مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Another income on the Islamic Revolution (5)درآمدی دیگر بر انقلاب اسلامی (5)111834714FAعباس ملکیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20190317به نظر میرسد که پیشبینی انقلابها عموماً نادرست از آب درمیآید. شاید بتوان به این نتیجه رسید که برای همۀ انقلابها نمیتوان نظریهای عمومی پیدا کرد و مهمترین دستاورد سالها تلاش محققان برای رسیدن به یک تئوری واحد، همان باشد که گفته شود هر کدام از مدل خاص خود پیروی میکنند. اما نمیتوان با قاطعیت گفت که شناخت حرکتهای اجتماعی، خیزشها، نهضتها و انقلابها ناممکن است. نظریهپردازان هر کدام به اندازۀ خود تلاش کردهاند تا در این راه گامی به جلو بردارند...<br /> https://sspp.iranjournals.ir/article_34714_337da5764a16e7f2854d2fa72b1e3a90.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Analysis of the Relationship between Political Participation and Allocation of Resources in Iranتحلیل رابطه بین مشارکت سیاسی و تخصیص منابع در ایران214434343FAهادی حکیمیگروه، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانایرج تیموریگروه، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانمحمدتقی معبودیگروه، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0003-0464-368XJournal Article20171029Governmental budgeting in any country is influenced by four main social groups that’s mean voters (or suppliers costs), political team (shapers costs) Bureaucrats (price donors) and are pressure groups (direction makers). As aspect of public view. These groups not behave differently from each other and in own function continuously will be given to private interests. This study aimed to analyze the relationship between political participation (Percent of voters in presidential election) and Resource allocation in Iran. This study as aspect of nature and method is descriptive – analytical. There for were used fund Data related to between 1997, 2002, 2006, 2010 and 2012 and province voters' percentage of presidential election in four periods. For analyzing data were applied quantitate methods such as correlation analysis, regression analysis, ANOVA.the results show that there is significant correlation between fund allocation and political participation of province (the percent of voters in presidential election) as the allocated funds between 1997, 2002, 2006, 2010 and 2012 years with the percent of voters in presidential election in order of 0.741, 0.766, 0.606, 0.466 and 0.482 Correlation is significant at the level 0.01. Also the results of ANOVA and regression analysis confirmed this issue.بودجهریزی دولتی در هر کشوری متأثر از رفتار چهار گروه عمدۀ اجتماعی یعنی رأیدهندگان (یا تأمینکنندگان هزینهها)، تیم سیاسی (شکلدهندگان هزینهها)، بوروکراتها (هزینهکنندگان) و گروههای فشار(جهتدهندگان هزینهها) است. از منظر رهیافت انتخاب عمومی، این گروهها متفاوت با یکدیگر رفتار نمیکنند و در عملکرد خود همواره گوشۀ چشمی به منافع شخصی خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطۀ بین میزان مشارکت سیاسی(درصد رأیدهندگان در انتخابات ریاستجمهوری) و تخصیص منابع در ایران انجام گرفته است. تحقیق از جهت ماهیت و روش، تحلیلی – توصیفی به شمار میرود. در این راستا از دادههای مربوط به اعتبارات سالهای 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 و همچنین درصد رأیدهندگان استانهای کشور در 4 دوره انتخابات ریاستجمهوری استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای کمّی شامل تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل آنوا بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد بین اعتبار تخصیصیافته و مشارکت سیاسی استانها (درصد شرکتکنندگان در انتخابات ریاستجمهوری) در سالهای منتخب همبستگی معنیداری وجود دارد؛ بهطوریکه اعتبارات تخصیصیافته در سالهای 1376 ، 1381، 1384 ، 1388 و 1390 با درصد رأیدهندگان انتخابات ریاستجمهوری به ترتیب با 741/0، 766/0، 606/0، 466/0، 482/0 همبستگی در سطح 01/0 درصد معنیدار است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و آنوا نیز مؤیّد این موضوع است.https://sspp.iranjournals.ir/article_34343_454f05caf6469199f1fe05aa0626768d.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Futuristic Research in the Roots of Images of the Futureتحلیلی آینده پژوهانه در بن مایههای سازندهی تصاویر آینده456534716FAمحسن طاهری دمنهگروه آینده پژوهی، دانشکده علوم و فناوری های نوین، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20180505Images of the future are inextricably linked to desires, values and human ideals. The most important issue in investigation of future images is their role in shaping social changes. Future images beside value are the most significant building blocks of social changes. Ergo, this study as a fundamental study in qualitative research tradition deploys a blend of thematic analysis to explore the images of future of Iranian society among the young people. The results show that images of future among participant include seven key components: 1. Historical monuments of the past, 2. the weight of the present time, 3. The road taken by the descendants, 4. Conjectures about future, 5. The shadow of the society, 6. Regrets, inabilities and shortages, and 7. Understanding future. <br />The nature of most of these constructive roots of future images reflects on these assumptions that the future images of the young people of Iran have a profound relationship with their past and present experience of their lives, and they have little ability to imagination in a desirable future and to break the existing situation in favor of They have a in preferable situation. These assumptions should be tested in future research.