مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121A look at the Islamic Revolution of Iranنگاهی دوباره به انقلاب اسلامی ایران111430039FAعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20180207--اگر از مردمان عادی قارههای دوردست دربارۀ ایران بپرسیم، عدۀ اندکی از آنان به خاطر میآورند که ایران سرزمین مردم آریایی است و ایرانیان بخشی از نژاد هندواروپایی هستند. زبان آنها فارسی، یکی از شاخههای زبانهای آسیای غربی، است. اگر مخاطب شما تحصیلکرده باشد، در پاسخ میگوید که ایران کشوری است در منطقۀ خاورمیانه و تا آنجا که میدانیم همیشه نامش در تاریخ بوده و زادگاه تمدنی هفتهزارساله است. اگر از نخبگانِ دیگر کشورها بپرسید، خواهند گفت که ایران کشوری است با بزرگترین ذخائر ثابتشدۀ گاز طبیعی و دومین ذخائر ثابتشدۀ نفت خام متعارف جهان. اگر از یک سیاستمدار بپرسید، پاسخ خواهد داد ایران کشوری است که در مهمترین موضع ژئواستراتژیک جهان واقع است، و علاوه بر دسترسی به آبهای آزاد با پانزده کشور همسایه است. و سرانجام، اگر از یک نفر آشنا به تجارت جهانی بپرسید، خواهد گفت ایران یکی از بالاترین شاخصهای توسعۀ پایدار از لحاظ منابع انسانی را دارد.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Externalities of Formal Education on Preservation of Forestsآثار خارجی آموزش رسمی بر حفظ جنگلها173429724FAوحید مهربانیاستادیار رشته اقتصاد دانشگاه تهرانفریده خدادادیکارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه تهرانJournal Article20170731One of the arguments in justifying the necessity of education is its externalities. A case of these external outcomes appears as improvement of environmental quality or prohibition of natural destruction that benefits all of people. In other words, it is claimed that education leads to the better atmosphere of life and less hazardous environment. The main purpose of this paper is to investigate that idea, with special reference to preservation of forests, and then to provide some evidence. The used method is regression analysis on the basis of documented data sources. Accordingly, a sample including 158 countries throughout the world is used which classified to three sub-samples. The data are related to 2010. Results suggest that enrolment in secondary and higher education in low income countries and enrolment in secondary education in middle income countries have negative impact on deforestation. Therefore, it can be said that education is one of the determinants in lowering deforestation in worldwide.از جمله آثار خارجی آموزش، منافعی است که به صورت بهبود کیفیت محیطزیست و طبیعت یا جلوگیری از تخریب آن جلوه میکند و همۀ افراد جامعه را بهرهمند میسازد. هدف اصلی تحقیق پیشِ رو آزمون این ادعا با تمرکز خاص بر موضوع جنگلزدایی و ارائۀ شواهدی جهانی در این راستا است. روش مطالعه عبارت است از آزمون معناداری در تحلیل رگرسیونی براساس منابع دادهای استنادی به صورت برش مقطعی. بدین منظور، از یک نمونۀ کلی شامل 158 کشور جهان در قالب سه زیرنمونه به صورت کشورهای کمدرآمد، با درآمد متوسط و پردرآمد، براساس اطلاعات سال 2010 م، استفاده شد. نتایج نشان میدهد ثبتنام در مقاطع متوسطه و دانشگاه در کشورهای کمدرآمد و همچنین ثبتنام در مقطع متوسطه در کشورهای با درآمد متوسط تأثیر منفی بر میزان جنگلزدایی دارد و این تأثیر از لحاظ آماری معنادار است. بنابراین در مجموع، یکی از پیامدهای آموزش مردم یک جامعه، کاهش نابودی جنگلها خواهد بود که در سیاستگذاریهای معطوف به مقابله با جنگلزدایی قابل توجه است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Developing sustainable legal framework for the establishment of integrated water resources management in Iranاستقرار چارچوب حقوقی پایدار مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضههای آبریز ایران355129725FAکیومرث کلانتریمدیریت محیط زیست- حقوق محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،دانشکده محیط زیست و انرژی، تهران. ایران0000-0003-0185-9995رضا مکنوناستادیار گروه عمران، دانشکده عمران، دانشگاه امیرکبیرداریوش کریمیاستادیار گروه حقوق محیط زیست،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم تحقیقات،دانشکده محیطزیست و انرژیJournal Article20170719In this study, the advantages and limitations of implementation of integrated water resources management (IWRM) approach given the rules and regulations in Iran are analyzed. As IWRM does not exist at the level of basin in Iran, eventually the legal framework of establishment of IWRM is suggested considering the structural complexities of the water management systems at a national level. Accordingly, establishment of such an approach is generally missing in Iran so that sustainable solutions are obtained for all round development of the country in the area of water. The values of water basin sustainability Index are low while water deficiency index is high in basins. In addition, the environmental degradation of water and soil in basins has resulted in migration of rural people to urban regions. All these factors have contributed to development of a great complexity in the IWRM in Iran. In this study, considering the principles of IWRM establishment across the water basin, proposals and solutions for modifying the rights and rules of the water in basins have been presented. The results indicated that the best solution for solving the problems associated with IWRM is ever increasing interaction between the beneficiaries and the available tools for achieving a sustainable strategy for the IWRM in Iran.