Document Type : Research Paper
Abstract
Keywords
امکانسنجی پیادهسازی روابط عمومی الکترونیک
در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن*
اسماعیل کاوسی،[1]علی شاهحسینی[2]
تاریخ دریافت: 24/5/1391 تاریخ پذیرش:6/6/1391
*این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی با همین عنوان است که در مرکز ملّی مطالعات جهانیشدن اجرا شده است.
چکیده
در این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال هستیم که با توجه به فرآیند جهانیشدن تا چه میزان امکان پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران وجود دارد؟ نخست ادبیات موضوع بررسی و پس از تعیین چهارچوب نظری (نقش دولت، عوامل روانشناختی، عوامل اقتصادی، مدیریت استراتژیک و عوامل ساختاری) به عنوان عوامل مؤثر در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران از دیدگاه مدیران انجمن روابط عمومی شهرستان تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی اجرا توصیفی- پیمایشی از شاخهی تحقیقات میدانی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مدیران انجمن روابط عمومی در شهرستان تهران را شامل میشود که از میان پرسشنامههای توزیعشده به تعداد 184 نفر پاسخ دادهاند. بهدلیل محدودیت جامعهی آماری حجم نمونه و جامعه برابر است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق در بخش آمار توصیفی از آمارههای میانگین ، درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی از آزمونهایی نظیر خیدو و فریدمن استفاده شده است. در پایان با عنایت به آزمون به عمل آمده فریدمن در خصوص رتبهبندی مؤلفههای توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی با توجه به فرآیند جهانیشدن پیشنهادات راهبردی ارائه شده است.
کلید واژهها: جهانیشدن، روابط عمومی الکترونیک، عوامل روانشناختی، عوامل اقتصادی، مدیریت استراتژیک، عوامل ساختاری
مقدمه
روند تحولات در قرن بیستم در دههی 1970 میلادی وارد مرحلهی جدیدی شد و در اواسط دههی 1980 تقریباً در تمامی زمینهها آثار خود را بر جای گذاشت. در دههی 1980 برای اشاره به این دگرگونیها مفاهیمی چون جامعهی صنعتی و فرامدرن (پست مدرن) به کار میرفت، اما در دههی کنونی همه چیز با رجوع به این مفهوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. در ظاهر امر، جهانیشدن یعنی ره سپردن تمامی جوامع به سوی جهانی وحدت یافته که در آن همهچیز در سطح جهانی مطرح و نگریسته میشود. اما در واقع، جهانیشدن به معنای آزادی مطلق کسب و کار، برداشته شدن تمامی موانع برای جریان یافتن سهل و آسان سرمایه و نفوذ آن در تمامی عرصهها و حرکت روان اطلاعات، امور مالیه، خدمات و بالاخره تداخل فرهنگها آنهم به سوی یکسانشدگی و یکدستی است که تمامی این امور در مقیاسی جهانی رخ میدهد. (ایرانزاده ،1380: 16)
جهانیشدن، مرزها و هویتها را کمرنگتر میکند، به مردم، کالاها، اطلاعات، عادتها، هنجارها و نهادها توجه میکند و به مرزها اجازهی جابهجایی میدهد. از آنجا که نمیتوان مرزهای نفوذناپذیری در مقابل اشاعهی اندیشهها و کالاها ایجاد کرد، بنابراین جهانیشدن در بلند مدت به هر حال استیلا خواهد یافت. پویشهای مرزگشای جهانیشدن دقیقاً به این دلیل بارزتر میشود که طی دهههای گذشته گسترش فراوان امکانات، منافع و بازارها زمینهی بالقوه رواج عالمگیر آنها را فراهم ساخته است (قاسمی، 1380: 53).
روابط عمومی، صرفاً با کارکنان، سازمان و مشتریان خود روبهرو نیست. شرایط پیرامونی به سرعت در حال تغییر است که بنا به عقیدهی بسیاری از آگاهان در علوم ارتباطات، بحران بعدی روابط عمومیها، کارکنان آموزشندیده برای شرایط جدید است. امروزه روابط عمومیها به دلیل شرایط بسیار متحول شده، دیگر استراتژیهای بلندمدت ندارند. در دنیای معاصر، روابط عمومیها، سازمانهای 24×7 نامیده میشوند که به معنی 24 ساعت کار در هر هفت روز هفته است که البته به معنی الزام به حضور فیزیکی در محل کار نیست، بلکه ارائهی خدمات روابط عمومی به صورت دیجیتال است و تبدیل روابط عمومیهای سنتی به روابط عمومیهای دیجیتال، یک ضرورت است (باقریان،34:1380)
روابط عمومی دیجیتال عبارت است از استفاده از فناوری دیجیتالی، خصوصاً کاربردهای مبتنی بر وبسایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائهی خدمات و اطلاعات ارتباطی به کاربران، سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن. بنابراین وظیفهی روابط عمومی الکترونیکی و دیجیتال، کسب نظرات مخاطبان در کوتاهترین زمان، ارتباط دو طرفه با مخاطب و دریافت نظرات و انتقادات آنها در کمترین زمان ممکن است، چرا که تعامل با مخاطب بیشتر میشود و در بسیاری از سایتهای موجود بلافاصله میتوان نظرات مخاطبان را جویا شد. در حالیکه در رسانههای سنتی، معمولاً مخاطبان بهسرعت و بهدرستی نسبت به پیام واکنش نشان نمیدهند و در صورت تحقق مخاطبشناسی، بهدرستی میتوان میزان رضایتمندی مخاطبان را دریافت و با تجزیه و تحلیل پیامهای ارتباطی، مطابق با نیازهای مخاطب برنامهریزی کرد. وقتی پیام در رسانههای مکتوب، نوشته شد دیگر در اختیار منبع نیست، اما در سایت سازمان، امکان اصلاح و تغییر اخبار وجود دارد (جبرائیلی،4:1385). در چنین شبکهای میتوان قوانین و مقررات آییننامه و ضوابطی را که سازمان بر اساس آنها عمل میکند، در معرض افکار عمومی قرارداد و شهروندان میتوانند برای انجام امور خود در ارتباط با سازمان مربوطه، اطلاعات خود را به بهترین شکل دریافت کنند. به این ترتیب روابط عمومی در جامعهی اطلاعاتی نه تنها زمینهی شفافسازی و امکان دسترسی همگان به اطلاعات مربوط را مهیا میکند، بلکه امکان نقد و ارزیابی برنامهها و در نتیجه نظارت عمومی را نیز به قصد بهسازی فرآیندهای جاری و کمک به تصمیمگیری فراهم میسازد. این روش زمینهی بالقوهای برای کمک به ایجاد رابطهای ساده، روان و مؤثر بین سازمانها و مؤسسات با سازمانها و مؤسسات دیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائهی خدمات اطلاعات و خدماتی کمهزینه، فوری و فراگیر به کلیهی گروههای کاربر فراهم خواهد کرد (سلطانیفر و مؤمنی نورآبادی، 1382: 1).
