آقازاده، ا. (1383). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت. http://samt.ac.ir/fa/book/2088/
آراسته، ح.، و جمشیدی، ل. (1393). عوامل تاثیرگذار بر توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 21(2)، 112-83. https://education.scu.ac.ir/article_11138.html
ایمان، م. ت.، و نوشادی، م. ر. (1390). تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه عیار پژوهش در علوم انسانی، 3(2)، 15-44. http://ensani.ir/file/download/article/20130115083624-9711-39.pdf
باقری مقدم، ن.، و احمدی، ح. (1397). آسیبشناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 4(4)، 74-55. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.69717]
ثمری، ع.، یمنی دوزی سرخابی، م.، صالحی عمران، ا.، و گرایی نژاد، غ. ر. (1392). «بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرایند توسعه دانشگاهی در دانشگاههای دولتی ایران». دوفصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4): 001 - 67
حقیقت، ش.، و مزیدی، م. (1392). بررسی و ارزیابی زمینة فلسفی و روشهای آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، 8(26)، -134 105. [DOI:10.22099/JRT.2013.1288]
داداش کریمی، ی.، میرسپاسی، ن.، و نجف بیگی، ر. (1397). بررسی سیر تحول نظریات حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاهها جهت ارتقاء بهرهوری. فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی، 14(53)، 26-7.
https://jmte.riau.ac.ir/article_1518_7c52f56e837030a416e06fa57169acda.pdf?lang=en
زمانی، ا. (1396). شناسایی، تحلیل و اولویتبندی عوامل موثر بر کیفیت آموزش در آموزش عالی. فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، 6(11)، 35 -23. http://www.journalie.ir/Article/544
ذاکر صالحی، غ. ر. (1388). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران (موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 15(3)، 106-79. http://journal.irphe.ac.ir/article-1-614-fa.html
ذاکر صالحی، غ. ر. (1390). بررسی وضعیت موجود علم و فناوری در ایران و جایگاه آن در برنامههای توسعه. فصلنامه برنامهریزی و بودجه، 16(4)، 47-3. http://jpbud.ir/article-1-451-fa.html
- ذاکرصالحی، غ. ر. (1395). مطالعه تطبیقی ساختار مدیریت و رهبری دانشگاهی: مطالعه موردی هیأتهای امنا. فصلنامه آموزش عالی ایران، 8(3)، 110 - 79. http://ihej.ir/article-۱-۹۱۲-fa.html
ذاکرصالحی، غ. ر.، و ذاکرصالحی، ا. (1389). بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور در زمینه استقلال دانشگاهی در ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران، 3(1)، 59-33. https://www.magiran.com/paper/850770
سلامی، ن.، رزقی شیرسوار، ه.، و حقانی، م. (1397). شناسایی عوامل ایستایی، پویایی نظام آموزش عالی در ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران، 10(2)، 110 - 89. http://ihej.ir/article-1-1206-fa.html
ربیعی، ع.، و نظریان، ز. (1391). بررسی چالشهای خصوصی سازی آموزش عالی در ایران (مطالعه تطبیق در چهار کشور منتخب). دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(4)، 668 -647. http://miu.nahad.ir/article_44.html
صباغیان، ع. (1398). الزامات و پیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 5(2)، 247 - 229. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.72279]
- فتحالهی، ا.، یمنی، م.، صباغیان، ز.، فراستخواه، م.، و قاضی طباطبائی، م. (1394). تحلیل محتوای برنامههای توسعه آموزش عالی با تمرکز بر تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 7(1)، 45 – 27. http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13842.html
مشیرزاده، ح. (1398). آسیبشناسی سیاستگذاری در آموزش عالی ایران: مطالعه موردی شیوههای سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری رشته روابط بیناالملل. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 5(3)، 234 – 209. [10.22059/PPOLICY.2019.73713]
مطلبیفرد، ع. ر.، آراسته، ح.، نوه ابراهیم، ع. ر.، و عبدالهی، ب. (1395). واکاوی عوامل موثر بر شکلگیری و توسعه کژکارکردیهای آموزشی در ایران. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 9(17)، 40 - 9. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98435.html
یوسفی، ه. (1398). فرایند بلونیا، سیاستگذاری فراملی جهت ساماندهی آموزش عالی در اروپا. همایش ساماندهی آموزش عالی: سناریوهای پیش رو. 91 آذر 8931؛ تهران، انجمن آموزش عالی ایران.
