مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Entering the 40th Anniversary of the Iranian Revolutionنگاهی دوباره به انقلاب ایران (3)111531962FAعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20180626It was as if yesterday we were flying flags and banners. The cloth that was written by young people the night before in the Hemmat Tajrish mosque and then hidden under the bridges of water or some of the townsfolk next to the street now known as Dr. Shariati, and After passing the ranks of the army and the police, we raised them all at once, and the demonstrations took shape. Then there was a car that went over it and gave people their slogans and they also answered. In a few demonstrations, the speaker was made, and thousands more people repeated the slogan. The ladies were in front of the queue and the gentlemen behind. Because the women's presence had caused a delay in the military's encounter with the people, and the same delay, the closed Shari'ati street would open for the people and the flood of the people would continue to make their way more resolute. Never again, after many demonstrations before the revolution, I could not walk along the entire path of my street, Shariati Avenue, from the revolutionary moment to Azadi Square, and now, it seems to me, this is impossible. The passion of people in the days before the revolution is unthinkable.انگار همین دیروز بود که از تجریش پرچم ها و پلاکاردها را راه می انداختیم. پارچه نوشته هایی که شب قبل از آن در مسجد همت تجریش، توسط جوانان نوشته می شد و بعد در کنار خیابانی که اکنون به نام دکتر شریعتی خوانده می شود، در زیر پل های جوی آب و یا در خانه برخی از همشهریان پنهان می کردیم و بعد از گذشتن از صفوف ارتش و شهربانی به یکباره آنها را بلند میکردیم و تظاهرات شکل می گرفت. بعد هم یک ماشین گیر می آمد که بالای آن برویم و برای مردم شعارهای خوشان را بدهیم و آنها هم پاسخ دهند. در چند تظاهرات هم بلندگو تهیه شد و دیگر هزاران هزار نفر یک شعار را تکرار می کردند. خانم ها در جلو صف بودند و آقایان در پشت سر. چون چندبار حضور زنان باعث شده بود که در برخورد ارتش با مردم تاخیر صورت بگیرد و همین تاخیر، راه بسته شده خیابان شریعتی را برای مردم باز می کرد و سیل خروشان مردم به ادامه دادن راه خود مصمم تر می شد. دیگر هیچگاه پس از تظاهرات متعدد قبل از انقلاب، من نتوانستم تمام مسیر تجریش، خیابان دکتر شریعتی، خیایان انقلاب تا میدان آزادی را پیاده طی کنم و حالا به نظرم این کار ناشدنی است. شور و حال مردم در آن روزهای قبل از انقلاب وصف ناشدنی است.https://sspp.iranjournals.ir/article_31962_6541826d9b768d5aab21652737cfb204.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180409Upstream petroleum’s contracts Capacity on the transfer and development of technology with approach of the critical success factorsمقایسۀ ظرفیت قراردادهای بالادستی نفت از منظر انتقال و توسعۀ فناوری با رویکرد عوامل حیاتی موفقیت194830757FAمحمد نوروزیدانشگاه امام صادق علیه السلام و مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20170129Technology transfer from IOCs and technology development in these countries and maximizing of local content is one of the important incentives in upstream petroleum contracts. In this article, we reviewed several contracts like concessions, production sharing and service contracts and surveyed upstream petroleum’s contracts Capacity on the transfer and development of technology and using of local content with approach of the critical success factors. The results of these research showed that concession contract doesn’t have enough capacity for this goal because this contract focused on petroleum’s income but production sharing and service contract have some tools for this aim. We can say upstream petroleum contract are necessary for technology transfer but they aren’t enough for this goal.در بسیاری از کشورهای صاحب ذخایر نفتی از جمله ایران یکی از مطلوبیتهای قراردادی در بخش بالادستی نفت انتقال فناوری از شرکتهای بینالمللی به کشورهای میزبان و توسعۀ فناوری در این کشورها و استفادۀ حداکثری از توان داخلی آنها است. در این مقاله متن چند قرارداد بالادستی نفت از انواع مختلف امتیازی، مشارکتی و خدماتی تحلیل شده است و ظرفیت هریک از این چارچوبهای قراردادی برای تحقق انتقال و توسعۀ فناوری بررسی شده است. پس از بررسی قراردادهای مذکور، با بهرهگیری از عوامل حیاتی موفقیت در انتقال فناوری که از مطالعات پیشین و مصاحبهها استخراج شده است، راهبردهای اتخاذی در قراردادهای مختلف با این دسته از عوامل تطبیق داده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هیچ یک از چارچوبهای قراردادی برای پوشش همۀ عوامل حیاتی موفقیت در انتقال فناوری ظرفیت لازم را ندارند. بااینحال قراردادهای مشارکتی و خدماتی بهسبب بهرهگیری از ابزارهای بیشتر و متنوعتر ظرفیت بیشتری برای تحقق انتقال فناوری دارند. لذا میتوان گفت قراردادهای بالادستی نفت، بهسبب ماهیت حقوقی و مشروعیتساز خود، ابزارهایی «لازم» برای انتقال فناوری هستند ولی برای تحقق این امر «کافی» نیستند.https://sspp.iranjournals.ir/article_30757_5e25bd8e7ec20b7f459292737dd248c3.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723The framework of Energy security impact on the optimal energy supply models based on scenario and stochastic modelsچارچوب تأثیر مؤلفههای امنیت انرژی بر مدلهای عرضۀ بهینۀ انرژی با تکیه بر روش تلفیقی سناریو و مدلهای تصادفی496630758FAیاسر کنعانی مماندانشجوی دکتری مهندسی انرژی0000-0002-5503-2910Journal Article20170810Impact of Energy Security Indicators on policy making of energy supply is one of the concerns of researchers in this field. Generally, these considerations are implicitly included in energy supply models. <br />In this paper, we introduce the import dependency index, one of the most important energy security indicators, as a means of measuring energy security in the energy supply optimization model. In this method, the NEID indicators, which are a little interpreted from the threats associated with energy imports, are introduced stochastically into the model. The nature of these parameters is uncertainty type, therefore, based on the probable scenarios of the stochastic model, the perspective of the energy supply system is drawn up based on a stochastic model of optimizing the supply of different carrier energy. <br />Gasoline price scenarios are based on the cross impact analysis method, which consists of three scenarios of intense boycotting and passivity, a strong and active boycott, and the continuation of the current situation. <br />The LINGO 16.0 software has been used for modeling and solving stochastic problems under the license. The method developed in the case study is the use of petroleum products in the three scenarios resulting from the sanctions. According to the results of the model, in the period when there are threats of energy imports, energy storage upto 8 million bbl annually is a low-cost and reliable way to compensate for the threats posed by sanctions, and the optimal index in this period is oscillating between 0.04 to 0.06.