تصاویر آینده ارتباط وثیقی با خواستهها، ارزشها و آرمآنهای انسانی دارند. مهمترین مسئله در تحلیل تصاویر آینده، اهمیت و جایگاه آنها در بروز تغییرات اجتماعی است؛ زیرا تصاویر آینده در کنار ارزشها، مهمترین بلوکهای سازندة تغییرات اجتماعی هستند و بدین سبب مطالعة آنها حائز اهمیت است. در این راستا، پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش بنیادی ـ تجربی که در سنت پژوهشهای کیفی انجام شده است، از روش تحلیل مضمون به منظور بررسی تصاویر آینده در ذهن جوانان استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تصاویر آینده در بین مشارکتکنندگان، از هفت گزارة اصلی ساخته شده است. این گزارهها به ترتیب اینگونه نامگذاری شدهاند: ۱- آثار تاریخی به جای مانده از گذشته، ۲- وزن زمان حال، ۳- در راهی که دیگران قدم گذاشتهاند، ۴- حدسهایی دربارة آینده، ۵- سایة جامعه، ۶- حسرتها، عجزها و نداشتهها و ۷- فهم آینده. ماهیت اکثر این بنمایههای سازندۀ تصاویرآینده ناظر بر این فرضیات است که تصاویر آیندۀ جوانان ایرانی ارتباط عمیقی با تجربۀ زیست آنها در گذشته و حال داشته و آنها توانایی کمی برای رویاپردازی از یک آیندۀ مطلوب و ایجاد گسست در وضعیت موجود به نفع آن وضعیت مطلوب دارند.https://sspp.iranjournals.ir/article_34716_edd089f64f26c98933ae6af416034a1e.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220The Concept and Dimensions of "motivators of Self-initiated expatriates of Oil specialists" with an Emphasis on the Role and Functions of Human Resource Management: a Policy Approachمفهوم و ابعاد « انگیزانندههای مهاجرت داوطلبانه متخصصان» صنعت نفت با تاکید بر نقش و کارکردهای مدیریت منابع انسانی: رویکردی سیاستی679234444FAمحمد نوروزیدکترای مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز و عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)محمد جوادیدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی با تخصص منابع انسانی، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20171030Expatriate of specialists from the key strategic industries of the country is one of the main concerns of thinkers and policymakers at the highest levels, which in particular, the country's oil industry has been hit a lot from this type of expatriate. Since attempting to study the dimensions of this issue and trying to reduce the Self-initiated expatriate of specialists from the country is very necessary, in the present study, while conceptualizing and analyzing the dimensions of the Self-initiated expatriate motivators of the country's oil industry with an emphasis on the role And functions of human resources management have been ranked by these factors. Accordingly, after carrying out library studies and designing the final model, validation of the model was carried out (SANJESH) based on the opinion of experts in the field of human resources management and the final questionnaire, drawn up in a paired comparison, was completed by ten oil specialists that expatriated from the country. Based on the results of the questionnaires that analyzed by Analytic Hierarchy Process (AHP), among the three factors that effect in motivation - the personality, the type of international occupation and demographic characteristics - the factor of personality as the most important factor and among the four motivational goals -career development, change of life, financial motivation and adventure- factor Career development has top ranked and priority. The issue of policy recommendations for managing the immigration space of specialists in the country has been considered in the final section of the paper.مهاجرت متخصصان از صنایع راهبردی و کلیدی کشور یکی از دغدغههای اصلی اندیشمندان و سیاستگذاران در سطوح عالی است که به صورت خاص، صنعت نفت کشور، آسیبهای فراوانی از این موضوع دیده است. از آنجا که تلاش برای واکاوی ابعاد این مسئله و سعی در کاهش انگیزههای مهاجرت داوطلبانۀ متخصصان از کشور بسیار ضروری است، در پژوهش حاضر، ضمن مفهومپردازی و بررسی ابعاد انگیزانندههای مهاجرت داوطلبانۀ متخصصان در صنعت نفت کشور، با تأکید بر نقش وکارکردهای مدیریت منابع انسانی، این عوامل رتبهبندی شدهاند. بر این اساس، پس از انجام مطالعات کتابخانهای و طراحی مدل نهایی، اعتبارسنجی مدل براساس نظر متخصصان حوزۀ منابع انسانی انجام شد و پرسشنامۀ نهایی که به صورت مقایسات زوجی تدوین شده بود توسط ده نفر از متخصصان نفتی مهاجرت کرده از کشور، تکمیل گردید. براساس نتایج پرسشنامهها که با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تجزیه و تحلیل شد، از میان سه عامل مؤثر در انگیزه ــ یعنی شخصیت، نوع شغل بینالمللی و ویژگی جمعیتی ــ عامل شخصیت به عنوان مهمترین عامل و از میان چهار هدف انگیزشی ــ یعنی پیشرفت شغلی، تغییر زندگی، انگیزۀ مالی و ماجراجویی ــ عامل پیشرفت شغلی بالاترین رتبه و اولویت را کسب کرد. توصیههای سیاستی به منظور مدیریت فضای مهاجرت متخصصان در کشور، در بخش پایانی مقاله ارائه شدهاند.https://sspp.iranjournals.ir/article_34444_372ab96034732ce21a777d43240f2330.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Diasporas As Influential Global Actors: A Conceptual-Theoretical Clarification and a Functional Analysisدایاسپوراها بازیگران با نفوذ عصر جهانی شدن: تبیینی نظری و تحلیلی موردی9311434446FAمهدی بهمنیدکتری مطالعات آمریکا از دانشگاه دوبلین
پژوهشگر و مدرس دانشگاهناصر اسدیدکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران
مشاور در شورای راهبردی روابط خارجیJournal Article20180129Diaspora is an important concept in the current social sciences. Across the last two decades it has received increasing attentions by scholars from different disciplines such as sociology, anthropology, political sciences and cultural studies, so that diaspora studies is establishing as an emerging interdisciplinary and important area of research. Diasporas are now among the most influential non-governmental actors that have considerable impacts on domestic politics of countries as well as play significant roles in international relations. Although, we see very little publication in Persian language about this concept and its examples, there is a growing body of literature around diaspora in other languages, especially in western universities, media and research centers. This paper is going to answer a key question from an Iranian perspective; what does mean diaspora and what is/are its substantial impact(s)? I use the firsthand scientific resources for analyzing the concept and its conceptual evolution across the history as well as I use case study as the best research method to properly respond to the functionality of diasporas and their impacts in the era of globalization.«دایاسپورا» یک مفهوم مهم در علوم اجتماعی معاصر است. این مفهوم در دو دهۀ اخیر مورد توجه فزایندۀ اندیشمندان رشتههایی چون جامعهشناسی، مردمشناسی، علوم سیاسی و مطالعات فرهنگی واقع شده که نتیجۀ آن را میتوان سامان یافتن مطالعات دایاسپورا به عنوان یک حوزۀ نوظهور تحقیقاتی بینرشتهای دانست. دایاسپوراها امروزه در شمار تأثیرگذارترین بازیگران غیردولتی هستند که هم بر سیاست داخلی کشورها تأثیرگذارند و هم نقشهای مهمی در حوزههای مختلف بینالملل ایفا میکنند. در منابع فارسی توجه بسیار کمی به این مفهوم و مصادیق آن و تأثیراتی که دارند صورت گرفته، درحالیکه در منابع و مراکز علمی غربی مورد توجه روزافزون بوده است. این مقاله از زاویۀ نگاه محقق ایرانی در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که دایاسپورا دقیقاً چیست و چه تأثیراتی بر محیط پیرامون خود دارد؟ مراجعه به منابع دسته اول برای تجزیه و تحلیل نظری این پدیده در کنار گونهشناسی مصادیق مختلف آن با اتکا به روش مطالعۀ موردی، رویکرد اصلی این مقاله است که میتوان با استفاده از آن به سؤالهای اصلی و فرعی این مقاله پاسخ داد.https://sspp.iranjournals.ir/article_34446_a8f522838955576d9e63c5a1dd9eba92.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220The Challenges of the Adult Education and Solutions for Improvement: Grounded theoryچالشهای آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود: پژوهش زمینهای11513434448FAسیده گل افروز رمضانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران:امید مهنیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراننعمت الله عزیزیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20180502The present study aimed to "identify the adult education and solutions for improvement." In order to achieve the goal of the research, the researcher used the qualitative method of the grounded theory. The participants of the study consisted of experts on adult education, local reference groups, managers and experts of the Literacy Movement Organizations in Zones and Cities, managers and experts of the Department of Education and Training of province, educators and learners and 72 participants were interviewed using "targeted approach", “snowball method" and “theoretical saturation criterion". The data collection method was semi-structured interview. 905 open codes, 99 concepts and 14 categories were derived from the interviews based on the data foundation theory process through three open, axial and selective coding steps. In the final stage, the items were categorized under the basic components of the grounded theory including the pivotal subject (the challenges of the literacy movement), the causal conditions (content problems of the courses, educational problems and the economic problems of the learners), environmental conditions (structural problems of the literacy movement organization), Intermediate conditions (cultural barriers, the problems related to instructors and learners), strategies (curriculum revision, legal measures, provision of facilities for educators, increased resources, facilities, and revision of the educational course) and outcomes (acceleration in the development process). The finding showed that literacy movement organization should consider the contextual, environmental and causal factors, and these factors should be regarded in the future revisions. It should be noted that literacy movement organization and literacy centers are dealing with contextual, environmental and causal factors at micro and macro levels; however, these factors are ignored in their current plans and even the strategies which are mentioned in the present study, will also be affected by these factors.پژوهش حاضر با هدف «شناسایی چالشهای پیشروی آموزش بزرگسالان و راهکارهایی جهت بهبود آن» انجام شده است. محقق جهت دستیابی به هدف پژوهش از روش کیفی نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. مشارکتکنندگان تحقیق صاحبنظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگسالان، گروههای مرجع محلی، مدیران وکارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستانهای استان فارس، مدیران و کارشناسان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان فارس، آموزشدهندگان و سوادآموزان بودند که مصاحبه با استفاده از «رویکرد هدفمند»، با «روش گلوله برفی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 72 نفر به عنوان نمونه صورت گرفت. روش گردآوری اطلاعات انجام مصاحبه نیمهساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبهها براساس فرایند نظریۀ دادهبنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) به ترتیب 509 کد باز، 99 مفهوم و 14 مقوله استخراج شد. در مرحلۀ نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفههای اساسی نظریۀ دادهبنیاد شامل مقولۀ محوری (چالشهای پیش روی نهضت سوادآموزی)، شرایط علّی (مشکلات محتوایی دروس، مشکلات آموزشی و مشکلات اقتصادی سوادآموزان)، شرایط محیطی (مشکلات ساختاری سازمان نهضت سوادآموزی)، شرایط واسطهای (موانع فرهنگی، مشکلات مربوط به آموزشدهندگان