استخراج عوامل محرک اصلاحات در حکمرانی نظام های آموزش عالی اروپایی؛ رهیافت هایی برای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنام هریزی آموزش عالی، تهران، ایران.

چکیده

نظام آموزش عالی به جهت ماهیت پویای آن در معرض تحولات سریع قرار دارد و این تحولات اغلب با منشاء متفاوت نظام‌های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از این رو آگاهی از این تحولات و شناخت عوامل به وجود آورنده آن‌ می‌تواند در تنظیم‌گری این حوزه بسیار موثر باشد. از این‌رو هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل محرک اصلاحات در حکمرانی نظام‌های آموزش عالی کشورهای اروپایی است. دلیل انتخاب کشورهای اروپایی، تغییرات گسترده نظام‌های آموزش عالی این کشورها بعد از دهه 1990 است. انتخاب کشورهای این قاره براساس تقسیم سنتی به اروپای شرقی و غربی صورت گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی بوده و با استفاده از روش تطبیقی بردی در چهار مرحله انجام شده است. به این ترتیب پس از بررسی و تحلیل محتوای اسناد مربوط به کشورها، عوامل محرک در دو دسته کلی «عوامل درونی و بیرونی» شناسایی شد. برای کشورهای اروپای شرقی عواملی نظیر ایجاد، تغییر یا اصلاح قوانین و ابزارهای مالی به عنوان عوامل فرعی درونی؛ و عوامل اقتصادی، قوانین، تحولات سیاسی – اجتماعی در سطح ملی و تحولات و فشارهای فراملی به عنوان عوامل فرعی بیرونی محرک اصلاحات شناسایی شد. همچنین برای کشورهای اروپای غربی ایجا، تغییر یا اصلاح قوانین، تشکیل یا حذف شوراها، اتحادیه‌ها و صنف‌ها، و ابزارهای مالی به عنوان عوامل فرعی درونی؛ و قوانین، تصمیمات و سیاست‌های دولت، تحولات سیاسی – اجتماعی در سطح ملی، و تحولات و فشارهای فراملی به عنوان عوامل فرعی بیرونی محرک در اصلاحات حکمرانی نظام‌های آموزش عالی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آقازاده، ا. (1383). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت. http://samt.ac.ir/fa/book/2088/
آراسته، ح.، و جمشیدی، ل. (1393). عوامل تاثیرگذار بر توسعه کمی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 21(2)، 112-83. https://education.scu.ac.ir/article_11138.html
ایمان، م. ت.، و نوشادی، م. ر. (1390). تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه عیار پژوهش در علوم انسانی، 3(2)، 15-44. http://ensani.ir/file/download/article/20130115083624-9711-39.pdf
باقری مقدم، ن.، و احمدی، ح. (1397). آسیب‌شناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 4(4)، 74-55. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.69717]
ثمری، ع.، یمنی دوزی سرخابی، م.، صالحی عمران، ا.، و گرایی نژاد، غ. ر. (1392). «بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرایند توسعه دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی ایران». دوفصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 2(4): 001 - 67
حقیقت، ش.، و مزیدی، م. (1392). بررسی و ارزیابی زمینة فلسفی و روش‌های آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، 8(26)، -134 105. [DOI:10.22099/JRT.2013.1288]
داداش کریمی، ی.، میرسپاسی، ن.، و نجف بیگی، ر. (1397). بررسی سیر تحول نظریات حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها جهت ارتقاء بهره‌وری. فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 14(53)، 26-7.