در مدلهای عرضۀ انرژی، شاخصهای امنیت انرژی برای توصیف وضعیت حال و آیندۀ یک سیستم عرضۀ انرژی به کار میروند. مداخلۀ امنیت انرژی در این مدلها عموماً به صورت محدودیتهای بیرونی و به صورت اقتضائی است. در این مقاله، با رویکرد کمّیسازی امنیت انرژی، شاخص وابستگی به واردات را ــ که یکی از مهمترین شاخصهای امنیت انرژی است ــ بهعنوان ابزار اندازهگیری امنیت انرژی در مدل بهینهسازی عرضۀ انرژی وارد میکنیم.<br /> در این روش، شاخصهایی که تفسیر کمّی از تهدیدات مرتبط با واردات انرژی ارائه میدهند، به صورت پارامترهای تصادفی وارد مدل میشوند. ماهیت این پارامترها از نوع عدم قطعیت است، بنابراین، براساس سناریوهای محتمل مدل تصادفی اجرا میشود و چشمانداز سیستم عرضۀ انرژی براساس مدل تصادفی بهینهسازی عرضۀ انرژی حاملهای مختلف ترسیم میشود.<br /> سه سناریوی قیمت بنزین براساس روش تحلیل اثر متقابل به دست میآید: تحریم شدید و انفعال، تحریم شدید و فعال و ادامۀ وضعیت فعلی.<br /> مدلسازی و حل مسئلۀ تصادفی تحت لیسانس آموزشی نرمافزار LINGO 16.0 انجام شده است. مطابق نتایج مدل، در دورهای که تهدیدات واردات انرژی وجود دارد ذخیرهسازی انرژی روش کمهزینه و مطمئنی برای جبران خسارات ناشی از تهدیدات است و تا 8 میلیون بشکه در سال افزایش مییابد، همچنین شاخص بهینه در این دوره به صورت نوسانی بین 0.04 تا 0.06 تغییر میکند.https://sspp.iranjournals.ir/article_30758_dfa39f43975ccbd60929593364e14629.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Analysis on Impediments over Fuel Consumption Reduction at Iran's Transportation Nichesبررسی موانع کاهش مصرف سوخت در بخش حملونقل خودروهای سبک ایران678829764FAمحمد جواد ساکتدانشجوی کارشناسی ارشدِ رشتۀ مهندسی سیستمهای انرژیِ دانشگاه صنعتی شریفمحمدصادق کریمیدانشجوی دکتری رشتۀ مهندسی سیستمهای انرژیِ دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20171008The transportation sector, especially road transport, has a large share of energy consumption in Iran, like the rest of the world. Supply security of road transport fuel to the heavy vehicles sector has been fully realized, but it has not been properly managed in the field of gasoline, as Iran has been a gasoline importer for many years, and large cities suffer from pollution caused by light duty vehicles. By analysis the issue of light duty vehicle transport from the theory of game theory can find an accurate analysis of the impediments to reducing fuel consumption in this sector. For this purpose, the main drivers affecting the transport of light duty cars - people, government and automakers - are modeled and their benefits are considered. By examining the relationship between these actors and their actions, it can be seen that the creation of a car leverage can help to manage fuel consumption, and the government's obligation to lend to the automaker to improve the fuel consumption of motor vehicles reduces fuel consumption. On the other hand, the standard setting for the average fuel consumption of the produced vehicles should be staged and stepped. بخش حملونقل بهخصوص حملونقل جادهای در ایران مانند تمام دنیا سهم بزرگی در مصرف انرژی دارد. تأمین امنیت عرضۀ سوخت حملونقل جادهای در بخش خودروهای سنگین کاملاً محقق شده اما در زمینۀ بنزین مدیریت صحیحی صورت نگرفته است؛ بهطوریکه ایران سالها است واردکنندۀ بنزین بوده است و شهرهای بزرگ آن مشکلِ آلودگی ناشی از خودروهای سبک را دارند. با بررسی موضوع حملونقل خودروهای سبک از روش نظریۀ بازی میتوان به تحلیلی درست از موانع پیشِ روی کاهش مصرف سوخت در این حوزه پی برد. برای این منظور، عوامل اصلی اثرگذار در حملونقل خودروهای سبک یعنی مردم، دولت و خودروساز مدلسازی شده است و منافع آنها در نظر گرفته میشود. با بررسی روابط میان این بازیگران و اقدامات آنها، میتوان دریافت که ایجاد اهرم جریمۀ خودروساز میتواند به مدیریت مصرف سوخت کمک شایانی کند. همچنین، ملزم کردن دولت به دادنِ وام به خودروساز، جهت بهبود مصرف سوخت موتور خودروها، مصرف سوخت را کاهش میدهد. از طرفی، تعیین میزان استاندارد برای متوسط مصرف سوخت خودروهای تولیدی باید بهصورت پلهای و مرحلهای باشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_29764_64241256fab8e1572210a4ecb1963d3e.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723A comparison study on contractual and financial issues between Buy-Back and IPC
Case study of Anaran iol fieldمطالعۀ مقایسهای جذابیت اقتصادی و مالی قراردادهای جدید (IPC) و بیع متقابل نمونۀ موردی میدان نفتی در بلوک اناران8910830298FAعلی فرخیکارشناس ارشد مهندسی صنایعمهراس عباییانکارشناس ارشد امبیاِیJournal Article20170524This study focus on the two contractual and financial models of oil and gas field development. During these years Buy-Back contracts were issued and run to develop oil and gas field. However some investors and contractors in one side and oil ministry in other side feedback to change some contractual items. <br />Therefore they decided to issue an attractive model to influence more investing company and raise oil and gas production. So a new model of contract named Iranian Petroleum Contract (IPC) has been issued to develop the fields with items is more flexible in case of time, scope of work and financial affairs. In this study, we tried to compare IPC model and Buy-Back model in case of financial and contractual issue and show that this flexibility has made a better situation for both sides. <br />As we has concluded during the compare of buy back and IPC, financial items such as IRR and NPV will improve and the impact of oil price has been reduced in new model.در طول سالیان گذشته که قراردادهای بیع متقابل به منظور توسعۀ میادین نفت و گاز کشور مدنظر قرار میگرفت، این امکان برای سرمایهگذاران و شرکتهای داخلی و بینالمللی فراهم بود تا با استفاده از چارچوب این قراردادها، قراردادهای خدماتی را اجرایی کنند اما دستاندرکاران با توجه به وضعیت کشورهای رقیب، بازخوردهای سرمایهگذاران، پیمانکاران و کارفرمایان و در تلاش برای جذب سرمایۀ بیشتر برآن شدند تا الگوی جدید قراردادهای توسعۀ میدان (IPC) را عرضه کنند. یکی از نگرانیهای ذینفعان و کارشناسان تفاوتهای این دو الگوی قراردادی خصوصاً در بخشهای اقتصادی و مالی است. در این مقاله با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به یکی از میادین نفتی در بلوک اناران الگوی مالی ـ قراردادی بیع متقابل و قراردادهای جدید (IPC) بررسی و مقایسه شده و تأثیرات آن در نحوۀ بازپرداختها، پاداش و نرخ بازگشت سرمایه نشان داده میشود، همچنین منافع اقتصادی ایجادشده در این قراردادها نیز بررسی شده است. همانطور که در این مطالعه نشان داده خواهد شد، قراردادهای جدید امکانات جدیدی برای طرفین ایجاد خواهند نمود که بهواسطۀ آنها هم کارفرما با رسیدن به تولید تجمعی، بیشتر منتفع خواهد شد و هم پیمانکار پاداش بیشتری کسب خواهد کرد ضمن اینکه طرفین در برابر نوسانات قیمت نفت مصونیت بیشتری خواهند داشت.https://sspp.iranjournals.ir/article_30298_d43b8b1a735f12671d28f9efcfedcfcb.