تاکسونومی ذی‌نفعان و نقش آن‌ها در حکمرانی دانشگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مهندسی شیمی، دانشکده شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، تاکسونومی ذی‌نفعان و نقش آن‌ها در حکمرانی دانشگاه می باشد. برای دست‌یابی به این هدف، دو پرسش؛ ذی‌نفعان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حکمرانی درون دانشگاه با توجه به کارکردها به چند دسته ‌تقسیم می‌شوند؟ مولفه‌های تشکیل دهنده مدل دانشگاهی با ساختار خودحکمرانی چیست؟ بیان شد. در این پژوهش کیفی از روش فراترکیب استفاده شد. یافته‌های بدست آمده در قالب 10 مقوله فرعی اولیه با 24 مقوله‌های فرعی ثانویه: حمکرانی مشارکتی (رهبری دانشگاه، مدیریت دانشگاه)، کنشگری هیئت‌امنا (ساختار هیئت‌امنا، کارکردهای هیئت‌امنا)، کنشگری اعضای هیئت علمی (مدیریت فعالیت‌های اعضای هئیت علمی، توسعه سرمایه‌انسانی اعضای هیئت علمی، حمایت از اعضای هیئت علمی)، کنشگری دانشجویان (مدیریت فعالیت های دانشجویی، توسعه سرمایه‌انسانی دانشجویان، حمایت از دانشجویان)، کنشگری کارکنان دانشگاه (مدیریت منابع انسانی، توسعه سرمایه‌انسانی کارکنان، حمایت از کارکنان،)، نظام آموزشی و پژوهشی (برنامه‌های آموزشی و درسی کارآمد، مدیریت تحقیقات دانشگاهی)، سازوکارهای قانونی (تدوین قوانین جدید برای دانشگاه، بازنگری در قوانین دانشگاه)، سازوکارهای مالی (سازوکارهای تامین منابع‌مالی، سازوکارهای تخصیص منابع‌مالی، مدیریت و برنامه‌ریزی مالی)، کارآفرینی دانشگاه (ارتباط دانشگاه با صنعت، نهادسازی کارآفرینی) و ظرفیت‌سازی (توسعه ظرفیت‌های نرم و توسعه ظرفیت‌های سخت) دسته‌بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


امیریان‌زاده، م.، جعفری، پ.، و قورچیان، ن. ق. (1390). نقش انجمن‌های دانشجویی در بالندگی رهبری دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 5(1)، 25-46.
باقری‌مقدم، ن.، و احمدی، ح. (1397). آسیب‌شناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 4(4)، 55-74.
پورسعید، س. م. (1380). بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت علمی اعضای جدید هیئت علمی دانشگاه‌های ایران. رهیافت، (26)، 30-38.
پورعزت، ع. ا.، قلی‌پور، آ.، و ندیرخانلو، س. (1389). تببین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی دانش در دانشگاه تهران. سیاست علم و فناوری، 2(4)، 65-77.
ذاکرصالحی، غ. ر .(1395). مطالعه تطبیقی ساختار مدیریت و رهبری دانشگاهی: مطالعه موردی هیئت‌های امنا. آموزش‌عالی ایران، 8(3)، 79-110.
رجایی‌پور، س.، پورپیرعلی، ز.، و سلیمی، ق. ع. (1386). رابطه میزان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی با سطح روحیه اعضای هیئت علمی. مدیریت اطلاعات سلامت، 4(1)، 99-105.
عاشوری، م.، و قائدعلی، ح. ر. (1392). چالش‌ها و مشکلات مدیریت تشکل‌های دانشجویی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2(5)، 107-126.
فاضلی، ن. (1382). بررسی تطبیقی فرهنگ دانشگاهی ایران و بریتانیا. نامه انسان‌شناسی، 1(3)، 93-132.
کیخا، ا.، عبداللهی، ح.، و خورسندی‌طاسکوه، ع. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت بخشی آموزش از دیدگاه متخصصان آموزش عالی و دانشجویان دکتری. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 12(1)، 151-182.