در این مطالعه، فواید و محدودیتهای اجرای رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب بر اساس قوانین و مقررات در ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مدیریت یکپارچه منابع آب در سطح حوضه آبریز در ایران وجود ندارد، و به همین ترتیب چارچوب حقوقی متناسب با آن تدوین نشده است و تدوین آن با پیچیدگیهای متعددی در نظام مدیریت آب در سطح ملی روبرو است. بر همین اساس، استقرار چنین رویکردی در ایران نادیده انگاشته شده است. این در حالی است که شاخص پایداری حوضه آبریز پایین بوده و شاخص کمبود آب در حوضههای آبریز بالا است. علاوه بر این، تخریب محیطزیست و منابع آب و خاک در حوضههای آبریز ثمرهای جز مهاجرت مردم از این مناطق به شهرها را در پی نداشته است. در این مطالعه، با در نظر گرفتن اصول استقرار مدیریت یکپارچه منابع آب در سطح حوضههای آبریز، پیش نویس و راهحلهایی برای اصلاح حقوق و قوانین مربوط به آب در سطوح حوضه آبریز پیشنهاد شده است. نتایج نشان داد که بهترین راه حل برای حل مسائل مربوط به مدیریت یکپارچه منابع آب افزایش تعاملات بین ذی نفعان و ابزارهای موجود در راستای دستیابی به راهبردی پایدار برای مدیریت یکپارچه منابع آب است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121A Sociological Examination of Water Governance in Lake Urmia Crisis: Grounded Theory Modelمدلِ دادهبنیاد بررسی جامعهشناختی حکمرانی آب در بحرانِ دریاچهی ارومیه537229726FAعبدالحمید افسریدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانسعید حاجی ناصریهیئت علمی دانشگاه تهرانمحمد فاضلیهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیداود فیرحیعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20170408A serious examination of water and crises related indicates that the past issues arising in water management are rooted in hasty decisions, reliance on non-expert advice and a flawed policy. Lake Urmia crisis is a grave issue which incited many national and international sensitivities and response. To address the crisis, the present study takes a grounded-theory approach and in-depth interview with West Azerbaijan Regional Water and Waste Water Co. Ltd. expert-officials. Purposive sampling helped achieve data saturation by interviewing 6 interviewees. Results concluded several possible causes contributing to the Lake Urmia crisis: absolute absence of land use planning, lending little or no importance to social and environmental impact assessment, legal loopholes on responsibility, commitment, and duties of water stakeholders, and absence of a transparent coordination and administrative procedures among different organizations involved. Lack of education for stakeholders including those in agriculture, lack of alternative cropping system, lack of sustainable livelihoods and subsidies on water are major grounds for crisis, with climate change and illicit practice of deepwater drilling of recent years having played also a role. The crisis has dire consequences for the region’s environment which includes but are not limited to severely shrinking plant and animal ecosystems and declining human habitats in present and the future. The study recommends strategies to prevent and alleviate the effects of crisis: introducing changes into cropping patterns, sealing illegal deepwater drilling wells, and a general policy on restricting public water use as reforms and interventions.نگاه عمیق به موضوع آب و بحرانهای مربوط به آن نشان میدهد بیشترِ مسائل پیشآمده در این حوزه ناشی از سیاستگذاری غیرصحیح، غیرکارشناسی، و شتابزده بوده است. بحران دریاچۀ ارومیه یکی از بحرانهای آب ایران است که در سالهای اخیر حساسیتهای ملی و بینالمللی شدیدی نسبت به آن ایجاد شده است. این تحقیق با استفاده از گراندد تئوری/نظریۀ زمینهای و با مصاحبۀ عمیق در بین کارشناسان شرکت سهامی آب منطقهای آذربایجانغربی صورت گرفته است. با استفاده از نمونهگیری هدفمند پس از مصاحبه با شش کارشناس مطلعِ محقق به اشباع دادهها رسید. نتایج حاصل نشان داد که نبودن آمایش سرزمین، کماهمیت شمردن مطالعات ارزیابی اجتماعی و زیستمحیطی، خلأ قانونی مسئولیتها، تعهدات و وظایفِ ذینفعان آب و نبودن هماهنگی و رویۀ مشخص بین سازمانهای دخیل از جمله مهمترین شرایط علّی بحرانِ دریاچۀ ارومیه بودند. فقدان آموزش و آگاهی ذینفعان از جمله بهرهبرداران کشاورزی، نبودنِ کشتهای جایگزین، نبودنِ منابعِ معیشت پایدار و اختصاص یارانه به آب از بسترهای اصلی این بحران است و گسترش حفرِ چاههای عمیق و نیمهعمیق در سالهای اخیر، تغییرات اقلیمی از شرایط مداخلهگر در بروز بحرانِ دریاچۀ ارومیه بودند. پیامدهای این پدیده از بینرفتن اکوسیستمِ گیاهی و حیوانی و از دستدادن قابلیتِ زیستِ انسانی در زمان حال و آینده خواهد بود. استراتژی مورداستفاده مقابله و اصلاح در قالبِ تغییر نوعِ کشت، پلمپ و بستن چاههای غیرمجاز و صرفهجویی در مصرف آب بهعنوان راهبردهای این پدیده شناسایی شدند. در نهایت، پدیدۀ ظاهرشده، تشدید بحرانِ آبِ دریاچۀ ارومیه است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Assessment of Media Influence on the Intensity of Participation in the Environmental Movements: The Case of Nature Cleaners Movementارزیابی تأثیر رسانههای مختلف بر میزان مشارکت در جنبشهای محیطزیستی: مورد جنبش رفتگران طبیعت ایران739229727FAسعید کشاورزیدانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شیراز0000-0002-3634-3406بیِژن خواجه نوریدانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازاسفندیار غفاری نسبدانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20161227Social movements are considered as a source of transformations in different societies. The global trend of environmental degradation has highlighted the importance of understanding the environmental movements. In this study, we firstly, try to present contextual Characteristics of one of the emerging environmental movements in Iran, secondly to evaluate the level of using different news sources among participants and finally to assess media usage influence on the intensity of participation in the Nature Cleaners movement (NCm). In this vein, we conducted a survey across the Iran in a two months period. We applied both structured interviewing and distributing questionnaires methods to gather data from 261 cases in ten various areas. Our results rejected applying the mass society theory to explain NCm. In addition, the findings demonstrated that online social networks are most used, as well as the most influential news source among other Medias. In the rest of paper, the influence of other kinds of used news sources was evaluated and finally suggestions for the future research were provided.