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723The Future of Governance in Public Utilities: Key Factors And Emerging trends (case of study: Power Distribution)آیندۀ حکمرانی در عرصۀ تسهیلات عامالمنفعه: عوامل کلیدی و روندهای نوظهور (مطالعه موردی: توزیع انرژی برق)10913231963FAاحسان مرزباندانشجوی گروه آموزشی آینده پژوهی و مدیریت اسلامی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدی محمدیاستادیار دانشگاهتهران، دانشکدۀ مدیریت، گروه مدیریت صنعتیعلی اصغر پورعزتاستاد دانشگاهتهران، دانشکدۀ مدیریت، گروه مدیریت دولتیسید فرید قادریاستاد دانشگاهتهران، دانشکدۀ فنی، گروه مهندسی صنایعJournal Article20171219This paper aims to foresighting the future direction of governance in the field of public utilities, through recognition of emerging trends and key factors effective on construction of Future interactions in the field of electricity distribution. <br />For this purpose, by using the method and approach of environmental scanning, it is tried to Identifying, describing and prioritizing the key factors affecting future developments. Also, the emerging trends in this field is analyzed in expert panels.. <br />As a result, 23 key factors (variables) affecting on future alternatives in Electricity Distribution has been introduced in 7 categories (including Political, economic, social, technological, environmental, legal and industrial). After that, three important emerging trends in the direction of future developments (“Democratization of energy interactions”, “Development of technical/social innovations in the field of supply and distribution of energy” and “Developing the human, social and cultural dimensions of energy systems”) is explained. <br />Based on the findings the future of governance in power distribution can be figured in the term of decentralization macro trend and key issues such as voluntary cooperation, social contributions, local collective actions and citizenry self-governance.هدفِ مقالۀ حاضر آیندهپژوهی در حکمرانی تسهیلات عامالمنفعه، از طریق احصای روندهای نوظهور و عوامل و مولفههای کلیدی مؤثر بر شکلگیری آیندۀ تعاملات در عرصۀ توزیع انرژی برق (بهعنوان مورد مطالعه)، است. بدینمنظور، با بهرهگیری از روش و رویکرد پویش محیطی (و ابزارهای مصاحبه، پرسشنامه، و تحلیل PESTEL)، عوامل کلیدی مؤثر بر تحولات آینده شناسایی و بر حسب اهمیت و عدمقطعیت، احصا و اولویتبندی شدهاند. سپس با تحلیل این عوامل در پنلهای خبرگان، روندهای نوظهور اصلی در این حوزه شناسایی و توصیف شدهاند.<br /> درنتیجه، 23 عامل کلیدی مؤثر بر شکلگیری گزینههای آیندۀ حکمرانی در عرصۀ توزیع انرژی برق، در هفت گروه اصلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناورانه، زیستمحیطی، حقوقی و صنعتی) احصا و نیز، سه روند نوظهور مهم در مسیر تحولات آینده (شامل دموکراتیزه شدن تعاملات انرژی، توسعه نوآوریها فنی/ اجتماعی و پرورش ابعاد انسانی/ اجتماعی/ فرهنگی سیستمهای انرژی) تبیین و تحلیل شده است. مجموعۀ این یافتهها، آیندۀ حکمرانی در عرصۀ توزیع انرژی برق را در قالب کلانروند تمرکززدایی و در محورهای کلیدی همکاریهای داوطلبانه و مشارکتهای اجتماعی، اقدامهای جمعی ـ محلی و خودحکمرانی شهروندی تصویر کرده است. https://sspp.iranjournals.ir/article_31963_c7b55b256f6ad2e0314cdd60e2ce0e27.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723A Study on Environmental Effects of Gas Flaring in Iran and its Role for the Country's Commitments in Paris Agreementبررسی آثار محیطزیستی گاز مشعل در ایران و اهمیت آن در راستای تعهدات کشور در توافق پاریس13315430297FAامیر وهابپورپژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریفسید محمد شجاعیپژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریفمحمذ طهماسبزادهپژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریففاطمه رسولیپژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریفJournal Article20170618Burning of associated petroleum gas, namely gas flaring, is considered one of the main sources of greenhouse gas emission in Iran, bringing about various economic and environmental problems. This research tries to shed a light on different aspects of environmental defects of gas flaring and explain Iran's situation in this regard. To be able to do so, a novel method for calculation of flared gas emissions is described in this paper. This method relies on flared gas volume estimations that are provided by satellite imaging. The results show that some 53 million tones of CO<sub>2</sub> equivalent is released every year due to flaring in Iran. It should be noted that Iran is committed to reduce its greenhouse gas emission by 4 percent unconditional and 8 percent conditional due to Paris agreement (COP 21). This commitment requires powerful and wise policies that can guarantee its success with the minimum cost. Since gas flaring contributes to about 7.4 percent of Iran's total amount of greenhouse gas emissions, Iran can cover almost all of its commitments by eliminating gas flaring, for which Paris agreement provides suitable supports.یکی از سرچشمههای مهم تولید گازهای گلخانهای در ایران، سوزاندن گازهای همراه نفت است که زیانهای اقتصادی و مشکلات محیطزیستی مختلفی به همراه دارد. در این پژوهش زوایای مختلف آسیب گاز مشعل بر محیطزیست بررسی و تا حدی که اطلاعات در دسترس اجازه میدهد، جایگاه و وضعیت ایران نیز در مواجهه با این معضل تبیین میشود. همچنین، برای برآورد میزان انتشار گازهای آلاینده و گلخانهای به نتایج یک روششناسی دقیق اشاره شده که براساس اطلاعات ماهوارهای از حجم گاز مشعل در مناطق نفتخیز ایران محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که سالیانه حدود ۵۳ میلیون تن دیاکسید کربن از طریق گاز مشعل در ایران منتشر میشود. این در حالی است که ایران براساس توافقنامۀ پاریس (COP21) به کاهش ۴ الی ۸ درصدی گازهای گلخانهای متعهد است و این ایجاب میکند که در کشور برای نیل به این هدف با کمترین هزینه سیاستگذاری صحیحی وجود داشته باشد. ازآنجاکه گاز مشعل بهتنهایی حدود 7٫4 درصد از میزان انتشار دیاکسید کربن کشور را به خود اختصاص داده است و حذف آن تقریباً تمام تعهدات غیرمشروط کشور را نیز در معاهدۀ پاریس پوشش میدهد، میتوان از ظرفیتهای معاهدۀ پاریس برای رفع این مشکل بهرۀ مناسبی گرفت.https://sspp.iranjournals.ir/article_30297_be22893e6d94e764a3e022f862e0dcb4.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Analysis of the Effects of Dams Construction on Sustainable Livelihoods in Rural Areas (Case Study: Dariyandam in oraman region)تحلیل و تبیین اثرات احداث سدها بر معیشت پایدار نواحی روستایی (موردی سد داریان هورامان)15517630296FAکورش امینیکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی0000-0003-0326-7651فرزاد ویسیاستادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسعدی محمدیاستادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20170809With the construction of a dam on the rivers, land use patterns have changed and livelihood of rural households has also evolved. The purpose of this study was to analyze the effect of dam construction on livelihoods of rural households in Dariyan dam area. To accomplish this, a researcher-made questionnaire was used. <br /> Horaman area (Oraman) is between the two provinces of Kermanshah and Kurdistan and is one of the rural areas where human life has been combined for centuries with mountainous nature of the region. In this research, five main hypotheses were determined based on five sustainable livelihoods indicators. 