هدف از راه اندازی روابط عمومی الکترونیک، رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات یک سازمان را به طور شبانهروزی، بدون مراجعهی فیزیکی مخاطبان آن سازمان و تنها از طریق اتصال به پایگاههای آن نهاد انجام داد. روابط عمومی نقش مهم و برجستهای در برخورد با مخاطبان دارد و به علت ارتباط گسترده با تعداد زیادی از مخاطبان که روزانه به آن مراجعه و درخواست اطلاعات میکنند، میتواند روش مناسبی در اختیار مدیران سازمانها و مؤسسات قرار دهد. همچنین به کمک روابط عمومی الکترونیک مردم میتوانند نظرات خود را آسانتر و سریعتر به گوش مسئولان سازمان برسانند. این کار از نظرسنجیهایی که انجام آن مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار استف جلوگیری میکند. «سرعت اطلاع رسانی، اصلیترین عاملی است که روابط عمومی الکترونیک را بر روابط عمومی سنتی تحمیل میکند.» روابط عمومی الکترونیک، کاهش هزینههای غیرضروری در انتقال اطلاعات و کمک به کاهش هزینههای خدمات اضافی است. یورگن مارلو بر این امر تأکید میکند: در فرم سنتی روابط عمومی انتقال اطلاعات به طور ناقص و با هزینهی گزاف صورت می گیرد (آذری ، ۱۳۷۹ : ۵۶).
از طرفی با ظهور عصر جهانیشدن ، از روابط عمومیها انتظار میرود که نه تنها محیط مناسبی را برای ایجاد تعامل در قوانین به وجود آورند، بلکه اصلاحات لازم را در سازمانهای مربوط برای اجرای نقش راهبردی و نظارتی عملی کنند. در این سازمانها انتقال اطلاعات به صورت عمودی و افقی به طور فزایندهای از طریق حرکت کاغذها صورت میگیرد. یکی از الزامات اساسی برای ورود مدیریت روابط عمومی به عصر دیجیتالی و الکترونیک آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید، جانشین جریان مکاتبات بین هرم سازمان و دریافتکنندهی خطمشی و مخاطبان و مشتریان سازمان بشود.
برای تحقق روابط عمومی دیجیتالی و الکترونیکی اقدامات زیر ضروری است:
۱- رهبری سازمان از بالای هرم.
۲- ایجاد بینش سازمانی.
۳- تعهد به تأمین منابع.
۴- حمایت واقعی از تغییر روابط عمومی از سنتی به الکترونیکی و دیجیتالی.
۵- اجراشدن با سرعت تغییرات.
۶- طراحی استراتژیک آن برای تحولات آتی.
۷- آمادگی بافت سازمانی برای این تحولات و ایجاد امید به عدم خطر افتادن آنها (متفکر،1382: 43).
با این همه، روشن است که نیاز به توسعهی آموزش و تربیت شهروند الکترونیکی، به اندازهی ایجاد زیرساختهای ارتباطی برای توسعه IT در کشور از اهمیت برخوردار است و اهمیتبخشی به روابط عمومی الکترونیک از سوی دولتمردان و سیاستگذاران عرصهی روابط عمومی، میتواند این شرایط را تسهیل نماید (متفکر،1382: 11).
این تحقیق، در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که تا چه میزان امکان پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن وجود دارد و چگونه میتوان روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران را در عصر جهانیشدن توسعه داد؟
دیدگاهها نسبت به جهانیشدن
"جان تامیلنسون" در تعریف جهانیشدن میگوید: «جهانیشدن، در فرآیند توسعهی سریع پیوندهای پیچیده میان جوامع، فرهنگها، نهادها و افراد در تمامی نقاط جهان معنا پیدا میکند». "هاروی" جهانیشدن را متضمن دو عنصر «فشردگی در زمان و مکان» و «کاستن از فاصلهها» میداند. به نظر میرسد از یک دید کلّی، جهانیشدن را بتوان چنین معنا کرد: یک تجربه خارج از فضا و همکاری آگاهانه و یا الزامی ملتها، دولتها و فرهنگها جهت زیستن در یک دهکدهی کوچک جهانی و محیطی رقابتی (تامیلنسون، 1381).
در یک دسته از تعاریف، جهانیشدن را مترادف غربیشدن[3] دانستهاند و این باور را ترویج کردهاند که کشورهای باخترزمین اهتمام میکنند تا دیگر کشورها را به شکل خود درآورند، فرهنگ و خصوصیات اجتماعی و ارزشی آنها را از بین ببرند و فرهنگ و شیوه زندگی غربی را به آنان تحمیل نمایند. اگر این تفکر و دیدگاه را درمورد جهانیشدن بپذیریم، کشورها برای حفظ ارزشها و هویت خود باید در مقابل این سلطه و استیلا ایستادگی نموده و اجازه ندهند جهانیشدن، فــرهنگ و ارزشهای آنها را ببلعد. جهانیشدن را به این تعبیر جهانیسازی یا جهانی کردن نامیدهاند و بر این نکته پای فشردهاند که کشورهای قدرتمند به کمک این ابزار در پی آنند که کشورهای ضعیف را به رنگ خود درآورده و هویت آنها را از بین ببرند. جهانیشدن در این تعریف منجر به ایجاد تبعیض و تاراج منابع جهان سوم و از میان رفتن کشورهای فقیر و صنایع و کشاورزی آنها میگردد. در جهانیشدن غربزده کشورهای در حال توسعه از گردونهی توسعه خارج شده، منابع و ثروتهای آنان چپاول میشود و در یک رقابت ناعادلانه فنا و نیستی نصیب آنهــــــا میگردد. کسانی که جهانیشدن را به صورت تهدید تعریف میکنند، پیشفرض ناگفتهشان ایــن است که ما هیچ نقطهی قوتی نداریم که بتـــوانیم در یک عرصهی جهانی مطرح سازیم و این اندیشهای ناصواب و تفکری نادرست است. موضع تمامی مخالفان جهانیشدن بر اساس این تعریف شکل میگیرد.
