Evolution in the concept of people from Subject to Population The first steps towards globalization in Qajar era

Document Type : Research Paper

Abstract

In this article we will seek the changing of relations between governors and the governed in Iran. Before the nineteenth century, ethical interaction based on justice was the most predominant feature of the Iranian politics and governance. From this perspective, people merely were governed and their political identification was an affectation of their kings’ practices. King’s political acts were the whole of political act and people as subjects were the matter for their king’s behaviors. So, the king was the greatest shepherd who spread his grace as an ethical-preexistencial duty (or mission) in the country, because his grace was the appendix of  God’s grace. In the nineteenth century, this predominant approach was influenced by the new evolutions of the west and revealed a different type of power exercising. These changes shifted the relations between the governor and the governed so that they expanded people (citizens) participation in the social and political sphere.

Keywords


-         آدمیت، فریدون. (1385). اندیشۀ ترقی و حکومت قانون؛ عصر سپهسالار . (چاپ پنجم). تهران: خوارزمی.
-         آجودانی، ماشاءالله. (1382). مشروطۀ ایرانی، (چاپ اول). تهران: اختران.
-         اعتمادالسلطنه، محمد حسن خان. (1391 الف) رسالۀ امیریه یا قواعد نظام ضمیمه در: رسائل اعتمادالسلطنه. (جاپ اول) تهران: اطلاعات.
-         اعتمادالسلطنه، محمد حسن خان. (1374). المآثر والآثار. (چاپ دوم). تهران: اساطیر.
-         اعتمادالسلطنه، محمد حسن خان. (1391ب) کلید استطاعت، ضمیمه در رسائل اعتمادالسلطنه.(چاپ اول). تهران: اطلاعات.
-         بیانی، خانبابا. (1375). پنجاه سال تاریخ در دورۀ ناصری، ج چهارم و پنجم؛ بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، و فرامین ناصرالدین شاه. (چاپ اول). تهران: علم.
-         پولاک، یاکوب ادوراد. (1361). سفرنامۀ پولاک؛ ایران و ایرانیان، (ترجمۀ کیکاووس جهانداری). تهران: خوارزمی.
-         جونز، سر هارفورد. (1386). روزنامۀ سفر خاطرات هیأت نظامی انگلستان به ایران، (ترجمۀ مانی علامه صالح). تهران: ثالث.
-         حاج سیاح. (1364). خاطرات حاج سیاح. تهران: ابن سینا.
-         حائری، عبدالهادی. (1367). نخستین رویارویی­های اندیشه­گران ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب. (چاپ اول). تهران: امیرکبیر.
-        دوانیِ رجبی، محمد حسن. (1390). مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه دوره قاجار، ج اول. (چاپ اول). تهران: نی.
-        روزنامه وقایع اتفاقیه ج سوم. (1373).تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
-        ساوجی، میرزا موسی. (1380). سیاست مدن، ضمیمه در: رسائل سیاسی عصر قاجار. (چاپ اول). تهران:کتابخانه ملی.
-        سینکی، میرزا محمد خان مجدالملک. (1321). رسالۀ مجدیه.  تهران:کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران.
-        صفائی، ابراهیم. (2535). برگهای تاریخ؛ دوران قاجاریه. تهران: بابک.
-        طوسی، خواجه نصیر. (1387). اخلاق ناصری، (چاپ ششم). تهران: خوارزمی.

-         عین السلطنه، قهرمان میرزا. (1374). روزنامه خاطرات عین السلطنه؛ ج1 روزگار پادشاهی ناصرالدین شاه. (به کوشش ایرج افشار). تهران: اساطیر.

-        غزالی، امام محمد. (1389).  نصیحة­الملوک. (چاپ اول). تهران: فردوس.
-        فتحعلی‌شاه قاجار. (1388). آداب مُلک‌داری. (چاپ اول). تهران: توکا.
-        فرمان‌ها و رقم‌های دوره قاجار؛ جلد اول 60- 1211 ق. (1371). (چاپ اول). تهران:موسسه پ‍ژوهش و مطالعات فرهنگی.
-        فرهاد معتمد، محمود. (1325). سپهسالار اعظم. تهران: شرکت نسبی علی اکبر علمی و شرکاء.
-        فوکو، میشل. (1374). حقیقت و قدرت. ضمیمه در: سرگشتگی نشانه‌ها؛ نمونه‌هایی از نقد پسامدرن. (چاپ اول) تهران: مرکز.
فوکو، میشل. (1383). اراده به دانستن. (ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده). تهران: نی.