شناسایی ظرفیت های مغفول سیاستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تعلیم و تربیت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش شناسایی و احصاء خلاء های سیاستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش کیفی از نوع فراترکیب است جامعه تحقیق پزوهش های انجام شده در طول یک دهه از سال 1390 تا 1400 می باشد که تعداد 40 مقاله به طور هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری است که همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، یافته های حاصله دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله حاکی از این است که ظرفیت های مغفول سیاسی در سند متمرکز بر عدم باور مندی سیاستگذاران به پدیده تحول، عدم استفاده بهینه از ظرفیت نهادهای فرا قوه ای، ضعف نگاه آینده گرایانه، ضعف پاسخگویی وتعهد به اجرااست.ظرفیت های مغفول اجتماعی متمرکز بر ضعف فرایند گفتمان سازی، توافق جمعی، تعاملات اثر بخش درون دستگاهی و برون دستگاهی است. ظرفیت های مغفول فرهنگی متمرکز بر ضعف پاسداشت فرهنگ ملی، تکثر و تعامل فرهنگی و ضعف سواد فرهنگی ونهایتا ظرفیت های مغفول آموزشی متمرکز برکم توجهی به آموزش همه جانبه و پایدارو کم توجهی به نقش فرد در هویت سازی است. از آن جایی که آشنایی سیاست گذاران و برنامه ریزان با ظرفیت های مغفول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش تعیین کننده آن ها درموفقیت نظام تعلیم وتربیت درچرخه سیاستگذاری بسیار موثراست، از این رواتخاذ رویکرد جامع و یکپارچه،فاصله گرفتن از نگاه بخشی به ابعاد مختلف تربیت، برخورد متوازن و همه جانبه با کلیه ابعاد حوزه تعلیم و تربیت و حوزه های مغفول لازم و ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


منابع فارسی
ابراهیمی مقدم، ن.، و درانی، ک. (1397). تحلیل تئولوژیک مهارت‌های اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. مدیریت فرهنگ سازمانی، 16 (2)، 304-283.
اخلاقی، آ.، صالح صدق‌پور، ب.، و نوید ادهم، م. (1399). آینده‌پژوهی اجرای اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش در افق 1404. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 10(34)، 80-56.
اشتریان، ک. (1391). مقدمه‌ای بر روش سیاست‌گذاری فرهنگی. تهران: جامعه‌شناسان.
اکبر‌پوران، س.، و رضایی، م. (1397). مروری بر سیاست شادی / نشاط در مدارس ایران از ایده تا اجرا. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 4 (2)، 142-121.
بدیعیان، ر.، حیدری، م.، و نجفی، م. (1397). تحلیل جایگاه خودگردانی در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 27(42)، 185-161.
بذر‌افشان مقدم، م.، شوقی، م.، و رحمان خواه‌، ر. (1394). جایگاه نظارت و راهنمایی در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 5 (2)، 23-43.
. بشیر، ح.، و چابکی، ر. (1393). نقش سواد رسانهای در توسعة انسانی: مطالعة موردی کتاب( سیاستهای اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزشوپرورش) . رسانه، 25(4)، 80-63.
بنافی، م.، و نوروزی، م. (1392). تحلیلی آسیب‌شناسانه از ترجمان اسناد بالا‌دستی جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های عملیاتی: ملاحظاتی سیاستی. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه، 18(4)، 195-161.
بیطرفان، ف.، سجوی، م.، و دهقانی، م. (1399). بررسی موانع اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش بر‌اساس مدل فولن: مورد کاوی ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری.پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 17 (40)،110-90.
جعفری، ع.، و کریمی، ف. (1396). سیاست‌گذاری حرفه‌ای در نظام آموزشی در هزاره سوم با تأکید بر مبحث آینده‌پژوهی. ماهنامه علمی‌تخصصی شباک، 3(10)، 56-45.
جوانبخت، ف.، و حسینی، س. ا . (1399). بررسی مبانی فقهی و حقوقی سند تحول بنیادین آموزش و پررورش. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 29(51)، 232-205.
حیدری، ع. ر. (1399). کارکردهای سیاست‌گذاری آموزشی در نظام تعلیم‌و‌تربیت. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 6 (1)، 279-261.