در دستهی دوم تعـــــاریف، این پدیده به نیرویی توسعهدهنده، رفاهبخش، پیامآور صلح و دوستی، ارتقا دهندهی دانش و فناوری[4] و ایجادکننده دموکراسی[5]و آزادمنشی تعبیر شده است. در جهانیشدن، هر کشوری در یک جامعه جهانی[6]از مــزیتها و امکانات گستردهتر خدمات علمی، فنی، بهداشتی، امنیتی و زیستمحیطی برخوردار میشود و همکاری و نزدیکی ملتها و کشورها با هم به کاهش منازعــــات و بهرهوری بیشتر از منابع، و مبارزه جدیتر و همهجانبهتر با عوارض مخرب دنیای امروز منجر میگردد.
در تعریف دوم، جهانیشدن حرکتی است که از مدتها قبل در روند روبهرشد ارتباطات میان کشورها آغاز شده است و حاصل اراده یک یا چند کشور به شمار نمیآید. مدیران و کسانی که این تعریف از جهانیشدن را پذیرا میشوند، تلاش دارند تا در جهان پیچیده امروز در مقابل پدیدهی جهانیشدن با توانمندسازی خود به طور فعال و اثرگذار عمل کنند و جهانیشدن را به صورت یک فرصت و نه تهدید در حیات سازمانی خود تجسم نمایند.
در فضای جهانیشدن با توجه به دیدگاههای موافقان و مخالفان، مدیران و دولتها زمانی میتوانند توفیق پیدا کنند که از حالت انفعالی در مقابل این پدیده خارج شده و به صورت فعال با آن روبرو شوند. در یک حالت تعاملی، اثرگذاری و اثرپذیری به طور توأمان رخ میدهد و مدیران اگر به مزیتهای رقابتی سازمانهای خود آگاه باشند از روابط متقابل با مجموعهی کشورها حداکثر بهرهبرداری را به عمل خواهند آورد (رجایی، 1379: 149-148).
جهانیشدن یا عصر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات
امروزه شبکههای ارتباطی کاملا پیچیدهای وجود دارد که مدیریت جهانی را عملی میکند تا جایی که تکنولوژی در هر نقطهای از جهان که رخ دهد، خیلی سریع به نقطهای دیگر از جهان انتقال مییابد و تفاوتهای تکنولوژیکی کمتر دیده میشود. امروزه شهرها و روستاها، مناطق فقیر و غنی و مناطق توسعهیافته، همگی در یک رابطهی دیالکتیکی با یکدیگر قرار گرفته و دینامیک این دیالکتیک را اقتصاد جهانی فراهم میکند (جهانگیر، 1386: 79).
بعد تکنولوژیک و سختافزاری جهانیشدن در کنار تأثیرات نرمافزاری و پروژهای جهانیشدن، از منظر فرصتها و محدودیتهای بومی و جهانی و تعاملی که با مسئلهی شهروندی خواهد داشت، اهمیت زیادی دارد. یکی از این فرصتها و محدودیتها در ساختار جامعهی شبکهای جدید ظهور پیدا میکند. ظهور تکنولوژی پیشرفتهی ارتباطات نقش اصلی را در به وجود آوردن جامعهی شبکهای جهانی داشته است. گویی یکی از نتایج مهم شبکهای شدن ارتباطات اجتماعی در مقیاس محلی و جهانی تحول مفهوم زمان و مکان است. بر این اساس مهم نیست که یک فرد کجا زندگی میکند، کل جامعهی انسانی در حیطه و قلمرو صنعت جهانی ارتباطات میباشد. این تحول صنعتی، جغرافیای جهان را در فضای مشترک واحدی قرار داده است. صنایع ارتباطی مثل تلکس، تلفن، اینترنت، رادیوهای بینالمللی، تلویزیونهای ماهوارهای جهانی و صنعت ارتباطات، همواره با پیشرفت صنایع نقلیهی تندرو، موجب به وجود آمدن نیرو و قدرت جدیدی به نام نیروی جهانی در جامعهی جهانی شده است؛ این نیروی جدید در تعامل با منابع بومی و محلی قرار گرفته است. تعامل بین عوامل بومی و عوامل جهانی، ساختارها و نهادهای بومی را گرفتار نوعی بازسازی جبری کرده است (عاملی، 1388).
انقلاب ارتباطات یکی از محرکهای اصلی تحولات جهانی در زمینههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. به دلیل ماهیت چندسویه بودنش مانع از رهبری روند تحولات توسط عدهای خاص میشود. ارتباطات به همان اندازه که در انتقال فرهنگ، دانش و اطلاعات از سرزمین مدعیان رهبری جهانیشدن کارساز است، متقابلاَ در آگاهسازی بیش از پیش ملتهای جهان از حقوق انسانی خویش مؤثر است (پیشگاهیفرد، 1380: 168). آنتونی گیدنز بیان میکند در جهانی که ما در آن زندگی میکنیم، امواج تحرک بشری به هر سویی گرایش دارد بدون آنکه کسی بتواند خود را بر آن مسلط بداند. به نظر میرسد که ما در برابر جهانی قرار داریم که با شتاب در حال گذار است. شتابی که ممکن است بسیار شکننده باشد. بر این اساس کنترل جهان، خارج از ارادهی انسان قرار گرفته، به دنبال آن در حرکت است. به نظر گیدنز جهانیشدن با قدرت به پیش میرود و در حال شکل دادن دوبارهی زندگی ماست، اما با ریسکهای فراوانی روبهروست (توسلی، 1385: 160).
