A Review of Some Cultural Policy Models in the Field of Higher Education

Document Type : Research Paper

Author

Candidate of PHD public policy in University of Tehran and Researcher of center of Strategic Studies

Abstract

Upholding general culture for international competition requires a qualified higher education system and an internally systematic order. Rather, by relying on higher education, scientific production and distribution it is possible to update social value system in a given time and space at social macro level. From 1960s onwards, besides their task of transferring knowledge, universities became involved in knowledge production and research in various scientific and social fields, and even grew as socially responsible entities in the cultural sphere. Considering the fruitful socio-cultural experiences of Higher education in foreign countries and their critical impact for our academic organization, the current article is determined to explore the modality of cultural policy, administration and scope adopted by the sample universities under study. Based on ranking criteria, we selected Stanford, Chicago and Yale universities from North America and Canada, and Oxford and Manchester universities from Europe. The academic programs in different fields of culture, arts, community and public welfare were examined for each university. The paper ends with some practical suggestions.

Keywords

Main Subjects


- دوپویی، گزاویه(1374): فرهنگ و توسعه، ترجمه فاطمه فراهانی و عبدالحمید زرین قلم، مرکز انتشارات کمیسیون ملّی یونسکو در ایران، تهران
- دوورژه، موریس(1375): روش­های علوم اجتماعی، ترجمه خسرو اسدی، انتشارات امیرکبیر، تهران3- طباطبایی، سیدمحمود؛ ودادهیر ابوعلی (1387): «سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهش‌های دانشگاهی: مطالعه تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ایران»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 181-180، دوره 4، ص 187-226
- فاضلی، نعمت‌الله(1387): فرهنگ و دانشگاه، تهران : نشر ثالث
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381) : کالاهای فرهنگی و رفتارهای ایرانیان- دفتر طرح‌های ملی
- مک کوک، استوارت(1381): ایجاد جامعه علمی در کشوری توسعه نیافته، ترجمه افشین جهاندیده، کتاب ماه علوم اجتماعی، مرداد و شهریور 1381 - شماره 58 و 59 (2 صفحه - از 80 تا 81)
- مولکی، مایکل(1389): علم و جامعه شناسی معرفت، ترجمه حسین کچوئیان، تهران : نشر نی8- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1386): آیین­نامه کانونهای فرهنگی دانشجویان
- Bloor ,Geoffrey &  Patrick Dawson(1994): Understanding Professional Culture in Organizational Context, Organization Studies,  March 1994, vol. 15, no. 2
- Girard ,Augustin(1983): Cultural development: experiences and policies, Paris, Unesco
Stemler ,Stev(2001): An Overview Of Content Analysis, Yale University
-  Alderson,Evan& Blaser,Robin& Coward ,Harold (1993) : Reflections on Cultural Policy: Past, Present and Future
-  Paqutte,Jonathan (2012) : Cultural Policy, Work  and Identity, England (Farnham) : Ashgate
سایت­های اینترنتی :
www.manchester.ac.uk
www.stanford.edu
www.uchicago.edu
www.yale.edu