A Strategy for Promoting Media Diplomacy of Islamic Republic of Iran in Accordance with the Sustainable Economic Development of Iran during Post- JCPOA efra

Document Type : Research Paper

Authors

1 Young Researchers and Elite Club, Tehran Center Branch, Islamic Azad University

2 Member of Faculty of Communication, Allameh Tabataba'i University

Abstract

Donald Trump's election as the president of the United States, US withdrawal from JCPOA, majority of Republicans in US Senate, rigorous rhetoric of neoconservatives towards Iran, the developments of the West Asian region and the decline of the ISIS terrorist group have created a very deep advertising platform for the economic diplomacy of the Islamic Republic of Iran. The purpose of this research is to provide a proper strategy for promoting media diplomacy in the context of sustainable economic development of Iran during Post-JCPOA era. This research was conducted using Delphi method in three stages using a strategic planning pattern. Experts from this field were interviewed to achieve the research objectives. The results of this study showed that competitive approaches are the most appropriate strategies for promoting media diplomacy in the context of sustainable economic development of Iran during Post-JCPOA era. Finally, the developed competitive approaches were prioritized. The most important strategy of this study is "the semantic integration in the packaging of the message of the Iranian media to manage the image of Iran as a peaceful and stable nation in the global context of sustainable economic development," which is consistent with the soft balance theory

Keywords

Main Subjects


ازکیا، مصطفی و غلامرضا غفاری (1386)، جامعه‌شناسی توسعه، چاپ ششم، تهران: کیهان.
اعرابی، سید محمد ( 1385 )، دستنامه برنامه­ریزی استراتژیک، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
امین فرد، احمد (1395)، استراتژی های اثربخش فریب سیاسی رسانه‌ای، همایش ملی روشهای تحلیل اطلاعات، تهران: دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی.
امین فرد، احمد (1396)،  راهبردهای مدیریت رسانه‌ای پیشبرد اقتصاد مقاومتی در دوران پسابرجام برای شبکه ایران کالای سیمای ج.ا.ا، مجموعه مقالات کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تهران: کتابخانه ملی ج. ا. ا .
بنت، دابلیولنس و انتمن، رابرت ام.(1389). سیاست رسانه‌ای‌شده، ارتباطات در آینده دموکراسی، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
دلاورپور اقدم، مصطفی (1396). فرصت ها و چالشهای پسابرجام، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران.
دیوید، فرد آر. (1390 )، مدیریت استراتژیک، چاپ بیست و یکم، (علی پارسائیان و سید محمد اعرابی مترجم)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
طباطبایی، سید محمد و دیگران، (1395)، تاثیر سایبر دیپلماسی امریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (مورد مطالعه سایت صدای امریکا)،فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، سال دوم، شماره 6، تابستان 1395.
عبدالله خانی، علی (1386)، جنگ نرم 3 (نبرد در عصر اطلاعات)، تهران: موسسه فرهنگی مطالعات بین المللی ابرار معاصر تهران.
موسوی شفائی، مسعود و ایمانی، همت (1396)، «دیپلماسی اقتصادی؛ رهیافتی برای افزایش قدرت ملی ایران»، فصلنامهراهبرد، سال بیست و ششم، شماره 84، پاییز 1396، صص 174-149.
نای، جوزف اس و پاپ، رابرت ( 1392 )، قدرت و موازنه نرم در سیاست بین­الملل، چاپ اول، (عسگر قهرمانپور ، مترجم)، تهران: پژوهشکده­ی مطالعات راهبردی.
نقیب‌السادات، سیدرضا(1389)، تهدیدهای رسانه‌ای غرب و نقش بسیج در رفع تهدیدها؛ فصلنامه مطالعات بسیج،سال سیزدهم، شماره48، پاییز 1389.
شش اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور، قابل دسترسی در:
https://www.isna.ir/news/97011102145/
 Baranay, P.(2009), Modern Economic Diplomacy.Available at:
www.dec.lv/mi/Baranay_ Pavol_ engl. pdf)
Bayne, N., & Woolcock, S, (2011), The new economic diplomacy: decision-makingand negotiation in international economic relations, Aldershot: Ashgate Publishing, Ltd
 Brooks, Stephan G. and William C. Wohlforth. )2005(, "Hard Times for Soft Balancing." International Security 30(1): 72-108.
Kelley, Judith. )2005(. "Stratetegic None –cooperation as Soft Balancing : Why Iraq was not Just about Iraq." International Politics42:153-173.
Pape, Robert. )2005( . "Soft Balancing against the United States. " International Security 30(1): 7-45.
Sklias, Pantelis, Roukanas, Spyros& Pistikou, Victoria (2012), “China’s
Economic Diplomacy: A Comparative Approach to Sino-Greek and SinoTurkish relations”, International Journal of Business and Social Science,
Vol.3, No.10 [Special Issue]-p 288
Walt, Stephan M. )2005(. Taming American Power: The Global Response to U.S. Primacy. Newyork: W.W. Norton & Company
 Yilmaz, G. (2016), What You Do and How You Speak Matter: Behavioral and Linguistic Determinants of Performance in Virtual Teams,Journal of Language and Social Psychology, Vol. 35(1) 76-97, DOI:10.1177/0261927X15575772.