جایگاه روابط عمومی الکترونیک در ایران
روابط عمومی الکترونیک گامی اساسی همپای پیاده سازی سایر جنبه های تکنولوژی اطلاعات در ایران به شمار میرود. با توجه به وضعیت موجود زیرساختهای فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومیها از نظر فعالیتهای الکترونیک و اینترنتی میتوان گفت در میان همه اشکال روابط عمومی مدرن ما فعلاً در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم. وجود سیستمهای پاسخگویی الکترونیک در بخش مخابرات سازمانها، قرار دادن نسخهی pdf بروشورهای منتشر شده بر روی اینترنت و وب سایتهایی با فرمت html و Text نشانههایی از رویکرد روابط عمومیها به این پدیدههای جدید به شمار میروند .در هر صورت از یاد نباید برد که EPR به عنوان وسیلهای برای خدمترسانی سریعتر و گستردهتر به مردم محسوب میشود و هر قدر دامنهی استفاده مردم و سازمانهای دولتی و حتی بخش خصوصی از این تکنولوژی های جدید ارتباطی فراگیرتر شود گامهای بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه در یران اسلامی برداشته خواهد شد. غایت بحث راهاندازی روابط عمومی الکترونیک در ایران، رسیدن به روزی است که بتوان تمام خدمات دولتی و حتی خصوصی را به راحتی و حتی بدون نیاز به مراجعه به پایگاههای مختلف تنها با اتصال به یک پایگاه واحد انجام داد (افروغ، 1386: 42).
هرچند آگاهی از اصول اساسی روابط عمومی یک پیششرط ضروری برای پیشرفت است، ولی میدانیم که هیچ شیوهی متداولی وجود ندارد که در هر شرایطی مناسب باشد. ما تلاش میکنیم با بهرهگیری از امکانات رسانهای مانند رادیو، گامی هر چند کوچک در ارتقای این هنر برداریم. نفس حضور در رسانهها به توسعه و ترویج این حرفه کمک خواهد کرد؛ چرا که رسانه در انتقال و نهادینه کردن مفاهیم و ارزشها تأثیر شگرفی دارند. گرچه با توسعهی کمّی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، علمی و کاربردی در کشور مواجهیم و البته جای بسی خرسندی است لیکن افزایش قشر تحصیلکردهی حوزهی روابط عمومی که به صورت ملموس و اجرایی وارد (گود) نشدهاند مسبّب سرخوردگی، سردرگمی و یأس فارغالتحصیلان شده است. شعار روابط عمومی علم و عمل است و دانشجوی این حوزه انتظار دارد همزمان با کسب دانش و علوم مربوط عامل و مجری دریافتهای آکادمیک باشد که این امکان برای او فراهم نیست! با تحولات امروزی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان و مواجه با مخاطبان فعال در جامعه و نیز اهتمام به مقولههایی چون پاسخگویی مسئولان و شفافسازی و تکریم ارباب رجوع میطلبد همزمان با این توجهات، دست اندرکاران روابط عمومی کشور از پوسته و لاک محافظی که به دور آن پیچیدهاند خارج شده و با نگرشی جدید و فراهم آوردن بستری مناسب به عنوان اهرمی مؤثر اقدامی عملی در جهت تغییر نگرش مسئولان و مخاطبان به این حوزه از خود نشان دهند (فرنقیزاد، 1386: 20).
چارچوب نظری ومدل تحقیق
1-نقش دولت در توسعهی فناوری اطلاعرسانی
تاریخ اخیر نشان میدهد که دولتها در حوزهی برنامهریزی و پشتیبانی توسعهی فناوری اطلاعرسانی چه در جهان صنعتی و چه در کشورهای در حال توسعه بسیار فعال بودهاند. در راستای چنین کوششهایی مؤسسات بسیاری شکل گرفتند و مبالغ هنگفتی بودجه به این امور اختصاص داده شد. بدون چنین توجه و برنامهریزی دستیابی به این میزان از موفقیت برای بخش خصوصی یقیناً بسیار مشکل بود. با این وجود فعالیت دولت در این حوزه با عدم کارآیی و در برخی موارد با فساد مالی همراه بوده است. مشکل فعلی بسیاری از کشورهای در حال توسعه این است که به نقطهای نرسیدهاند که همان نوع نگرش اصولی به توسعهی فناوری اطلاعرسانی را به عنوان حساسترین حوزهی توسعه برای آیندهای در تمدن جدید گسترش دهند.
1-1 ایجاد ساختار قابل اتکا
ایجاد ساختار فناوری اطلاعرسانی یک کشور از لحاظ ماهیت فرق چندانی با ایجاد یک شرکت فناوری اطلاعرسانی ندارد البته با توجه به مسائلی نظیر انتخاب مسیر توسعهی کارآیی بازار، داشتن مدیریت منابع و از این قبیل.
در واقع بعد مالی بسیاری از شرکتهای فناوری اطلاعرسانی و نرمافزاری چندین برابر بیشتر از اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه یا برابر با اقتصاد برخی از کشورهای دنیای صنعتی است. شرکتهای مزبور در دخل یک کشور را میتوان به عنوان بخشهای مختلف یک شرکت بزرگ تلقی کرد. بخشهای مختلف میتوانند تولیدات کاملاً متفاوتی داشته باشند یا در ایجاد یک خط تولید، مکمل یکدیگر باشد. آنچه حائز اهمیت است این که باید مدیریتی وجود داشته باشد تا اطلاعات درست را برای واحدها فراهم کرده آنها را راهنمایی نموده و در روند طراحی و تولید، این واحدها را با یکدیگر هماهنگ نماید و سرانجام در امر بازاریابی به آنها کمک کند.