374 households were studied from the hurms(oraman residents) of the affected areas for two periods before and after the construction of the Dariyandam. <br />The results of the research showed that construction of the dam influences livelihoods. In terms of households, livelihoods have fallen by building a Dariyan dam. So, before the construction of the dam, the average life insurance scores were higher than the time after the construction of the barracks. This means that according to respondents, the dam construction had a damaging effect.احداث سد روی رودخانهها، الگوهای کاربری منابع طبیعی را تغییر میدهد و کارکردهای معیشتی را متحول میکند. از جمله اهداف پژوهش حاضر بررسی آثار و تبعات اجتماعی، فرهنگی، مالی، فیزیکی و انسانی احداث سد در سکونتگاههای متأثر است. برای ارزیابی آثار معیشتی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران با خطای 05/0 برابر با 374 خانوار است. منطقۀ هورامان بین دو استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد و از جمله مناطق روستایی است که در آن توانایی انسان در رویارویی با طبیعت کوهستانی و تعامل با آن متجلی شده است. در این تحقیق، پنج فرضیۀ اصلی براساس پنج شاخص معیشت پایدار تنظیم و متغیرهای مستقل ناشی از آن ارزیابی شد. 374 خانوارنفر از هورامهای مناطق متأثر قبل و بعد از احداث سد مورد تحقیق قرار گرفتند. از جمله تازگیها و نوآوریهای این تحقیق، بررسی آثار معیشتی قبل و بعد از احداث سد است. نتایج نشان داد که احداث سد بر سرمایههای معیشتی تأثیرگذار است. به این صورت که میانگین رتبۀ داراییهای معیشتی قبل از احداث سد بالاتر از میانگین بعد از احداث سد بوده است، یعنی از نظر پاسخدهندگان احداث سد آثار مخربی داشته است.https://sspp.iranjournals.ir/article_30296_b824850b40ae05e2c1705b58e5277c0d.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Analysis views of spatial planning and sustainable development with emphasis on enhancing of small citiesتحلیل دیدگاههای برنامهریزی و پیشرفت پایدار فضایی با تأکید بر تقویت شهرهای کوچک17720331403FAصادق برزگراستادیار گروه جغرافیای انسانی دانشگاه پیام نورزهره فنیدانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی تهران0000000182824887Journal Article20170505Analysis and explanation of Spatial planning perspectives need to be in developing countries And especially Iran Less attention has been paid to it, That is Rapid City Growth And heterogeneity of a wide range Geographical spaces of these communities With fundamental balance In most cities Especially in big cities And metropolises Has not been accompanied Check current situation Planners Inevitably pay attention to Planning In small scale and in the form of small cities. Because in that case Which can be programmed Planning And the use of local resources Arrived To sustainable spatial development. This research through descriptive analytical methodology seeks ways of theorizing in the field of small cities from the perspective of sustainable development. This important issue, addition to completing and promoting the diverse role in the development of urban areas and rural hinterlands, has benefited the main place in extensive studies in the national settlement networks and local area. Thus theoretic-analytic study of nature this issue, can help to improve cognitive circle on the theoretical foundations of urban studies. The results of the analysis and comparison of views shows that openions strengthening and enhancing of small cities based on the sustainable spatial development by looking at all aspects of the internal structure of small cities, compared to other approaches has special advantages; and it is ableing to that, with an emphasis on the sustainability of cities, in addition to improveing the internal structure of small cities, local conditions and regional relations and making sustainable benefit.تحلیل و تبیین دیدگاههای برنامهریزی فضایی ضرورتی است که در کشورهای درحالتوسعه، بهویژه ایران، کمتر به آن توجه شده است؛ به این معنا که رشد سریع شهرها و ناهمگونی گسترۀ وسیعی از فضاهای جغرافیایی این جوامع، با تعادل بنیادین در اکثر شهرها، بهویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها، همراه نبوده است. بررسی وضع موجود برنامهریزان را ناگزیر کرده است که به برنامهریزی و آمایش در مقیاسهای خرد و در قالب شهرهای کوچک توجه کنند؛ زیرا در این صورت است که میتوان با استفاده از منابع محلی به توسعۀ پایدار فضایی دست یافت. پژوهش حاضر با استفاده از روششناسی توصیفی ـ تحلیلی درصدد نظریهپردازی در حوزۀ مطالعات شهرهای کوچک از منظر پیشرفت پایدار است. این امر علاوهبراینکه به تکمیل و ارتقای بحثهای متنوع درمورد نقشآفرینی آنها در توسعۀ حوزۀ درونشهری و پسکرانۀ روستایی کمک میکند، در مطالعات گستردۀ شبکههای سکونتگاهی ملی، منطقهای و محلی نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است. مطالعه و بررسی نظری و ماهیتیِ این موضوع دایرۀ شناختی و ادراکی مبانی نظری مطالعات شهری را نیز ارتقا میدهد. نتایج حاصل از تحلیل و مقایسۀ دیدگاههای مطرحشده نشان میدهد که دیدگاه تقویت و توسعۀ شهرهای کوچک مبتنیبر توسعۀ فضایی پایدار بهواسطۀ نگاه همهجانبه به ساختار داخلی شهرهای کوچک، نسبتبه سایر دیدگاهها، مزیتهای ویژهای دارد و نیز توانایی دارد که با تأکید بر پایداری این شهرها، علاوهبر تقویت ساختار درونی آنها، مناسبات و شرایط محلی و منطقهای را نیز بهرهمند و پایدار سازد.https://sspp.iranjournals.ir/article_31403_be65c8fbb7687cc8df4c3e04aeec3e7c.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723A modal for STI national evaluation based efficiency, effectiveness and Utility indexالگوی ارزیابی ملی علم، فناوری و نوآوری براساس شاخصهای کارایی، اثربخشی و سودمندی20522930761FAسپهر قاضی نوریاستاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسمهدیه فرازکیشدکترای سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20171014Studying the experience of evaluating science, technology and innovation (STI) in Iran shows many challenges in different political, institutional, legal and cultural aspect of the subject. The main objective of this article is to investigate the roots of the reasons of the inefficiency of current experience and to identify the contextual aspects governing STI evaluation in Iran and to find the current relevant shortages. In this regard, we determine the similar national STI evaluation experiences at five levels of system, framework, map, pattern and process of the evaluation in order to analyze the situation of Iran systematically compared to other countries. The results of library studies, field study and experimental