سازمانی، رفتار سازگار با محیطزیست و عملکرد محیطزیست نقش متغیر میانجی و نوگرایی سبز نقش متغیر تعدیلگر را در ارتباط بین متغیرهای دیگر، ایفا میکنند.https://sspp.iranjournals.ir/article_44779_c45a18254d870c543c53796e7b920456.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200521Integration In the Shade of the Environment: Caspian Environmental Issues and Regional Integrationهمگرایی در سایهی محیط زیست: مسایل زیستمحیطی کاسپین و همگرایی منطقهای20022644784FAسید محمدصادق تابعیکارشناس ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-8056-2139احمد رشیدیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.0000-0002-8970-4551رضا اختیاری امیریاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0001-6733-6172Journal Article20190506Following the expansion of the population and the inaccurate growing use of limited resources, environmental damage and hazards have become more complex that requiring urgent consideration. Caspian, as the largest lake in the world, faces irreparable damage and dangers. Although over the past two decades, significant work has been carried out by international organizations and coastal states, but it has not yielded a satisfactory result. In this context, the research question is how can the Caspian Sea environmental hazards lead to regional integration? In response to this central question, our research hypothesis is that attempts to prevent and control Caspian environmental risks through leading to environmental convergence lead to regional integration. The purpose of this research is to emphasize on the key role of the community in struggle against Caspian environmental risks and to create integration in this field. In this regard, this research has been done within the framework of the new functionalism theory and through the use of a descriptive-analytical method. Findings of the research confirm that, in process of coping with the Caspian environmental risks, the environmental socialization, environmental convergency and then regional integration in Caspian field can be realized through environmental public diplomacy and using effective elements such as the media, national and international NGOs and educational institutions, religious institutions, governmental institutions and international organizations.همگام با افزایش جمعیت و بهرهبرداری روزافزون و نادرست از منابع محدود، آسیبها و مخاطرات زیستمحیطی ابعاد پیچیدهتری پیدا کرده است که نیازمند رسیدگیهای فوری است. کاسپین نیز بهعنوان بزرگترین دریاچة جهان، از این قاعده مستثنی نیست. بهرغم اقداماتی که در چند دهة اخیر در راستای ایجاد همگرایی و مقابله با مخاطرات زیستمحیطی این دریا توسط دولتهای ساحلی و نهادها و سازمانهای بینالمللی صورت گرفته است، تغییر چندانی در شرایط کلی آن شاهد نیستیم. در این شرایط، این پرسش مطرح است که پیشگیری و مقابله با مخاطرات زیستمحیطی دریای کاسپین، چگونه میتواند بههمگرایی منطقهای منجر شود؟ فرضیة پژوهش این است که تلاش برای پیشگیری و کنترل مخاطرات زیستمحیطی کاسپین از رهگذر ایجاد همگرایی زیستمحیطی، بههمگرایی منطقهای منجر میشود. هدف پژوهش تاکید بر نقش کلیدی جامعه در مبارزه با مخاطرات زیستمحیطی کاسپین و ایجاد همگرایی در این حوزه است. بدینمنظور، این پژوهش در چارچوب نظریة نوکارکردگرایی و از طریق کاربست روش توصیفی-تحلیلی به پیش برده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد با بهرهگیری از دیپلماسی عمومی زیستمحیطی و عناصر تاثیرگذاری چون رسانهها، سمنهای ملی و بینالمللی و نهادهای آموزشی، دینی و حکومت و سازمانها و نهادهای بینالمللی، جامعهپذیری زیستمحیطی کشورهای ساحلی کاسپین، همگرایی زیستمحیطی و متعاقبا همگرایی منطقهای میتواند محقق شود.https://sspp.iranjournals.ir/article_44784_4974e9ba6baa84f2672b56726c36208d.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Future rehabilitation and change in metaphors and myths; an old example of a sleeping beauty storyبازآفرینی آینده و تغییر در استعارهها و اسطورهها؛ نمونه موردی کهن روایت زیبای خفته22825144773FAامیر ناظمیعضو هیئت علمی گروه آینده اندیشی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.مریم جوان شهرکیعضو هیئت علمی گروه آینده اندیشی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.