2-1 تبیین سیاست فناوری اطلاع رسانی
چندین دلیل ذاتی وجود دارد که ایجاد و عملیات فناوری اطلاعرسانی را بهترین نامزد از میان مدلهای کاری برای شرکتهای کوچک و موفق مینماید. اطلاعرسانی به لحاظ ماهیت حوزه – حوزه است. بدین معنا که امکان دارد تقسیم کار را به نحو احسن انجام داد و یک حوزهی خاص تخصصی برای فعالیتهای شرکت ایجاد نمود و آن را در طول زمان به صورت معقول و مستمری توسعه داد . واقعیت دیگر این است که هستهی ایجاد فناوری اطلاعرسانی، تخصص است. عملیات فناوری اطلاعرسانی بویژه در مورد نرمافزار معمولاً نیاز به سرمایهگذاری کلانی برای ابزارها و ساخت فیزیکی آن ندارد. این نکته و برخی دلایل دیگر، فناوری اطلاعرسانی را تبدیل به حوزهای مطلوب برای افراد متخصص میکند تا شرکتهای کوچک نوپایی راه اندازی نمایند که بتواند بسیار موفق و پیشتاز در دستاوردهای فکری عمل کنند. از آنجا که این شرکتهای خصوصی مهترین نیروهای محرک با انگیزهی داخلی هستند که دستاوردهای علمی و فنی را تحقق میبخشند هرگونه سیاست در زمینهی اطلاعرسانی باید بر روی چنین رشد و ابتکاری تمرکز نماید. این امر نیازمند کاهش یا رفع جدی هرگونه مانع و تشریفات اداری است. موانعی که موجب دلسردی کارآفرینان و هدررفتن وقت و انرژی هر فرد متخصص میشود. به علاوه اهرمهای قانونی باید برای تشویق و کمک به این عملیات جدید فناوری اطلاعرسانی کشور مورد استفاده قرار گیرند تا یک محیط مناسب به وجود آورده موانع عملیاتی را کاهش داده و مالیاتها را کم کند.
3-1 برنامهریزی برای ورود به ائتلافهای نرم افزاری
فایدهی ورود به ائتلافهای نرمافزاری این است که بازارهایی به وجود آید و این سهم بازار در مورد نرمافزار جدید عملاً باید مورد حمایت باشد زیرا مربوط به برخی از نرمافزارهاست که به صورت فعالانه به فروش میرسند. هرچند باید به خاطر داشته باشیم که ورود به یک ائتلاف شناخته شده نیازمند کیفیت و کارآیی بالایی است.
2- عوامل روان شناختی
1-2 تصور غلط عامهی مردم
همواره دیده شده است که عامهی مردم در کشورهای در حال توسعه نسبت به استفاده از فناوری اطلاعرسانی در جامعه احساسی منفی و درک نادرستی دارند. آنان بر این عقیدهاند که استفادهی بیش از حد از فناوری اطلاعرسانی در دراز مدت برای جامعهی آنان مضر است. این یکی از اشکالات اساسی کشورهای در حال توسعه است که منجر به کندی توسعهی فناوری اطلاعرسانی میشود.
2-2 طرز فکر کاربران واقعی
پژوهشگران، معلمان، استادان، مدیران، طراحان و تاجران عموماً کاربران بالقوهی فناوری اطلاعرسانی هستند. عقیده و واکنش آنها بسیار مهم است اما گاهی گروههای خاصی از این کاربران به دلایل شخصی نگرش متفاوتی به فناوری اطلاعرسانی دارند. اگر این کاربران واقعی نسبت به این موضوع بیاعتنایی نشان دهند، مسلّم است که تأثیر نامطلوبی بر توسعهی فناوری اطلاعرسانی در کشورشان بر جای خواهد نهاد.
3-2 طرز فکر مدیران
افراد تحصیلکرده اهمیت زیادی در جامعه دارند و در صورتی که دربارهی فناوری اطلاعرسانی و کاربردهای آن نظر مثبتی نداشته باشند بر توسعهی آن در کشور تأثیر نامطلوبی برجای میگذارد.
برخی افراد در پستهای مدیریتی به دلیل هراس از شکست عدم کارایی یا هراسهای روانشناختی، ماشینیکردن و بهرهگیری از فناوری اطلاعرسانی را در سازمانشان به تعویق میافکنند. اگرچه هیچ یک از اینها دلایل چندان موجهی نبوده و صرفاً عواملی روانشناختی و بدون منطق هستند. اما با این حال بر توسعهی فناوری اطلاعرسانی به طور کلی تأثیر میگذارند.
3- عوامل اقتصادی
1-3 هزینهی کلان راهاندازی
این مسئله نیز واقعیت دارد که هزینهی اولیهی نصب شبکهها، پایانههای اطلاعاتی، رایانههای پیشرفتهی برجها، لوحهای فشرده و نشریههای الکترونیک بسیار بالاست. به منظور برآمدن از عهدهی هزینهی اولیهی فناوری اطلاعرسانی ضروری است که وامهای سنگینی از مؤسسات مختلف دریافت شده و یا بودجههای فرعی از رؤسای مختلف گرفته شود. اما فقیربودن کشورهای درحال توسعه، هزینه کردن بر روی این تسهیلات زیربنایی را دشوار میسازد و در نتیجه توسعهی فناوری اطلاعرسانی به تأخیر میافتد.
2-3 هزینهی توسعه و بهروز کردن
فقط هزینهی اولیهی فناوری اطلاعرسانی نیست که گزاف است. پس از آن ضروری است که این فناوری توسعه یافته و هر از چندگاه بسته به نیاز و آخرین فناوری موجود و به منظور دستیابی به هدف مورد نظر بهروز شود. این امر مستلزم صرف هزینههای کلان است و کشورهای در حال توسعه به دشواری قادر به تأمین آن هستند و بدین ترتیب توسعهی فناوری اطلاعرسانی با کندی روبرو میشود .
3-3 نیروی انسانی و هزینه نگهداری
مخارج تکراری نگهداری دائمی از تأسیسات زیربنایی فناوری اطلاعرسانی حقوق کارکنان، هزینههای اتفاقی و مخارج مربوط را شامل میشود. مخارج کارکردن با فناوری اطلاعرسانی که باید به عنوان دستمزد به کارشناسان و کارکنان ماهر نیروی انسانی پرداخت شود نیز بسیار بالاست. برای اغلب مؤسسههای کشورهای درحال توسعه، تحمل این هزینههای بسیار دشوار است که منجر به اختلال مکرر تعلیق کار در اطلاعرسانی و در نتیجه کندی توسعه میشود.