https://jmte.riau.ac.ir/article_1518_7c52f56e837030a416e06fa57169acda.pdf?lang=en
زمانی، ا. (1396). شناسایی، تحلیل و اولویت‌بندی عوامل موثر بر کیفیت آموزش در آموزش عالی. فصلنامه نوآوری و ارزش‌آفرینی، 6(11)، 35 -23. http://www.journalie.ir/Article/544
ذاکر صالحی، غ. ر. (1388). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاه‌ها در ایران (موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 15(3)، 106-79. http://journal.irphe.ac.ir/article-1-614-fa.html
ذاکر صالحی، غ. ر. (1390). بررسی وضعیت موجود علم و فناوری در ایران و جایگاه آن در برنامه‌های توسعه. فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه، 16(4)، 47-3. http://jpbud.ir/article-1-451-fa.html
- ذاکرصالحی، غ. ر. (1395). مطالعه تطبیقی ساختار مدیریت و رهبری دانشگاهی: مطالعه موردی هیأت‌های امنا. فصلنامه آموزش عالی ایران، 8(3)، 110 - 79. http://ihej.ir/article-۱-۹۱۲-fa.html
ذاکرصالحی، غ. ر.، و ذاکرصالحی، ا. (1389). بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور در زمینه استقلال دانشگاهی در ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران، 3(1)، 59-33. https://www.magiran.com/paper/850770
سلامی، ن.، رزقی شیرسوار، ه.، و حقانی، م. (1397). شناسایی عوامل ایستایی، پویایی نظام آموزش عالی در ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران، 10(2)، 110 - 89. http://ihej.ir/article-1-1206-fa.html
ربیعی، ع.، و نظریان، ز. (1391). بررسی چالش‌های خصوصی سازی آموزش عالی در ایران (مطالعه تطبیق در چهار کشور منتخب). دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(4)، 668 -647. http://miu.nahad.ir/article_44.html
صباغیان، ع. (1398). الزامات و پیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 5(2)، 247 - 229. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.72279]
- فتح‌الهی، ا.، یمنی، م.، صباغیان، ز.، فراستخواه، م.، و قاضی طباطبائی، م. (1394). تحلیل محتوای برنامه‌های توسعه آموزش عالی با تمرکز بر تغییرات ساختاری و کارکردی استقلال نظام دانشگاهی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 7(1)، 45 – 27. http://jstp.nrisp.ac.ir/article_13842.html
مشیرزاده، ح. (1398). آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری در آموزش عالی ایران: مطالعه موردی شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری رشته روابط بین‌االملل. فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 5(3)، 234 – 209. [10.22059/PPOLICY.2019.73713]
مطلبی‌فرد، ع. ر.، آراسته، ح.، نوه ابراهیم، ع. ر.، و عبدالهی، ب. (1395). واکاوی عوامل موثر بر شکل‌گیری و توسعه کژکارکردی‌های آموزشی در ایران. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 9(17)، 40 - 9. https://mpes.sbu.ac.ir/article_98435.html
یوسفی، ه. (1398). فرایند بلونیا، سیاست‌گذاری فراملی جهت ساماندهی آموزش عالی در اروپا. همایش ساماندهی آموزش عالی: سناریوهای پیش رو. 91 آذر 8931؛ تهران، انجمن آموزش عالی ایران. https://civilica.com/doc/970443/
References
Abbott, A. (2013). Romanian science in free fall. Nature 21 August 2013. Available at: https://www.nature.com/news/romanian-science-in-free-fall-1.13579 [DOI:10.1038/500388a] [PMID]
Antonowicz, D., Kwiek, M., & Westerheijden, D. F. (2017). The government response to the private sector expansion in Poland. In Policy analysis of structural reforms in higher education (pp. 119-138). Palgrave Macmillan, Cham. [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4_6]
Ban, C. (2013). From cocktail to dependence: Revisiting the foundations of dependent market economies. Available at SSRN 2233056. [DOI:10.2139/ssrn.2233056]
Bleiklie, I., & Michelsen, S. (2013). Comparing HE policies in Europe. Higher Education, 65(1), 113-133. [DOI:10.1007/s10734-012-9584-6]
Bleiklie, I., Enders, J., Lepori, B., & Musselin, C. (2011). New public management, network governance and the university as a changing professional organization. Christensen, Tom, Laegreid, Per. The Ashgate Research Companion to New Public Management, Ashgate, pp.161-176. https://hal-sciencespo.archives-ouvertes.fr/hal-00972968/document
Boffo, S., Dubois, P., & Moscati, R. (2008). Changes in university governance in France and in Italy. Tertiary Education and Management, 14(1), 13-26. [DOI:10.1080/13583880701814132]
Boyadjieva, P. (2007). Diversity matters: A lesson from a post-communist country. Towards a Multiversity, 108-131. [DOI:10.14361/9783839404683-006]
Christensen, T., Gornitzka, A., & Maassen, P. (2014). Global pressures and national cultures. University adaptation in difficult economic times, 30-51. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199989393.003.0003]
Communication from the Commission. (2003). The role of the universities in the Europe of knowledge. Brussels: COM (2003), 58.
de Boer, H. F., & File, J. (2009). Higher education governance reforms across Europe. Brussels: ESMU.