جنبشهای اجتماعی در جوامع گوناگون مبدأ تحولات به شمار میروند. روند جهانی تخریب محیطزیست، اهمیت شناخت اشکال محیطزیستی جنبشهای اجتماعی را دوچندان ساخته است. در این پژوهش، ضمن ارائۀ مختصات زمینهای یکی از جنبشهای نوظهور محیطزیستی در ایران، تلاش شده است که نخست، میزان اقبال مشارکتکنندگان به منابع خبری مختلف بررسی و سپس میزان تأثیرگذاری هر یک از این رسانهها بر میزان مشارکت افراد ارزیابی شود. در همین راستا، بهصورت دوماهه تمامی قرارهای رفتگران طبیعت در سراسر ایران پیمایش شدهاند. در جمعآوری دادهها، از دو روش مصاحبه ساختمند و تکمیل کردن پرسشنامه تحت نظارت پرسشگران استفاده شد و مجموعاً 261 مورد از 10 منطقۀ جغرافیایی متفاوت جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش ضمن ردّ امکان کاربست نظریۀ جامعۀ تودهای در خصوص این حرکت جمعی، نشان داد که شبکههای اجتماعی آنلاین مهمترین منبع خبری مورداستفادۀ اعضای جنبش بوده و بیشترین تأثیرگذاری را داشته است. همچنین، نتایج نشان داد که وبلاگها، دوستان، خانواده، روزنامههای داخلی، نامههای الکترونیک و بیانیههای چاپی، به ترتیب، از دیگر منابع خبری تأثیرگذار بر سطح مشارکت افراد در این جنبش است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121The study of Tourism Industry in National Basic Laws of Islamic Republic of Iranبررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران9311229728FAهادی ویسیاستادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20170114Tourism is one of the largest and fastest growing industries in the world. It is an increasingly important source of income, employment and wealth in many countries. Tourism can be considered one of the most remarkable socio-economic phenomena of the twentieth century. Economical, cultural, social, and political and security benefits of tourism cause that all the governments use of it. But tourism situation is different among countries. Iran has a lot of tourism attractions but does not success in this industry. This country is one of the first countries that legislated law for tourism development in Middle East and even Asia from 80 year ago. The tourism industry in Iran has affected in the past by politics part. Iran's national documents and laws are one of the factors that can determine tourism situation in Iran. This article surveyed the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the view document of Iran in 2025, the document of the comprehensive scientific map of Iran, the plans of five-annual development (five programs from first to fifth) and law of establishing cultural heritage tourism organization. We used container analysis method. The results show that tourism does not attend in national documents and laws and these documents and laws have reduction view to tourism industry.صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهۀ اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغالزایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است. علاوه بر مزیتهای اقتصادی، آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی گردشگری باعث شده است تقریباً تمامی حکومتها در جهان به دنبال بهرهگیری از این صنعت در کشور خود باشند. در این میان، کشور پهناور ایران با جاذبههای متنوع فرهنگی و طبیعی، استعداد فوقالعادهای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. ایران در منطقۀ خاورمیانه و جهان شرق جزء نخستین کشورهایی است که به دنبال بهرهبرداری و توسعه صنعت گردشگری بوده و بدین منظور سیاستگذاری، قانونگذاری، نهادسازی و برنامهریزی کرده است اما تا به امروز توفیق چندانی نداشته است. صنعت گردشگری در ایران بیش از هر چیز متأثر از نهاد سیاست بوده و متناسب با تحولات سیاسی فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است. این مسئله در دوره پس از انقلاب اسلامی ایران، نمود بیشتری داشته است. یکی از مواردی که به خوبی میتواند میزان اهمیت و جایگاه این صنعت را در ایران پس از انقلاب اسلامی مشخص کند اسناد و قوانین زیربنایی و بالادستی ایران است. بدین منظور، به روش اسنادی، دادههای مورد نیاز تحقیق از محتوای قوانین و برنامههای بالادستی جمهوری اسلامی ایران جمعآوری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مقوله گردشگری کمتر مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان کلان جمهوری اسلامی ایران بوده است و آنان در این راه با نگاه تقلیلگرایانه و کنترل شده تنها بعد کوچکی از گردشگری را با نگرش فرهنگی مورد توجه قرار دادهاند.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Policy Recommendations about Barriers of Good Governance in Public Affairs (Case Study:
Governorate and Municipality of Minoodasht)توصیههای سیاستی موانع تحققپذیری حکمرانی خوب در ادارۀ امور عمومی (مطالعۀ موردی: فرمانداری و شهرداری شهرستان مینودشت)11313329729FAوحید آراییدکترای سیاستگذاری عمومی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزابوالفضل قاسمیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه مازندران0000-0002-1393-6436یاسر معینی فرکارشناس ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه شهیدبهشتیJournal Article20170420Nowadays, good governance known as a successful model for states public affairs. This pattern comprise of indicators such as accountability, rule of law, transparency,participation, etc.. For this reason, by involving of all actors trying to play a role in the communities. In this article 4 Indicator including accountability, rule of law, transparency,participationconsiders as main assumptions of the study and we are trying to identify obstacles to the realization of these indicators in Minoodasht. Therefore, the main research