4- نقش مدیریت استراتژیک در توسعهی فناوری اطلاعرسانی
امروزه برنامهریزی بلندمدت هوشیارانه که مبتنی بر قواعد بازی خود باشد، قطعاً یک الزام است. از سوی دیگر ایجاد شالوده در حوزهی نرمافزار در مدت زمان کوتاه کاملاً امکانپذیر است. در اینجا تقریباً هیچ گونه وابستگی به عواملی وجود ندارد که لازم باشد اختصاصی توسط رقبا یا مدعیان پیشرفتهتر به خصوص در زمینهی دسترسی علمی کنترل شود. برای ایجاد یک نیرو محرکه نرمافزاری سه شرط زیر میبایست برآورده شود:
1-4 منابع انسانی
کارشناس و متخصص به منزلهی قلب سیستم است. این تخصص طراح مهندس و سازندهی این نرمافزار است که میتواند یک سلسله راه حل نرمافزاری را برای برخی معضلات زندگی واقعی در یک حوزهی خاص طراحی و ایجاد نماید. این بزرگترین سرمایهی یک شرکت یا یک کشور است. نیروی انسانی را باید به عنوان بنیان سیستم فناوری اطلاعرسانی یک کشور تربیت کرد.
اگر ما موفق شویم تا منابع انسانی خود را در سطح استاندارد تربیت کنیم قطعاً در یک رقابت بینالمللی سود اقتصادی کلانی به دست میآوریم. حقوق یک مهندس نرمافزار در ایالات متحدهی امریکا دقیقاً بیش از ده برابر همتای او در ایران است. با توجه به این واقعیت که بخش قابل ملاحظهای از هزینهی ساخت یک نرمافزار، حقوق منابع انسانی را تشکیل دهد نرم افزار تولید شده در ایران میتواند برای عرضه به بازارهای بینالمللی بسیار مقرون به صرفه باشد.
2-4 تحقیق در خصوص نیازهای افراد
نرمافزار راه حل خودکاری برای برخی از معضلات زندگی واقعی است که برخی از بخشهای جامعه با آن سروکار دارند. بدین ترتیب بررسی مشکلات و نیازهای بخشهای مختلف و پیدا کردن مقتضیات بازار اهمیت فراوانی دارد. موضوع جالب اینجاست که در خصوص این حوزه تولید تقاضا کم نیست. هر چه تمدن بشری پیچیدهتر میشود و هرچه انسان بیشتر درگیر چنین فعالیتی میگردد، خودکار شدن و سرعت، این حوزه از تولید را تبدیل به چاههای نفت آینده میسازد. تحقیق در خصوص نیازهای بازار و رقابت در پاسخ گویی به این نیازها ستون اصلی حرکت به سوی تولید است.
3-4 بازاریابی
اگر ما درصدد هستیم تا در بررسی نیازهای بازار توفیق یابیم تلاشهای بازاریابی ما باید بنیان مستحکمی داشته باشد. بازاریابی همواره تلاش عظیمی بوده که نیازمند کار تخصصی است و همیشه میتوان از منابع بیرونی برای آن سود جست. یک رویکرد خوب در این زمینه عبارتست از ایجاد با ورود به اتحادها و ائتلافهای نرم افزاری که از هر دو حوزه تولید و فروش حمایت میکند.
5- عوامل ساختاری
1-5 امکانات ناکافی
جهت اخذ نتایج مطلوب از فناوری اطلاعرسانی انواع امکانات زیربنایی ساختمانها، وسایل نیروی انسانی، امکانات ارتباطی و غیره مورد نیاز است. اما اغلب کشورهای در حال توسعه فاقد این امکانات هستند که منجر به حصول نتایج نامطلوب میشود . این امر نیز یک اشکال بزرگ موجود در کشورهای درحال توسعه است.
2-5 محدودیتهای مراکز اطلاعرسانی
در کشورهای در حال توسعه به دلیل وجود محدودیتهای متعدد همچون آموزش ناکافی، کمبود فضا، بودجهی نامناسب، ساختمانها، آب و هوا، نبود نیروی انسانی کارآمد برای کار کردن و وسایل فناوری اطلاعرسانی، هنوز هم خدمات اطلاعرسانی و کتابخانهای به صورت سنتی و قدیمی انجام میگیرد. این محدودیتها نیز موجب کندی توسعهی فناوری اطلاعرسانی در این کشورهاست.
3-5 تسهیلات آموزشی ناکافی برای کارکنان فناوری اطلاعرسانی
در اغلب کشورهای در حال توسعه، تسهیلات آموزشی برای کارکنان بخش اطلاعرسانی ناکافی است و فاصلهی زیادی با امکانات استاندارد دارد. این مسئله منجر به کیفیت نامطلوب ارائهی خدمات فناوری اطلاعرسانی میشود که به نوبهی خود منجر به فراهم کردن زمینهی حصول نتایج نامطلوب میگردد . بدون آموزش کامل کارکنان برای کار با ابزارهای این فناوری نمیتوان از کاربرد صحیح آن اطمینان یافت.
نمودار شمارهی (1)
|
الگوی مفهومی تحقیق
اهداف تحقیق
هدف اصلی
امکانسنجی پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
اهداف فرعی
1- شناخت نقش دولت در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
2- شناخت نقش عوامل روانشناختی در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
3- شناخت نقش عوامل اقتصادی در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
4- شناخت نقش مدیریت استراتژیک در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
5- شناخت نقش عوامل ساختاری در پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن
فرضیه های تحقیق
فرضیهی اصلی
بین (نقش دولت، عوامل روانشناختی، عوامل اقتصادی، مدیریت استراتژیک و عوامل ساختاری) و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
فرضیه های فرعی
1- بین نقش دولت و پیاده سازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
2- بین عوامل روانشناختی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
3- بین عوامل اقتصادی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
4- بین مدیریت استراتژیک و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
5- بین عوامل ساختاری و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
روش تحقیق
روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجرا همبستگی میباشد.
جامعه و نمونه آماری:
«جامعه، شامل گروهی از افراد است که دارای یک یا چند صفت مشترک هستند و این صفات مورد توجه پژوهشگر میباشد. جامعه ممکن است همه افرادِ یک نوع خاص و یا عدهی محدودتری از همان گروه را در برگیرد» (بست، 1961: 24). جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مدیران انجمن روابط عمومی در شهرستان تهران را شامل میشود که از میان پرسشنامههای توزیع شده تعداد 184 نفر به سرالات پاسخ داده اند.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
با توجه به این مطلب که روش تحقیق (پیمایشی) میباشد پس از گردآوری اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss نسبت به طبقه بندی و تجزیه و تحلیل دادهها اقدام و نتایج در قالب نمودارها، اشکال و .... به تصویر کشیده شده است.