احمد برومند کاخکیدانشجوی دکتری گروه آینده پژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران0000-0002-0754-9157عقیله محمودزادهدانشجوی دکتری گروه آینده پژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایراننیما شیوندیدانشجوی دکتری آیندهپژوهی؛ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20190116This paper explores the possibility of change in the future by changing the mind - set of its creators. For this purpose, the effect of stories on the attitude of children as one of the most important channels of content transfer (as one of the main creators of the future) has been studied. On this basis, considering the role of myth and metaphors in the formation of current society approaches, it can change attitude and vision in the next generation to have an alternative future. In this paper, using casual layered analysis method, the testing of two research hypotheses, different film versions of film and animation were analyzed by Walt Disney’s “Sleeping Beauty ", which was built for 55 years by the Disney company. It seems that in the new narrative, key concepts or schemas requiring change, such as xenophobia, democracy, respect for nature, the concept of true love, absolutism, and ethnic, racial and gender attitudes, are presented in a different way from the original narrative for children. The results of the research were evaluated in the first step in the focal group and then by using a questionnaire.<br />The results show that the key shortcomings have undergone a change in the more modern version. The change that is based on the casual layered analysis method can lead to a different future formation.این مقاله به بررسی امکان تغییر در آینده از طریق تغییر در ذهنیت سازندگان آن پرداخته است. بدین منظور تأثیر داستانها (به عنوان یکی از مهمترین کانالهای انتقال محتوا ) بر نگرش کودکان (به عنوان یکی از اصلیترین سازندگان آینده) مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس با فرض نقش اسطورهها و استعارههای موجود در شکلگیری رویکردهای جامعه فعلی میتوان با بازتعریف داستانها و افسانهها، باعث تغییر نگرش و ذهنیت در نسل بعدی شد تا آیندهای بدیل به همراه داشته باشد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل لایهای علتها وآزمودن دو فرضیه تحقیق، روایتهای مختلف فیلم و انیمیشن از کهنروایت «زیبای خفته» که به فاصله ۵۵ سال توسط کمپانی دیزنی ساخته شده است؛ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به نظر میرسد در روایت جدید، مفاهیم کلیدی همچون بیگانههراسی، دموکراسی، احترام به طبیعت، مفهوم عشق حقیقی، مطلقگرایی و نگرشهای قومی، نژادی و جنسیتی با رویکردی متفاوت از روایت اصلی برای کودکان ارائه شده است و از آنها به عنوان طرحوارههای نیازمند تغییر استعمال شده است. نتایج تحقیق در گام نخست در گروه کانونی و سپس با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که طرحوارههای کلیدی در روایت مدرنتر دچار دگرگونی شدهاند که بر اساس روش تحلیل لایهای علتها، این امر میتواند با تغییر ذهنیت در کودکان منجر به شکلگیری آیندهای متفاوت شود.https://sspp.iranjournals.ir/article_44773_c6eefb225013dd972faa7579c1862a7f.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Theory of Iranian State Cinema (Post-Revolutionary Cinema Policy Analysis Emphasizing on the policies of the Farabi Cinema Foundation)نظریه سینمای دولتی ایران (تحلیل سیاستگذاری سینمای پس از انقلاب با تأکید بر سیاستهای بنیاد سینمایی فارابی)25227144777FAمصطفی اسدزادهدانشجوی دکتری، گروه سیاس تگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران0000-0003-4065-9697حسام الدین آشنادانشیار، گروه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.Journal Article20200314The theory of Iranian state cinema illustrates how the government of the Islamic Republic is confronted with the cinema media, which the leaders of the revolution, from the outset emphasizing its importance, promised to "transform" it into Islamic rule and called for government oversight and intervention. With the establishment of the Farabi Cinema Foundation in 1984, this researcher's desire and, from that date, the cinema that the government wanted to produce and distribute, was shaped by the application of Farabi's cinema policies and the guidance and support of this foundation.<br /> In this study, we try to study the cinematic policymaking of Farabi Cinema Foundation, the type of cinema directed and sponsored by the foundation, as well as narratives of cinema policymakers and managers in the five post-revolutionary states, using historical institutionalism and narrative analysis in three parts. Identify and analyze the film production, its screening and the Fajr Film Festival.