مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Globalization and Human Resources Managementجهانی شدن و مدیریت منابع انسانی148626FAهمایون حمیدیمرکز ملی مطالعات جهانی شدنمهرزاد سرفرازیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد لارJournal Article20101201Globalization has been changed the relation among countries and government as a torrential wave, and has speedily created complicated links among human culture and societies.
What is as central effective element in this situation is paying attention to human elements and components.
In Iran, the key for planning and implementing desirable management and development program is development and management of strategic human resources.
At current paper, while the various dimensions of globalization and definition of human resources management is introduced, the challenges rooted from this phenomenon in human resources management would be examined and then, the capacity making a the age of globalization would be explained as much as possible.جهانی شدن بهصورت یک موج توفنده، روابط و مناسبات کشورها و دولتها را دگرگون ساخته و با سرعت، پیوندهای پیچیدهای بین فرهنگ ها و جوامع بشری ایجاد کرده است. آنچه در این شرایط بهعنوان عنصر محوری تاثیرگذار و تاثیرپذیر مطرح میشود، توجه به عناصر و مؤلفههای انسانی است.
در ایران کلید طراحی و اجرای برنامههای توسعه و مدیریت مطلوب، توسعه و مدیریت منابع انسانی استراتژیک است. در این مقاله ضمن شناسایی ابعاد مختلف جهانی شدن و تعریف مدیریت منابع انسانی، چالشهای ناشی از این پدیده در زمینه مدیریت منابع انسانی، مورد بررسی و مداقّه واقع و در ادامه تا حد امکان سعی شده تا ظرفیتسازی در عصر جهانی شدن تبیین و ارائه گردد.https://sspp.iranjournals.ir/article_626_edb1827e2f0139064ee2eccb4fd2107b.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Functions of Virtual Social Network In Globalization Periodکارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن4978627FAسید علی رحمان زادهدانشگاه آزاد اسلامی واحد قیام دشتJournal Article20101222Globalization az an avoidable process has been started since19th and20th centuries.It has had some non_stop undulating ,except among world war one& two. Firstly this process got success in economic dimension,but then gradually came into other aspects.
This article analyzes the role of virtual social network in globalization period,then elaborates the concepts of globalization,communicative action , participation of effective relation,informative an communicative networks , virtual social network and globalizationجهانی شدن فرایندی است اجتنابناپذیر که از قرن نوزدهم و بیستم شروع شده و همراه با فراز و نشیبهایی که هیچگاه بهجز دوران جنگ های جهانی اول و دوم متوقف نشده، به تکامل خود ادامه داده است. این فرایند در طول مسیر خود ابتدا در بعد اقتصادی موفق بوده ولی کم کم به سایر ابعاد نیز گسترش یافته است.
این مقاله در راستای تبیین نقش شبکههای اجتماعی مجازی درعصر جهانی شدن نخست به طرح موضوع پرداخته و سپس مفاهیم جهانیشدن[1]، کنش ارتباطی، مشارکت ارتباط مؤثر، شبکههای اطلاعاتی و ارتباطی، شبکههای اجتماعی مجازی را توصیف و در ادامه ارتباط شبکههای اجتماعی مجازی با جهانی شدن را تشریح نموده است.
<br clear="all" />
[1] Globalizationhttps://sspp.iranjournals.ir/article_627_1dcf85d5c7dae04cbfa2b33171ff6d90.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Globalization, Training and Development of Human Resources
(Adaptive Comparison of 62 countries of world(جهانی شدن و توسعه منابع انسانی
(مقایسه تطبیقی 62 کشور جهان)79108628FAاسماعیل کاوسیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قیام دشتفخر الدین احمدیدانشگاه ازاد اسلامی واحد گرمسارJournal Article20101105Developing human resources is among significant issues of today’s circles of management and economic scholars.
At present article, first the human development and its indices under 3 elements of training, life expectancy and gross domestic product are discussed, then given the data concerning ranking of countries in terms of globalization and human development indices released from international institute of A.T.Kearney and U.N.as well as by using statistical software of STATGRAF, Spearman correlation has been calculated, then the rate of cohesion between two said variables has been calculated (R=/76) which shows close relation and human resources development indices.
