گفتمان موجود در مورد راهکارهای دولت برای تقویت مزیت رقابتی کسب وکارها در دوران کووید- 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه کارآفرینی کسب وکار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

بحران کرونا مرزهای کشورها را طی می کند و زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار می دهد. کسب وکارها از این تاثیر بی نصیب نمانده اند و این بحران به صورت یک حادثه پیش بینی نشده منجر به ایجاد فرصت ها و تهدیدهایی برای کسب وکارها شده است. با توجه به اینکه در دوره بحران کرونا مصاحبه ها و گزارش ها و تحلیل های زیادی در کشور در مورد راهکارهای موجود برای برخورد با این ویروس مطرح شد. هدف مطالعه حاضر بررسی فضای گفتمان موجود در مورد این راهکارها و ارائه طبقه بندی از این گفتمان ها برای حمایت از کسب وکارهاست. روش پژوهش حاضر کیفی به صورت تحلیل تم است.  در پژوهش حاضر ابتدا گفتمان های موجود(یعنی دیدگاه های گوناگون در مورد موضوع پژوهش). مورد مطالعه قرار گرفت 70 شاهد گفتاری یا گزاره استخراج شد. این گزاره ها توسط محقق و 4 خبره دانشگاهی غربالگری شدند و مطالب تکراری و مشابه حذف شده و در نهایت 27 گزاره جمع آوری شد. که نمایانگر تنوع و گوناگونی پیشنهادها در فضای گفتمان است. سپس کدگذاری باز و محوری انجام شد. نتیجه این کدگذاری ها ایجاد 27 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شامل راهکارهای ایجادی، حمایتی، تقویتی و بخشودگی برای تقویت مزیت کسب وکارها در دوران کوید19 است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در فاز اول بیماری سیاست های کاهش یا بخشودگی موثر است و در فاز دوم سیاست های حمایتی اهمیت می یابد چرا که بایستی شرایط به سمت بهبود برود. در فاز سوم بیماری بهتر است اقدامات تقویتی انجام پذیرد تا کسب وکارها به سمت ثبات پیش روند و در سازوکارهای ایجاد برای فاز چهارم بیماری مناسب است. در پایان این نوشتار راهکارهای بلندمدت برای حمایت از کسب وکارها در دوران کوید 19 پیشنهاد شده است.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پایگاه خبری بازار سرمایه ایران. (1400). بررسی و پایش آثار شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های اقتصادی.
خوشگویان فرد، ع. ر. (1386). روش شناسی کیو. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
نیک رفتار، ط. و ضیاء، ب. (1399). بحران کرونا و مزیت رقابتی کسب وکارها. ایرانا.
References
Garelli, S. (2004). Competitiveness of nations: The fundamentals. IMD World competitiveness yearbook 2004. Retrieved from http://theme.cepd.gov.tw/Dipper8/electric%20book/IMD2004/wcy/intro/fundam.pdf
Gundy, G., Lusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-76. [DOI:10.1016/j.ijpe.2011.05.014]
Jaworski, B., Kohli, A. K., & Sahay, A. (2000). Market-driven versus driving markets. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 45-54. [DOI:10.1177/0092070300281005]
Jorda, O., Singh, S. R., & Taylor, A. M. (2020). Longer-run economic consequences of pandemics (Report no. w26934). National Bureau of Economic Research. Retrieved from [DOI:10.3386/w26934]
Khoshgouyanfard, A. R. (2007). [Q methodology (Persian)]. Tehran: Radio and Television of the Islamic Republic of Iran, Research Center. Retrieved from http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1090484
Kovacic, W. E. (2007). The intellectual DNA of modern US competition law for dominant firm conduct: The Chicago/Harvard double helix. Columbia Business Law Review, 2007(1), 1-80. [DOI:10.7916/cblr.v2007i1.2969]
Nikraftar, T., & Zia, B. (2020). [Corona crisis: Business innovation and competitive advantage (Persian)]. IRNA. Retrieved from Retrieved from https://www.irna.ir/news/83757958/
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020a). Government support and the COVID-19 pandemic. Retrieved from https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=128_128572-w5qyf5699d&title=Government-support-and-the-COVID-19-pandemic
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020b). Tax and fiscal policy in response to the Coronavirus crisis: Strengthening confidence and resilience. Retrieved from https://www.oecd.org/ctp/tax-policy/tax-and-fiscal-policy-in-response-to-the-coronavirus-crisis-strengthening-confidence-and-resilience.htm
Porter, M. E. (1998). Competitive advantage of nations. New York: Free Press. [DOI:10.1007/978-1-349-14865-3]
Samanta, R. K., Bhattacharjee, P., & Sanyal, G. (2010). A new dynamic guard channel reservation scheme for cellular wireless networks. International Journal of Communication Networks and Distributed Systems, 5(4), 429-43. [DOI:10.1504/IJCNDS.2010.035559]
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Thousand Oaks: Sage Publications. https://books.google.com/books?id=nvwOAQAAMAAJ&q
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2011). It’s all B2B…and beyond: Toward a systems perspective of the market. Industrial Marketing Management, 40(2), 181-7. [DOI:10.1016/j.indmarman.2010.06.026]
World Economic Forum. (2019). The global competitiveness report. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
Huifeng, H. (2020). Coronavirus: China’s small factories brace for ‘big hit’ as pandemic erodes overseas demand. Retrieved from https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3075099/coronavirus-chinas-small-factories-brace-big-hit-pandemic
Securities and Exchange News Agency (SENA). (2021).[Investigating and monitoring the effects of coronavirus outbreak on economic activities (Persian)]. Retrieved from http://www.sena.ir/news/64102