experiences show that one of the main reasons for the inefficiency of Iranian national STI evaluation system is its index-oriented model based on controlling the costs of beneficiary organization. Thus in this article, we design a desirable conceptual system of evaluation that is based on index-oriented and functional approaches, in order to facilitate the learning and make it possible to assign the resources of current system optimally. The results of model development have been obtained by choosing 45 index types based on three organizational groups, five specializing fields and three types of functional outcomes, in which each organization leads to a performance evaluation dashboard including five radar charts. The designed dashboard has been evaluated through evaluating the performance of three academic institutions (including University of Tehran, Sharif University of Technology, and Shahed University). Then we have compared the results of this evaluation to the outputs of the previous model. The results confirm the serious effect of the evaluation model on analyzing the policy-making results and Management at the macro level in the field of STIبررسی تجربۀ ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (STI) در کشور نشان میدهد که در ابعاد مختلف سیاستی، نهادی، قانونی و فرهنگی چالشهای بسیاری وجود دارد. این مقاله با هدف ریشهیابی دلایل ناکارآمدی تجربۀ فعلی و شناسایی ابعاد بافتاری حاکم بر ارزیابی STI در کشور، عارضهیابی نواقص موجود را پی میگیرد. به این منظور، تجربیات مشابه ارزیابی ملی STI در پنج سطح نظام، چارچوب، نگاشت، الگو و فرایندِ ارزیابی بهصورت نظاممند تحلیل و جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشورها تعیین شده است. نتایج مطالعات اسنادی، پیمایش میدانی و شواهد تجربی نشان میدهد که یکی از گلوگاههای اصلی عدم کارآمدی نظام ارزیابی ملی STI، رویکرد الگوی شاخصمحور مبتنی بر کنترل هزینهکرد سازمانهای دستاندرکار بوده است؛ لذا در این مقاله الگوی مطلوب ارزیابی، که مبتنی بر تلفیق رویکردهای شاخصمحور و عملکردگرا است، با هدف ایجاد یادگیری و امکان تخصیص بهینۀ منابع در نظام موجود، بهصورت مفهومی طراحی شده است. نتایج توسعۀ الگو همراه با انتخاب 45 گونۀ شاخصی و براساس سه گروه سازمانی، پنج حوزۀ تخصصی و سه نوع نتیجۀ عملکردی حاصل شده است که درمورد هر سازمان به یک داشبورد ارزیابی عملکرد مشتمل بر پنج نمودار راداری ختم میشود. داشبورد طراحیشده از طریق ارزیابی عملکرد سه نهاد دانشگاهی (دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شاهد) اعتبارسنجی شده است. نتایج این ارزیابی با خروجی الگوی پیشین مقایسه شده است و مؤید تأثیر جدی الگوی ارزیابی بر تحلیل نتایج سیاستگذاری و مدیریت سطح کلان حوزۀ STI است.https://sspp.iranjournals.ir/article_30761_9867fa7dd06eb0aafca9fc64b5d55258.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Designing a Model for Universities’ Research Functions with Auxiliary Industry Orientationطراحی الگوی کارکرد پژوهشی دانشگاهها با رویکرد صنعتیاری23125331400FAزهرا غلامیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی0000-0001-5856-4579حمیدرضا آراستهاستاد مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعبدالرحیم نوه ابراهیماستاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسن رضا زین آبادیدانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.Journal Article20180409For years, the link between university and industry has been one of the concerns of politicians at both national and international levels. Hence, the present study aimed at identifying and designing a model for universities’ research functions to help industry succeed in light of the suggestions of experts in industry and universities. A mixed method approach was used to collect data in this study. The qualitative data was collected through interviews with 18 experts including university professors, managers, and directors in the ministry of science and technology. To analyze qualitative data, the approach of open coding, axial coding and Selected coding was used. The findings demonstrated that research functions in line with auxiliary industry can be subsumed under 4 dimensions, 13 indices, and 64 criteria. Delphi’s approach was used to examine the extent of the significance of each of the identified criteria in the quantitative data. <br />Finally, upon the analysis of data, a model consisting of 13 indices and 46 criteria is suggested regarding research functions with auxiliary industry orientation. Four major components of this model emphasizes research-oriented policy making, promoting research, supporting research infrastructure, and evaluating research outcomes. Finally, in addition to discussions, a number of functional and policy-making suggestions are presented to enhance industry’s functions in light of research conducted at universities.پیوند میان دانشگاه و صنعت از دیرباز جزء دغدغههای سیاستگذاران بینالمللی بوده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طراحی الگویی، برای کارکردهای پژوهشی دانشگاهها، در راستای صنعتیاری، است. این پژوهش، به لحاظ روش گردآوری دادهها، در زمرۀ پژوهشهای ترکیبی قرار میگیرد. بخش کیفی پژوهش از مجرای مصاحبۀ باز و هدفمند با هجده تن از خبرگان علمی و صنعتی فراهم شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از فرایند سهمرحلهای کدگذاری باز محوری و انتخابی استفاده شد. براساس نتایج بهدستآمده در این بخش، سیزده مؤلفه و شصتوچهار معیار شناسایی شد. در بخش کمّی پژوهش نیز، بهمنظور تعیین میزان اهمیت هریک از معیارهای بهدستآمده در بخش کیفی، از روش دلفی فازی استفاده شد. درنهایت، پس از تجزیهوتحلیل دادهها، الگوی پیشنهادی در قالب چهار بعد اصلی، سیزده مؤلفه و چهلوشش معیار بیان شد. چهار بعد اصلی الگو عبارتاند از: سیاستگذاری پژوهشی، نظامهای تشویقی پژوهشی، زیرساختهای حمایتی پژوهشی و ارزیابی بروندادهای پژوهشی. در پایان، در راستای بهبود وضعیت فعلی دانشگاههای کشور از منظر یاریرسانی به صنعت پیشنهادهایی ارائه شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_31400_fa31fa78624a67332e249a59d8457667.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Prioritization of National Security Threats in the Islamic Republic of Iran through Analytical Hierarchy Process (AHP)اولویتبندی تهدیدات امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با روش تحلیل سلسله مراتبی( AHP)25527731401FAعلی صالح نیادانشگاه امام صادق(ع)حسین بختیاریدانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20171118The Islamic Republic of Iran, as a powerful and strategic country in the contemporary world, has always been exposed to a host of threats at sub-national, national and transnational levels that require deep and precise attention from policy makers in the country. What more than anything else seems necessary to ensure the national security of the country is to pay particular attention to identifying and reviewing the threats to the national security of the country and to try to deal with these threats. On the other hand, given the time and resources and human resources to deal with it With these threats, the next step is to carefully prioritize threats.