It means the more moving of countries towards globalization, the more successful they are.توسعه منابع انسانی از جمله مباحث مهم امروز محافل علمای اقتصاد و مدیریت است. در این مقاله نخست به تعریف توسعه انسانی و شاخصهای مربوط به آن تحت سه مؤلفه: آموزش، امید به زندگی و تولید ناخالص سرانه داخلی پرداخته و در ادامه با توجه به دادههای مربوط به رتبهبندی کشورها از لحاظ شاخص جهانی شدن[1] و شاخص توسعه انسانی[2] ( (HDIمنتشره از سوی مؤسسه بینالمللی (A.T.Kearney) و سازمان ملل(UN) و با استفاده از نرم افزار آماری «STATGRAF» ضریب همبستگی اسپیرمن محاسبه گردیده سپس شدت همبستگی بین دو متغیر فوق محاسبه شده (%76R=) که نشان میدهد ارتباط تنگاتنگی بین شاخص جهانی شدن و توسعه منابع انسانی وجود دارد. یعنی به هر میزان کشورها در جهت جهانی شدن گام بردارند، در توسعه منابع انسانی موفقتر می باشند.
<br clear="all" />
[1] Global zation Index
[2] Human Development Indexhttps://sspp.iranjournals.ir/article_628_b5f506835f3b561a33532f307fae33b6.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Review the phenomenon of globalization at the realm of education at the age of Informationبررسی پدیده جهانی شدن
در عرصه آموزش و پرورش در عصر اطلاعات109124629FAمعصومه مطلقدانشگاهازاد اسلامی واحد اراکندا جعفری گلنساییدانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکJournal Article20101222Establishment and blossoming human civilizations based on natural needs of societies has been growing during the history of human life.
And their collapsing was sob ordinate the necessity of same growth and evolution.
In today’s world, it is believed that global thinking is necessary and such thinking should be fulfilled locally. This trend could be considered as domestically making the global thinking.
Like many of world – wide phenomena the globalization has drown attentions.
One of the fields that globalization is materialized in it speedily is learning field and specially education field which reviews the potential talents of student and precisely evaluates their preparedness for learning and responsibility taking in the society.
The current paper, reviews the globalization phenomenon at the field of education at information age.در طول تاریخ زندگی انسان ایجاد و شکوفایی تمدنهای بشری بر اساس نیاز طبیعی جوامع در حال رشد بوده و افول و اضمحلال آنها نیز معمولاً تابع ضرورت همان رشد و تکامل بوده است. در دنیای امروز عقیده بر این است که باید تفکر جهانی داشت و به صورت محلی این تفکرات جهانی را پیاده کرد. این امر میتواند به معنای بومیسازی تفکرات و اندیشههای جهانی نیز تلقی شود. جهانی شدن همانند بسیاری از پدیدههای جهانشمول در اغلب حوزهها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از حیطههایی که جهانی شدن در آن به سرعت در حال پیاده شدن است، یادگیری و به طور اخص آموزش و پرورش است که به شناخت استعدادهای بالقوه دانشآموزان و ارزیابی دقیق آمادگی آنان برای یادگیری و مسئولیتپذیری در جامعه میپردازد. مقاله حاضر در نظر دارد به بررسی پدیدههای جهانی شدن در عرصه آموزش و پرورش در عصر اطلاعات بپردازد.https://sspp.iranjournals.ir/article_629_1504293e02da17029f2e0b16f4064ee9.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Paradigm of globalization and role as well as share of the I.R. of Iran on itپارادایم جهانی شدن
و سهم و نقش جمهوری اسلامی ایران در آن125152630FAمحسن یزدانی زادهمرکز ملی مطالعات جهانی شدنناصر حبیبیمرکز ملی مطالعات جهانی شدنJournal Article20101226There is no opposition on this issue that during recent decades, convergent events have been happened across the world and a very different future is waiting human being. All world’s scholars and intellectuals regardless of their views and attitudes agree on this reality and evidences clearly show that a new situation is ongoing. Also a type of change and striking transformation in global relation and laws and its related obligations is on the process of happing.
After explaining paradigm theory and adaptation the conditions and exist ant features in global relation with paradigm concept, feature striking changes, this paper introduces a precise definition of paradigm.
This paper aims to show that in globalization paradigm, other laws and regulation appropriate to its conditions and capacities resulted from the occurrence of said paradigm would be established at international level.در این موضوع که دهههای اخیر تحولات و رخدادهای همگرایانهای در سطح جهان بهوقوع پیوسته و آیندهای بسیار متمایز و متفاوت از گذشته و امروز را، فراروی بشریت قرارداده، هیچ اختلافنظری نیست وکلیةمتفکرین واندیشمندانجهانباهرنگاه و گرایشی بر آن اتفاقنظر دارند و قرائن و شواهد موجود نیز بهخوبی نشان میدهند که وضعیت جدیدی در راهاست ونوعی تغییرودگرگونیشگرف وبنیادینی درمناسباتوقوانین جهانی و الزامات مرتبط با آن در حال اتفاق افتادن است که در این مقاله پس از تبیین تئوری پارادایم و انطباق شرایط و خصوصیات موجود در مناسبات جهانی با مفهوم پارادایم، تغییرات شگرف آینده، تعریف مصداقی دقیقی از پارادایم جهانیشدن معرفی میشود.