خالقی نژاد، س. ع. (1398). بررسی و تحلیل سیاست‌های دوره پیش‌دبستانی در ایران. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 5 (2)، 42-25.
دیبایی صابر، م.، کارآمد، ح.، و طهماسب‌زاده شیخلار، د. (1398). تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالا‌دستی آموزش‌و‌پرورش ایران. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 28 (47)، 105-87.
رجبی‌باغدار، ا.، مهرام، ب.، کارشکی، ح.، و کرمی، م. (1394). جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد‌شده آموزش‌و‌پرورش دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران، هست‌ها و بایدها. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 11(22)، 94-71.
رحیمی، ح.، مدنی، س. ا.، و کوه پیما، س. (1397). شناسایی و ارزیابی موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس. نوآوری های مدیریت آموزشی، 14 (1)،44-27
 رضوانی، ع. (1394). تدوین مدلی نوین برای تولید اسناد راهبردی و چشم‌انداز براساس فرایند استراتژیک توسعه شهری و مدل‌های چشم‌انداز‌سازی. کنفرانش سالانه مهندسی عمران و شهر‌سازی و محیط‌زیست پایدار، تهران، ایران، 24 آذر، 14(1): 27-44.
 ریاضی، ا.، ایمانی، م.، و میرزا محمدی، م. (1397). بررسی تحلیلی ویژگی‌های معلم در اسناد آموزش‌و‌پرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 27 (43)، 95-77.
سبحانی‌نژاد، م.، نجفی، ح.، و مقدم‌زاده، ع. (1393). تبیین عوامل مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و تحلیل جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 22 (25)، 105-85.
سجادیه، ن.، مدنی‌فر، م.، و یاری‌دهنوی، م. (1392). تحلیل فلسفه‌های تعلیم‌و‌تربیت جمهوری اسلامی ایران از‌منظر مفهوم تفکر. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 3 (1): 159-180.
شافریتز، ج. و.، بریک، ک. (1390)، سیاست‌گذاری عمومی‌ در ایالات متحده آمریکا [ترجمه ح. ر. ملک‌محمدی]. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
قلی‌پور، ر.، و غلام‌پور آهنگر، ا. (1389). فرایند سیاست‌گذاری عمومی در ایران. تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
نامداریان، ل. (1395)، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد و نقش آمار و اطلاعات در آن. فصلنامه علمی‌پژوهشی پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31( 3)، 629-601.
شکوهی امیر‌آبادی، ل.، دلاور، ع.، عباسی سروک، ل.، و کوشکی، ش. (1397). تحلیل محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش بر‌اساس خلاقیت و شادکامی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8 (3)، 192-165.
شمشیری، ب، همایون، ز.، و ایران‌پور، م. (1395). نقد و بررسی جایگاه تربیت هنری در سند تحول نظام تعلیم‌و‌تربیت ایران.هفتمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم‌و‌تربیت ایران، شیراز، ایران، 31-30 اردیبهشت 1395. 
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صفار‌حیدری، ح.، و حسین‌نژاد، ر. (1393). رویکردهای عدالت آموزشی، نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌و‌پرورش ایران. مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 4 (1)،72-49.
صمدی، ع.، رشیدی، ذ.، و شهرکی‌پور، ح. (1399). بررسی وضعیت شاخص‌های توانمند‌سازی معلمان استان آذربایجان غربی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. فصلنامه سبک زندگی اسلامی مرتبط با حوزه سلامت، 4 (2)، 238-223.
طالبی، ب.، سید نظری، ن.، و سودی، ح. (1396). ارائه مدل ادراکی سیاست‌گذاری در آموزش‌و‌پرورش. فصلنامه رهیافت، 27 (65)، 131-113.
عباس‌پور، ع.، و مرادی، ک. (1396). تحلیل انتقادی سیاست آمورشی: بازخوانش ارزش‌های گمشده. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 3 (3)، 160-137.
عباسی، ط.، قلی‌پور، ر.، و ‌هادی، م. (1397). شناسایی عوامل تسهیل‌کننده شواهد محور کردن فرایند خط‌مشی‌گذاری در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه مطالعات راهبردی، 8 (26)، 84-65.
