Recognition of Urban and Regional Identity-Oriented Competitiveness Opportunities .Case Study: Urmia City

Document Type : Research Paper

Author

Assistance Professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran

Abstract

    The sustainable competitiveness of every city and region has an unbreakable relationship with the identity and identical contexts of that area. Contexts factors, as valuable indigenous elements, can be a significant place in the redefinition of urban competitiveness and entrepreneurship. Contexts as valuable domestic elements and factors can have a high role in redefinition urban competitiveness. Studying in identical contexts, especially in the natural, cultural, social, and economic dimensions, will advance the sustainable competitive advantage, can be create the desirable economy future. The purpose of this research is to definition the role of identical contexts in urban competition and how to create competitive advantage in the context of an analytical and documentary research with an underlying strategy. Contextual competitive advantages can be defined in the natural, geographical, historical, physical, cultural, social, economic, scientific and sports contexts. Contexts are a set of intrinsic and inseparable elements of phenomena, the emergence of their identity. The contexts of cities and regions are a constructive dimension of spatial, temporal, cultural, social, and other existing components. These areas represent the dynamic identity of cities and regions over time and space and are characterized by their differentiation. Identifying and focusing and emphasizing the value of identity of cities and regions in terms of capability and sustainability can help to improve their compatibility. In other words, the Contexts of growth, progress and competitiveness of the power of cities and regions. The most important strategies presented are: Rehabilitation and improvement of the condition of the Lake Urmia and its branding in the natural and tourist and scientific aspects - Branding of architectural, historical, cultural and sporting places in Urmia-Hosted by national and international scientific, cultural, artistic and sport events- Comprehensive tourism infrastructure development Region, especially ways and services of recreation, recreation, texture and buildings and historical buildings of Urmia for tourists-the construction of a brand house for each of the unique goods of Lake Urmia, Urmia Quotes and Halvah, Urmia Urban Places and Urban Spaces - Social and cultural and artistic circles of poetry and poetry and indie music - the development of space High-quality greenery - Elimination of legal barriers and improving the political and human rights of Iran and Urmia at the national and international levels - Organizing and functioning of the city of Urmia and its surroundings - Branding and promoting the competitive ability of the volleyball gym - creating the route of tourism and the homes of the tribes and Religions - The definition of Urmia’s competitive vision based on the natural, historical and cultural competitive advantages.