<br /> In this article, which is the result of a profound and strategic research on national security, it first studied and categorized the periphery threats of the Islamic Republic in various dimensions of military-information, political-cultural, economic and environmental, and then, using the hierarchical analysis method AHP), which is one of the most widely used methods of research in soft operations, has determined the importance and weight of each of these threats based on the views of experts in order to enable national security policy makers to allocate the right time and resources to confront crises and security threats Help the national nation.جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان کشوری با موقعیت راهبردی، در دنیای معاصر همواره در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح فروملی، ملی و فراملی است. آنچه بیش از هر چیز دیگر برای تأمین امنیت ملی کشور لازم بهنظر میرسد توجهِ ویژه به شناسایی و احصای تهدیدات امنیت ملی کشور و تلاش درجهت مقابله با این تهدیدات است و، باتوجهبه محدودیت زمان و منابع مالی و انسانی برای مقابله با این تهدیدات، اولویتبندی دقیق تهدیدات اهمیت دارد. در این مقاله، ابتدا تهدیدات پیرامونی جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف نظامی ـ اطلاعاتی، سیاسی ـ فرهنگی، اقتصادی و محیطی احصا و دستهبندی شده و سپس، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، که یکی از پرکاربردترین روشهای تحقیق در عملیات نرم است، وزن و اهمیت هرکدام از این تهدیدات مبتنیبر نظرات خبرگان مشخص شده است؛ تا برای مقابله با بحرانها و تهدیدات امنیت ملی کشور، در تخصیص صحیح زمان و منابع به سیاستگذاران امنیت ملی فایده داشته باشد. نتایج حاصل از اجرای روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی حاکی از اولویت معیار نظامی ـ اطلاعاتی در سطح معیارها و همچنین اولویت بالای جاسوسی و نفوذ اطلاعاتی در سطح گزینهها است.https://sspp.iranjournals.ir/article_31401_e4337b39988206c68064273b8dcadc4c.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723ANALYSIS OF PROBLEM DEFINING IN SECURITY POLICY- MAKINGدرآمدی تحلیلی بر مسئله شناسی در سیاستگذاری امنیتی27929629765FAسیدامین رضوی نژادمدرس دانشگاه
دانشجوی دوره دکتری تخصصی علوم سیاسی-سیاستگذاری عمومی، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حمیدرضا ملک محمدیعضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد مدعو گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20161231 During the years of the last century, a new approach –the then academic discipline of public policy – prevailed the domain of problem-solving in various fields as a response to increasing public issues still needed to be addressed. <br /> Among these fields, security issues emerged as a contextual framework in which states were serious about at a high level of attention and which resulted in a security agenda for the policy cycle. <br /> As the policy cycle begins with the agenda setting phase and the departure point in this phase is defining the problem, we decided to clarify this point of departure in the present article using the security issues as a primary concern of the state authorities.تلاش انسان ها در راستای تامین امنیت، از جمله علل و زمینه های تاسیس دولت به شکل کنونی است. از سوی دیگر، بقاء دولت ها نیز به تامین و برقراری امنیت وابسته است. بنابراین از آن جایی که کار سیاستگذاری بسامان کردن امور است، سیاستگذاری امنیتی از ملزومات حیاتی و زیربنایی برای دولت محسوب می شود. در این راستا، بمنظور گام برداشتن در فرآیند سیاستگذاری امنیتی، مطابق با اشتراک نظر اندیشمندان سیاستگذاری در خصوص شناخت مسئله بعنوان گام نخست، ضرورتاً به شناخت مسئله امنیتی پرداخته می شود. اگر این مرحله به درستی انجام نپذیرد، سایر مراحل نیز دچار انحراف و مشکل خواهند شد و چه بسا خود، منجر به ایجاد مسئله یا بحران امنیتی شود. در شناسایی مسائل امنیتی ضرورتاً می بایست تعریف، چارچوب، رهیافت و رویکرد امنیتی مطلوب ارائه و تبیین گردد، چرا که ممکن است شاخص مسئله امنیتی در یک رویکرد با رویکرد دیگر متفاوت باشد و منجر به سیاستگذاری و اقدامات متفاوتی گردد و گاهاً سرنگونی نظام را بدنبال داشته باشد. بدین منظور در نوشتار حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، ضمن تبیین تعریف، رهیافت ها، مراجع و پیشران های امنیتی بعنوان ملزومات اولیه در سیاستگذاری امنیتی، به ضرورت و اهمیت مسئله شناسی امنیتی پرداخته می شود. در ادامه مجریان مسئله شناسی تعیین و در پایان نیز در پاسخ به سوال اصلی مقاله که چگونگی شناخت مسئله و آسیب های امنیتی در سیاستگذاری امنیتی است، شیوه و روش اقدام در فرآیند مسئله شناسی با تاکید بر ایجاد سازمان هایی با وظیفه تخصصی شناسایی مسائل امنیتی ارائه می شود.https://sspp.iranjournals.ir/article_29765_8c315d84d54deafd7df1936484732eda.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Moral Analysis of the Conscription from the Perspective of Duty and Consequential Theoriesتحلیل اخلاقی خدمت وظیفه سربازی از منظر نظریه های وظیفه گرا و پیامدگرا29731831781FAعلیرضا سجادیهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام و پژوهشگر مرکز رشد، تهران، ایران.0009-0007-2543-156xرضا اکبریاستاد فلسفه و کلام اسلامی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.0000-0002-5231-7849حسین سرآبادانیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام و پژوهشگر مرکز رشد، تهران، ایران.محمد صادق تراب زاده جهرمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.0000-0002-4046-0090Journal Article20171121The military service in Iran has been defined as conscription and has been a controversial situation over the past many years. Analysis of this issue, as well as other social issues, cannot go without its proper understanding; therefore, the precise definition of the problem is a major step in its solution. The analysis of the disputes and arguments of the adversaries and opponents from the perspective of the two important theories of normative ethics (duty and consequential) allows us to clarify the scope of issue and the normative foundations of this difference. The findings of this interdisciplinary article indicate that both the supporters and the opponents benefit from both a consequential and duty basis to justify their agreement and opposition. Although in the arguments, the principle of existence of conscription is also seen as a disagreement among the stakeholders, but the major differences are in the equivalence compulsory-public-order manner of military service. A cheap labor force against the exploitation of the labor force, equitable justice against the rejection of free choice and disregard for the difference in talents, equal universal service against economic and security inefficiencies, and, ultimately, equal universal service against the employment and marriage of youth are major positions of disputes between advocates and opponents of the military service policy. These positions are agendas for research, intervention design, debates and decision.