عبداللهی، ب. (1387). اهداف و ضروت تدوین سند راهبردی.مدارس کارآمد، 3، 16-19.
عظیمی، م. (1399). بررسی و تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد نظام آموزش‌و‌پرورش در اجرای سند تحول بنیادین.فصلنامه پویش، 5 (19) 99-83.
علی‌احمدی، ع.، ، تاج‌الدین، ا.، و فتح الله، م. (1391). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات تولید دانش .
نعمتی، ت.، و غفاریان پناهی، ع. (1397). مشکلات اجرایی شدن سند تحول بنیادین در نظام آموزش‌و‌پرورش. نشریه تحلیل مالی، 2 (1)، 56-35.
فرهادی، ح.، و شهابی پشته‌ای، س. (1399). نقش عوامل تأثیر‌گذار بر مدرسه در سند تحول بنیادین در افق چشم‌انداز. فصلنامه پیشرفت‌های نوین در روان‌شناسی، علوم تربیتی و آموزش‌و‌پرورش، 3 (25)، 7-1.
فیروز‌جانی‌تبار، غ.، و ایزدی، ص. (1394). بررسی چگونگی اجرای برنامه‌های عملیاتی ارائه‌شده در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، 31 اردیبهشت، تهران، ایران.
قجری، ن، مزیدی، م.، و شمشیری، ب. (1399). واکاوی و فهم اهم چالش‌ها و موانع عملی پیش رو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیر نظام‌های اصلی آن. پژوهش‌های برنامه درسی، 10 (1)، 33-1.
کریمی، م.، مرزوقی، ر.، محمدی، م.، مزیدی، م.، و تقوی‌نسب، س. (1399). بررسی الزامات تعلیم و تربیت از منظر رویکرد آینده‌گرایی با توجه به اسناد توسعه جمهوری اسلامی ایران.فصلنامه تعلیم‌و‌تربیت، 36(3)، 28-9.
گلکار، ک. (1384).چشم انداز شهر / محله پیشنهاد یک چارچوب مفهومی برای صورت بندی بیانیه چشم انداز. نشریه هنرهای زیبا، 24، 36-25. 
محمدی، ط.، حسنی، ر.، و محمدی، م. (1398). آگاهی و نگرش معلمان نسبت به مفاهیم و احکام سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. فصلنامه مدیریت مدرسه، 7 (4)، 57-31. 
محمودی، س. (1399). بررسی جایگاه هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. پژوهش در مسائل تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، ‌28 (47)، 182-152.
مدنی، س. ا.، و کوه‌پیما رونیزی، س. (1397). ارزیابی موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. نوآوری مدیریت آموزشی، 15 (3)، 78-95. http://qjmn.farhang.gov.ir/article_51892_d1700544b307bad4df27b6a561b9a793.pdf
مرادی، م.، و باقری نوع‌پرست، خ. (1398). تحلیل و نقد مفهوم هویت در اسناد تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 10 (1)، 156-136.
مرادی، ف.، رحمانی، ج.، و شمشیری، م. (1397). نقد سیاست‌گذاری اجتماعی بر‌اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. فصلنامه علوم اجتماعی، 12 (42): 357-370.
مرزوقی، ر.، عقیلی، ر.، و مهرورز، م. (1395). تحلیل و نقد نظری روش‌شناختی اسناد تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم‌و‌تربیت 6 (2)، 40-21.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران. (1399). بررسی راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران.
معزی، ل.، و زارعی، ر. (1395). تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول در مورد ترویح و تعمیق فرهنگ حجاب بر‌اساس اهداف سند تحول بنیادین. فصلنامه زن و جامعه، 7 (3)، 209-193.
نامداریان، ل. (1396). واکاوی ویژگی‌های مناسب داده‌ها برای سیاست‌گذاری. فصلنامه سیاست، 49 (2)، 534-515.
نجفی، ا.، و احمدی، ح. (1391). اهمیت، نقش و کارکرد خانواده از دیدگاه اسلام و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش، فصلنامه خانواده و پژوهش، 9 (1)، 30-7.
نوید ادهم، م. (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش‌و‌پرورش. راهبرد فرهنگ، 5 (18-17)، 323-295.
نوید‌کیا، ا.، واعظی، ر.، و قربانی‌زاده، و. (1400). واکاوی اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. فصلنامه خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت، 12 (3)، 30-13.
