2
دکترای آینده پژوهشی از دانشکده علوم فنون نوین دانشگاه تهران
10.22034/sspp.2023.1988930.3383
چکیده
توسعه قابلیتهای فناورانه از لوازم پیشرفت صنعتی کشورها بوده و هر کشوری متناسب با اقتضائات خود، راهبردهایی برای توسعه قابلیتهای فناورانه اتخاذ میکند. با توجه به وجود پنجره فرصت تقاضا در حوزه هوایی کشور جمهوری اسلامی ایران، در این مقاله سعی داریم تا با مطالعه یک تجربه موفق جهانی (شرکت بوئینگ) راهبردهایی که منجر به پیشرفت آن شرکت شده را شناسایی و با استفاده از روش تحقیق «تحلیل اهمیت – عملکرد»، پیشنهادهای عملیاتی برای صنایع هوایی ایران ارائه دهیم. به این منظور ابتدا از طریق مطالعات اسنادی، اقدام به واکاوی شرکت بوئینگ و استخراج راهبردهای آن شرکت کردیم (مجموعاً 9 راهبرد اصلی در عرصه صنعت) و در مرحله بعد به واسطه نظرسنجی از خبرگان، دقت و کیفیت راهبردهای شناسایی شده را ارتقا دادیم و در نهایت با استفاده از پیمایش و روش «تحلیل اهمیت – عملکرد» (IPA) به تحلیل راهبردهای شناسایی شده پرداختیم. یافتهها نشان میدهد که همه راهبردهای شناسایی شده دارای اهمیت بالایی هستند لکن دو راهبرد «طراحی زمین بازی مناسب از جانب دولت و ایجاد همسویی بین فعالیتهای تجاری و نظامی» و «راهبرد یادگیری تکاملی و انباشت قابلیتها برای طراحی و توسعه محصولات پیچیدهتر » نسبت به سایر راهبردها از اولویت بیشتری برخوردارند.