A Survey of Patients' Satisfaction of Health System Development Plan (A Case Study of Khatam Al-Anbia Hospital and Ali ibn Abitaleb in Zahedan)

Document Type : Policy Paper

Authors

1 PhD Student of Agricultural Economics, University of Sistan and Baluchestan

2 Assistant Professor of Economics, University of Sistan and Baluchestan

Abstract

The main purpose of the research is a survey of patients' satisfaction of health system development plan. The statistical population of this area is 7000 patients in Khatam al-Anbia and Ali ibn Abi Talib Hospitals. 313 patients were selected through stratified sampling in 2017. In this study, satisfaction of patients from different dimensions of the effects of Health System Development Plan was investigated using customer satisfaction method (CSM) and the SPSS software. The results show that the level of satisfaction of individuals from Health System Development Plan has been higher for increasing natural delivery than other goals. However, the component “increase in the duration of doctors’ service in deprived areas” has the lowest satisfaction rate among patients. A review of the overall performance of the Health System Development shows satisfaction above 50% for all aspects, which suggests that the plan has succeeded in achieving its goals.

Keywords

Main Subjects


امانی، غ. رنگرز، ه. اکبری، ف. حبیبی، ص. حبیب زاده، س. محمدی، ک. 1389، «بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران از نحوه عملکرد پرسنل بیمارستان»، فصلنامه علمی پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی، شماره 2
 پیروی، ح. بهادری، ع. اشقلی فراهانی، م. حقانی، ح. 1392، فصلنامه مدیریت پرستاری، شماره 1
 شفیع زاده، م. نجفی کوتنایی، ر. حسن نژاد رسکتی، م. اخوان، م. یوسفی لفورکی،  ط. «بررسی نتایج تکریم ارباب رجوع همگام با طرح تحول سلامت در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری سال 94»، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، شماره 146، 1395
شیفر، ریچارد و همکاران. 1385، مقدمه ای بر بررسی های نمونه ای، ترجمۀ ناصر ارقامی و همکاران، مشهد، دانشگاه فردوسی،.
صادقی، ح. زارع، م. 1388، تاثیر نظام تامین منابع مالی در بهبود عملکرد بیمارستان، دوره8 ، شماره2، صص: 145_135
قوی، س. شرفی، م. حسینی، س ت. بابایی هتکه لوئی، م. 1395، طرحتحولنظامسلامت، چاپ اول، راز نهان،تهران
کلانتری، خ. 1387، پردازش وتحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی با استفاده از نرم افزار SPSS، انتشارات فرهنگ صبا
کولیوند، پ ح. علی حکمی، م. اقبالی، ف. منجمد، ز. شریفی، ف. 1394، «رضایت‌مندی بیمار از کیفیت آموزش بیمار در بیمارستان خاتم الانبیا»،  مجله شفای خاتم، شماره سوم،
گودرزی، س. 1388، کاربرد آمار در علوم اجتماعی همراه با دستورات SPSSونحوه تفسیر خروجی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان،.
موسوی، س ج. محدثی، ح. فرهاد، ن. عباسعلی، ف. 1395، «بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران از برنامه تحول نظام سلامت در مراکز آموزش و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 1394»، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، شماره 7
Liu Y, Wang G. Inpatient satisfaction with nursing care and factors influencing satisfaction in a teaching hospital in China. J Nurs Care Qual. 2007; 22(3): 266-71.
Sahn D.,Younger S D.,Genicot G.,The Demand for Health Care Services in Rural Tanzania, February, 2002.