نیری‌پور، ز.، و برادران، م. (1398). الزامات حمایت سازمانی ادراک‌شده در مدرسه صالح در سند تحول آموزش و پرررش. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 5 (1)، 172-129.
الوانی، س. م.، پورسید، ب.، و ‌هادی پیکانی، م. (1388). مروری بر مدل‌های سیاست‌گذاری در نظام آموزش عالی. مجلس و پژوهش، 15 (59)، 101-73.
هدایتی، ف.، و خوارزمی، ر. (1395). آسیب‌شناسی اجرای برنامه های سند تحول بر‌اساس مبانی مدیریت تحول سازمانی. راهبرد توسعه، 45 (2)، 259-240.
هرندی، ر.، وفایی، ر.، و علی‌پور، م. (1398). نقد و ارزیابی جایگاه ابعاد و مؤلفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش. مسائل کاربردی تعلیم‌و‌تربیت اسلامی، 4 (1)، 30-7.
همتی، ع.، گودرزی، م. ع.، و  حاجیانی، ا. (1394). ضرورت آینده‌پژوهی در نظام‌های آموزشی. فصلنامه آینده‌پژوهی مدیریت، 26 (103)، 67-59.
یداللهی، ا.، زارعی، م. ح.، و یاوری، ا. (1398). بررسی تطبیقی رویکرد سند 2030 و سند تحول بنیادین در آموزش‌و‌پرورش ایران به عدالت آموزشی جنسیتی. فصلنامه پژوهش حقوق عمومی، 21 (65)، 198-171.
 
References
Bashir, H., & Chaboki, R. (2014). [The role of media literacy in human development: A case study of the book (executive policies of the Broadcasting Organization and the transformation document of the Ministry of Education and Culture) (Persian)]. Resane, 25(4), 63-80. [Link]
Bell‌,  L.‌,  & Stevenson‌,  H. (2006). Education policy: Process‌,  themes and impact. London: Routledge. [Link]
Cobinet Office. (1999). White paper: Modernising government. London.: The stationery office. [Link]
Connelly‌,‌ J.,‌ Smith‌, G., Benson, D., & Saunders, C. (2012). Politics and the environment: From theory to practice‌. London: Routledge. [DOI:10.4324/9780203135495]
Davies‌,  P. (2004). Is evidence-based government possible? Jerry Lee Lecture presented. Paper presente at 4th Annual Campbell Collaboration Colloquium. 19 February 2004; Washington, Iran. [Link]
Lee‌,  C. K. J. (2000). Teacher receptivity to curriculum change in the implementation stage: The case of environmental education in Hong Kong. Journal of Curriculum Studies, 32(1), 95-115. [Link]
Marston‌,  G.‌,  & Watts‌,  R. (2003). Tampering with the evidence: A critical appraisal of evidence-based poli cy making. The Drawing Board: An Australian Review of Public Affairs‌,  3(3)‌,‌ 143-163.[Link]
Murray‌,‌ A. J., & Greens‌,‌ K. A. (2006). New leadership strategies for the enterprise of the future‌. VINE, 36‌(4‌), 358-370. [DOI:10.1108/03055720610716629]
Parsons‌, W. (2002). From muddling through to muddling up-evidence based policy making and the modernisation of British Government. Public Policy and Administration‌,‌ 17(3)‌,‌ 43-60. [DOI:10.1177/095207670201700304]
Sandelowski‌,‌ M., & Barroso‌,‌ J. (2007). Handbook for synthhesizing qualitative research‌.  New York‌: Springer. [Link]
Toffler‌,  A. (2022). Power shift: Knowledge‌,  wealth‌,  & violence at the edge of the 21st century. New York: Random House Publishing Group. [Link]
Toffler‌, A. & Toffler‌,  H. (1993). War and anti-war: Survival at the dawn of the 21st century. Boston: Little Brown & Co. [Link]
Ebrahimi Moghadam, N., & , Dorrani, K. (2018). [Teleological evaluation contents of social skills in document of fundamental reforms in education (Persian)].  Organizational Culture Management, 16(2), 283-304. [Link]
Akhlaghi, A., Saleh, B., & Navidadham, M. (2020).[ Future study of impelemantation of education nationl policy in horizon 1404 (Persian)]. Strategic Studies of public policy, 10(34), 56-80. [Link]
Ashtarian, K. (2012). [An introduction to the cultural policy method (Persian)]. Tehran: Sociologists Publications. [Link]
Akbarpouran, S., & Rezaii, M. (2018). [Happiness in schools: From idea to implementation (Persian)]. Public Policy, 4(2), 121-142. [DOI:10.22059/PPOLICY.2018.67872]
Badieian, R., Najafi, M., & Heydari, M. H. (2019). [Analyzing the status of autonomy in the fundamental document on the development of education (Persian)]. Scientific Journal of Islamic Education, 27(42), 161-185. [Link]