و مشکلات مربوط به سوادآموزان)، راهبردها (اصلاح محتوای درسی برای سوادآموزان، اقدامات قانونی، ارائۀ تسهیلات به آموزشدهندگان، افزایش منابع، امکانات و تسهیلات و اصلاح و تجدیدنظر دورههای آموزشی) و پیامدها (تسریع در روند توسعه) قرار گرفتند. با توجه به یافتههای حاصل از الگوی پارادایمی پژوهش، میتوان گفت سازمان نهضت سوادآموزی باید عوامل زمینهای، محیطی و علّی حاصل از پژوهش حاضر را در نظر داشته باشد و در بازبینی مجدد برنامههای پیش رو عوامل به مورد اشاره در برنامهریزی خود توجه کند. نکته قابل توجه این است که سازمان نهضت سوادآموزی و مراکز سوادآموزی در سطح خرد و کلان، با عوامل زمینهای، محیطی و علّی مورد اشاره پژوهش حاضر روبرو هستند و از طرفی در برنامههای جاری خود به صورت جدی بدان توجهی نشده و حتی راهبردهایی که در پژوهش حاضر بدان اشاره شده است نیز تحت تاثیراین عوامل خواهند بود.https://sspp.iranjournals.ir/article_34448_daed6b96686bb52e2518e814f390a49b.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Prioritization energy types in Iran with the aim of increasing energy security in the 1404 horizon (using hierarchical analysis method)اولویتبندی انواع انرژی در ایران با هدف افزایش امنیت انرژی در افق 1404 هجری خورشیدی (با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی)13515734717FAابراهیم ایجابیدانشگاه امام خمینی ره قزوینروح اله بیاتاستاد دانشگاهمسلم شیروانی ناغانیدانشجوی دانشگاه امام خمینی ره قزوینJournal Article20180602<strong>Aim & Backgrand:</strong> This study was conducted to evaluate and prioritize different types of energy in Iran including oil, natural gas, coal, nuclear energy, renewable energy, hydroelectric power and biomass.
<strong>Materials and Methods</strong>: Most of the energy consumption in Iran is related to seven types. These different types of energy are different in terms of the four-dimensional concepts of energy, including availability (6 components), Accessibility (4 components), Affordability (5 components), and acceptability (3 components) of a different level of security. Therefore, in this paper, using the hierarchical analysis method and Topsis decision technique, we aimed to evaluate the types of energy available in Iran with the aim of increasing energy security and according to the mentioned criteria and prioritize them.
<strong>Findings:</strong> Twenty certified experts compared the seven types of energy in terms of quadratic criteria (18 sub-criteria) and identified their preferences. To evaluate each option, each scale was used from scale 1 to 9 (bipolar scale). After forming the decision matrix, a six-step process of topical technique prioritized the types of energy used in Iran.
<strong>Conclusion:</strong> The results show that due to its close proximity to the positive criteria and the distance from the negative criteria at the same time, natural gas is identified as the most suitable type of energy for ensuring energy security (Ci=0.69125), And renewable energy (Ci = 0.67354) and nuclear energy (Ci = 0.62853) In the second and third priorities.این مطالعه برای ارزیابی و اولویتبندی انواع مختلف انرژی در ایران شامل نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، انرژی هستهای، انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی برقآبی و زیست سوختها انجام شده است. قسمت اعظم مصرف انرژی در ایران مربوط به هفت نوع ذکر شده است. این انواع مختلف از انرژی از نظر مفاهیم چهارگانه انرژی شامل فراهم بودن (6 مؤلفه)، در دسترس بودن (4 مؤلفه)، قابل خرید بودن (5 مؤلفه) و قابل قبول بودن(3 مؤلفه) دارای سطح امنیت متفاوت هستند. در این مقاله قصد شده با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی و تکنیک تصمیمگیری تاپسیس انواع انرژی موجود در ایران را با هدف افزایش امنیت انرژی و با توجه به معیارهای ذکر شده ارزیابی و اولویتبندی آنها را مشخص کنیم.20 فرد خبره 7 نوع از انرژی را از نظر معیارهای چهارگانه (18 زیرمعیار) با یکدیگر مقایسه و ارجحیت آنها را مشخص کردند. برای ارزیابی هر گزینه نسبت به هر معیار از مقیاس 1 تا 9 (مقیاس دوقطبی) بهره گرفته شد و پس از تشکیل ماتریس تصمیمگیری در یک فرآیند ششمرحلهای تکنیک تاپسیس انواع انرژی مورد استفاده در ایران اولویتبندی شدند.نتایج نشان میدهد گاز طبیعی به دلیل نزدیکی به معیارهای مثبت و فاصله داشتن از معیارهای منفی بهصورت همزمان، به عنوان مناسبترین نوع انرژی در راستای تأمین امنیت انرژی مشخص شده (69125/0= C<sub>i</sub>) و انرژیهای برقی تجدیدپذیر(67354/0= C<sub>i</sub>) و انرژی هسته ای(62853/0= C<sub>i</sub>) در اولویتهای دوم و سوم هستند.https://sspp.iranjournals.ir/article_34717_8a2ab1d62f783d8ef2429c712f8e88e8.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Strategic analysis of food safety policy-makingواکاوی راهبردی سیاستگذاری ایمنی غذایی15917934447FAلادن رضی کردمحلهدانشجوی دکتری ، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نورجواد حاتمیدانشیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید محمد شبیریاستاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نورامید نوروزیاستادیار، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20180211The aim of this study was to investigate the current situation of national food<em> safety policies that use Majchrzak</em> method of policy research which documented knowledge about a problem and evidence to understand the causes and consequences of problems and about ways to solve the problem. For data collection, were interviewed four groups with experience of food safety policy-making in the field of standard, health, environment and agriculture that they were selected with snowball sampling. According to questions of Majchrzak method in format of SWOT protocol semi-structured interviewed. Due to analyze of collected data, was used MAXQDA2007 and Excel2010.