question is:What are the obstacles to the realization of good governance in public affairs? In gathering resources library - survey method is used and research methodology is causal - correlation. The research hypothesis is that administrative integrity is achieved by applying removing barriers the four index including accountability, rule of law, transparency,participation.Information required by field survey and questionnaires collected and using the software spss and valuation variables using the Likert scale were analyzed by Friedman test. The findings of the research indicate that the rankings of accountability indicators respectively2.40, rankings of Rule of Law2.40, rankings of Transparency2.80 ,rankings of Participation 2.81 at the top priority and So Asymp. Sig the result obtained from this test is 0.000, which is less than the significance level of the test (Asymp. Sig = 5). And indicate high barriers to good governance in the city studied and and to address it, it had to prioritize accountability, rule of law, transparency, and participation.امروزه، حکمرانی الگوی موفقی برای امور عمومی دولتها محسوب میشود و در جوامع نقش ایفا میکند. این الگو دارای شاخصهایی چون پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت و... است. در این مقاله، در صدد این هستیم که موانع تحقق چهار شاخصِ پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت خوب را در شهرستان مینودشت شناسایی کنیم. سؤال اصلی تحقیق عبارت است از: موانع تحقق پذیری حکمرانی خوب در اداره امور عمومی چیست؟ فرضیه تحقیق عبارت است از: با کاربست چهار شاخص پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت و برداشتن موانع این چهار شاخص، حکمرانی خوب حاصل میگردد. در گردآوری منابع از روش کتابخانهایـپیمایشی و در روش تحقیق از روش علّیـهمبستگی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه جمعآوری شده و با استفاده از نرمافزار spss و ارزشگذاری متغیرها با بهرهگیری از طیف لیکرت براساس آزمون فریدمن، تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بهترتیب شاخصهای پاسخگویی با رتبۀ 00/2، حاکمیت قانون رتبۀ 40/2، شفافیت رتبۀ 80/2 و مشارکت رتبۀ 81/2 در اولویت آخر قرار میگیرد. بنابراین، معنیداری به دست آمده از این آزمون برابر 0.000 است که از میزان سطح معنیداری آزمون (Asymp. Sig=5.) کمتر بوده و حاکی از میزان بالای موانع تحقق حکمرانی خوب در شهرستان مورد مطالعه است و برای رفع آن باید بهترتیب پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و مشارکت را در اولویت قرار داد<em>. <br /></em>مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Interactions between freedom, governance and human development (an approach of panel data for the period 1995-2015)بررسی اثرهای متقابل آزادی و حکمرانی بر توسعۀ انسانی (رویکرد دادههای تابلویی در دورۀ 1995ـ2015)13515529730FAسید امین منصوریاستادیار اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهوازسید مرتضی افقهاستادیار اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170102Study of Development Studies suggest that the spread of freedom, the aim and tools for development. In the other hand, type and style of governance is a prerequisite for achieving freedom. But there is some evidence that these relationships do not always exist. However, in this study, using indices of economic freedom, political freedom, the quality of governance and human development in 172 countries for the period 1995 to 2015 it was tried to examine the interactions between some kinds of freedoms and human development which were emphasized by Amartya Sen, using panel data and Dumitrescu -Hurlin causality approach. The results obtained showed that freedom and develop have a very close relationship, and perhaps without improvement in indicators of freedom, achievement to development will be misleading. Based on these results, economic freedom, political freedom, the quality of governance and human development affect each other mutually and have a direct relationship. Also causality results shows that human development and quality of governance are two important pillars in improvement in freedom indices. But political freedom and especially economic freedom, have not been the cause of human development and the quality of governance.بررسی مطالعات توسعه نشان میدهد که گسترش آزادی، هم هدف و هم ابزار توسعه است. از طرفی نوع و شیوۀ حکمرانی شرط لازم برای دستیابی به آزادی است. ولی شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این روابط همیشه برقرار نیست. در این تحقیق سعی شده است با استفاده از شاخصهای آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، کیفیت حکمرانی و شاخص توسعۀ انسانی در 172 کشور جهان و برای دورۀ 1995ـ2015 م به بررسی اثرات متقابل بین انواع آزادی و توسعۀ انسانی که مورد تأکید آمارتیاسن است، با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی و علیت دومیترسکو-حرلین پرداخته شود. براساس نتایج بهدستآمده مشخص گردید که آزادی و توسعه یک ارتباط بسیار نزدیک داشته و شاید بدون بهبود شاخصهای آزادی، رسیدن به توسعه امری گمراهکننده باشد. براساس این نتایج، آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی، کیفیت حکمرانی و توسعۀ انسانی بر همدیگر بهصورت متقابل اثرگذار هستند و ارتباط مستقیم دارند. اما نتایج علیت این مسئله را روشن میسازد که توسعۀ انسانی و کیفیت حکمرانی دو رکن مهم در بهبود شاخصهای آزادی هستند ولی آزادیهای سیاسی و بهخصوص آزادی اقتصادی علت توسعۀ انسانی و کیفیت حکمرانی نشده است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Representation of relationship between Attitude to the State and Active Social Citizenshipبازنمایی رابطه بین نگرش به دولت و شهروندی اجتماعی فعال15717729731FAسیدمحسن موسویاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدمحمد مبارکیاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدJournal Article20170116Citizenship