موسوی، س. ح.، صالحی‌عمران، ا.، موسوی، س. م.، و فراستخواه، م. (1398). شناسایی موانع توسعه اکوسیستم دانشگاه کارآفرین. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 6(4)، 35-51.
مهدی، ر.، و آذرگشب، ا. (1396). اداره هیئت‌امنایی در نظام آموزش‌عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌عالی، 23(3)، 139-164.
هاشمی، س. ح.، و پورامین‌زاده، س. (1390). چالش‌های فراروی توسعه منابع انسانی و راهکاری برای رفع آن. کار و جامعه، (136)، 4-21.
References
Amirianzadeh, M., Jafari, J., & Ghorchian, N. Gh. (2012). [The role of student associations in the leadership development of male and female students (Persian)]. Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration, 5(1), 25-46. http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_538672.html
Abugre, J. B. (2018). Institutional governance and management systems in Sub-Saharan Africa higher education: Developments and challenges in a Ghanaian Research University. Higher Education, 75(2), 323-39. [DOI:10.1007/s10734-017-0141-1]
Aili, C., & Nilsson, L. E. (2016). Preparing higher education students for the new landscape of governance. Tertiary Education and Management, 22(3), 249-65. [DOI:10.1080/13583883.2016.1196725]
Aluoch, A. A. E. (2018). An evaluation of shared governance in public universities in Kenya: Students lens. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 10(11), 148-59. [DOI:10.5897/IJEAPS2016.0473]
Antonelli, C. (2008). The new economics of the university: A knowledge governance approach. The Journal of Technology Transfer, 33(1), 1-22. [DOI:10.1007/s10961-007-9064-9]
Ashuri, M., & Qaedali, H. R. (2013). [Challenges in university student’s group’s management (Persian)]. Management in The Islamic University, 2(5), 107-26. http://miu.nahad.ir/article_36.html
Austin, I., & Jones, G. A. (2016). Governance of higher education: Global perspectives, theories, and practices. New York, NY: Routledge. https://books.google.com/books?id=WR8KrgEACAAJ&dq
Bagheri Moghadam, N., & Ahmadi, H. (2019). [Pathology of governance in higher education system in Iran (Persian)]. Public Policy, 4(4), 55-74. [DOI:10.22059/PPOLICY.2019.69717]
Blackman, D., & Kennedy, M. (2009). Knowledge management and effective university governance. Journal of Knowledge Management, 13(6), 547-63. [DOI:10.1108/13673270910997187]
Blaschke, S., Frost, J., & Hattke, F. (2014). Towards a micro foundation of leadership, governance, and management in universities. Higher Education, 68(5), 711-32. [DOI:10.1007/s10734-014-9740-2]
Bleiklie, I., & Kogan, M. (2007). Organization and governance of universities. Higher Education Policy, 20(4), 477-93. [DOI:10.1057/palgrave.hep.8300167]
Boffo, S., Dubois, P., & Moscati, R. (2008). Changes in university governance in France and in Italy. Tertiary Education and Management, 14(1), 13-26. [DOI:10.1080/13583880701814132]
Boyd, W. E. (2009). Evaluating academic governance processes and structures: Ethical dilemmas and academic governance development. Paper presented at the 7th Annual Australasian Higher Education Evaluation Forum, “Evaluation in a changing higher education landscape: Bradley and Beyond”, Byron Bay, NSW, 21-23 October 2009. https://www.researchgate.net/publication/41083815
Bradshaw, P., & Fredette, Ch. (2009). Academic governance of universities: Reflections of a senate chair on moving from theory to practice and back. Journal of Management Inquiry, 18(2), 123-33. [DOI:10.1177/1056492608326320]
Brown Jr, W. O. (2001). Faculty participation in university governance and the effects on university performance. Journal of Economic Behavior & Organization, 44(2), 129-43. [DOI:10.1016/S0167-2681(00)00136-0]
Carey, P. (2013). Student engagement: Stakeholder perspectives on course representation in university governance. Studies in Higher Education, 38(9), 1290-304. [DOI:10.1080/03075079.2011.621022]
Chan, D., & Lo, W. (2007). Running universities as enterprises: University governance changes in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education, 27(3), 305-22. [DOI:10.1080/02188790701591543]
Chan, Sh. J., & Yang, Ch. Y. (2018). Governance styles in Taiwanese universities: Features and effects. International Journal of Educational Development, 63, 29-35. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2017.10.007]
Christensen, T. (2011). Japanese university reform - hybridity in governance and management. Higher Education Policy, 24(1), 127-42. [DOI:10.1057/hep.2010.28]
Christensen, T. (2011). University governance reforms: Potential problems of more autonomy? Higher Education, 62(4), 503-17. [DOI:10.1007/s10734-010-9401-z]
