Strategic model for designing new revenue-generating strategic measures (combining the communicative policies of the resistance economy with the blue ocean strategy model)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Department of Industrial Management operation research, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

3 Faculty of Education and Islamic Thought, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Considering the importance of the leap of production and economic progress in the words of Imam Khamenei on the issue of resistance economy, finding new markets and strategic income-generating actions for the Islamic Republic of Iran is inevitable. In this study, the communicated policies of Resistance Economy of the Imam Khamenei were first examined and the strategic capacities of the Resistance Economy based on the valuable orders of the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran were reviewed. The Blue Ocean model was then used as a practical and creative tool to identify new economic and income-generating areas. And using the above materials, a creative model was presented to identify strategic economic actions to achieve the leap in production and income generation. Then, in order to examine the feasibility of the proposed model, the proposed framework in designing some strategic economic actions was used with the approach of creating conditions for jump in production and national income generation, and its results were presented and finally, suggestions were made for future researches in this area.

Keywords

Main Subjects


آقا، صالح. (1390). مدل برنامه‌ریزی چند‌معیاره کشت محصولات زراعی مبتنی بر «اقتصاد مقاومتی» و وضعیت تحریمی نوار غزه. هشتمین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد اسلامی.
تولایی، ر. (1388). راهبرد اقیانوس آبی به عنوان انقلابی در حوزه مدیریت راهبردی. فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس، 6(24)، 55-77.
حسین‌پور، د.، رضایی‌منش، ب.، و محمدی‌سیاه‌بومی، ح. ‌ر. (5931). رابطه مدیریت جهادی و استراتژی‌های اقتصاد مقاومتی. فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 42(79)، 99-122.
حسین‌زاده‌بحرینی، م. ح. (1392). اقتصاد مقاومتی؛ راهکاری برای توسعه. مشکو‌ة، 32(118)، 138-159.
دانش‌جعفری، د.، و کریمی، س. (1393). نفت، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی. سیاست‌های راهبردی و کلان، 2(8)، 1-35.
ذاکرصالحی، غ. ر.، و صالحی‌نجف‌آبادی، م. (1391). ارائه راهبردهایی برای جذب دانشجویان خارجی در ایران. آموزش عالی ایران، 4(3)، 65-92.
رستمی، ف.، و بهرامی‌پور، ف. (1397). بررسی ماهیت اقتصاد مقاومتی و نظریه‌های توسعه اقتصادی. مجله اقتصادی، 81(1-2)، 95-116.
ستایش، س.، و امین، ف. (1394). طراحی راهبرد اقیانوس آبی در حوزه فعالیت‌های مهندسان مشاور در طرح‌های ملی فعال در حوزه سدسازی کشور. مدیریت دولتی، 7(1)، 71-87.
سردارنیا، خ. (1395). تأثیر جنگ نرم بر آسیب‌پذیری و تهدید امنیت اقتصادی ایران (1384-1392). پژوهش‌نامه انقلاب اسلامی، 6(02)، 57-75.
سیف، ا. م. (1392). مقدمه‌ای بر نقشه راه پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی بسیج، 61(16)، 89-115.
سیف، ا. م.، و خجسته، م. (1392). ظرفیت‌ها و محدودیت‌های مدیریت بحران در صحنه جنگ نرم اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران. مطالعات راهبردی بسیج، 61(06)، 5-48.
شاه‌بندرزاده، ح.، و کبگانی، م. ح. (1395). تحلیل کمّی فرصت‌های رشد و سودآوری شرکت‌ها بر مبنای ابعاد راهبردهای اقیانوس آبی. مدیریت بازرگانی، 8(1)، 117-136.
صفری، ح.، سادات، م. م.، و سعدآبادی، ع. ا. (1395). تدوین استراتژی‌های رقابتی با استفاده ترکیبی از استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی در چارچوب کارت امتیازی متوازن. مدیریت بازرگانی، 8(3)، 706-636.
علی‌زاده، ن.، شیری، ا.، و تابان، م. (1393). توسعه الگوی راهبرد اقیانوس آبی در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک‌های خصوصی ایلام). مدیریت بازرگانی، 6(3)، 601-622.
فرزندی‌اردکانی، ع. ع.، صفری، ح.، سادات، م. م.، و بازرگانی، ح. (1397). طراحی الگوی راهبردی فرهنگی اقتصاد مقاومتی با ملاحظه اقتصادی دفاعی مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری در ایران. پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 7(72)، 145-176.
فرزندی‌اردکانی، ع. ع.، یوسفی، م.، و عنان‌پورخیرآبادی، م. (1394). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و راهبردها. پژوهش‌های معاصر انقلاب اسلامی، 1(1)، 63-88.
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور. (1393). مجموعه اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی: مصوبات شورای اقتصاد. تهران: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مرکز اسناد، مدارک و انتشارات.
میلانی، ج. (1394). اقتصاد مقاومتی و خودباوری ملی، فرصت‌ها و چالش‌های تحقق آن. مجله اقتصادی، 51(7-8)، 5-22.
نعامی، ع.، و مظهری، ع.‌ ا. (1393). تأکید بر رابطه بازایابی داخلی و منابع سپرده‌ای بانک به منظور تأمین منابع مالی مولد و فعال‌سازی سرمایه‌های انسانی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی. سیاست‌های راهبردی و کلان، 2(7)، 65-87.
References