<br />This study show that policymakers and directors of the Farabi Cinema Foundation have been thinking of producing Iranian films and creating national cinema since its establishment, but each with a distinct and different understanding of cinema media and the concept of national cinema and its audiences, has attempted policymaking and creating cinema. They have made a special system of film production in Iran.<br /> According to this study, Iranian cinema policymakers do not have the same understanding of what kind of cinema can serve the people and the revolution.نظریه سینمای دولتی ایران بیانگر نحوه مواجهه دولت جمهوری اسلامی با رسانه سینماست؛ رسانهای که رهبران انقلاب از همان ابتدا با تأکید بر اهمیت آن، «تغییر فرم» آن را در حکومت اسلامی وعده دادند و خواستار نظارت و دخالت دولت در آن شدند. با تأسیس «بنیاد سینمایی فارابی» در سال 1362، این خواسته محقق و از آن تاریخ، سینمایی که دولت خواهان تولید و توزیع آن بود، با اعمال سیاستهای سینمایی فارابی و هدایت و حمایت این «بنیاد» شکل گرفت.<br />در این پژوهش تلاش شده تا سیاستگذاریهای سینمایی «بنیاد سینمایی فارابی»، نوع سینمای مورد هدایت و حمایت بنیاد و نیز روایت سیاستگذاران سینما و مدیران فارابی در پنج دولت بعد از انقلاب، با رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش «تحلیل روایت»، در سه بخش تولید فیلم، نمایش آن و جشنواره فیلم فجر شناسایی و تحلیل شود.<br />یافتههای این تحقیق نشان میدهد سیاستگذاران و مدیران بنیاد سینمایی فارابی از زمان تأسیس تاکنون در اندیشة تولید فیلم ایرانی و ایجاد سینمای ملی بودهاند اما هرکدام با برداشتی خاص و متفاوت از رسانه سینما و مفهوم سینمای ملی و مخاطبان آن، اقدام به سیاستگذاری در سینما و ایجاد نظام خاص تولیدوتوزیع فیلم در ایران کردهاند.<br /> بر مبنای این تحقیق، سیاستگذاران سینمای ایران فهم یکسانی از اینکه کدام نوع سینما میتواند در خدمت مردم و انقلاب باشد، ندارند. آنها همچنین در مواجهه با منتقدان خود توافقی در تعریف مشترک از فرهنگ، ارزش، مردم، سینمای ملی و منافع ملی ندارند، از اینرو برای اثبات حقانیت خود دائم در نزاع ارزشی با همدیگرند.https://sspp.iranjournals.ir/article_44777_478cee4c9fb8ab1b1a465b7c36b6372c.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200620Feasibility of Establishing Private Visual and Audio Media Alongside National Media From the Perspective of Iranian Legal Systemامکان سنجی تأسیس رسانه های دیداری و شنیداری خصوصی به موازات رسانه ی ملی از منظر نظام حقوقی ایران27229244776FAعباس اسدیدانشیار گروه روزنامهنگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایرانحسینعلی کلهردانشجوی دکتری، گروه حقوق قضایی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.فاطمه جنگجودانشجوی دکتری، گروه حقوق قضایی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20191104Outward privatization is the process by which the tasks and facilities of the public sector are transferred to the private sector at every level. The privatization policy as part of a policy of adjusting the economic structure since the early 1980s has been implemented by a few industrialized nations and has gradually spread to other countries. Compared to other countries, Iran is one of the latest implementers of privatization programs. The common goal of privatization in different countries with different conditions and characteristics, such as Iran, is almost nothing to improve the economic situation. One of the major industries in Iran that are fully owned and controlled by the state are radio and television. However, based on historical and scientific experiences in the world, the creation of monopolies and special and rent-seeking positions for real or legal persons in various economic, cultural, social and other fields often have negative consequences and significant damages to Following. Considering the above mentioned issues and their importance, the purpose of this study is to investigate the possibility of establishing private audiovisual media in the national media and to assist in the implementation of the sovereignty goals of the country alongside the national media, as well as to investigate the necessity of private sector entry into this sector. It seeks to answer the question of what laws and laws have been put in place by the state and its institutions and what are the legal obstacles and solutions in this regard.