خدمت وظیفۀ سربازی در ایران در قالب سربازی اجباری تعریف شده و در طول سالیان متمادی محل بحث و جدل بوده است. تحلیل این مسئله، همچون سایر مسائل اجتماعی، نمیتواند فارغ از فهم درست و دقیق آنها صورت پذیرد؛ از این جهت تعریف دقیق مسئله گامی بزرگ در مسیر حل آن است. واکاوی منازعات و ادلّۀ موافقان و مخالفان از منظر دو نظریۀ مهم اخلاق هنجاری (وظیفهگرایی و پیامدگرایی) قلمرو مسئله و مبانی هنجاری این اختلاف را آشکار میکند. یافتههای این مقالۀ میانرشتهای نشان از آن دارد که هم موافقان و هم مخالفان از هر دو مبنای پیامدگرایانه و وظیفهگرایانه، برای توجیه موافقت و مخالفت خویش، بهره میبرند. اگرچه ذینفعان در احتجاجات خود دربارۀ اصل وجود خدمت وظیفه نیز اختلاف دارند اما بخش عمدۀ اختلافات به شیوۀ اجباری ـ همگانی برابرنگر خدمت وظیفه ناظر است. نیروی کار ارزان دربرابر استثمار نیروی کار، عدالت تساویطلبانه دربرابر نفی انتخاب آزادانه و بیتوجهی به تفاوت استعدادها، خدمت همگانی یکسان دربرابر ناکارآمدی اقتصادی و امنیتی، و درنهایت، خدمت همگانی ـ اجباری یکسان دربرابر اخلال در امر اشتغال و ازدواج جوانان از اهمّ مواضع نزاع بین موافقان و مخالفان خطمشی خدمت وظیفۀ سربازی است. این مواضع دستورکارهایی برای پژوهش، طراحی مداخله، مذاکره و تصمیم هستند.https://sspp.iranjournals.ir/article_31781_f9321ba01ded36949490dfa480deae93.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723National Water Report and Complexity based policyگزارش ملی آب و سیاستگذاری مبتنی بر پیچیدگی32132831143FAسجاد فتاحیتحلیل گر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوریJournal Article20180417In this paper, using the documentary method and by studying various data sources and adopting an interdisciplinary approach it has been tried to answer the basic question of the emergence of the current state of Iran's water resources, some it called bankruptcy. For this purpose, the paper has followed its explanation in five levels, and at the fifth level, the causal set has been reached to "a weakness in the design of the governance systems at the time of founding"; A factor that directly and indirectly affects the causes and factors at other levels of the casual set and an appropriate policy package to improve the state of the country's water resources should contain specific suggestions to address these weaknesses.Something that has not been given much attention over the past decades and maybe one of the most important reasons for the failure of the country's policies to counteract the water crisis.چکیده: <br />در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش اسنادی و با مطالعه منابع دادهای گوناگون و اتخاذ نگرشی بین رشتهای به پرسش اساسی چرایی پیدایش وضعیت کنونی در زمینه منابع آب در ایران که برخی از آن با عنوان ورشکستگی آبی یاد میکنند پاسخ داده شود. به این منظور این مقاله تبیین خود را در 5 سطح دنبال کرده است و در سطح پنجم مجموعه علی به عامل «ضعف در طراحی نظام حکمرانی در زمان بنیانگذاری» رسیده است؛ عاملی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر علل و عوامل حاضر در سطوح دیگر مجموعه علی اثرگذار بوده و یک بسته سیاستی مناسب برای بهبود وضعیت کشور در زمینه منابع آبی باید حاوی پیشنهادهایی مشخص برای برطرف کردن این نقاط ضعف باشد؛ امری که در چند دهه گذشته توجه چندانی به آن نشده و شاید بتوان یکی از مهمترین علل عدم موفقیت سیاستگذاریهای انجام شده در کشور برای مقابله با بحران آب در ایران که اکنون تبدیل به ورشکستگی آبی شده است را در همین امر جستجو کرد.https://sspp.iranjournals.ir/article_31143_a7d72361e2bb1183df75a532bc897c41.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Survival level for urban naked body; dress or tie?سطح زیستپذیری برای تن برهنۀ شهری؛ لباس یا کراوات؟! تحلیل سیاستگذاری مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها با تکیه بر شهر تهران32934531515FAاحمد برومند کاخکیدانشجوی دکتری آیندهپژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور0000-0002-0754-9157حسین زاهدی مطلقمدیر اندیشگاه سیاست نگاری ایران در موسسه بنیاد تدبیرگران توسعه فردا
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نورJournal Article20180210In this report, with the emphasis on the issue of air pollution, the urban management solutions of the country to solve or solve this problem in recent years are examined. Also, the general policies and actions of other countries that have faced this problem, like Iran, will be briefly reviewed and based on that, an analogy will be made. Then, by analyzing the documents and the content of the experts' theory, after mentioning the reasons for the ineffectiveness of Iran's policies, clues will be available for the elaboration and direction of indigenous policies and strategies to resolve and eliminate the massive pollution of the cities of Iran by tightening the city of Tehran. The report attempts to explain the cleavages and points of disconnection of the problem by analyzing the experts and researchers, and provides policy evidence for designing and implementing approaches to exposure and intelligent response. The three pillars of foresight, continuous evaluation and strict monitoring of missing lobbies of policy making in this area have been identified.در این گزارش، راهکارهای مدیریت شهری کشور برای حل یا رفع معضل آلودگی هوا، در طول سالیان اخیر، بررسی و سیاستهای کلی و اقدامات کشورهایی که مانند ایران با این مشکل مواجه بودهاند، خلاصهوار، مرور شده است. در ادامه، نویسندگان، با تحلیل اسناد و محتوای نظریۀ کارشناسان، دلایل ناکارآمدی سیاستهای ایران را ذکر و، برای جهتدهی به راهکارها و سیاستهای بومی، سرنخهایی ارائه کردهاند. در این گزارش، تلاش بر این بوده است که، با تحلیل پژوهشمحور، شکافهای مسئله تبیین و ادلههای سیاستی درجهت اتخاذ رویکردهای مواجهه با معضل آلودگی هوا و دستیابی به پاسخ هوشمندانه تهیه شود.https://sspp.iranjournals.ir/article_31515_e5f0d422bd4ef8af640af0fb956ce812.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723Environmental Politics in the Middle Eastسیاستهای زیستمحیطی در خاورمیانه34935931964FAعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20180613The environmental situation of the countries and its changes is one of the important issues of the new era. Leaders and environmental activists are trying to put in place policies to improve the environmental conditions of their land. In Iran and the Middle East countries, there have also been some work. Some environmental problems in the Middle East are becoming a crisis. Drought, extreme heat, and storms of waterfalls threaten the lives of people in the Middle East. These crises can cause further conflict in the region in the near future. In Iran, water scarcity, forest degradation, air pollution and climate change are among the most important environmental issues. Kuwait has had the highest air temperature in recent years. The environment of Iraq was largely destroyed many years ago. The Syrian civil war, undoubtedly, will return to the changing status of some tribes, including without. The disputes between Sudan and Egypt over the Nile River should also be added to this list. There is no doubt that in the Middle East, politics and the communications ecosystem are close.