https://civilica.com/doc/970443/
References
Abbott, A. (2013). Romanian science in free fall. Nature 21 August 2013. Available at: https://www.nature.com/news/romanian-science-in-free-fall-1.13579 [DOI:10.1038/500388a] [PMID]
Antonowicz, D., Kwiek, M., & Westerheijden, D. F. (2017). The government response to the private sector expansion in Poland. In Policy analysis of structural reforms in higher education (pp. 119-138). Palgrave Macmillan, Cham. [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4_6]
Ban, C. (2013). From cocktail to dependence: Revisiting the foundations of dependent market economies. Available at SSRN 2233056. [DOI:10.2139/ssrn.2233056]
Bleiklie, I., & Michelsen, S. (2013). Comparing HE policies in Europe. Higher Education, 65(1), 113-133. [DOI:10.1007/s10734-012-9584-6]
Bleiklie, I., Enders, J., Lepori, B., & Musselin, C. (2011). New public management, network governance and the university as a changing professional organization. Christensen, Tom, Laegreid, Per. The Ashgate Research Companion to New Public Management, Ashgate, pp.161-176. https://hal-sciencespo.archives-ouvertes.fr/hal-00972968/document
Boffo, S., Dubois, P., & Moscati, R. (2008). Changes in university governance in France and in Italy. Tertiary Education and Management, 14(1), 13-26. [DOI:10.1080/13583880701814132]
Boyadjieva, P. (2007). Diversity matters: A lesson from a post-communist country. Towards a Multiversity, 108-131. [DOI:10.14361/9783839404683-006]
Christensen, T., Gornitzka, A., & Maassen, P. (2014). Global pressures and national cultures. University adaptation in difficult economic times, 30-51. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199989393.003.0003]
Communication from the Commission. (2003). The role of the universities in the Europe of knowledge. Brussels: COM (2003), 58.
de Boer, H. F., & File, J. (2009). Higher education governance reforms across Europe. Brussels: ESMU.
de Boer, H. F., & Huisman, J. (2020). Governance Trends in European Higher Education. Cambridge Studies in Comparative Public Policy. [DOI:10.1017/9781108669429.013]
de Boer, H., File, J., Huisman, J., Seeber, M., Vukasovic, M., & Westerheijden, D. F. (2017). Structural reform in European higher education: An introduction. In Policy Analysis of Structural Reforms in Higher Education (pp. 1-28). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42237-4 https://doi.org/10.1007/978-3-319-42237-4_1 [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4_13]
De Boer, H. F., Enders, J., & Leisyte, L. (2007). Public sector reform in Dutch higher education: The organizational transformation of the university. Public Administration, 85(1), 27-46. [DOI:10.1111/j.1467-9299.2007.00632.x]
de Boer, H., & Jongbloed, B. (2012). A cross-national comparison of higher education markets in Western Europe. In European higher education at the crossroads (pp. 553-571). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6_30]
De Boer, H., Enders, J., & Schimank, U. (2007). On the way towards new public management? The governance of university systems in England, the Netherlands, Austria, and Germany. In New forms of governance in research organizations (pp. 137-152). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-1-4020-5831-8_5]
De Boer, H., File, J., Huisman, J., Seeber, M., Vukasovic, M., & Westerheijden, D. F. (2016). Policy analysis of structural reforms in higher education: Processes and outcomes. Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4]
Dobbins, M. (2012). How market-oriented is French higher education? French Politics, 10(2), 134-59. [DOI:10.1057/fp.2012.5]
Dobbins, M. (2017). Convergent or divergent Europeanization? An analysis of higher education governance reforms in France and Italy. International Review of Administrative Sciences, 83(1), 177-99. [DOI:10.1177/0020852315580498]
Dobbins, M. (2017). Exploring higher education governance in Poland and Romania: Re-convergence after divergence? European Educational Research Journal, 16(5), 684-704. [DOI:10.1177/1474904116684138]
Dobbins, M., & Khachatryan, S. (2015). Europeanization in the “Wild East”? Analyzing higher education governance reform in Georgia and Armenia. Higher Education, 69(2), 189-207. [DOI:10.1007/s10734-014-9769-2]
Dobbins, M., & Knill, C. (2009). Higher education policies in Central and Eastern Europe: convergence toward a common model? Governance, 22(3), 397-430. [DOI:10.1111/j.1468-0491.2009.01445.x]
Dobbins, M., & Knill, C. (2014). Higher education governance and policy change in Western Europe: International challenges to historical institutions. Springer. [DOI:10.1057/9781137399854]
Dobbins, M., & Leišyte, L. (2014). Analysing the transformation of higher education governance in Bulgaria and Lithuania. Public Management Review, 16(7), 987-1010. [DOI:10.1080/14719037.2013.770060]
Donina, D., Meoli, M., & Paleari, S. (2015). Higher education reform in Italy: Tightening regulation instead of steering at a distance. Higher Education Policy, 28(2), 215-234. [DOI:10.1057/hep.2014.6]
Enders, J., De Boer, H., & Weyer, E. (2013). Regulatory autonomy and performance: The reform of higher education re-visited. Higher Education, 65(1), 5-23. [DOI:10.1007/s10734-012-9578-4]
European Education Information Network (EURYDICE). (2007). Focus on the structure of higher education in Europe 2006/07: national trends in the Bologna Process. EURYDICE, Brussels, Belgium.