de Boer, H. F., & Huisman, J. (2020). Governance Trends in European Higher Education. Cambridge Studies in Comparative Public Policy. [DOI:10.1017/9781108669429.013]
de Boer, H., File, J., Huisman, J., Seeber, M., Vukasovic, M., & Westerheijden, D. F. (2017). Structural reform in European higher education: An introduction. In Policy Analysis of Structural Reforms in Higher Education (pp. 1-28). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42237-4 https://doi.org/10.1007/978-3-319-42237-4_1 [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4_13]
De Boer, H. F., Enders, J., & Leisyte, L. (2007). Public sector reform in Dutch higher education: The organizational transformation of the university. Public Administration, 85(1), 27-46. [DOI:10.1111/j.1467-9299.2007.00632.x]
de Boer, H., & Jongbloed, B. (2012). A cross-national comparison of higher education markets in Western Europe. In European higher education at the crossroads (pp. 553-571). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6_30]
De Boer, H., Enders, J., & Schimank, U. (2007). On the way towards new public management? The governance of university systems in England, the Netherlands, Austria, and Germany. In New forms of governance in research organizations (pp. 137-152). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-1-4020-5831-8_5]
De Boer, H., File, J., Huisman, J., Seeber, M., Vukasovic, M., & Westerheijden, D. F. (2016). Policy analysis of structural reforms in higher education: Processes and outcomes. Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-42237-4]
Dobbins, M. (2012). How market-oriented is French higher education? French Politics, 10(2), 134-59. [DOI:10.1057/fp.2012.5]
Dobbins, M. (2017). Convergent or divergent Europeanization? An analysis of higher education governance reforms in France and Italy. International Review of Administrative Sciences, 83(1), 177-99. [DOI:10.1177/0020852315580498]
Dobbins, M. (2017). Exploring higher education governance in Poland and Romania: Re-convergence after divergence? European Educational Research Journal, 16(5), 684-704. [DOI:10.1177/1474904116684138]
Dobbins, M., & Khachatryan, S. (2015). Europeanization in the “Wild East”? Analyzing higher education governance reform in Georgia and Armenia. Higher Education, 69(2), 189-207. [DOI:10.1007/s10734-014-9769-2]
Dobbins, M., & Knill, C. (2009). Higher education policies in Central and Eastern Europe: convergence toward a common model? Governance, 22(3), 397-430. [DOI:10.1111/j.1468-0491.2009.01445.x]
Dobbins, M., & Knill, C. (2014). Higher education governance and policy change in Western Europe: International challenges to historical institutions. Springer. [DOI:10.1057/9781137399854]
Dobbins, M., & Leišyte, L. (2014). Analysing the transformation of higher education governance in Bulgaria and Lithuania. Public Management Review, 16(7), 987-1010. [DOI:10.1080/14719037.2013.770060]
Donina, D., Meoli, M., & Paleari, S. (2015). Higher education reform in Italy: Tightening regulation instead of steering at a distance. Higher Education Policy, 28(2), 215-234. [DOI:10.1057/hep.2014.6]
Enders, J., De Boer, H., & Weyer, E. (2013). Regulatory autonomy and performance: The reform of higher education re-visited. Higher Education, 65(1), 5-23. [DOI:10.1007/s10734-012-9578-4]
European Education Information Network (EURYDICE). (2007). Focus on the structure of higher education in Europe 2006/07: national trends in the Bologna Process. EURYDICE, Brussels, Belgium.