Agha, S. (2011). A Multi Critria Crop Planning Model Based On the “Resistive economy” characterizing the situation in Gaza Strip. 8th international conference On Islamic Economics and finance.
Alizadeh, N., Shiri, A., & Taban, M. (2014). [The development of blue ocean strategy pattern in banking industry (a case study of Ilam of private banks) (Persian)]. Journal of Business Management, 6(3), 601-22. [DOI:10.22059/JIBM.2014.50724]
Daneshjafari, D., & Karimi, S. (2015). [Oil, 6th development plan, resistive economy (Persian)]. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 2(8), 1-35. http://www.jmsp.ir/article_8592.html
Farzandi Ardakani, A. A., Safari, H., Sadat, M. M., & Bazargani, H. (2019). [Designing a strategic-cultural model for resistance-economics considering the economic-defense observations based on the supreme leader’s thoughts (Persian)]. Islamic Revolution Research, 7(27), 145-76. http://www.roir.ir/article_85059.html
Farzandi Ardakani, A. A., Yusefi, M., & Ananpur Kheyrabadi, M. (2015). [Resistance economics in the Islamic Republic of Iran: Challenges and strategies (Persian)]. Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1(1), 63-88. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1132354
Hosseinpour, D., Rezaeemanesh, B., & Mohammadi Siahboumi, H. R. (2016). [The relationship between the Jihadi management and the strataegies of resistive economy (Persian)]. Journal of Economic Research and Policies, 24(79), 99-122. http://qjerp.ir/article-1-1454-fa.html
Hosseinzadeh Bahraini, M. H. (2013). [Resistance economy, an approach to development (Persian)]. Mishkat, 32(118), 138-59. https://www.magiran.com/paper/1129827
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005b). Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant. Boston Harvard Business School Press.
Milani, J. (2015). [Resistance economy and national self-confidence, opportunities and challenges of its realization (Persian)]. Economic Journal, 15(7-8), 5-22. http://ejip.ir/article-1-761-fa.html
Naami, A., & Mazhari, A. A. (2014). [Emphasis on the relationship between internal marketing and bank deposit resources in order to supply productive financial resources and activate human capitals in accordance with general policies of resistive economy (Persian)]. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 2(7), 65-87. http://www.jmsp.ir/article_7724.html
Rostami, F., & Bahramipour, F. (2018). [Study of the nature of resistance economics and theories of economic development (Persian)]. Economic Journal, 18(1-2), 95-116.https://ejip.ir/article-1-1037-fa.html
Safari, H., Sadat, M. M., & Sadabadi, A. A. (2016). [Designing competitive strategies through apply of judo strategy and blue ocean strategy in BSC model (Persian)]. Journal of Business Management, 8(3), 607-36. [DOI:10.22059/JIBM.2016.60630]
Sardarnia, Kh. (2017). [Impact of soft war on vulnerability and threat of Iran’s economic security (Persian)]. Pažuhešhnâme-ye Enghelâbe Eslâmi, 6(20), 57-75. [DOI:10.22084/RJIR.2016.1683]
Seif, A. M. (2014). [Introduction to the roadmap for implementing the general policies of the resistance economy of the Islamic Republic of Iran (Persian)]. Basij Strategic Studies, 16(61), 89-115. http://www.bsrq.ir/article_80400.html
Seif, A. M., & Khojasteh, M. (2013). [Crisis management capacities and limitations in the scene of the soft economic war of the enemy against the Islamic Republic of Iran (Persian)]. Basij Strategic Studies, 16(60), 5-48. http://www.bsrq.ir/article_80403.html
Setayesh, S., & Amin, F. (2015). [Designing a blue ocean strategy in the field of consulting engineers services, involved in national projects of dam construction (Persian)]. Journal of Public Administration, 7(1), 71-87. [DOI:10.22059/JIPA.2015.52859]
Shahbandarzadeh, H., & Kabgani, M. H. (2016). [Quantitative analysis of growth opportunities and profitability based on blue ocean strategy (Persian)]. Journal of Business Management, 8(1), 117-36. [DOI:10.22059/JIBM.2016.57533]
Tavalaee, R. (2010). [Blue sea strategy as a revolution in the field of strategic management (Persian)]. Police Organizational Development, 6(24), 55-77. http://pod.jrl.police.ir/article_9416.html
Vice President for Strategic Planning and Supervision. (2014). [Collection of goals, policies and programs of the resistance economy: Approvals of the economic council (Persian)]. Tehran: Vice President for Strategic Planning and Supervision, Documentation Center, Documents and Publications. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3587925
Zakir Salehi, Gh. R., & Salehi Najafabadi, M. (2012). [Presenting strategies to attract foreign students in Iran (Persian)]. Iranian Higher Education, 4(3), 65-92. http://ihej.ir/article-1-626-fa.html