<br />This year, a book on the environmental and governance situation in the Middle East was published. Environmental Policy in the Middle East: Legal conflicts and global communications are the title of the book. In this article, I intend to introduce this book and take notes on that.وضعیت زیستمحیطی کشورها و تغییرات آن یکی از مسائل مهم عصر جدید است. رهبران کشورها و فعالان عرصۀ محیط زیست میکوشند سیاستهایی برای بهبود وضعیت زیستمحیطی سرزمین خود وضع کنند. در ایران و کشورهای خاورمیانه نیز در این زمینه کارهایی شده است. بعضی از مشکلات زیستمحیطی در خاورمیانه در حال بدل شدن به بحران است. خشکسالی، گرمای شدید، و طوفان ریزگردها زندگیِ مردم خاورمیانه را تهدید میکند. این بحرانها میتواند در آیندۀ نزدیک عامل نزاع و درگیری بیشتر در منطقه شود. در ایران، کمبود آب، تخریب جنگلها، آلودگی هوا و تغییرات آبوهوایی از مهمترین مسائل زیستمحیطی است. کویت، در سالهای اخیر، بالاترین دمای هوا را داشته است. محیط زیست عراق در سالها قبل، تا حدّ زیادی، نابود شده است. جنگ داخلی سوریه، بدون شک، به وضعیت متغیر برخی از اقوام از جمله بدون باز میگردد. اختلافات میان سودان و مصر در مورد رود نیل را نیز باید به این فهرست افزود. تردیدی نیست که در خاورمیانه، سیاست و زیستبوم ارتباطی نزدیک دارند.<br />در سال جاری، کتابی دربارۀ وضعیت زیستمحیطی و حکمرانی در خاورمیانه منتشر شد. سیاستهای زیستمحیطی در خاورمیانه: کشمکشهای حقوقی و ارتباطات جهانی عنوان کتاب است. در این نوشته، قصد دارم به معرفی این کتاب بپردازم و نکاتی دربارۀ آن متذکر شوم.https://sspp.iranjournals.ir/article_31964_e90468a75bfdca0f107005de60678766.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723development theory and Iran revolutionنظریه توسعه و انقلاب ایران (یک بحث انتقادی)36337931965FAسید جواد طاهایی گیلانپژوهشکدۀ تحقیقات راهبردیJournal Article20180623abs : States in modern world historically and essentially pursuit development, whether gain national power through the development or vice versa. but this survey emphasize on impossibility of The second and that reach to development through the attainment of national power is inevitable and only course in front of foreign policy of every nation- state. Also, addition to lake of historic and thinking necessity, objective conditions of Iran rejects importance and efficacy of development theory Iranian course of development thus, is Exclusively recognize of the developmental contents in Iran history. That is shun of development theory and its over repeated courses and debates. This article at first relied on an historical and theoretic approach and then looking for experience of Iran revolution, developed this sarcas mand dig of french scholars to their American colleagues That an history-possessor nation need not to grand theory, that is an holistic and apriori thought.چکیده توسعه عملی است که از ذات دولت برمیخیزد نه سیاستی که بخواهد اجرای آن را برگزیند. دولت مدرن تحتتأثیر شرایط تاریخی خود، ماهیتاً توسعهگرا یا اصولاً درپی توسعه است، چه بخواهد از راه کسب قدرت به توسعه برسد یا بهعکس بخواهد از راه توسعه به کسب قدرت بپردازد. اما مقاله حاضر بر نبود امکان تحقق دومی اشاره دارد و اینکه رسیدن به توسعه از راه دستیافت قدرت، چونان راهی ناگزیر و تنها راه پیشروی در سیاست خارجی هر کشور خواهد بود. عبارت اخیر فرضیهای است که مقالۀ حاضر درپی تقویت و فربهسازی آن است. فرضیۀ دیگر آن است که انقلاب ایرانْ آغاز تاریخ توسعه در ایران یا توسعۀ ایرانی یا مدرنیتۀ ایرانی است.<br />( توسعه عملی است که از ذات دولت برمیخیزد نه سیاستی که بخواهد اجرای آن را برگزیند. دولت مدرن تحتتأثیر شرایط تاریخی خود، ماهیتاً توسعهگرا یا اصولاً درپی توسعه است، چه بخواهد از راه کسب قدرت به توسعه برسد یا بهعکس بخواهد از راه توسعه به کسب قدرت بپردازد. اما مقاله حاضر بر نبود امکان تحقق دومی اشاره دارد و اینکه رسیدن به توسعه از راه دستیافت قدرت، چونان راهی ناگزیر و تنها راه پیشروی در سیاست خارجی هر کشور خواهد بود. عبارت اخیر فرضیهای است که مقالۀ حاضر درپی تقویت و فربهسازی آن است. فرضیۀ دیگر آن است که انقلاب ایرانْ آغاز تاریخ توسعه در ایران یا توسعۀ ایرانی یا مدرنیتۀ ایرانی است )https://sspp.iranjournals.ir/article_31965_adde4dd4268b93192b752030d92878f4.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882720180723TOWARD A FOURTH GENERATION OF REVOLUTIONARY THEORYبه سوی نسل چهارمی از نظریه های انقلابی (ترجمه)38144231966FAاحسان بدریکوهیدانشکده هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20180619Third-generation theories of revolution pointed to the structural vulnerabilities of regimes as the basic causes of revolutions. In the last decade, critics of structural theories have argued for the need to incorporate leadership, ideology, and processes of identification with revolutionary movements as key elements in the production of revolution. Analyses of revolutions in developing countries and in communist regimes have further argued for incorporating these factors and for the inadequacy of structural theories to account for these events. Rather than try to develop a list of the “causes” of revolutions, it may be more fruitful for the fourth generation of revolutionary theory to treat revolutions as emergent phenomena, and to start by focusing on factors that cement regime stability. Weakness in those factors then opens the way for revolutionary leadership, ideology, and identification, along with structural factors such as international pressure and elite conflicts, to create revolutions.<br /><br />( - - -)نسل سوم نظریههای انقلابی، آسیب پذیری ساختاری حکومتها را عامل اصلی شکلگیری یک انقلاب می داند. در دهه گذشته، منتقدان این تئوری های، موضوعات مختلفی را در رابطه با نقش کلیدی عواملی مانند رهبری، ایدئولوژی و همزادپنداری در ایجاد حرکتهای انقلابی، مطرح کردهاند. تحلیل انقلابهای بهوقوع پیوسته در کشورهای در حال توسعه و رژیمهای کمونیستی بحثهای جدیتری را در رابطه با نقش این عوامل و ناکارآمدی نظریههای ساختاری نشان میدهد. برای شروع توسعه نسل جدیدی از نظریههای انقلابی، بهتر است که بجای تهیه لیستی از عوامل وقوع یک انقلاب، انقلاب را به عنوان یک معلول در نظر گرفته و روی عواملی که ثبات یک حکومت را تضمین میکند تمرکز کنیم. تضعیف این عوامل، راه را برای رهبری انقلابی، ایدئولوژی و همزادپنداری باز میکند تا در کنار عواملی مانند فشار داخلی و درگیری نخبگان، وقوع یک انقلاب را پایهریزی کنند<br /><br />(به دلیل ترجمه بودن متن، تعداد کلمات چکیده کمتر از تعداد استاندارد است و با راهنمایی از طرف مقاله با خط چین به حد نصاب رسیده است - - - - - - - - - - - - - - - )https://sspp.iranjournals.ir/article_31966_9f99098d5a20301c3fdfa4762c04e5bc.pdf