Eurydice (b) (2019). Bulgaria, European Perspective. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/european-perspective-9_en
Eurydice (2018). Bulgaria, Political, Social and Economic Background and Trends. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/political-social-and-economic-background-and-trends-12-en
Eurydice (b) (2018). France, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/france/higher-education-funding_en
Eurydice (a) (2018). France, Legislation and Official Policy Documents. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/legislation-23_en
Eurydice (c) (2018). France, Main Executive and Legislative Bodies. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/france/main-executive-and-legislative-bodies_en
Eurydice (2018). Italy, Administration and Governance at central and regional level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-39_en
Eurydice (a) (2019). Bulgaria, Legislation and Official Policy Documents. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/legislation-9_en
Eurydice (b) (2019). Germany, Administration and Governance at central and regional level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-31_en
Eurydice (c) (2019). Germany, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-31_en
Eurydice (d) (2019). Germany, Mobility in Higher Education. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/mobility-higher-education-25_en
Eurydice (e) (2019). Germany, National Qualification Framework. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/national-qualifications-framework-31_en
Eurydice (a) (2019). Germany, Political, Social and Economic Background and Trends. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/political-social-and-economic-background-and-trends-31_en
Eurydice (2019). Poland, Higher Education Funding. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-56_en
Eurydice (b) (2019). Romania, Administration and Governance at Central and/or Regional Level. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/administration-and-governance-central-andor-regional-level-64_en
Eurydice (c) (2019). Romania, Fundamental Principles and National Policies. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/fundamental-principles-and-national-policies-64_en
Eurydice (a) (2019). Romania, Historical Development. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/historical-development-64_en
Eurydice (2019). Romania, Historical Development. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/historical-development-64_en
Eurydice (2019). Romania, Mobility and Internationalisation. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/mobility-and-internationalisation-56_en
Eurydice (2020). Italy, Higher Education Funding. . Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/higher-education-funding-39_en
Eurydice (2020). Italy, Ongoing Reforms and Policy Developments. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/ongoing-reforms-and-policy-developments-33_en
Eurydice (2020). Poland, National Reform in Higher Education. Available at: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/national-reforms-higher-education-50_en
Curaj, A., Scott, P., Vlasceanu, L., & Wilson, L. (Eds.). (2012). European higher education at the crossroads: between the Bologna process and national reforms. Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6] [PMID]
Fard, H. D., & Salimi, G. (2017). Governance of Higher Education System in Iran: The Elongated Road to New Public Management. [DOI:10.1007/978-3-319-31816-5_3367-1] [PMID]
Kaiser, F., Maassen, P., Meek, L., van Vught, F., de Weert, E., & Goedegebuure, L. (Eds.). (2014). Higher education policy: An international comparative perspective. Elsevier.
Kogan, M., & Hanney, S. (2000). Reforming higher education (Vol. 50). Jessica Kingsley Publishers.
Kogan, M., Bauer, M., Bleiklie, I., & Henkel, M. (Eds.). (2007). Transforming higher education: A comparative study (Vol. 13). Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-1-4020-4657-5]
Kogan, M., Gornitzka, A., & Amaral, A. (Eds.). (2005). Reform and change in higher education: Analysing policy implementation. Springer. [DOI:10.1007/1-4020-3411-3]
Kwiek, M. (2012). Universities and knowledge production in Central Europe. European Educational Research Journal, 11(1), 111-26. [DOI:10.2304/eerj.2012.11.1.111]
Maassen, P., & Stensaker, B. (2011). The knowledge triangle, European higher education policy logics and policy implications. Higher Education, 61(6), 757-69. [DOI:10.1007/s10734-010-9360-4]
Marga, A. (2002). Reform of Education in Romania in the 1990s: A Retrospective. Higher Education in Europe, 27(1-2), 123-35. [DOI:10.1080/0379772022000003279]
Marginson, S. (2010). Higher education in the global knowledge economy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(5), 6962-80. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.05.049]
McKenzie, Z. (2009). Higher education reform in France: some lessons from the Australian experience. Fondation pour l’innovation politique.
Miller, M., Mroczkowski, T., & Healy, A. (2014). Poland’s innovation strategy: how smart is ‘smart specialisation’? International Journal of Transitions and Innovation Systems, 3(3), 225-48. [DOI:10.1504/IJTIS.2014.065697]
Moscati, R. (2001). Italian university professors in transition. Higher Education, 41(1-2), 103-29. [DOI:10.1023/A:1026766829752]
Moscati, R. (2012). University governance in changing European systems of higher education. In European higher education at the crossroads (pp. 599-611). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-94-007-3937-6_32]
Musselin, C., & Paradeise, C. (2009). France: From incremental transitions to institutional change. In University Governance (pp. 21-49). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-1-4020-9515-3_2]
Neave, G. (2001). The European dimension in higher education: An excursion into the modern use of historical analogues. In Higher education and the nation state. The international dimension of higher education (pp. 13-73). Elsevier.
Paradeise, C., Reale, E. & Bleiklie, I. (2009). University Governance. Western European Comparative Perspectives. Dordrecht: Springer Netherlands. [DOI:10.1007/978-1-4020-9515-3]
Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications.
Scott, P. (2002). Reflections on the reform of higher education in Central and Eastern Europe. Higher Education in Europe, 27(1-2), 137-152. [DOI:10.1080/0379772022000003288]
Shattock, M. (2005). European universities for entrepreneurship: Their role in the Europe of knowledge the theoretical context. Higher Education Management and Policy, 17(3), 13. [DOI:10.1787/hemp-v17-art16-en]
Witte, J. (2006) Change of degrees and degrees of change: Comparing adaptations of European higher education systems in the context of the Bologna process. [PhD. Dissertation]. Enschede: Universiteit Twente.