Strategy efficiency political economy regional between Afghanistan and Iran In the basic of analysis system SWOT Chabahar Port

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of political science at Ferdowsi University of Mashhad

2 Ph.D. student of political science, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Iran and Afghanistan have paid attention to Port Chabahar in 2014 – 2017 for increase interaction economic and politic. But what is the role Port Chabahar in the integration between two countries’ not been measured and this article want apply scientific mythology for this purpose. The main question this article is which strategy and what condition can efficiency in increasing function Port Chabahar to integration and increasing economic indicators. For answer to this question we applied method SWOT in narrative analysis system. The research hypothesis is as follows for possibility integration Iran must choice Détente in international relation specially from great power to reduce economic sanctions and improve transit infrastructure and create facility Port. This article analysis that Port Chabahar could play special role for extend relation between two country. Afghanistan and Iran have many problem in the political relation and all the time could not reach the solution for your demand. Policymaking in Afghanistan suffering from geographic isolation and for compotation to Pakistan need reduce depended to Karachi port. Iran also need Afghanistan for solve the shortage water and crisis environment that all problems reach the result if Afghanistan entrance to relationship politic and strategic economy to Iran.  Port Chabahar can apply for all the problem between two countries because when Iran help to Afghanistan to escape from isolation can expect this country pay water right Hamon lake to Iran and reduce some of environment crisis. 

Keywords

Main Subjects


منابع فارسی
ابراهیم­زاده، عیسی و صادق کریمی (1388)، "مدیریت ساحلی و توسعه زیست­محیطی ناحیه چابهار"، مجله­ی جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، سال 20، شماره 36 (زمستان)، صفحات: 72-57.
احمدی، سیّدعباس و ابراهیم احمدی (1396)، "بررسی توانمندی­های راهبردی منطقه آزاد چابهار در راستای وزن ژئوپلیتیکی و قدرت ملی ایران (از منظر داخلی، منطقه­ای و بین­المللی)"، فصلنامه راهبرد، سال 26، شماره 83 (تابستان)، صفحات: 262-235.
پیری سارمانلو، عادل (1396)، "توسعه مناطق آزاد تجاری در بستر نظام اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: منطقه چابهار)"، ماهنامه پژوهش ملل، دوره 2، شماره 17 (اردیبهشت)، صفحات: 103-89.
حسین­پور پویان، رضا و همکاران (1389)، "ظرفیت­های مکانی توسعه­ی منطقه­ی آزاد چابهار؛ فرصت­ها، تنگناها و راه­کارها"، مجله­ی اطلاعات سیاسی-اقتصادی، سال 24، شماره­های 273 و 274 (خرداد و تیر)، صفحات: 165-150.
دهدست، کریم (1389)، "بندر چابهار در بستر توسعه محور شرق"، مجله­ی راه ابریشم، سال 12، شماره 112 (آبان)، صفحات: 63-62.
زارع، حیدر و همکاران (1394)، "تحلیل استراتژیک وضعیت پایانه کانتینری بندر چابهار با استفاده از ماتریس SWOT"، فصلنامه علوم و فناوری دریا، شماره 77 (بهار)، صفحات: 29-21.
سازمان توسعه تجارت ایران (1396/الف)، گزارش عملکرد تجارت خارجی ایران در چهارماهه سال 1396.
­­­_________________(1396/ب)، روابط تجاری دوجانبه ج.ا.ایران با افغانستان.
ستاریفر، محمد و همکاران (1388)، "تعامل ملی، منطقه­ای و جهانی، راهبردی برای توسعه پایدار توسعه محور شرق"، فصلنامه جغرافیا و توسعه، دوره­ی 7، شماره 14 (تابستان)، صفحات: 172-141.
شاکری، عباس و فریدون سلیمی (1385)، "عوامل مؤثر بر جذب سرمایه­گذاری در منطقه آزاد چابهار و اولویت­بندی آن­ها با استفاده از تکنیک ریاضیAHP"، پژوهشنامه اقتصادی، شماره 20 (بهار)، صفحات: 130-95.
صاحب­داد زهی، خلیل­اله و مجید توسلی رکن آبادی (1396)، "تأثیر جنوب شرق ایران به عنوان منطقه­ی ویژه­ی انتقال انرژی بر شکاف­های حاصل از تفاوت سطح توسعه­ی منطقه"، نشریه مدیریت شهری، سال 16، شماره 46 (بهار)، صفحات: 216-199.
طاوسی، تقی و همکاران (1391)، "قابلیت­ها و تنگناه­های توسعه محور شرق در شرایط امروز ایران و منطقه"، مجله­ی مطالعات و پژوهش­های شهری و منطقه­ای، سال 3، شماره 12 (بهار)، صفحات: 100-79.
عبدی، عطاء­الله و ناصر رجب­نژاد (1396)، "تبیین پیامدهای ژئوپلیتیکی سرمایه­گذاری چین، در گوادر بر بندر چابهار"، فصلنامه جغرافیا و توسعه، سال 15، شماره 46 (بهار)، صفحات: 206-185.
عزتی، عزت­اله و شمس­الدین شکری (1391)، "بررسی جایگاه چابهار در ترانزیت شمال-جنوب و نقش آن در توسعه شهرهای همجوار"، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال 9، شماره 36 (زمستان)، صفحات: 41-1.
عسگری زمانی، حامد (1395)، "بندر چابهار و منطقه"، فصلنامه روابط خارجی، سال 8، شماره 1 (بهار)، صفحات: 23-17.
عظیمی، سیّدامیرحسین (1396)، "خیزِ بلند هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار"، ماهنامه پیام دریا، سال 25، شماره 245 (تیر و مردادماه)، صفحه: 146.
فردآر، دیوید (1393)، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، چاپ سی­ام، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
گلکار، کورش (1385)، "مناسب­سازی تکنیک تحلیلی سوآت (SWOT) برای کابرد در طراحی شهری"، فصلنامه صفه، سال 15، شماره 41 (پاییز و زمستان)، صفحات: 21-2.
ماهنامه بندر و دریا (1390)، سال 26، شماره 148.
 ____________  (1394)، سال 30، شماره 220 (خرداد).
____________  (1395)، سال 31، شماره 232 (تیر).
____________  (1396/خرداد)، سال 32، شماره 243.
____________  (1396/فروردین)، سال 32، شماره 241.
____________  (1396/مرداد)، سال 32، شماره 245.
مصلی­نژاد، عباس (1393)، اقتصاد سیاسی بین­الملل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد (1393)، فرصت­های راهبردی در روابط اقتصادی ایران و افغانستان، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
ویسی، هادی (1396)، "بررسی رقابت­های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی پاکستان و ایران در ایجاد کریدور شمالی-جنوبی اوراسیا: مزیت­ها و تهدیدها"، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال 13، شماره 1 (بهار)، صفحات: 124-101.
هانگر جی، دیوید و توماس ال. ویلن (1384)، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه سیّدمحمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
 