refers to a realm of social Life that somehow is related to the State. This research intends to study quality of attitude to the state and governmental organizations among citizenry and influence of it to orientation toward active social citizenship by applying qualitative approach and thematic method. Contributors of this study were chosen with Targeted Sampling Method which contain 26 Single Interviews and 5 Group Interviews in Yazd Province. After coding and extraction, it was obtained that “assuming contrary interests with the state” , “defective and dysfunctional transparence” , “symbolism and generalization Stereotype imagery” and “dissatisfaction and circle discontent” are constituent the main theme named “alienation of the state”. This alienation is linked with “fragile trust toward administrative organization”, “feeling of economic insecurity” and “learned powerlessness”. Under the attitude phase, some action strategies maybe occurred such as “passive spectator”, “actively contrast” and “informal participation”. In this study we have identified ‘institutional trust’ and ‘feeling of economic security’ as the main determinants of orientation toward active social citizenship and so offered some policy suggestions based on regard to its two key factors.یکی از ساحتهای حیات اجتماعی انسان مدرن ساحتی است که در ارتباط با دولت معنا می یابد و شهروندی، اساساً به چنین قلمرویی ارجاع داده میشود. این تحقیق با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مضمون، در صدد است به بررسی کیفیت نگرش به دولت و سازمانهای دولتی در میان شهروندان و نقش آن در گرایش به شهروندی اجتماعی فعال بپردازد. انتخاب مشارکتکنندگان در این تحقیق با روش نمونهگیری هدفمند و تعداد مصاحبهها شامل 26 مصاحبه فردی و 5 مصاحبه گروهی در استان یزد میباشد. پس از کدگذاری و استخراج مضامین، این نتیجه حاصل شد که "تصورِ داشتن منافع متضاد با دولت"، "شفافیت ناقص و کژکارکرد"، "نمادسازی و تعمیم تصورات قالبی" و "نارضایتی و عیب جویی محفلی" مؤلفههایی هستند که مضمون اصلی "بیگانگی از دولت" را ایجاد میکنند. این بیگانگی در ارتباط تنگاتنگی با "اعتماد شکننده به سازمانهای اجرایی"، "احساس عدم امنیت اقتصادی" و "بیقدرتی اجتماعی آموخته شده" قرار داشته و در این فضای نگرشی، انواع راهبردهای کنش از جمله "تماشاگری منفعلانه"، "تقابل فعالانه" و "مشارکت جویی غیررسمی" رخ مینماید. نظر به اینکه در این تحقیق، دو عامل "اعتماد نهادی" و "احساس امنیت اقتصادی" به عنوان تعیینکنندههای اصلی گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مورد شناسایی قرار گرفتهاند، پیشنهادهای سیاستی جهت تقویت گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مبتنی بر توجه به این دو عامل کلیدی ارائه گردیده است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Assessment of program theory of anti-corruption policies in iran of ofter revolutionارزیابی تئوری برنامه سیاست های ضد فساد درایران بعد از انقلاب17920129732FAسلیمان پاک سرشتدانشیار جامعهشناسی سیاسی دانشگاه بوعلی سینازین العابدین افشاردانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170605What are anti-corruption policies? This research with its realistic methodology approach tends to determine what outcomes would these policies have, if applied successfully? And how will these outcomes reduce corruption? Studying evidence indicate that the major party of these policies are not active. In Iran, there are 7 anti-corruption policies that each one has its own outcomes and by this way, the corruption is to be reduced. The 7 programs are as follows: Budget Act and Public Account Act(by action logic of Financial control), Privatization(by action logic of Liberating), declaration of assets(by action logic of), public accounts and general inspectorate of Iran ACTs(by action logic of Calculation), the constitution of management and organizational culture(by action logic of responsiveness) ,making them transparency(by action logic of Freedom of Information ), judiciary(by action logic of The trial). In the Privatization, program mechanism is not active because context has fundamental difficulties such as economical freedom.در مطالعۀ حاضر، سهم ضعف تئوری برنامۀ سیاستهای ضدّ فساد در ناکارآمدی و اثربخشی محدود اعمال این سیاستها در کشور بررسی میشود. اصطلاح «تئوری برنامه» در ادبیات ارزشیابی رئالیستی، به فرضیات درونی و نظام علّی مولّد آثار و تبعات موردانتظار سیاستها و برنامهها اشاره دارد. نتایج این بررسی حاکی است که در دورۀ بعد از انقلاب، بهطورکلی، هفت سیاست یا برنامۀ ضدّ فساد، وجود داشته است. هریک از این سیاستها، براساس تئوری برنامۀ نهفته و مندرج در آنها معطوف به تحقق پیامد خاصی و، از آن طریق، تأثیر بر کاهش فساد بوده است. برنامهها شاملِ از بین بردن فرصت فساد، بازدارندگی و مجازات، شفافیت و جریان آزاد اطلاعات، آزادسازی و انحصارزدایی، تنظیم امور بودجهای و مالی، آشکارگی و حسابکشی، برنامۀ اصلاح نظام اداری، شایستهسالاری و فرهنگ سازمانی است. در اینجا، به دلیل محدودیتهای تحقیق، تئوری برنامۀ آزادسازی اقتصادی (خصوصیسازی) مدنظر قرار گرفته است. در این برنامه، موادی قانون اجرایی سیاستهای اصل 44، مکانیزم، فرضیات تئوری برنامه، و مدل تئوری برنامه ارائه شده است. روش مورداستفاده بهصورت تلفیقی شامل تحلیل اسنادی، مصاحبه و شواهد عددی است. نتایج نشان میدهد خصوصیسازی بهعنوان یک مداخلۀ فعال در فضای اقتصادی کشور، نتوانسته است مکانیزم رقابت و انحصارزدایی را فعال کند. فضای کسبوکار نامناسب و نبودِ آزادی اقتصادی مکفی بستری است که مکانیزم رقابت نتوانسته است در آن رشد کند. حاصل عقیم ماندن مکانیزم رقابت در لابهلای بستر فعالیت خود، کاهش نیافتن فساد است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Reproduction of Rentier Structure in Iran: The Challenge of Local Governmentبازتولید ساختار رانتی در ایران20322129733FAنسرین قنواتیدانشجوی دکترای علوم سیاسی(سیاستگذاری عمومی) گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیمجید وحیدعضو هیئت علمی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسیِ دانشگاه تهراناحمد ساعیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، تهرانسید علیرضا ازغندیاستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، تهرانJournal Article20170911Collection of institutional inefficiencies and inconveniences are an obstacle to local governments in Iran, one of which is the ruling rentier structure of the country. This paper seeks to demonstrate that the construction of a rentier system in non-developed or developing countries dependent on oil revenues is continually modifying itself. It is crucial to realize the influence of history, beliefs and ideologies created over time on this matter. Consequently, even in the face of the decline in oil revenues and the movement towards the creation of democratic institutions and the significant presence of people at the polls, it can be observed that these institutions become a tool in which expand rentier structure. To understand this, new institutionalism literature is to be used. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .مجموعهای از ناکارآمدیهای نهادی مانند مانعی بر سر راه حکومتهای محلی در ایران قرار گرفته که یکی از آنها ساختار رانتی حاکم بر کشور است. این نوشتار نشان میدهد ساخت رانتی در جوامع توسعهنیافته یا در حال توسعۀ وابسته به درآمدهای نفتی، به طور مستمر، در حال تکثیر خود است. تأثیر تاریخ، باورها و ایدئولوژیهای ایجادشده در طول زمان بر این امر اهمیت فراوانی دارد. در نتیجه، حتی در شرایط کاهش درآمدهای نفتی و حرکت بهسوی ایجاد نهادهای دموکراتیک و حضور پرشور مردم در پای صندوقهای رای، شاهد خواهیم بود که نهادهای مذکور به ابزاری برای تکثیر رانت مبدل خواهند شد. برای فهم و بسط این موضوع از ادبیات نهادگرایی جدید بهره خواهیم برد. پیشنهاد نهایی نویسنده ارجاع به دو الگوی رانت مولد و رانت غیرمولد برای توسعه در شرایط ساختار رانتی است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Income on the political Setllements approach; the context for improving government policy development capacityدرآمدی بر رویکرد آرایش سیاسی؛ به مثابه بستری برای ارتقای ظرفیت سیاستگذاری توسعه دولت22324329734FAمسعود درودیدانش آموخته دکتری سیاست گذاری عمومی دانشگاه تهران و پژوهشگر ارشد مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریعباس مصلی نژاداستادِ سیاستگذاری عمومیِ دانشگاه تهرانJournal Article20170906The present paper examines the application of the political makeup approach to studying and understanding trends and policies of state development. Obtaining this approach is in response to the lack of an informal and hidden study in development policy studies. In this context, political transactions show that the processes of a state are a way to understand how very similar formal institutions, such as the laws of democracy or the laws that focus on macroeconomic management or trade liberalization, or industrial policy, bring about very different results at different times. They find. Using an analysis of the political arrangement approach can lead to a new understanding of the "motivations of change" in developing countries. This approach helps to better analyze the rival and existing interests of any country where its major developmental changes are facilitated or delayed. It also provides a framework for analyzing how the state and society interact with each other, and what lies behind official government policy. The political arrangement, followed by the elite deal, are the main components of the pattern of stability and stability of the state. The role of the political organization in political arrangement is crucial both in terms of the stability of this arrangement and the direction it takes over time. The analysis and analysis of political makeup shows that the formation of a government is not just a set of technical formulas but also a very political process.مقاله حاضر به بررسی کاربست رویکرد آرایش سیاسی در مطالعه و فهم روندها و سیاستگذاری توسعه دولتها میپردازد. اخذ چنین رویکردی در واکنش به فقدان مطالعه بخش غیررسمی و پنهان در مطالعات سیاستگذاری توسعه است. در این چارچوب معاملات سیاسی است که روندهای یک دولت راهی به سوی درک این مسئله است که چطور نهادهای رسمی بسیار مشابه، مانند قوانین دموکراسی یا قوانینی که بر مدیریت اقتصاد کلان یا آزادسازی تجارت تمرکز دارند، یا سیاستهای صنعتی، به نتایج گاها بسیار متفاوت دست پیدا میکنند. استفاده از تحلیل رویکرد آرایش سیاسی میتواند منجر به درک تازهای از «انگیزههای تغییر» در کشورهای در حال توسعه شود. این رویکرد کمک میکند تا منافع رقیب و موجود در هر کشوری که تغییر توسعهای و بنیادین آن را تسهیل کرده یا با تاخیر مواجه میکنند، بهتر تحلیل شوند. همچنین چارچوبی برای تحلیل این مسئله است که دولت و جامعه چه رابطهای با یکدیگر دارند و چه چیزی فرای سیاست رسمی در حکومت قرار دارد. آرایش سیاسی و به دنبال آن معاملهی نخبگان بخشهای اصلی الگویی از ماندگاری و ثبات حکومت هستند. نقش سازمان سیاسی در آرایش سیاسی هم از لحاظ ثبات این آرایش و هم جهتی که در طول زمان در پیش میگیرد، بسیار حیاتی است. تحلیل و تجزیهی آرایش سیاسی نشان میدهد که تشکیل حکومت تنها یک مجموعه فرمول تکنیکی نیست، بلکه فرآیندی بسیار سیاسی را هم در بر میگیرد.