خصوصی سازی در شکل ظاهری عبارتست از فرآیندی که طی آن وظایف و تاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی انتقال داده می شود. سیاست خصوصی سازی به عنوان بخشی از یک سیاست تعدیل ساختار اقتصادی از اوایل دهه 80میلادی از طرف تعداد معدودی کشور صنعتی به اجرا گذاشته شد و رفته رفته به سایر کشورها سرایت پیدا کرد. کشور ایران در مقایسه با سایر کشورها جزء متأخرین اجرا کننده برنامه های خصوصی سازی است. هدف مشترک خصوصی سازی در کشورهای مختلف با شرایط و ویژگی های متفاوت از جمله ایران، تقریباً چیزی جزء بهبود بخشیدن به اوضاع و شرایط اقتصادی نمی تواند باشد. از جمله صنایع بزرگی که در ایران در مالکیت و انحصار تام دولت قرار دارند، رادیو و تلویزیون هستند. این در حالی است که به استناد تجربه های تاریخی و علمی موجود در جهان ایجاد انحصار و موقعیّت های ویژه و رانتی برای شخصیّت های حقیقی یا حقوقی در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... اغلب موارد پیامدهای منفی و خسارات هنگفتی به دنبال دارد. با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت آن ها، هدف این پژوهش بررسی امکان تاسیس رسانه های دیداری و شنیداری خصوصی در راستای رسانه ملی و در کمک به اجرای اهداف حاکمیتی کشور در کنار رسانه ملی و همچنین بررسی ضرورت ورود بخش خصوصی به این بخش می باشد ؟https://sspp.iranjournals.ir/article_44776_5da679d89f4de87e6732d5a1d1429053.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-5038103420200521Electronic Governance: Citation Analysis of National and International Researches according to Iranian Future Approachحکمرانی الکترونیک: تحلیل استنادی پژوهشهای ملی و بینالمللی با رویکردی به آینده ایران29431544783FAحامد رحمانیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایرانفائقه ناظمی جنابیکارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، ایرانJournal Article20200201In this research, we have tried to citation analysis of all national studies and compare them with international studies, dimensions and areas of electronic governance which unfortunately, despite the great importance in the country has been neglected so far. It’s an applied research that uses descriptive-analytic surveyn with using citation analysis method. The statistical population of this study included 15 papers and 4 internal theses and 737 international papers from 6 databases for internal articles and scopus database for international articles. This research does not have a sampling model due to all articles are surveyed without time and research context limitation. Data gathering tool is library study and systematic search in databases and scopus's analyze results and implementation and analysis of data in excel software is in the form of descriptive statistics. The results of this study indicate that while the importance of electronic governance at the national level has led to the adoption and issuance of a bill titled electronic governance in the country but the quantity of internal researchs are very low and this amount of researchs is also quite scattered.در این پژوهش سعی شده تا با تحلیل استنادی تمام پژوهشهای ملی و مقایسه آنها با پژوهشهای بینالمللی، ابعاد و حوزههای مهم حکمرانی الکترونیک که متأسفانه علیرغم اهمیت زیاد تاکنون در کشور مغفول مانده مشخص شوند. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی با استفاده از روش تحلیل استنادی است. جامعه آماری آن شامل 15 مقاله و 4 پایاننامهی داخلی و 737 مقاله بینالمللی از 6 بانک اطلاعاتی برای مقالات داخلی و پایگاه اسکاپوس برای مقالات بینالمللی است، این پژوهش فاقد مدل نمونهگیری است به دلیل آنکه تمام مقالات بدون محدودیت زمان و حوزهی پژوهش با روش تمام شماری موردبررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، مطالعهی کتابخانهای و جستجوی نظاممند در بانکهای اطلاعاتی و آنالیز ریزالت پایگاه اسکاپوس و پیادهسازی و تحلیل دادهها در نرمافزار اکسل در قالب آمار توصیفی است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درحالیکه اهمیت موضوع حکمرانی الکترونیک در سطح ملی تا حدی است که منجر به تصویب و ابلاغ لایحهای بنام حکمرانی الکترونیک در کشور شده است اما کمیت پژوهشهای انجامشده بسیار کم است و همین میزان اندک از پژوهشها هم کاملاً پراکنده و بهدوراز روندی نظاممند هستند.https://sspp.iranjournals.ir/article_44783_15f9dd7696faa5ccb1934acc8b82d240.pdf