Eurydice (b) (2019). Bulgaria, European Perspective. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/european-perspective-9_en
Eurydice (2018). Bulgaria, Political, Social and Economic Background and Trends. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/political-social-and-economic-background-and-trends-12-en
Eurydice (b) (2018). France, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/france/higher-education-funding_en
Eurydice (a) (2018). France, Legislation and Official Policy Documents. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/legislation-23_en
Eurydice (c) (2018). France, Main Executive and Legislative Bodies. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/france/main-executive-and-legislative-bodies_en
Eurydice (2018). Italy, Administration and Governance at central and regional level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-39_en
Eurydice (a) (2019). Bulgaria, Legislation and Official Policy Documents. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/legislation-9_en
Eurydice (b) (2019). Germany, Administration and Governance at central and regional level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-31_en
Eurydice (c) (2019). Germany, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-31_en
Eurydice (d) (2019). Germany, Mobility in Higher Education. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/mobility-higher-education-25_en
Eurydice (e) (2019). Germany, National Qualification Framework. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/national-qualifications-framework-31_en
Eurydice (a) (2019). Germany, Political, Social and Economic Background and Trends. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/political-social-and-economic-background-and-trends-31_en
Eurydice (2019). Poland, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-56_en
Eurydice (b) (2019). Romania, Administration and Governance at Central and/or Regional Level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-64_en
Eurydice (c) (2019). Romania, Fundamental Principles and National Policies. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/fundamental-principles-and-national-policies-64_en
Eurydice (a) (2019). Romania, Historical Development. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/historical-development-64_en
Eurydice (2019). Romania, Historical Development. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/historical-development-64_en
Eurydice (2019). Romania, Mobility and Internationalisation. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/mobility-and-internationalisation-56_en
Eurydice (2020). Italy, Higher Education Funding. . Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-39_en
Eurydice (2020). Italy, Ongoing Reforms and Policy Developments. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/ongoing-reforms-and-policy-developments-33_en
Eurydice (2020). Poland, National Reform in Higher Education. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/national-reforms-higher-education-50_en
Curaj, A., Scott, P., Vlasceanu, L., & Wilson, L. (Eds.). (2012). European higher education at the crossroads: between the Bologna process and national reforms. Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6] [PMID]
Fard, H. D., & Salimi, G. (2017). Governance of Higher Education System in Iran: The Elongated Road to New Public Management. [DOI:10.1007/978-3-319-31816-5_3367-1] [PMID]
Kaiser, F., Maassen, P., Meek, L., van Vught, F., de Weert, E., & Goedegebuure, L. (Eds.). (2014). Higher education policy: An international comparative perspective. Elsevier.
Kogan, M., & Hanney, S. (2000). Reforming higher education (Vol. 50). Jessica Kingsley Publishers.
Kogan, M., Bauer, M., Bleiklie, I., & Henkel, M. (Eds.). (2007). Transforming higher education: A comparative study (Vol. 13). Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-1-4020-4657-5]
Kogan, M., Gornitzka, A., & Amaral, A. (Eds.). (2005). Reform and change in higher education: Analysing policy implementation. Springer. [DOI:10.1007/1-4020-3411-3]
Kwiek, M. (2012). Universities and knowledge production in Central Europe. European Educational Research Journal, 11(1), 111-26. [DOI:10.2304/eerj.2012.11.1.111]
Maassen, P., & Stensaker, B. (2011). The knowledge triangle, European higher education policy logics and policy implications. Higher Education, 61(6), 757-69. [DOI:10.1007/s10734-010-9360-4]
Marga, A. (2002). Reform of Education in Romania in the 1990s: A Retrospective. Higher Education in Europe, 27(1-2), 123-35. [DOI:10.1080/0379772022000003279]
Marginson, S. (2010). Higher education in the global knowledge economy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(5), 6962-80. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.05.049]
McKenzie, Z. (2009). Higher education reform in France: some lessons from the Australian experience. Fondation pour l’innovation politique.
Miller, M., Mroczkowski, T., & Healy, A. (2014). Poland’s innovation strategy: how smart is ‘smart specialisation’? International Journal of Transitions and Innovation Systems, 3(3), 225-48. [DOI:10.1504/IJTIS.2014.065697]
Moscati, R. (2001). Italian university professors in transition. Higher Education, 41(1-2), 103-29. [DOI:10.1023/A:1026766829752]
Moscati, R. (2012). University governance in changing European systems of higher education. In European higher education at the crossroads (pp. 599-611). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6_32]
Musselin, C., & Paradeise, C. (2009). France: From incremental transitions to institutional change. In University Governance (pp. 21-49). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-1-4020-9515-3_2]
Neave, G. (2001). The European dimension in higher education: An excursion into the modern use of historical analogues. In Higher education and the nation state. The international dimension of higher education (pp. 13-73). Elsevier.
Paradeise, C., Reale, E. & Bleiklie, I. (2009). University Governance. Western European Comparative Perspectives. Dordrecht: Springer Netherlands. [DOI:10.1007/978-1-4020-9515-3]
Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
Scott, P. (2002). Reflections on the reform of higher education in Central and Eastern Europe. Higher Education in Europe, 27(1-2), 137-152. [DOI:10.1080/0379772022000003288]
Shattock, M. (2005). European universities for entrepreneurship: Their role in the Europe of knowledge the theoretical context. Higher Education Management and Policy, 17(3), 13. [DOI:10.1787/hemp-v17-art16-en]
Witte, J. (2006) Change of degrees and degrees of change: Comparing adaptations of European higher education systems in the context of the Bologna process. [PhD. Dissertation]. Enschede: Universiteit Twente.