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Comparative study of disaster management structure in Iran, Japan, India and Turkeyمقایسه ساختار مدیریت بحران در ایران، ژاپن، هند و ترکیه24528929735FAیحیی کمالیاستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7392-6395جلال میرزاییاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170130Natural disasters affect lives of millions of people around the world and create economic and social costs. Management of natural disasters can reduce these costs and immune the societies to the crisis. The aim of this study was to compare the disasters management structure of Iran, Japan, India and Turkey. The research method is qualitative comparison. Data was collected from the researches, documents and reports of related organizations. <br />The findings illustrate differences of common natural disasters, differences of level and focus of the disasters management between the countries studied. The organizations of disaster management in these countries have gained more power over time and in three countries: Turkey, Japan and India are under the highest executive authority but disaster management of Iran is under the ministry of interior affairs. The associated Rules of disaster management over time changed from sectional rules to comprehensive rules and this rules set the tasks and aims of related organizations. The comprehensive crisis management law in Iran was approved later than other countries.بحرانهای طبیعی بر زندگی میلیونها نفر در سراسر جهان تأثیر میگذارد و هزینههای اقتصادی و اجتماعی به وجود میآورد. مدیریت بحرانهای طبیعی میتواند این هزینهها را کاهش دهد و جوامع را در برابر این بحرانها ایمن و مصون کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ ساختار مدیریت بحرانهای طبیعیِ ایران، ژاپن، هند و ترکیه است. روشِ پژوهش مقایسۀ کیفی است. روش گردآوری دادهها نیز روش کتابخانهای و استفاده از اسناد و مدارک و گزارش سازمانهای مرتبط است. جامعۀ موردمطالعه ایران، ژاپن، هند و ترکیه را در برمیگیرد.
یافتههای پژوهش بیانگر تفاوت بحرانهای طبیعی رایج، تفاوت سطح و تمرکز مدیریت بحرانهای طبیعی در کشورهای موردمطالعه است. سازمانهای مدیریت بحران در این کشورها درگذر زمان قدرت بیشتری به دست آوردهاند و در ترکیه، ژاپن و هند زیرنظر عالیترین مقام اجرایی قرار دارند اما در ایران زیرنظر وزارت کشور است. قوانین مرتبط با مدیریت بحران، درگذر زمان، از قوانین بخشی به قوانین جامع تبدیل شدهاند که وظایف و اهداف سازمانهای مرتبط را تعیین میکنند. قانون جامع مدیریت بحران در ایران دیرتر از سایر کشورها تصویب شده است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121The role of domestic variability in Model of the 11th Iranian Government policy making for Nuclear talksنقش متغیرهای داخلی در سیاستگذاری مذاکرات هسته ای دولت یازدهم27128929736FAحسن عابدینیدکترای سیاستگذاری عمومیجهانبخش ایزدیعضو هیئت علمی گروه روابط بینالمللِ دانشکدۀ علوم سیاسیِ دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکزی)Journal Article20170121This research is based on James N. Rosenau's hypothesis in foreign policy decision-making who believed that changing political behavior of the governments relies on the total of five variables: the decision maker characteristic, his part and position, government structure, inside the state variable and universal structure variable. The principle speculation of the research is that the Eleventh Government of Iran, under the influence of media and non-media general inner state variables within the systematic model , by changing the delegation and interactive attitudes, and structural shift from National Security Council to the Foreign Ministry, provided the factors for achieving the nuclear deal (JCPOA). In order to be reassured about the after effects of the research, a questionnaire including 14 questions was designed and distributed among some of the political, academic and media experts; these people had the most articles and positive or negative comments on nuclear talks. The experts of the nuclear issues express the effect of each component of the negotiators, institutional movement, interactive policy of the Eleventh Government, and domestic and foreign environments. The analysis and data survey questionnaires confirmed the hypothesis of the researchپرسش اصلی این مقاله عبارت است از اینکه متغیرهای داخلی چه نقشی در سیاستگذاری هستهای دولت یازدهم داشته است؟ مبنای نظریِ تحقیق مبتنی بر نظریۀ جیمز روزنا در تصمیمگیری سیاست خارجی است. وی معتقد است تغییر رفتار سیاسی حکومتها به مجموعهای از عوامل پنجگانه شامل متغیر شخصیت تصمیمگیرنده، نقش و جایگاه تصمیمگیرنده، ساختار حکومتی و متغیرهای محیط داخلی و نظام بینالملل وابسته است. اینکه دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر متغیرهای داخلی با اتخاذ رویکرد تعاملی با دنیا، تغییر مذاکرهکنندگان و چینش جدید نهادی، بستر دستیابی به توافق هستهای را فراهم آورد، فرضیۀ اصلی تحقیق است. برای اطمینان از نتایج این پژوهش، از طریق توزیع پرسشنامه میان شماری از چهرههای سیاسی، دانشگاهی و رسانهای اعتبارسنجی شد. این افراد بیشترین مقاله یا اظهارنظر موافق یا مخالف را در جریان مذاکرات هستهای داشتهاند. خبرگان موضوع هستهای، میزان تأثیر هریک از مؤلفههای تغییر مذاکرهکنندگان، جابهجایی نهادی و سیاست تعاملی دولت یازدهم و محیط داخلی و پیرامونی را بیان میکنند. تجزیهوتحلیل، دادۀ پرسشنامهها، فرضیۀ پژوهش را تأیید میکند.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121national resilience: Literature Reviewتاب آوری ملی: مروری بر ادبیات تحقیق29331029737FAمهدی گل وردیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهرانhttps://orcid.org/00Journal Article20171020With the increase of natural and human disasters and their wide-ranging consequences, the need for more resilient communities and governments is felt more and more. This has led to resilience as the greatest national challenge in the present day. The devastating consequences of recent international sanctions on Iran's economy reflect the low resilience of the national economy in dealing with foreign shocks. Hence, the Iranian government is facing more and more challenges to the political, economic and social crises, and will face them in the future. Among the topics of resilience, national resilience has been less researched. This paper aims to examine the theoretical foundations and literature of the existing research on national resilience. In this paper, firstly, glossary and genealogy of resilience have been studied, then researched on the resilience typology of individual, organizational, social and national levels as well as some indicators of national resilience measurements. Finally, there are gaps and weaknesses in the research literature.