Bazrafshan Moghadam, M., Shoghi, M., & Rahmankhah, R. (2016). [The place of educational supervision in the fundamental reform document of education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran (Persian)]. Foundations of Education, 5(2), 23-43.[Link]
Banafi, M., & Noruzi, M. (2014). [A problem-oriented analysis of operationalization of meta policy in operational programs: Policy considerations (Persian)]. Planning and Budgeting, 18(4), 161-195. [Link]
Bitarafan, F. S., Sojoodi, M., & Dehghani, M. (2021). [Investigating the implementation barriers of the fundamental evolution education document based on the fullan model: Case study of the field of aesthetic and artistic education (Persian)]. Curriculum Planning Knowledge & Research in Educational Sciences, 17(67), 90-110. [Link]
Jafari, A., & Karimi, F. (2017). [Professional policymaking in the education system in the third millennium with an emphasis on future research (Persian)]. Shebak, 3(10), 45-56. [Link]
Javanbakht, F., & Hoseini, S. E. (2021). [An assessment of the jurisprudential and legal foundations of the “document of fundamental transformation of education (Persian)].  Scientific Journal of Islamic Education, 29(51), 205-232.  [Link]
Abasi, T., Gholipour, R., & Hadi, M. (2018). [Identifying facilitators to make Evidence-Based Policy the Science, Research and Technology Area (Persian)]. Journal of Strategic Studies of public policy, 8(26), 65-84. [Link]
Heidari, A. (2020). [Functions of educational policymaking in education system (Persian)]. Public Policy, 6(1), 261-279. [Link]
Khaleghinejad, S. A. (2019). [Analyzing an preschool education policies in Iran (Persian)]. Public Policy, 5(2), 25-42. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.72271]
Dibaei Saber, M., Karamad, H., & Tahmaseb Zadeh Sheykhlar, D. (2020). [An explanation of the components of the modern Islamic civilization proposed by the supreme leader, and an analysis of its position in the upstream (Persian)]. Scientific Journal of Islamic Education, 28(47), 87-105. [Link]
Rahimi, H., Madani, S. A., & Kohpeyma, S. (2019). [The identify and assessment of barriers to the implementation operational objectives of the fundamental transformation document of education from the view of point principals and teachers of the schools in Fars province (Persian)]. Journal of Education Managment Innovations, 14(1), 27-44. [Link]
Rajabi Baghdar, A., Mahram, B., Kareshki, H., & Karami, M. (2015). [The place of cultivating creativity in the intended curriculum of elementary education of the Islamic Republic of Iran: Right and wrong (Persian)]. Journal of Educational Psychology Studies, 22, 71-94. [Link]
Rezvani, A. (2015). [Development of a new model for the production of strategic and vision documents based on the strategic process of urban development and vision creation models (Persian)]. Paper presented at The Annual research conference in civil engineering, architecture, urban planning and sustainable environment, Tehran, Iran, 22 November 2015. [Link]
Riazi, A., Mirzamohamadi, M. H., & Imani, M. (2019). [Analytical investigation of teacher characteristics in Iranian education documents and its criticism using shahid sani’s viewpoint (Persian)]. Journal of Islamic Education, 27(43), 77-95. [Link]
Sobhaninejad, M., Najafi, H., & Moghadamzade, A. (2014). [Explaining the conceptual factors of the culture of sacrifice and martyrdom and analyzing its place in the document of the fundamental transformation of education in Iran (Persian)].  Scientific Journal of Islamic Education, 22(25), 85-105. [Link]
Sajadie, N., Madanifar, M. R.,& Yari Dehnavi, M. (2013). [Analysis of education philosophies of the Islamic Republic of Iran from the perspective of the concept of thinking (Persian)]. Journal of Foundations of Education, 3(1), 159-180. [Link]
Shafritz, J. M., & Berik, K. (2008). Introducing public policy [H. R.  Malekmohamadi, Persian Trans]. Tehran: Imam Sadiq University. [Link]