2) منابع لاتین
Amirthan, Shawn (2017), “What are India, Iran, and Afghanistan’s Benefits from the Chabahar Port Agreement?”, Strategic Analysis, Vol. 41, No. 1, pp: 87-93.
Arif, Areeba (2016), “Gawadar and Chabahar: Implications for the Region”, Institution of Strategic Studies, (June), pp: 1-4.
Bhatnagar, Aryaman & Divya John (2013), “Accessing Afghanistan and Central Asia: Importance of Chabahar to India”, Observer Research Foundation, Issue 4 (October), pp: 1-16.
 Daniels,  Rorry (2013), “Strategic Competition in South Asia: Gwadar, Chabahar, and the Risks of Infrastructure Development”, The Journal of American Foreign Policy Interests, Vol 35, Issue 2, (Mar), pp: 93-100.
Falak, Javad, Zeeshan Muneer & Hassan Rias (2016), “Chabahar India’s Economic Gambit”, Center for Strattegic and Contemporary Research, (August), pp: 1-37.
Hughes, Lindsay (2016), “Bypassing Pakistan: Afghanistan, India, Iran and Chabahar”, Strategic Analysis Paper, (April), pp: 1-6.
Kumar, Vikas (2015), “India and Iran Meet in Chabahar Part Two: Why India?”, FuturenDirections international, (October), pp: 2-8.
Pal Singh Sidhu, Waheguru (2016), “The United State, India and Iran: Managing a Delicate Balance”, Center On International Cooperation (February), pp: 1-39.
Parsons, Talcott (2005), The social system, Editor: Bryan S. Turner, 2nd ed, Routledge: London.
Robert M. Grant & Judith J. Jordan (2015),Foundations of Strategy, second edition, Published by John Wiley Sons Inc: United States.
Sayareh, Jafar & Meysam Fooladi Mehtarkalateh (2016), “Chabahar Port Vs Gwadar port: A Logistics Performance Comparison”, Annual conference of the International Association of Maritime Economists (IAME), Paper ID 112, (August), pp: 1-16.
3) منابع اینترنتی
www.tolonews.com:
1: tolonews.com /business/trade-volume-increases-between-afghanistan-and-iran.
2: tolonews.com/fa/afghanistan/28288-chabahar-port-to-leverage-afghan-india-commercial-relations-acci
3: tolonews.com/fa/salma-dam-project/25586-economists-hail-chabahar-accord-as-turning-point-for-economy
4: tolonews.com/business/iran-promises-more-facilities-afghan-traders-chabahar
5: tolonews.com/fa/afghanistan/28288-chabahar-port-to-leverage-afghan-india-commercial-relations-acci
chabaharport.pmo.ir/fa/darbarebandar/moarefibandar/tarikhcheh.
chabaharport.pmo.ir/fa/darbarebandar/project/omrani
mfa.gov.af/en/news/the-first-meeting-on-chabahar-agreement-held-among-afghanistan-iran-india-in-tehran
www.cfzo.ir/ns/163
www.chabaharport.pmo.ir/fa/news/35685/
www.ir.voanews.com/a/iran-sanction-india/3895144.html
www.n24.af/عدم-توسعه-بندر-چابهار-،-میل-تجار-افغان-2