با افزایش بلایای طبیعی و انسانی و پیامدهای گستردهی آنها، نیاز به تابآورتر شدن جوامع و دولتها بیش از پیش احساس میشود. این امر موجب شده است که تابآوری، به عنوان بزرگترین چالش ملی در عصر حاضر قلمداد گردد. پیامدهای مخرب تحریمهای بین المللی اخیر بر اقتصاد ایران نشان دهنده تابآوری پایین اقتصاد ملی در مواجهه با شوکهای خارجی است. از این رو حکومت ایران، بیش از سایر کشورها با چالشها و بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم کرده و در آینده نیز با آنها روبهرو خواهد بود. در میان موضوعات تابآوری، تابآوری ملی کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. این مقاله با هدف بررسی مبانی نظری و ادبیات تحقیق موجود در مورد تابآوری ملی تدوین شده است. در این مقاله، ابتدا واژهکاوی و تبارشناسی تابآوری مورد بررسی قرار گرفته است، سپس به نوعشناسی تابآوری در سطوح فردی، سازمانی، اجتماعی و ملی و همچنین برخی از شاخصهای اندازهگیری تابآوری ملی پرداخته شده است. نهایتاً، خلاءها و شکافهای موجود در ادبیات تحقیق مورد اشاره قرار گرفته است.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121dust, power outage and complexity in the most strategic province of Iranریزگردها، قطع برق و پیچیدگی در استراتژیکترین استان ایران (مقدمهای بر تبیینی چند سطحی و بینرشتهای از حادثه قطع برق 23 بهمن 1395 و پدیده ریزگردها در استان خوزستان)31132430047FAسجاد فتاحیتحلیل گر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوریJournal Article20180130--بامداد 23 بهمن ماه 1395، استان خوزستان با یکی از بی سابقهترین بحرانهای خود در چند دهه اخیر مواجه شد که بخشی از نارضایتیهای ناشی از وقوع این بحران به همراه نارضایتیهای انباشته شده از سایر مسائل این استان در سالهای گذشته خود را در شکل اعتراضات و تجمعهای مردمی در روزهای بعد نشان داد. در این روز با از مدار خارج شدن تعداد زیادی از پستهای فشار قوی و نیروگاههای مهم استان، برق بیش از 90 درصد مشترکان استان قطع و به دلیل وابستگی عملکردی، تجهیزات تامین آب شرب استان نیز از مدار خارج و آب بخش قابل توجهی از مشترکان استان نیز قطع گردید. <br />وقوع این حادثه علاوه بر آنکه حاصل در کنار هم قرارگیری مجموعه پیچیدهای از عوامل در سطوح و حوزههای گوناگون است، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل توجهی را نیز در پی خواهد داشت که عدم توجه به آنها میتواند عمق و شدت بحرانهای ایجاد شده در این استان استراتژیک کشور را افزایش دهد. این متن در تلاش است با تکیه بر اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی متخصصینی از رشتههای مختلف، در گام نخست تبیینی بین رشتهای و مبتنی بر علم پیچیدگی در ارتباط با این حادثه ارائه داده و در وهله بعد به برخی از مهمترین راهکارهایی که به نظر میرسد برای مواجهه بهینه با این موضوع و جلوگیری از وقوع رخدادهای مشابه در آینده باید به آنها اندیشید و بر آنها تکیه کرد اشاره نماید.مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503872520180121Overcoming the tragedy of super wicked problems: constraining our future selves to ameliorate global climate changeغلبه بر تراژدی برآمده از مشکلات فوق بدخیم: محدود ساختن منافع شخصی آینده برای بهبود وضعیت تغییرات اقلیمی جهانی(قسمت دوم)32735029738FAمحسن محمودیدکترای علوم سیاسی، مدرس دانشگاهجواد عرب یار محمدیدانشجوی دکترای اقتصادِ دانشگاه سمنانابوالفضل غیاثونداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20171021Most policy-relevant work on climate change in the social sciences either analyzes costs and benefits of particular policy options against important but often narrow sets of objectives or attempts to explain past successes or failures. We argue that an “applied forward reasoning” approach is better suited for social scientists seeking to address climate change, which we characterize as a “super wicked” problem comprising four key features: time is running out; those who cause the problem also seek to provide a solution; the central authority needed to address it is weak or non-existent; and, partly as a result, policy responses discount the future irrationally. These four features combine to create a policy-making “tragedy” where traditional analytical techniques are ill equipped to identify solutions, even when it is well recognized that actions must take place soon to avoid catastrophic future impacts. To overcome this tragedy, greater attention must be given to the generation of path-dependent policy interventions that can “constrain our future collective selves.بیشترِ آثار مربوط به سیاستگذاری درخصوص تغییر اقلیم در علوم اجتماعی، یا هزینهها و مزایای گزینههای سیاستی خاصی را در مقایسه با مجموعه اهدافی مهم ولی غالباً ناچیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند، یا میکوشند موفقیتها و شکستهای گذشته را توضیح دهند. ما معتقدیم که رویکرد «استدلال کاربردی رو به جلو» برای دانشمندان علوم اجتماعی که میخواهند به مسأله تغییر اقلیم بپردازند، مناسبتر است. ما این مسأله را مشکلی «فوقالعاده بدخیم » با چهار ویژگی عمده میخوانیم: فرصت در حال تمام شدن است، کسانی که مسبب مشکلند در پی یافتن راهحل نیز هستند، اقتدار مرکزیِ لازم برای پراختن به این مشکل ضعیف است یا اصلاً وجود ندارد، و تا حدودی به همین دلیل، واکنشهای سیاستی، آینده را نابخردانه نادیده میگیرند. ترکیب این چهار ویژگی موجب بروز «تراژدی» سیاستگذاری میشود؛ یعنی وضعیتی که اگرچه کاملاً روشن است برای دچار نشدن به تأثیرات آتیِ فاجعه بار باید هرچه سریعتر کاری کرد اما روشهای تحلیلی سنتی از تشخیص راهحلها ناتوانند. فائق آمدن بر این تراژدی، مستلزم توجه بیشتری به ایجاد مداخلات سیاستی وابسته به مسیر است که میتواند «منافع شخصی آیندة ما را محدود کند».