Glocalization: New Term for New Reality

Document Type : Research Papers

Abstract

Todays, society and states no longer accept following trends of globalization because of its contradictions. In fact, exacerbating challenges such as extension of poverty, underdevelopment, crime, environmental pollution, ethnic and religious conflict in different regions of the world, role of local actors especially cities alongside other nongovernmental actors have been considered seriously both in terms of place of administrative activities and hidden inner potentials of institutions and civil society associations in them. The new approach called "glocalization" has been proposed. It is a compound approach of two phenomena of localization and globalization in which local actors can play an effective and important role against regional and global challenges such as conflict prevention and management, peace negotiations initiation, efforts for sustainable development promotion and poverty reduction, convergence increasing between ethnicity and nations and environmental crises solving in regional and global scale. This study in analytical - descriptive method and according to reliable sources seeks to answer the question of what factors and grounds are needed by local actors to play their roles and what are the economic, social and political effects and consequences of glocalization?. Results of this study indicated this approach will have an important role to make more inclusive and integrated development, peace and security and develop more stable economic and political environment at the world, if administrative requirements of the approach including traditional diplomacy reforms, focusing on cultural issues, urban governance, democracy and civil society, resource management and financial mechanisms are considered.

Keywords

Main Subjects


  • بریچر، جرمی، کاستلو، تیم و اسمیت، برندان.(1392). جهانی‌شدن از پایین(ترجمه حسن نورانی بیدخت). تهران: سروش.
  • بیات، محمود.(1384). دیپلماسی دیجیتالی، پژوهشی در تحولات دیپلماسی معاصر. تهران : دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی
  • حاجی یوسفی،امیرمحمد.(1388). دولتوجهانی‌شدندرخاورمیانه. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  • حسن زاده، علی.(1387). سیاستهای مناسب به منظور جلوگیری از گسترش فقر در رابطه با عضویت در سازمان تجارت جهانی. کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری کمیته‌ی اقتصاد و تلفیق، قابل دسترسی در آدرس: http://maslahat.ir/DocLib5
  • حسینی، حسن.(1384). ارتباطات راهبردی: ابعاد و ابزار در رهیافت امنیت ملی آمریکا در کتاب آمریکا6( ویژهدیپلماسیآمریکا)رضاداد درویش. تهران:صص138-111. مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر.
  • سجاسی قیداری، حمدالله.(1395). تدوین راهبردهای مدیریت فرایند جهانی‌شدن در مناطق روستایی کشور. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 19(70)، 216-189.
  • قاسمپور دهاقانی،علی، لیاقتدار، محمدجواد و ابراهیم جعفری.(1390). تحلیلی بر بومی‌سازی و بین‌المللی‌شدن برنامه درسی دانشگاهها. فصلنامه تحقیقات فرهنگی،4(4)، 1- 24.
  • قنبری، علی،غلامیپور،اسماعیل و مرادی،داوود.(1391).ابعاد الگوی حکمروایی خوب شهری در تهران با تأکید بر نظریۀ دولت محلی توسعه‌گرا،مجموعه مقالات همایش علمی‌حکمروایی خوب شهری، تهران،: انتشارات تیسا، صص93-148.
  • گل‌محمدی، احمد.(1381). جهانیشدن فرهنگ، هویت . تهران: نشر نی.
  • موثقی، احمد.(1393). جهانی‌شدن، ناسیونالیسم و توسعه، تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات.
  • موسوی شفائی،مسعود.(1389). دیپلماسی‌شهری(ابزاری برای توسعه ملی در عصر فضای جریانها). تهران:گروه پژوهشی: مدیریت مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق. دانش شهر18.
  • نصیری، اسماعیل.(1388). جهانی‌شدن و چالش‌های شهرنشینی در کشورهای درحال توسعه. تهران: انتشارات گنج هنر و پرهام نقش.
  • نوبری، نازک و رحیمی، محمد. )1389(. حکمرانی خوب‌شهری یک ضرورت تردید ناپذیر. تهران: گروه پژوهشی: مدیریت مطالعات و برنامه‌ریزی امور مناطق. دانش شهر18.
  • واعظی، محمود و احدی، افسانه.(1389). دیپلماسیعمومی‌وسیاستخارجی. تهران: گروه پژوهشی سیاست خارجی.
  • وحیدی، موسی‌الرضا.(1389). دیپلماسیدرجهاندرحالتحول(سازوکارهاوکارکردهاینوین). تهران: مرکز چاپ ونشر وزارت امور خارجه.
    • Biernacka- Ligieza, H.(2013). Journalists in local newspaper – traditional press missionaries or digital media workers?. University of Opole. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4247788.pdf
    • CERFE(2003). Glocalization research study and policy recommendation. Retrieved from http://www.cpi.hr/download/links/hr/4297.pdf.
    • ·     Císař, O.(2007). Between the national and supranational? Transnational political activism, conflict, and cooperation in the integrated Europe. Contemporary European Studies,(1), 21- 36. Retrieved from          www.ces.upol.cz/pic/item/pdffile/24.pdf
    • Foglio, A.& Stanevicius, V.(2006). Scenario of glocal marketing as an answer to the market globalization and localization. PART I: Strategy Scenario and Market. VADYBA / Management, 1(10), 26-38.
    • Harwood, R.(2014). The glocalization of innovation. Retrieved from http://www.100open.com/the-glocalization-of-innovation/
    • Holden, G.(2015). Glocalization The contrary demand for a global and local solution in one. Retrieved from www.cbre.com/gws
    • Huang, G.(2013). Glocalization: A new word for a new reality. Retrieved from  http://about.van.fedex.com/blog/glocalization-a-new-word-for-a-new-reality/ published date February 18, 2013.
    • Khondker, H. H.(2004). Glocalization as Globalization: Evolution of a Sociological Concept. Bangladesh e-Journal of Sociology, 1(2).
    • Luigi, D. & Simona, V.(2010). The glocal strategy of global brands. Studies in Business and Economics,147-155.
    • Maynard, M.L.(2003). From Global to Glocal: How Gillette’s Sensor Excel Accommodates to Japan. Kio communication review,(25), 57-75, Retrieved fromhttp://www.mediacom.keio.ac.jp/publication/pdf2003/review25/5.pdf
    • Menon, R.(2014). Global or Glocal : The future course for strategy?. Global Journal of Finance and Management, 6(5), 427-43, Retrieved from http://www.ripublication.com/gjfm-spl/gjfmv6n5_07.pdf.
    • Mundy, K. & Murphy, L.(2001). Transnational advocacy, global civil society”?.Comparative Education Review,The University of Chicago Press on behalf of the Comparative and International Education Society 45(1), 85-126, Retrieved from http://www.jstor.org/
    • Roudometof, V.(2016). Glocalization: A Critical Introduction. New York: Rotledge.
    • Ruggie, J.(2005). Modernists must take over the United Nations. online global journal, Retrieved from http://www.ft.com/cms/s/0/0676dcd4-6dac-11d9-ae0d-00000e2511c8.html#axzz47I2s3jYS
    • Sharma, D.(2013). A Study of glocalization concept as a current trend in Indian economy.SVIM e-journal of Applied Managementjournal, 1(1), 124-138.
    • Spruill, B.(2014). Glocalization as an Edge in Strengthening Retailer Ecommerce Efforts. Retrieved from

   http://globaldataconsortium.com/glocalization-as-an-edge-in-strengthening-retailer-ecommerce-efforts/

  • Tsou, W.(2015). From Globalization to Glocalization: Rethinking English Language Teaching in Response to the ELF Phenomenon. English as a Global Language Education(EaGLE) Journal, 1(1). 47-63.