Gholipor, R., & Gholampor Ahangar, E. (2010). [Public policy making in Iran (Persian)]. Tehran: Parliament Research’s Center. [Link]
Namdarian, L. (2016). [Evidence-based policy-making and the role of statistics and information (Persian)]. Iranian Journal of Information Processing and Management,  31(3), 601-629. [Link]
Shokouhi Amirabadi, L., Delavar, A., Abbasi Servak, L., & Koshki, S. (2019). [Content analysis on the fundamental reform document of education based on creativity‎ and happiness (Persian). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 8(3), 165-192. [Link]
Shamshiri, B., Homayoun, Z., & Iranpoor, M. (2016). [Criticizing the place of artistic education in the document on the evolution of Iran’s education system (Persian)]. Paper presented at: The 7th National Conference of the Philosophy of Education Association of Iran, Shiraz,Iran, 19-20 May 2016. [Link]
Supreme Council of the Cultural Revolution. (2011). [Document on the fundamental transformation of education (Persian)]. Tehran: Supreme Council of the Cultural Revolution. [Link]
Saffarheidari, H., & Hossainnjad, R. (2014). [The perspectives of educational justice (a study about the position of educational justice in the document of Iran Education System Transformation) (Persian)]. Foundations of Education, 4(1), 49-72. [Link]
Samadi, A., Rashidi, Z., & Shahrakipour H. (2020). [Survey of teachers’ empowerment indicators in West Azerbaijan Province based on the Document of Fundamental Transformation of Education (Persian)]. Islamic Life Style, 4(2), 223-238. [Link]
Talebi, B., Seyed Nazari, N., & Soodi, H. (2017). [Presentation perceptional policy making model of education in Iran (Persin)]. Rahyaft, 27(65), 113-131.  [Link]
Abbaspour, A., & Moradi, K. (2017). [Methodology of the critical education policy analysis: Re-reading of missing values (Persian)]. Public Policy, 3(3), 137-160. [DOI:10.22059/PPOLICY.2017.64175]
Abdolahi, B. (2008). [The goals and necessity of developing a strategic document (Persian)]. Madaresekaramad, 3, 16-19. [Link]
Azimi, M. (2020). [Investigation and development of performance evaluation indicators of education system in implementation of fundamental transformation document (Persian)]]. Survey in Teaching Humanities, 5(19), 83-99. [Link]
Aliahmadi, A., Tajedin, I., & Fatolah, M. (2012). [A comprehensive approach to strategic managemen (Persian)]. Tehran: Tolide-Danesh. [Link]
Nemati, T., & Ghafarian Panahi, A.  (2018). [Implementation problems of the fundamental transformation document in the education system (Persian)]. Journal of Financial Analysis, 2(1), 35-56. [Link]
Farhadi, H., & Shahabi, S. (2020). [The role of factors influencing the school in the document of fundamental transformation in the horizon of the vision (Persian)]. Journal of New Advances in Psychology, Training and Education, 3(25), 1-7. [Link]
Firouzjayi, Gh., & Izadi, S. (2015). [Examining how to implement the operational plans presented in the document on the fundamental transformation of education (Persian)]. Paper presented at the Conference of the Iranian Curriculum Studies Association, Tehran, Iran, 21 May 2015. [Link]
Ghajari, N., Mazidi, M., & Shamshiri, B. (2020). [Analyzing and understanding the main practical challenges and obstacles in the realization of the fundamental transformation document, focusing on its main subsystems (Persian)]. Curriculum Research, 10(1), 1-33. [Link]
Karimi, M. H., Marzooghi,  R., Mohammadi, M., Mazidi, M., & Taghavinasab, S. N. (2020). [A futuristic look at the Islamic Republic of Iran’s developmental plans in education (Persian)]. Journal of Education, 36 (3), 9-28. [Link]
Golkar, K. (2006). [The vision of the city/neighborhood is to propose a conceptual framework for the formulation of the vision statement (Persian)]. Honar-Ha-Ye-ziba, 24, 25-36. [Link]