آزمون فرضیههای تحقیق
آزمون فرضیهی فرعی اول:
1- بین نقش دولت و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
رابطهی معنیدار بین نقش دولت و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک
فرضیه |
نوع آزمون |
سطح معنیداری |
درجهی آزادی |
ضریب کرامر |
نتیجه آزمون |
بین نقش دولت و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. |
کایسکور 50.59 |
000/0 |
4 |
0.534 |
رابطهی معنیدار وجود دارد.
|
در آزمایش فرضیه: بین نقش دولت و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. از آزمون کایسکور استفاده شده است. با توجه به ارزش ضریب کایسکور به دست آمده تحت درجهی آزادی چهار و سطح گویای زیر 5 0/0 میتوان استدلال کرد که رابطهی میان دو متغیر اتفاقی نبوده و رابطهی مستقیم و معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد. ضریب کرامر 534/0 نیز مبین شدت رابطه بین این دو متغیر میباشد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود.
2- بین عوامل روانشناختی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
رابطهی معنیدار بین عوامل روان شناختی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک
فرضیه |
نوع آزمون |
سطح معنیداری |
درجهی آزادی |
ضریب کرامر |
نتیجهی آزمون |
بین عوامل روان شناختی و پیاده سازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. |
کایسکور 41.52 |
000/0 |
4 |
0.511 |
رابطهی معنیدار وجود دارد.
|
در آزمایش فرضیه: بین عوامل روان شناختی و پیاده سازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.، از آزمون کایسکور استفاده شده است. باتوجه به ارزش ضریب کایسکور به دست آمده تحت درجهی آزادی چهار و سطح گویای زیر 5 0/0 میتوان استدلال کرد که رابطهی میان دو متغیر اتفاقی نبوده و رابطهی مستقیم و معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد. ضریب کرامر 511/0 نیز مبین شدت رابطه بین این دو متغیر میباشد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود.
3- بین عوامل اقتصادی و پیاده سازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
رابطهی معنیداری بین عوامل اقتصادی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک
فرضیه |
نوع آزمون |
سطح معنیداری |
درجهی آزادی |
ضریب کرامر |
نتیجهی آزمون |
بین عوامل اقتصادی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. |
کایسکور 64.86 |
000/0 |
4 |
0.481 |
رابطهی معنیدار وجود دارد.
|
درآزمایش فرضیه: بین عوامل اقتصادی و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. از آزمون کایسکور استفاده شده است. با توجه به ارزش ضریب کایسکور به دست آمده تحت درجهی آزادی چهار و سطح گویای زیر 5 0/0 میتوان استدلال کرد که رابطهی میان دو متغیر اتفاقی نبوده و رابطهی مستقیم و معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد. ضریب کرامر 481/0 نیز مبین شدت رابطه بین این دو متغیر میباشد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود.
4- بین مدیریت استراتژیک و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنی-داری وجود دارد.
رابطهی معنیداری بین مدیریت استراتژیک و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک
فرضیه |
نوع آزمون |
سطح معنیداری |
درجهی آزادی |
ضریب کرامر |
نتیجهی آزمون |
بین مدیریت استراتژیک و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. |
کایسکور 60.86 |
000/0 |
4 |
0.489 |
رابطهی معنیدار وجود دارد.
|
درآزمایش فرضیه: بین مدیریت استراتژیک و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. از آزمون کایسکور استفاده شده است. با توجه به ارزش ضریب کایسکور به دست آمده تحت درجهی آزادی چهار و سطح گویای زیر 5 0/0 میتوان استدلال کرد که رابطهی میان دو متغیر اتفاقی نبوده و رابطهی مستقیم و معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد. ضریب کرامر 489/0 نیز مبین شدت رابطهی بین این دو متغیر میباشد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود.
5- بین عوامل ساختاری و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد.
رابطه معنی داری بین بین عوامل ساختاری و پیاده سازی وتوسعه روابط عمومی الکترونیک
فرضیه |
نوع آزمون |
سطح معنیداری |
درجهی آزادی |
ضریب کرامر |
نتیجهی آزمون |
بین عوامل ساختاری و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. |
کایسکور 55.28 |
000/0 |
4 |
0.523 |
رابطهی معنیدار وجود دارد.
|
در آزمایش فرضیه: بین عوامل ساختاری و پیادهسازی و توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی ایران با توجه به فرآیند جهانیشدن رابطهی معنیداری وجود دارد. از آزمون کایسکور استفاده شده است. با توجه به ارزش ضریب کایسکور به دست آمده تحت درجهی آزادی چهار و سطح گویای زیر 5 0/0 میتوان استدلال کرد که رابطهی میان دو متغیر اتفاقی نبوده و رابطهی مستقیم و معنیداری میان این دو متغیر وجود دارد. ضریب کرامر 523/0 نیز مبین شدت رابطهی بین این دو متغیر میباشد که در سطح متوسطی ارزیابی میشود.
جمعبندی و ارائهی راهکارهایی جهت بهبود روابط عمومی الکترونیک
اکنون که با مجموعهای از چالشهای زاید فناوری اینترنت در دنیای روابط عمومی آشنا شدیم، فرصت مناسبی است تا از راهکارهایی که م تواند موجب مواجههی بهتر با این چالشها شود، مطلع شویم و این امر خود میتواند موجب افزایش بهرهوری و کارآیی روابط عمومی سازمان و در نهایت ارتباط مناسبتر بین سازمان و مخاطبان آن گردد. این راهکارها به شرح زیر میباشند:
* آشنایی با امکانات اینترنت برای اطلاعرسانی و اطلاعیابی در روابط عمومی یک سازمان نیازمند آموزش مداوم کارکنان مجموعه است. لازم است که این افراد حداقل با مفاهیم پایهی ویندوز، اینترنت، پست الکترونیک، مرورگر وب، گفتگوی اینترنتی، موتورهای جستجوگر، فهرستهای اینترنتی، وبلاگ و وبلاگنویسی، گروههای خبری و امنیت اطلاعات در شبکه آشنایی داشته باشند و مهارت بهکارگیری از آنها را نیز کسب نمایند.