In the process of analysis of food<em> safety policy</em>-making, we used internal factor evaluation matrix (IFE[1]), External factor evaluation matrix (EFE[2]), Internal-External matrix (IE[3]) and Quantitative strategic planning matrix (QSPM[4]). The findings show that the food<em> safety policy</em>-making doesn't have a suitable place. For its improvement, it should prefer the strategies of defending group (Weakness& Threat-WT) based on the decrease of weak points and the avoid of threats. They are as follows:
1.Increasing the synergy of food safety management.
2.Solving environmental problems and crises.
3.Strengthening and requiring implementation of strategic plans.
<br clear="all" />
[1]. Internal factor evaluation matrix.
[2]. External factor evaluation matrix.
[3]. Internal-External matrix.
[4]. Quantitative strategic planning matrix.در مطالعۀ حاضر به منظور بررسی وضعیت موجود سیاستهای ملی ایمنی غذایی از مدل سیاستپژوهی ماژرزاک که ثبت دانش درمورد یک مشکل، درک علل و عواقب آن و ارائه راهکار است، بهره گرفته شد. برای گردآوری دادهها با چهار گروه از صاحبنظران دارای تجربه سیاستگذاری ایمنی غذایی در حوزههای استاندارد، بهداشت، محیط زیست و کشاورزی بهصورت نمونهگیری گلولهبرفی مصاحبه شد. مصاحبه به شکل نیمه ساختاریافته و براساس سؤالات مدل ماژرزاک در قالب پروتکل سوات انجام شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در محیط نرمافزارهای MAXQDA 2007 و Excel2010 صورت گرفت. در فرایند تحلیل سیاستگذاری ایمنی غذایی نیز از ماتریسهای ارزیابی داخلی، ارزیابی خارجی، عوامل داخلی ـ خارجی و برنامهریزی استراتژیک کمی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که سیاستگذاری ایمنی غذایی جایگاه شایستهای ندارد و برای بهبود آن باید راهبرد گروه تدافعی که مبتنی بر کاهش نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدهاست به ترتیب در اولویت قرار گیرند که عبارتند از:
1. افزایش همافزایی مدیریت ایمنی غذایی
2. حل مشکلات و بحرانهای محیط زیست
3. الزام به اجرای برنامههای استراتژیک و تقویت آنhttps://sspp.iranjournals.ir/article_34447_01d7ab0f2bc35d0a75d2e2c9f2c3537e.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Financial development and environmental performance: evidence from the D8 and J7 member countries based on the Panel data approachتوسعه مالی و عملکرد زیست محیطی، شواهدی از کشورهای عضو گروه دی8 و گروه جی7 مبتنی بر رهیافت دادههای تلفیقی18120434109FAوحید تقی نژاد عمراندانشیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندرانحمزه کریمی فیروزجاییدانشجوی دکتری اقتصادِ دانشگاه مازندرانJournal Article20171219Financial development contributes to the development of environmental conditions of a country through decreasing investment cost, encouraging firms to apply environmentally friendly technologies and inputs and reducing the size of underground economy. Therefore, it is important to investigate the relationship between financial development and environmental pollution. This relationship might be different for developed and developing countries due to institutional differences. For the purpose of this study, two models were estimated based on the data from the D8 and J7 member countries from 1993 to 2013. Negative linear relationship was confirmed for the J7 countries and quadratic relationship i.e. Inverse U for the D8 countries which includes Iran. In J7 countries there is an inverse relationship between financial development and environmental destruction. However, in D8 counties, in the lower level of financial development, bank loans lead to environmental pollution, while in the 39 percent financial development indicator as a cut-off point this trend is reversed. Considering that in the last 5 years this ratio has been 50 percent for Iran, financial development through the aforementioned channels contributes to the reduction of environmental pollution.توسعۀ مالی از راه کاهش هزینۀ سرمایهگذاری، هدایت بنگاهها در بهکارگیری فناوریها و نهادههای سازگار با محیط زیست و کاهش اندازۀ اقتصاد زیرزمینی موجب بهبود شرایط محیط زیستی کشور میشود. بنابراین، بررسی چگونگی ارتباط میان توسعۀ مالی و آلودگی محیط زیستی اهمیت دارد. این ارتباط ممکن است برای کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه به دلیل تفاوتهای نهادی متفاوت باشد. در این راستا، دو مدل بر پایۀ اطلاعات بانک جهانی پیرامون دو گروه از کشورهای جی7 و دی8 برای دورۀ زمانی 1993 تا 2013 م برآورد شدهاست. برای کشورهای جی7، رابطۀ خطی منفی و برای کشورهای دی8، که ایران جزو آنها است، رابطۀ درجه دوم یعنی U وارون تأیید گردید؛ یعنی در جی7 رابطهای معکوس میان توسعۀ مالی و تخریب محیط زیست وجود دارد، در حالی که در دی8 در سطوح پایین از توسعۀ مالی، تسهیلات اعطایی بانکها به افزایش میزان انتشار آلودگی میانجامد ولی در اندازۀ 39 درصد برای شاخص توسعۀ مالی به عنوان نقطۀ برشی این روند معکوس میگردد. با توجه به اینکه بر پایۀ دادههای بانک مرکزی ایران این نسبت در 5 سال اخیر بیش از 50 درصد بوده، توسعۀ مالی از مجراهای یادشده به کاهش آلودگی محیط زیستی کمک میکندhttps://sspp.iranjournals.ir/article_34109_53bde3ed6ce09616b17e65aa2bfa0e01.