Keywords

Main Subjects


- بحرینی، سید حسین (1388)، تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر؛ جلد اول: اواخر قرون 19 تا دهه هفتم قرن 20 میلادی ، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ، چاپ اول.
- رابرتز، ماریون و گرید،کلارا(1390)، رویکردی به­سوی طراحی­شهری(روشها و فنون طراحی­شهری)، ترجمه دکتر راضیه رضازاده و دکتر مطصفی عباسزادگان، تهران، انتشارات دانشگاه علم­وصنعت ایران، چاپ اول.
- تولایی، نوین (1380)، زمینه­گرایی در شهرسازی، تهران، دانشگاه تهران، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 10، صص 34-43.
- تولایی، نوین (1386)، شکل شهر منسجم، انتشارات امیر کبیر.
- گروتر، یورگ(1375)، زیباشناختی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
- ماجدی، حمید و زرآبادی، زهراسادات­سعیده (1389)، شهر نشان­دار به­مثابه شهر زمینه­گرا، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 3، صص 1-22.
- گلکار، کوروش(1387)، محیط بصری شهر سیر تحول از رویکرد تزیینی تا رویکرد پایدار، تهران، مجله علوم محیطی، سال پنجم، شماره شماره چهار.
- دهخدا، علی اکبر (1372)،  لغتنامه، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- بهزادفر، مصطفی(1384)، طراحی شهری در زمینه­بررسی موردی شهر بم، فصلنامه ابادی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی، وزارت مسکن و شهرسازی، شماره 48.
- بهزادفر، مصطفی (1390)، هویت شهر نگاهی به هویت شهر تهران، تهران، نشر شهر، چاپ سوم.
- بیکن، ادموند(1376)، طراحی شهرها، ترجمه فرزانه طاهری، انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی ایران. 
- عمید، حسن (1371):  فرهنگ فارسی عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ هشتم.
- فلامکی، محمد منصور (1396)، شهر ایرانی در سنجش جهانی، تهران، انجمن علمی فضای معماری نو ایران، موسسه علمی و فرهنگی فضا، چاپ اول.
- فلامکی، محمدمنصور (1384)، معماری بومی، فضایی ناشناخته، تهران، نشر فضا.
- فلامکی،محمدمنصور(1389)، اندیشه معماران معاصر ایران: تعریف معماری و ضرورت نظریه­پردازی­های بومی، مصاحبه با دکتر فلامکی، گردآورنده: اسماعیل آزادی، انجمن مفاخر معماری ایران، نشر فرهنگ صبا، چاپ اول.
- معین، محمد (1381)،  فرهنگ فارسی معین، تهران، انتشارات سرایش.
- نصیری، بهروز و صمصام‌شریعت، سیدجمال‌الدین و مهدنژاد، حافظ (1396)، رقابت­پذیری شهری، انتشارات اراد کتاب، چاپ اول.
- دینی، کیت (1392)، برندینگ شهری یادسازی شهری، ترجمه محمدرضا رستمی، تهران: انتشارات سازمان زیباسازی شهرداری تهران، چاپ اول.
- میرمقتدایی، مهتا (1383): معیارهای شناخت و ارزیابی هویت کالبدی شهرها، نشریه هنرهای زیبا، شماره 19، صص 26-17. 
- شریف­زادگان، محمدحسین و ندایی طوسی (1395): سنجش مناسبت بکارگیری مولفه­های رقابت­پذیری توسعه منطقه­ای در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای جغرافیایی، دوره 48، شماره 1، صص 123-105.
- اشرف، احمد (1396): هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی، ترجمه و تدوین حمید احمدی، تهران، نشر نی، چاپ ششم.
- مهندسین مشاور آرمانشهر (1385): مطالعات راهبردی بافتهای فرسوده شهر ارومیه، جلد اول، مهندسین مشاور آرمانشهر، شهرداری ارومیه.
- حکیم، محمدتقی­خان (1366): جغرافیای تاریخی شهرهای ایران، تهران، انتشارات زرین، چاپ اول.
- اصغری سراسکانرود، صیاد و همکاران (1392): تحلیل تغییرپذیری وضعیت گردشگری شهرهای واقع در اطراف دریاچه ارومیه، فصلنامه علمی پژوهشی برنامه­ریزی منطقه­ای، سال سوم، شماره 11، صص 114-99.
- اصغری سراسکانرود، صیاد؛ تقیلو، علی اکبر؛ زینالی، بتول (1394): ارزیابی تطبیقی توان گردشگری منطقه­ای با تاکید بر ژئوتوریسم (مطالعه موردی هفت چشمه نقده، دره قاسملو و بند ارومیه)، فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، سال پنجم، شماره 17، صص 178-163.
- زنگی­‌آبادی، علی و عبدالله­زاده، مهدی و مبارکی، امید و پورعیدی­وند، لاله (1391): بررسی و تحلیل فضاهای گردشگری شهر ارومیه، فصلنامه علمی و پژوهشی فضای جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره 39، صص 93-77.
- Porter, Michael E. 2000. "Location, Competition, and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy".Economic Development Quarterly 14(1):15-34.
- Schwab, Klaus. (2013): "The Global Competitiveness Report 2013, Geneva،" World Economic Forum.
- Schwab, Klaus. & Porter, Michael. E. (2008): "The Global Competitiveness Report 2008 2009, Geneva" World Economic Forum.
- Anholt, S. (2004), "Editor’s Foreword to the First issue Place Branding and Public Policy", 10(1).
- Anholt, S. (2007), Competitive Identity the New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Palgrave Macmillan, Hampshire, Palgrave Macmilan Houndmills, Basingstoke, Hampshire RG21 6XS and 175 Fifth Avenue,New York, N.Y. 10010
- Dupeyras, A. and N. MacCallum (2013), "Indicators for Measuring Competitiveness in Tourism: A Guidance, Document", OECD Tourism Papers, 2013/02, OECD,Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/5k47t9q2t923-en
- Hassan Fathy Revisited," Postwar Discourses on Science"Development, and Vernacular, PANAYIOTA I. PYLA,University of Illinois at Urbana-Champaign, Architecture,Journal of Architectural Education, pp. 28–39 ª 2007ACSA
- Hassan Fathy, Architecture for the Poor: An Experiment in Rural Egypt. Chicago, 1973.
- Trancik ,Roger(1986): "Finding lost space: The Theories Of Spatial Urban Design", Van Nostrand, new York.
- Recognition of Urban and Regional Identity-Oriented Competitiveness Opportunities (Case study: Urmia city)