Christopher, J. (2015). Internal audit: Does it enhance governance in the Australian public university sector? Educational Management Administration & Leadership, 43(6), 954-71. [DOI:10.1177/1741143214543206]
Clemmens, D. (2003). Adolescent motherhood: A meta-synthesis of qualitative studies. MCN, The American Journal of Maternal/Child Nursing, 28(2), 93-9. [DOI:10.1097/00005721-200303000-00010] [PMID]
Croucher, G., Wen, W., Coates, H., & Goedegebuure, L. (2020). Framing research into university governance and leadership: Formative insights from a case study of Australian higher education. Educational Management Administration & Leadership, 48(2), 248-69. [DOI:10.1177/1741143219893101]
de Boer, H., Huisman, J., & Meister‐Scheytt, C. (2010). Supervision in ‘modern’university governance: Boards under scrutiny. Studies in Higher Education, 35(3), 317-33. [DOI:10.1080/03075070903062849]
Delbecq, A. L., Bryson, J. M., & Van de Ven, A. H. (2013). University governance: Lessons from an innovative design for collaboration. Journal of Management Inquiry, 22(4), 382-92. [DOI:10.1177/1056492612471996]
Donina, D., Meoli, M., & Paleari, S. (2015). The new institutional governance of Italian state universities: What role for the new governing bodies? Tertiary Education and Management, 21(1), 16-28. [DOI:10.1080/13583883.2014.994024]
Ehara, T. (1998). Faculty perceptions of university governance in Japan and the United States. Comparative Education Review, 42(1), 61-72. [DOI:10.1086/447479]
Etejere, P. A. O., Aburime, A. O., Aliyu, O. K., & Jekayinfa, O. J. (2017). Towards quality governance and management of West African universities: The way forward. eJEP: eJournal of Education Policy, Spring. https://eric.ed.gov/?id=EJ1158148
Fazeli, N. (2003). [A comparative study of Iranian and British academic cultures (Persian)]. Iranian Journal of Antheropology, 1(3), 93-132. http://ensani.ir/fa/article/131522
Finfgeld, D. L. (2003). Metasynthesis: The state of the art - so far. Qualitative Health Research, 13(7), 893-904. [DOI:10.1177/1049732303253462] [PMID]
Flórez-Parra, J. M., López-Pérez, M. V., & López-Hernández, A. M. (2019). Corporate governance in Colombian universities. International Review of Administrative Sciences, 85(3), 544-65. [DOI:10.1177/0020852317707331]
Freitas, I. M. B., Geuna, A., & Rossi, F. (2013). Finding the right partners: Institutional and personal modes of governance of university-industry interactions. Research Policy, 42(1), 50-62. [DOI:10.1016/j.respol.2012.06.007]
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. London: Aldine Publishing Company. https://books.google.com/books?id=W47aAAAAMAAJ&dq
Gornitzka, Å., Maassen, P., & de Boer, H. (2017). Change in university governance structures in continental Europe. Higher Education Quarterly, 71(3), 274-89. [DOI:10.1111/hequ.12127]
Hashemi, S. H., & Pouraminzadeh, S. (2011). [Challenges to human resource development and solutions (Persian)]. Kar o Jamehe, (136), 4-21. http://ensani.ir/fa/article/302433
Heaney, T. (2010). Democracy, shared governance, and the university. New Directions for Adult and Continuing Education, 2010(128), 69-79. [DOI:10.1002/ace.392]
Hughes, O. (2010). Does governance exist? In S. P. Osborne (Ed.), The new public governance: Emerging perspectives on the theory and practice of public governance (pp. 87-104). New York, NY: Routledge. https://books.google.com/books?id=m7OLAgAAQBAJ&dq
Huisman, J. (2009). Coming to terms with governance in higher education. In J. Huisman (Ed.), International perspectives on the governance of higher education: Alternative frameworks for coordination (pp. 1-9). New York, NY: Routledge. [DOI:10.4324/9780203883358-8]
Huisman, J., De Boer, H., Dill, D. D., & Souto-Otero, M. (Eds.). (2015). The Palgrave international handbook of higher education policy and governance (pp. 281-299). Houndmills/Basingstoke/Hampshire/New York: Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-1-137-45617-5]
Ion, G., & Castro, D. (2012). Governance in Spanish universities: changing paradigms. Journal of Hispanic Higher Education, 11(4), 336-350. [DOI:10.1177/1538192712441798]
Jemielniak, D., & Greenwood, D. J. (2015). Wake up or perish: Neo-liberalism, the social sciences, and salvaging the public university. Cultural Studies? Critical Methodologies, 15(1), 72-82. [DOI:10.1177/1532708613516430]
Johnson, A. L., DuVivier, R. S., & Hambright, W. G. (2017). Shared University Governance: Faculty Perceptions on Involvement and Leadership. Leadership and Research in Education, 4(1), 10-26.