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Serving the Duty System: A Social Opportunityخدمت نظام وظیفه: فرصتی اجتماعی20522334445FAعلی اصغر فیروزجائیاناستادیار بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه مازندرانوحید جان محمدی لرگانیکارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه مازندرانJournal Article20171125Our country as a young country is facing a phenomenon called military service which many young people and individuals consider it as a problem ahead. Since a significant age range of boys or men is subjected to military service, investigating and analyzing this period is of particular importance. In terms of functionalism, any phenomenon in the community is functional. In general, they consider the society to be a military arrangement. The aim of this study is to assess the social functions of military service for soldiers. In this study, it is attempted to investigate military service functions using interpretative phenomenological analysis method. The data is collected through interviews with twenty soldiers from all branches of education, different grades and different units. Interviews were conducted by one of the authors in the context of the phenomenon. Analysis of interviews identified 14 sub-categories, two main categories of personal and social functions and social opportunities as a core category. Results show that military service period enjoys personal and social functions for young soldiers. Personal consequences could include independency of young people, physical and mental health, punctuality, self-esteem, elimination of inappropriate individual characteristics and family appreciation. Also, the social functions include social responsibility, cooperation and solidarity, increased religiosity, social cohesion, social protection, social control, social identity and defense of the country.کشور ما به عنوان کشوری جوان، با پدیدهای بهعنوان سربازی روبهرو است که بسیاری از جوانان و مردم آن را بعنوان مساله پیش رو در نظر میگیرند. از آنجایی که بازه سنی مهمی از زندگی پسران یا مردان، مشمول دوران خدمت سربازی میگردد، بررسی و تحلیل این دوره حائز اهمیت ویژهای میباشد. هدف از انجام چنین تحقیقی، بررسی کارکردهای اجتماعی دوره خدمت سربازی برای سربازان می باشد. از منظر کارکردگرایی هر پدیدهای در جامعه دارای کارکرد میباشد. بهطور کلی جامعه را نظامی واجد نظم و ترتیب میدانند. در این مطالعه سعی شده است با روش تحلیل پدیدارشناختی تفسیری، به بررسی کارکردهای خدمت دوره سربازی پرداخته شود که اطلاعات از طریق مصاحبه با بیست نفر سرباز از تمامی مقاطع تحصیلی، درجات مختلف و یگانهای مختلف گردآوری گردید. مصاحبهها توسط یکی از نویسندگان در بستر پدیده اجرا شده است. تحلیل مصاحبه شرکتکنندگان به شناسایی 14 زیر مقوله، ۲ مقوله اصلی کارکردهای فردی و اجتماعی و مقوله فرصت اجتماعی بعنوان مقوله هسته منجر شد. یافتهها نشان میدهد که دوره سربازی دارای کارکردهای فردی و اجتماعی برای سربازان جوان میباشد. از جمله پیامدهای فردی آن میتوان به استقلال جوانان، سلامت جسم و روان، وقتشناسی، عزت نفس، رفع خصوصیات فردی نامناسب و قدر خانواده را دانستن اشاره کرد. همچنین کارکردهای اجتماعی شامل مسئولیتپذیری اجتماعی، همکاری و همیاری، بالا رفتن دینداری سربازان، همبستگی اجتماعی، حمایت اجتماعی، کنترل اجتماعی، هویت اجتماعی و دفاع از وطن میباشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_34445_87fc20ab78786d2de1e3654a8c4b6765.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220The position of regulation in the process of privatizing the gas industry, case study: Iran's gas marketجایگاه تنظیمگری در فرایند خصوصیسازی صنعت گاز، مطالعه موردی: بازار گاز ایران22524734719FAمحمد عظیم زاده آرانیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180404Natural monopoly’ characteristic of network gas industry as well as some other features such as demand, supply and pricing have resulted to fail this market. As a result of market failure, privatizing this industry without institutions and instruments of regulatory will lead to anti-competitive behavior, such as Abuse of dominant position and monopoly status.<br />This article is done by analytical- descriptive method in two sections. In the first section, Principles, nature and instruments of regulatory and Experiences of the United States of America will be examined. The second section is allocated to the evaluating of regulation in Iran’s gas industry. The results of this research show that Despite the Codification of instruments of regulation in the economy, yet these instruments have not been used in Iran's gas industry and All value chain of this industry have been monopolized by government.<br />gas industry, Iran's gas market, market failure, competitive markets, noncompetitive markets.ویژگی انحصار طبیعیِ صنعت شبکهای گاز به مواجهۀ این بازار با شکست منجر شده است. به واسطۀ شکست بازار، خصوصیسازی این صنعت، بدون ایجاد نهادها و ابزارهای تنظیمگر، منجر به بروز رفتارهای ضد رقابتی نظیر سوءاستفاده از وضعیت مسلط و انحصار خواهد شد. تجربیات کشورهای پیشرو مانند ایالات متحدۀ آمریکا نشان میدهد که این کشور حقوق عمومی رقابت برای بخشهای رقابتپذیر بازار گاز و ابزارهای تنظیمگری بخشی برای بخشهای رقابتناپذیر آن تدوین کرده است.
این مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست مبانی، ماهیت و ابزارهای تنظیمگری و تجربۀ کشور آمریکا در استفاده از این ابزارها را بررسی میکند و بخش دوم به ارزیابی تنظیمگری صنعت گاز ایران اختصاص دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد به رغم تصویب ابزارهای تنظیمگری در اقتصاد ایران، هنوز این ابزارها در صنعت گاز ایران مورد استفاده قرار نگرفته و تمام زنجیرۀ ارزش این صنعت به صورت انحصاری در اختیار دولت است و نبود ابزارهای تنظیمگری در این صنعت سبب شده تا واگذاری صنایع پاییندستی با وجود تکلیف قانونی با موفقیت همراه نباشد.https://sspp.iranjournals.ir/article_34719_1bcdd15213031411e84eca02e623e199.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Strategic Policy; Content-Related or Structural? With a Focus on the 11th and 12th Governmentsسیاست خارجی راهبردی، ساختاری یا محتوایی؟ با تمرکز بر دولت یازدهم و دوازدهم25125934721FAعبدالله نوروزیسفیر جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20190128With a focus on the 11th and 12th governments casts a short and historical view on the foreign policy of the Islamic Republic of Iran from the victory of the Islamic Revolution in February 1979 to date, in which light to follow contents and structures of the foreign policy of the 12th Government in line with its constitutional goals. The Foreign Ministry is the only one in Iran that is governed by two sets of laws. One being the June 1973 Organizational, Recruitment, Financial, and disciplinary Law, decreed by The Senate and National Consultative Chambers, and the other being the 1981 Law of the Missions of the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran passed through Majlis, the Parliament. In the 1985 constitutional revision that was approved by the Nation, The Foreign Ministry underwent three obligations in addition to those two laws: The Constitution, the Supreme Leadership, and the Majlis. Through the passed governments, the revolutionary and/or diplomatic viewpoints have always experienced a volatile process. The process has ended up to the JCPOA negotiations preceded by the “Heroic flexibility”. In those two Governments, the revolutionary viewpoint has shied away in favor of the diplomatic one during the long process of 1985-2017. The pinnacle of this total variation was the 2017 change in the organizational structure of the Foreign Ministry where the three regional under-secretariat omitted at once and an economic under-secretariat was established. This was one that had been wrapped up in the 1990s due to its unsuccessfulness.با تمرکز بردولت یازدهم و دوازدهم در پی نگرشی کوتاه و تاریخی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ازپیروزی انقلاب اسلامی دربهمن ماه ۱۳۵۷تا امروز است تا در پرتو آن به پیگیری محتواها و ساختارهای سیاست خارجی دولت دوازدهم در تناسب با اهداف تعیین شده آن طبق قانون اساسی بپردازد. وزارت امورخارجه تنها وزارت خانه درایران است که دوقانون دارد. یکی قانون مقرارات تشکیلاتی، استخدامی، مالی وانضباطی مصوب خردادماه۱۳۵۲ توسط مجلسین سنا وشورای ملی وقت، ودیگری قانون وظائف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی ایران. در بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سال 1368، که به تصویب ملت ایران رسیده است، وزارت امورخارجه علاوه بردوقانون موظف مربوط به خود تحت انقیاد ۱- قانون اساسی۲-مقام معظم رهبری۳-مجلس شورای اسلامی وشورای امنیت ملی قرارگرفته است. نگاه انقلابی ویا دیپلماتیک به سیاست خارجی شاهد روند رو به نواسانی بوده است که همواره دولتهای گذشته تاکنون با آن مواجه بوده اند. دراین روند نوسانی، به نقطه پایانی با مذاکرات برجام با پیش مقدمه« نرمش قهرمانانه» نائل آمدیم. دردولت یازدهم ودوازدهم کفّه انقلابی به نفع کفّه دیپلماتیک ازگردونه این روند طولانی (1368-1396) خارج گردید. اوج این دگرگونی تغییر کامل درساختار تشکیلاتی وزارت امورخارجه درسال۱۳۹۶ بود که به یکباره سه معاونت منطقه ای سیاسی حذف وبه یک معاونت سیاسی تبدیل گردیده و مبادرت به تشکیل معاونت اقتصادی شده است. معاونت اقتصادی که دردهه هفتاد درساختار وزارت خارجه وجود داشته، به دلیل عدم موفقیت حذف گردیده بود.https://sspp.iranjournals.ir/article_34721_c0ee38b0395f988f0e5929aaf0bb6fd9.