نقش شبکه‌های خط‌مشی در ارتقای سلامت اداری سازمان‌های دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت دولتی، خط مشی گذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانش آموخته و مدرس دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

شبکه‌های خط‌مشی یکی از عناصر نوین در حیطۀ خط‌مشی ‌گذاری است؛ شبکه‌ها قادرند پیوندهایی را به‌منظور مشارکت هر چه بیشتر میان بازیگران خط‌مشی ایجاد کرده و مسیر دستیابی به اهداف را برای آنان تسهیل نماید. با نظر به فرآیند خط‌مشی گذاری در سیستم اداری کشورمان ایران و گسترش پدیدۀ فساد اداری، لزوم وجود شبکه‌های خط‌مشی برای رفع این‌گونه معضلات عمومی و سلامت اداری احساس می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه‌های خط‌مشی در ارتقای سلامت اداری سازمان‌های دولتی است. روش پژوهش، روش تحقیق آمیخته با طرح متوالی اکتشافی است و جامعۀ آماری پژوهش را بازیگران سازمان‌های دولتی گوناگون تشکیل‌ می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری متجانس شناسایی و با آن‌ها مصاحبه شده است، پس از بررسی مصاحبه‌ها 160 مضمون اولیه شناسایی شد که از این تعداد 21 مضمون پایه، 13 مضمون سازما‌ن‌دهنده و 5 مضمون فراگیر استخراج شدند، درنهایت نتایج حاصل از مطالعات کیفی منجر به احصای الگو و تست آن با استفاده از روش پیمایش شد. نتایج بیانگر این است که شبکه‌ها قادرند از طریق گسترش مشارکت و همکاری، برقراری هماهنگی و ارتباط بیشتر میان افراد، واحدها، بهبود نظارت و کنترل، تأکید بر ابعاد ساختاری و عوامل اجتماعی و فرهنگی کارکنان در تحقق سلامت اداری گام مؤثری بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