Jones, G. A. (2002). The structure of university governance in Canada: A policy network approach. In Governing higher education: National perspectives on institutional governance (pp. 213-234). Springer, Dordrecht. [DOI:10.1007/978-94-015-9946-7_11]
Jones, G. A., Shanahan, T., & Goyan, P. (2014). University governance in Canadian higher education. Tertiary Education & Management, 7(2), 135-148. [DOI:10.1080/13583883.2001.9967047]
Jongbloed, B., Enders, J., & Salerno, C. (2008). Higher education and its communities: Interconnections, interdependencies and a research agenda. Higher education, 56(3), 303-324. [DOI:10.1007/s10734-008-9128-2]
Kentab, M. Y. (2018). The Applicability of Governance at King Saud University in Riyadh. Universal Journal of Educational Research, 6(1), 25-41. [DOI:10.13189/ujer.2018.060103]
Keykha, A., Abdollahi, H., & Khorsandi Taskooh, A. (2019). [Identifying the factors affecting the quality of education from the viewpoint of higher education specialists and Ph.D. students (Persian)]. Journal of Management and Planning In Educational System, 12(1), 151-82. [DOI:10.29252/MPES.12.1.151]
Kovač, V., Ledić, J., & Rafajac, B. (2003). Academic staff participation in university governance: Internal responses to external quality demands. Tertiary Education and Management, 9(3), 215-32. [DOI:10.1080/13583883.2003.9967105]
Kretek, P. M., Dragšić, Ž., & Kehm, B. M. (2013). Transformation of university governance: On the role of university board members. Higher Education, 65(1), 39-58. [DOI:10.1007/s10734-012-9580-x]
Lanford, M. (2016). Perceptions of higher education reform in Hong Kong: A glocalisation perspective. International Journal of Comparative Education and Development, 18(3), 184-204. [DOI:10.1108/IJCED-04-2016-0007]
Lizzio, A., & Wilson, K. (2009). Student participation in university governance: The role conceptions and sense of efficacy of student representatives on departmental committees. Studies in Higher Education, 34(1), 69-84. [DOI:10.1080/03075070802602000]
Luescher-Mamashela, T. M. (2010). From university democratisation to managerialism: The changing legitimation of university governance and the place of students. Tertiary Education and Management, 16(4), 259-83. [DOI:10.1080/13583883.2010.529161]
Mahdi, R., & Azargashb, E. (2017). [Board of trustee governance in Iranian higher education system (Persian)]. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 23(3), 139-64. http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3451-fa.html
Mousavi, S. H., Salehi Omran, I., Mousavi, S. M., & Ferasatkhah, M. (2020). [Identifying the barriers to entrepreneurial university ecosystem development (Persian)]. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 6(4), 35-51. http://rmt.iranjournals.ir/article_38347.html
Núñez, J., & Leiva, B. (2018). The effects of a tripartite ‘participative’ university senate on university governance: The case of the University of Chile. Cambridge Journal of Education, 48(6), 749-67. [DOI:10.1080/0305764X.2017.1418832]
Omal, F., Ndofirepi, A. P., & Cross, M. (2019). Improving institutional stakeholder governance practices in the university council: Membership strategies and policies. Higher Education for the Future, 6(1), 115-31. [DOI:10.1177/2347631118767295]
Paletta, A., & Bonoli, A. (2019). Governing the university in the perspective of the United Nations 2030 Agenda: The case of the University of Bologna. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(3), 500-14. [DOI:10.1108/IJSHE-02-2019-0083]