Mohammadi, T., Hasani, R., & Mohammadi, M. (2019). [Teachers awareness and attitude towards the concepts and commandments of the Fundemental Transformation Document (FTD) of the Ministry of Education in Kurdistan Province (Persian)]. Journal of School Administration, 7(4), 57-31. [Link]
Mahmodi, S. (2020). [Investigating the place of religious and revolutionary identity in the fundamental transformation of education (Persian)].  Scientific Journal of Islamic Education, 28(47), 152-182.  [Link]
Moradi, M., & Bagheri Noaparast, K. (2020). [An analysis and critique of the concept of “identity” in the documents of fundamental transformation of the education of Islamic Republic of Iran (Persian)]. Foundations of Education, 10(1), 136-156. [DOI:10.22067/FEDU.V10I1.81044]
Moradi, F., Rahmani, J., & Shamshiri, M. R. (2018). [Critique and review of the policy of social ideals of education in the country based on the document of fundamental transformation of education (Persian)]. Journal of Social Sciences, 12(42), 357-370. [Link]
Marzooghi, R., Aghili, R., & Mehrvarz, M. (2017). [A methodological and theoretical analysis and critique of the educational fundamental transformative documents of Islamic Republic of Iran (Persian)]. Foundations of Education, 6(2), 21-40. [Link]
Parliament Research’s Center. (2020). [Examining the legislative solutions contained in the document on the fundamental transformation of education (Persian)]. Tehran: Parliament Research’s Center. [Link]
Moezi, L. E. I. L. A., & Zarei, R. E. Z. A. (2016). [Content analysis of thinking and life style textbook of first secondary school in the promotion and deepening of the veil culture on the basis of Fundamental Reform Document of Education (FRDE) Objectives (Persian)]. Quarterly Journal of Women and Society, 7(27), 193-208. [Link]
Namdarian, L. (2019). [Analyzing appropriate features of data for using in policy-making (Persian)]. Politics Quarterly, 49(2), 515-534. [DOI:10.22059/JPQ.2019.236268.1007086]
Najafi, E., & Ahmadi, H. (2012). [The importance, role and function of the family from the perspective of Islam and examining its place in the document of the fundamental transformation of education (Persian)]. Journal of Family and Research, 9(1), 7-30. [Link]
Navid Adham, M. (2012). [Managerial requirements of fundamental change in education system (Persian)]. Strategy for Culture, 5(17-18), 295-323. [Link]
Navidkia, A., Vaezi, R., Ghorbanizade, V. (2021). [Analysis of the implementation of the Fundamental Transformation of Education document (Persian)]. Iranian Journal of Public Policy In Management, 12(3), 13-30. [Link]
Nayeripour, Z., & Baradaran, Z. (2020). [The requirements of organizational support perceived in Saleh school in the education reform document (Persian)]. Journal of Applied Issues in Islamic Education, 5(1), 129-172. [Link]
Alvani, S. M., Pourseyed, B., & Hadipeykani, M. (2008). [A review of policy making models in the higher education system (Persian)]. Majles- va-Pajohesh, 15(59), 73-101. [Link]
Hedayati, F., & Kharazmi, R. (2016). [Pathology of the implementation of change document programs based on the principles of organizational change management (Persian)]. Quarterly Journal of Development Strategy, 45, 240-259. [Link]
Harandi, J., Vafaei, R., & Alipour, M. (2019). [Critical evaluation of the dimensions and components of Soft power of the Islamic Republic of Iran in the fundamental reform document of education (Persian)]. Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education, 4(1), 7-30.[Link]
Hemmati, A., Goudarzi, M. A., & Hajiani, I. (2015). [Futures studies, necessities of education systems (Persian)].  Journal of Management Futures Research(Journal of Management Research), 26(103), 59-67.[Link]
Yadollahi, A., Zarei, M. H., & Yavari, A. (2020). [A comparative study of the 2030 agenda approach and the transformation document in Iran’s Education toward gender educational equality (Persian)]. Public Law Research, 21(65), 171-198. [DOI:10.22054/QJPL.2019.34379.1910]