* اطلاعرسانی به وسیلهی اینترنت علاوه بر دسترسی به اطلاعات مناسب، نیازمند بهرهگیری از فناوریهای نوینی است که بهرهگیری از آنها نیازمند طی دورههای تخصصی کامپیوتر است. بالاترین بهرهوری زمانی به دست خواهد آمد که بخش تهیهی اطلاعات و بهروزرسانی آن به کارکنان روابط عمومی واگذار گردد و تیم فنی، عهدهدار مسائل کامپیوتری نظیر طراحی وب سایت، نگهداری سرویس دهندهی وب، افزایش کیفیت خدمات شبکه و امنیت آن باشد.
* از آنجایی که دسترسی آسان و سریع کاربران به وبسایت سازمان، موجب بهبود اطلاعرسانی میشود، بهتر است نام مناسبی برای حوزهی سازمان مربوط انتخاب گردد. بسیاری نام حوزهی خود را با پسوند "Com" که به معنی شرکت خصوصی ثبت شده در آمریکا است، ثبت کردهاند. این عمل نه تنها موجب کاهش اعتبار اطلاعات وب سایت نزد مخاطب میشود، بلکه نمایانگر وابستگی این سازمانها به مؤسسات آمریکایی نیز میباشد؛ در حالی که روش صحیح آن است که سازمانها، نهادها و وزارتخانههای وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران نام خود را با پسوند gov.ir یا go.ir، دانشگاهها با پسوند ac.ir و NGO های ایرانی خود را با پسوند Or.ir یا Org.ir ثبت نمایند (رنجبری،1380: 12).
* با توجه به گستردگی مکانی اینترنت و تنوع مخاطب از نظر زبانی و نوع نیاز، مسئولان تهیهی اطلاعات در روابط عمومیها باید مطالب مفید را به زبان مناسب تهیه کنند. طی بررسیهایی که از سایتهای دولتی انجام گرفته است، اطلاعات آنها اغلب به صورت ناقص و بدون در نظر گرفتن نیاز مراجعهکنندگان تهیه شده بود، از سوی دیگر در حالتی که بخش قابل ملاحظهای از مخاطبان این سایتها افراد خارجی بودند، محتوای آنها تنها به زبان فارسی ارائه شده و گاه برعکس هیچ گونه اطلاعاتی به زبان فارسی نداشتند.
* چنانچه زبان ارائه اطلاعات به زبان فارسی باشد باید به هنگام طراحی سایت از کد استاندارد فارسی در کامپیوتر استفاده کرد. این امر موجب میشود اولاً کاربران برای مشاهدهی صفحات، هیچ گونه تنظیم خاصی در کامپیوتر خود انجام ندهند (بویژه آنکه برای مبتدیان، کار پیچیده ای است) ثانیاً امکان جستجوی محتویات وب سایت را در موتورها و فهرستهای جستجو فراهم سازد.
* از آنجایی که بیشتر کاربران اینترنت برای یافتن وبسایت یک سازمان از موتورهای جستجو نظیر Google بهره میگیرند، روابط عمومیها باید با انتخاب کلمات توصیفی مناسب نسبت به معرفی وب سایت سازمان خویش به موتورهای جستجو مهم نظیر Ask، Google، Altavista و فهرستهای جستجو نظیر Yahoo، About، Dmoz اقدام کنند. با وجود این که این کار بدون هزینه و در زمان کوتاهی انجامپذیر است، بسیاری از وب سایتهای ایرانی از این امکان بیبهرهاند.
* یکی از ویژگیهای رسانههای اینترنتی سرعت دسترسی به اطلاعات است، به همین سبب باید اطلاعات موجود در سایت را به سرعت روزآمد کرد. بدون شک این امر نیازمند همکاری کارآمد میان تیم روابط عمومی برای تهیهی اطلاعات جدید و از سوی دیگر تیم فنی برای قراردادن این اطلاعات بر روی وب سایت است.
* کاربران انتظار دارند پس از صرف زمان و یافتن وب سایت سازمان مورد نظر خویش، صفحات وب سایت مزبور را مشاهده کنند. با این وجود سایت اینترنتی بعضی از سازمانهایی که بعضاً از طریق صدا و سیما به معرفی وب سایت خویش میپردازند، در دسترس نمیباشد. چنین امری بهمثابهی آن است که بعد از معرفی تلفن روابط عمومی سازمان خویش از طریق جراید، هیچ یک از کارکنان به تماسهای گرفته شده پاسخ ندهند. وب سایت مرده، روابط عمومی اینترنتی مرده است.
* و سرانجام باید به خاطر داشت علیرغم اینکه اینترنت افقهای جدیدی را در روابط عمومی و تقابل بین سازمانها و مخاطبان آنها گشوده است، اما هنوز تنها حدود 5/6 میلیون کاربرد اینترنتی در ایران توان دسترسی به صفحات وب را دارند و هنوز بسیاری از مخاطبان فقط توانایی استفاده از تلفن، نامه و یا مراجعه حضوری را دارند. اگر چه روابط عمومی یعنی اطلاع رسانی درست در هر زمان و در هر کجا و با هر ابزار مناسب (رنجبری، 1382: 14).
پیشنهادات راهبردی
با عنایت به آزمون بهعملآمدهی فریدمن در خصوص رتبهبندی مؤلفههای توسعهی روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای دولتی با توجه به فرآیند جهانیشدن پیشنهادات راهبردی زیر ارائه شده است:
1- تبیین سیاست فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
2- انجام هزینهی کلان جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
3- توسعهی منابع انسانی جهت استقرار فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
4-کمک به ارتقای طرز فکر مدیران جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
5- برنامهریزی برای ورود به ائتلافهای نرمافزاری جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
6- ایجاد ساختار قابل اتکا جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
7- انجام هزینه جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی و بهروزکردن آن در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
8- ارائه تسهیلات آموزشی کافی برای کارکنان فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
9- کمک به ارتقای طرز فکر کاربران واقعی جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
10- رفع محدودیتهای مراکز اطلاعرسانی جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
11- تدمین امکانات کافی جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
12- برطرفنمودن تصور غلط عامهی مردم جهت راهاندازی و توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
13- جذب نیروی انسانی واجد شرایط و تأمین هزینهی نگهداری آنها جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
14- انجام تحقیق درخصوص نیازهای افراد جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن
15- انجام بازاریابی جهت توسعهی فناوری اطلاعرسانی در سازمانهای دولتی کشور با توجه به فرآیند جهانیشدن