Pourezzat, A. A., Gholipour, A., & Nadirkhanlou, S. (2010). [Representating barriers to academic entrepreneurship and knowledge commercialization at University of Tehran (Persian)]. Jouranl of Science and Technology Policy, 2(4), 65-77. http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12797.html
Poursaeid, S. M. (2002). [Investigating the relationship between creativity and scientific progress of new faculty members of Iranian universities (Persian)]. Rahyaft, (26), 30-8. http://fast-iran.ir/far/pdf/rahyaft26/26-3.pdf
Quyên, Đ. T. N. (2014). Developing university governance indicators and their weighting system using a modified Delphi method. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 828-33. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.144]
Rajaeepour, S., Pourpirali, Z., & Salimi, Gh. A. (2007). [Relationship between faculty members’ participation in administrative decision-making and the level of their morale in the University of Isfahan and Medical Science University of Isfahan (Persian)]. Health Information Management, 4(1), 99-105. http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/71
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company. https://books.google.com/books?id=rjNMH0g8fFsC&vq
Sayidah, N., Ady, S. U., Supriyati, J., Sutarmin, S., Winedar, M., & Mulyaningtyas, A., et al. (2019). Quality and university governance in Indonesia. International Journal of Higher Education, 8(4), 10-7. [DOI:10.5430/ijhe.v8n4p10]
Shattock, M. (2006). Managing good governance in higher education. Maidenhead: Open University Press. https://books.google.com/books?id=V7FU2l_MbPYC&dq
Slaughter, Sh., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. https://books.google.com/books?id=Y-mISmAUa38C&dq
Stommel, M., & Wills, C. E. (2004). Clinical research: Concepts and principles for advanced practice nurses. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. https://books.google.com/books?id=jBItKEppa9gC&dq
Tamrat, W. (2020). The exigencies of student participation in university governance: Lip services and bottlenecks. Higher Education Quarterly, 74(1), 35-47. [DOI:10.1111/hequ.12235]
Trakman, L. (2008) Modelling university governance. Higher Education Quarterly, 62(1-2), 63-83. [DOI:10.1111/j.1468-2273.2008.00384.x]
Vilkinas, T., & Peters, M. (2014). Academic governance provided by academic boards within the Australian higher education sector. Journal of Higher Education Policy and Management, 36(1), 15-28. [DOI:10.1080/1360080X.2013.825419]
Waugh Jr, W. L. (2003). Issues in university governance: More “professional” and less academic. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 585(1), 84-96. [DOI:10.1177/0002716202238568]
Webber, M., & Butovsky, J. (2018). Faculty associations confront accountability governance in Ontario Universities. Canadian Journal of Higher Education, 48(3), 165-81. [DOI:10.47678/cjhe.v48i3.188107]
Woodfield, S., & Kennie, T. (2007). Top team structures in UK higher education institutions: Composition, challenges, and changes. Tertiary Education and Management, 13(4), 331-48. [DOI:10.1080/13583880701535521]
Yonezawa, A. (2014). The academic profession and university governance participation in Japan: Focusing on the role of Kyoju-kai. Educational Studies in Japan, 8, 19-31. [DOI:10.7571/esjkyoiku.8.19]
Zaker Salehi, Gh. R. (2002). [A comparative study of academic management and leadership structure: A case study of boards of trustees (Persian)]. Iranian Higher Education, 8(3), 79-110. https://ihej.ir/article-1-912-fa.html
Zuo, B., & Ratsoy, E. W. (1999). Student participation in university governance. Canadian Journal of Higher Education, 29(1), 1-26. [DOI:10.47678/cjhe.v29i1.183330]