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Strategies for Achieve Groundwater Sustainable Managementراهبردهای دستیابی به مدیریت پایدار آب زیرزمینی26127534723FAاکبر علیپوردانشجوی دکترا آبیاری و زهکشی، گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدهاشم درخشانفارغ التحصیل ارشد گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدکامران داوریاستاد تمام دانشگاه فردوسی گروه آب دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180719Groundwater is a vital source of water supply in Iran. Sustainable utilization of groundwater is an inevitablenecessity. But overdraftand neglecting the reasonable criteria for sustainable use of groundwater led to groundwater-dependent ecosystems destruction and many other inevitable losses.In addition, reduced groundwater recharge by climate change, have increased unsustainability. In fact, groundwater withdrawal licenses do not have the ability to adapt to climate change and adapt to socioeconomic changes, and cannot be taken into account the undesirable result of groundwater withdrawal. In this paper, in order to address undesirable result of groundwater withdrawal, the total freshwater in aquifer analyzed in the three scenarios included excellent, reasonable and minimal scenarios. By attention to extended undesirable result of overdraft groundwater, we anticipated majority of aquifer cut off sustainable level and are now in the third (minimal) scenario.So, this scenario has become more attention and describe requirements to maintain existing conditions and to move towards sustainable groundwater management have been suggested and analyzed.آب زیرزمینی حیاتیترین منبع تأمین آب در ایران است که برداشت پایدار از آن از ضروریات اجتنابناپذیر محسوب میشود؛ اما اضافه برداشت و غفلت از تبیین معیاری معقول برای بهرهبرداری از آب زیرزمینی در بسیاری از محدودههای مطالعاتی پایداری این منبع حیاتی را با چالشی جدی روبهرو کرده است. علاوه بر این، تغییر اقلیم و در نتیجه کاهش تغذیۀ آب زیرزمینی بر این ناپایداری افزوده است. مجوزهای بهرهبرداری از آب زیرزمینی توانایی سازگاری با تغییرات آبوهوایی و ایجاد تطابق با تغییرات اجتماعی ـ اقتصادی را ندارد و نمیتوان توسط آنها به پیامدهای نامطلوب برداشت از آب زیرزمینی توجه و آنها را پیگیری کرد. در این مقاله، به منظور بررسی پیامدهای نامطلوب برداشت از آبزیرزمینی، کل ذخیرۀ با کیفیت مناسب آبخانه در قالب سه سناریوی ایدئال، معقول و حداقلی مبتنی بر محدودیتهای بهرهبرداری از آب زیرزمینی تحلیل شده است. با توجه به گسترش پیامدهای نامطلوب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، اکثریت محدودههای مطالعاتی از تراز بهرهبرداری پایدار عبور کردهاند و هماکنون در سناریوی سوم (حداقلی) قرار دارند. بنابراین این سناریو مورد توجه بیشتر قرار گرفته و الزامات مورد نیاز برای حفظ شرایط موجود و همچنین حرکت به سمت مدیریت پایدار آب زیرزمینی پیشنهاد و تحلیل شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_34723_825f039f6125832b6966594b9938b80a.pdfمرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوریمطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی2538-503882920190220Provide financial model for the renovation of public lighting system in Iranتدوین مدل مالی مناسب برای نوسازی سیستم روشنایی معابر عمومی در ایران27729134725FAمعین احمدیدانشجو دانشگاه صنعتی شریفرضا صفاریدانشجوسعید ودادی کلانتردانشگاه تهرانمهدی کیقبادیدانشجوJournal Article20190202The issue of financing is one of the key sections of the implementation of infrastructure projects, especially in cases where the government does not have enough ability to finance these projects. One example of these projects for Iran is the renovation of public lighting system. In this research at first, different models of financing of infrastructure projects was studied. In these models, financing can be provided by the government, the private sector, energy service companies, or a combination of these. In each model, the financial, technical and political risks of project implementation are also divided between different sectors. In the following, three samples of street lighting renovation projects implemented in India, Britain and the Philippines have been investigated and finally, two models that they are appropriate for Iran to renovate the lighting system (i.e. replacing LED lamps with existing old street lamps) by financing with electricity charges or with Article 12 of the elimination of production barriers law, and the considerations of each item are stated.موضوع تأمین منابع مالی و اعتباریاز کلیدیترین بخشهای اجرای پروژههای زیربنایی به خصوص در مواردی است که دولت توانایی کافی برای تأمین مالی این پروژهها را ندارد. یکی از مصادیق این پروژهها برای ایران، نوسازی سیستم روشنایی معابر عمومی است. در این پژوهش ابتدا به بررسی مدلهای مختلف تأمین مالی پروژههای زیربنایی پرداخته شده است. در این مدلها تأمین مالی میتواند از سوی دولت، بخش خصوصی، شرکتهای خدمات انرژی یا ترکیبی از این موارد صورت گیرد. همچنین در هر مدل ریسکهای مالی، فنی و سیاسی اجرای پروژهها نیز بین بخشهای مختلف تقسیم میشود. در ادامه سه نمونه از پروژههای نوسازی روشنایی معابر اجرا شده در کشورهای هند، انگلیس و فیلیپین بررسی شده و در انتها دو مدل متناسب با کشور ایران برای طرح نوسازی روشنایی معابر (جایگزینی لامپهای LED با لامپهای قدیمی موجود در معابر) با تأمین مالی از محل عوارض برق یا مادۀ 12 قانون رفع موانع تولید پیشنهاد و ملاحظات هر مورد بیان شده است.https://sspp.iranjournals.ir/article_34725_7959064246f47937d5dc3d0576a6d6d8.pdf