این مقاله برآنست تا نشان دهد در پارادایم جهانیشدن، قوانین و مقررات دیگری متناسب با مقتضیات خاص خود وضع و ابعاد و ظرفیتهای جدیدی ناشی از وقوع پارادایم مذکور در سطح بینالمللی ایجاد خواهد شدhttps://sspp.iranjournals.ir/article_630_838de11abbf0db3037a4adbf7f9555ec.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301Education In Globalization Period:Challenges And Needed Strategies To Face onآموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛
چالش¬ها و راهبردهای مواجهه با آن153196631FAحبیب صبوری خسروشاهیدانشگاه آزاد اسلامی واحد قیام دشتJournal Article20101216The phenomenon "Globalization" is one of the most controversial issues of world today. This term plays a main role in decision_making and human economic,social and cultural activities. It also vanishes geographical <span style="text-decoration: underline;">boundaries </span>and complicates nations' profits,more than before. In addition, it leads to exchange human thoughts and knowledge as well as goods and services, easier and more boundless than past.
This research is applied by Librarian Methods via sholars' ideas about education and globalization.The result_ which is released by effectional attitudes of globalization on Iranian Education and also the most probable challenges of education system will face on it in future_ shows that it canbe defeated further challenges by desired article and effective educational strategies,mentioned in this articleپدیده جهانیشدن از بحثبرانگیزترین مسایل روز جهان بهشمار میرود. پدیدهای که در تصمیمگیریها و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسانها نقش تعیینکنندهای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل ممکن کاهش میدهد، منافع مردم و کشورها را بیشاز پیش بههم تنیده کرده و علاوه بر کالا وخدمات، افکار و دانش بشری را نیز آسانتر و بیحد و مرزتر از گذشته مبادله میکند.
پژوهش حاضر بهروش کتابخانهای و با استفاده از آرا و نظریات دانشمندان در زمینه آموزش و پرورش و جهانی شدن انجام شده است.
نتایج تحقیقات بهدست آمده در مورد نحوة تأثیرگذاری «جهانیشدن» بر آموزش و پرورش ایران و عمدهترین چالشهای احتمالی که نظام آموزش و پرورش ما در آینده با آن روبهرو است، نشان میدهد با اتخاد راهبردهای آموزشی مطلوب و مؤثر که در این مقاله به آن اشاره میشود، میتوان بر چالشهای پیشرو فایق آمدhttps://sspp.iranjournals.ir/article_631_312879ddb971c904c93e0eb296eef63f.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-50381120100301The Dynamics of Cultural Globalization, The myths of cultural globalizationپویایی فرهنگی جهانی شدن،
اسطورههای فرهنگی جهانی شدن197213632FAرامین مسعودیمترجمJournal Article20101220دوسناریوی قدرت مند در زمینه گفتمان عمومی پیامدهای فرهنگی جهانی شدن حکم فرماست.یکی ازآنها سناریوی بسیارشایع ای است که جهانی شدن را به عنوان یکسان سازی فرهنگی معرفی میکند.(به طور مثال تئوری بنیامین باربر[1]به عنوان مک ورلد در مقابل جهاد[2]).در این سناریو جوامع ای که به لحاظ فرهنگی درجهان متفاوت اند،توسط کالاها،رسانه (ها)،ایدهها ونهادهای جهانی مورد تاخت وتاز قرار میگیرند
<br clear="all" />
[1] Benjamin Barber
Mc world vs Jihad [2] این تئوری بر این اعتقاد است که باورهای سنتی ومحلی (جهاد) درمقابل نشانهها وعوامل جهانی شدن( مک ورلد) ایستادگی می کنند.اگرچه جهاد یک لغت بابارمعنایی بسیار مهم در فرهنگ خاص اسلامی است،اما باربر آن را به تمامی فرآیندها،ابزارها ورفتارهای مقابل کننده در برابر جهانی شدن به کاربرده است که این خود جای بحث بسیار دارد(توضیح مترجم) https://sspp.iranjournals.ir/article_632_48d63ccdd7113ffac9e9b0c4f2275adc.pdf