الوانی، س. م. (1381). راهکارهای مشارکت عامه مردم در خط‌مشی‌گذاری عمومی. مجله مجتمع آموزش عالی قم، 4(13)، 5-17.
بیگی، و. (1397). مروری جامع بر نظریه‌ها و مبانی خط‌مشی‌گذاری عمومی: ویژه آزمون دکتری مدیریت دولتی. چاپ دوم. تهران: نگاه دانش.
حبیبی‌تبار، ح. (1397). سلامت اداری در پرتو نظارت و کنترل اسلامی و مقارنه آن با نظام اداری ایران. پژوهش‌های اخلاقی، 8(4)، 116-97.
حقی، ع. س. (1397). الگوی بومی خط‌مشی‌گذاری شبکه‌ای کارآفرینی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی [رساله دکتری]. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
دانیالی، ف.، و حمیدی، ن. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء سلامت نظام اداری. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 4(1/1)، 88-70.
درخشان، ر.، و پیله‌وری، ن. (1397). آسیب‌شناسی اجرای خط‌مشی‌های سلامت اداری با رویکرد حکمرانی خوب در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی. خط‌مشی گذاری عمومی در مدیریت، 9(4)، 90-73.
رعنایی، ح.، و مرتضوی، م. (1391). تفکر شبکه‌ای در اداره امور عمومی. تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
رمضانی، ق.، و نورانی‌مقدم، ع. (1396). راهکارهای افزایش سلامت اداری در سازمان‌ها. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3(4)، 14-1.
رهنورد، ف.، بیاتی‌چالشتری، ط.، طاهرپورکلانتری، ح.، و منوریان، ع. (1396). پاسخگویی در شبکه خط‌مشی عمومی. فرایند مدیریت و توسعه، 30(4)، 35-68.
زرندی، س.، معدنی، ج.، رنجبرکبوترخانی، م.، خدایی، ن.، و سروری، س. (1397). نقش مسئولیت اجتماعی سازمان در خط‌مشی ارتقای سلامت اداری در بخش دولتی (مورد مطالعه: وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ج.ا.ا). خط‌مشی گذاری عمومی در مدیریت، 9(1)، 52-33.
زرندی، س.، و معدنی، ج. (1394). اصول و مبانی نظری ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد "بر اساس سرفصل‌های پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور". تهران: آذرین مهر.
زرندی، س.، و معدنی، ج. (1394). طراحی مدل بومی مبارزه با فساد اداری در ایران. فصلنامه دانش ارزیابی، 7(24)، 24-5.
شمس، ع. (1391). مقدمه‌ای بر مهندسی نظام کنترل و نظارت برای جلوگیری از پیدایش فساد نظام‌مند. فرایند مدیریت و توسعه، 25(1)، 179-149.
صفری‌دشتکی، م.، سلاجقه، س. (1397). شناسایی عوامل رفتاری مؤثر بر شکل‌گیری شبکه‌های خط‌مشی. کار و جامعه، (216)، 23-9.
عابدی‌جعفری، ح.، حسینی‌هاشم‌زاده، د.، محدثی، ح.، و فاضلی، م. (1395). نظریه‌های فساد و سلامت اداری. تهران: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران.
فردوسی، م. ح.، مرعشیان، ف.، و طالب‌پور، م. (1391). رابطه ویژگی‌های شخصیتی و تعهد سازمانی با سلامت سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان. مطالعات مدیریت ورزشی، 4(15)، 188-173.
کاملی، م. ج. (1388). الگویی برای خط‌مشی‌گذاریی شبکه‌ای در ناجا [رساله دکتری]. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
لوننبرگ، ف. س.، و آیربی، ب. ج. (1393). روش‌شناسی تحقیق و نگارش پایان‌نامه‌ در علوم اجتماعی، رفتاری و مدیریت [و. قربانی‌زاده و س. م. ت. حسینی‌مرام، ترجمه فارسی]. تهران: بازتاب.
معمارزاده‌طهران، غ. ر.، و نجفی، م. (1396). شناسایی عوامل اثرگذار بر تحول سلامت اداری. مدیریت توسعه و تحول، 1396(30)، 48-41.
منوریان، ع.، محمدی، د.، و محمدی‌فاتح، ا. (1395). خط‌مشی گذاری خوب در قوه مجریه، مدل‌سازی نقش ظرفیت‌های سازمانی و زمینه ملی.‎ مدیریت دولتی، 8(2)، 254-233.
ناجیان‌اصل، ز.، افهمی، ر.، شریعتمدار، آ.، و فهیمی‌فر، ا. (1396). طراحی الگوی یکپارچه خودشکوفایی مبتنی بر نظریات انسانگرایانه. پژوهش‌های‌مشاوره، 16(64)، 54-30.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. (1394). درآمدی بر شناخت فساد به همراه: گزارش اقدامات دفتر مدیریت عملکرد در حوزة سلامت اداری. قابل دسترس در https://pm.mcls.gov.ir/icm_content/media/image/2016/11/108364_orig.pdf
 
& Fazeli, M. (2016). [Theories of corruption and administrative health (Persian)]. Tehran: Tehran Urban Research & Planning Center. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4231421
Alwani, S. M. (2002). [Strategies for public participation in public policy-making (Persian)]. Journals of Mojtamae Aalie Ghom, 4(13), 5-17. https://jlt.ut.ac.ir/article_11250.html
Beigi, V. (2018). [A comprehensive overview of theories and principles of public policy-making: Special for doctoral exam in public administration (Persian)]. 2nd Ed. Tehran: Negahe Danesh. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5387693
Daniali, F., & Hamidi, N. (2018). [Identifying effective factors on promoting the health of the administrative system (Persian)]. Management and Entrepreneurship Studies, 4(1/1), 70-88. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1376745/
Derakhshan, R., & Pilehvari, N. (2019). [Implementation pathology of administrative integrity policies with the good governance approach in Jahad Keshavarzi Organizational (Persian)]. Public Policy in Administration, 9(4), 73-90. http://ijpa.srbiau.ac.ir/article_14591.html
Di Fabio, A. (2017). Positive healthy organizations: Promoting well-being, meaningfulness, and sustainability in organizations. Frontiers in Psychology, 8, 1938. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01938] [PMID] [PMCID]
Dobel, J. P. (2016). Integrity and corruption. In: A. Farazmand (Eds.), Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance. Cham: Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-31816-5_2824-1]
Ferdowsi, M. H., Marashian, F., & Talebpour, M. (2012). [Relationship between personality traits and organizational commitment with organizational health in employees of the General Department of Sports and Youth of Khuzestan Province (Persian)]. Sport Management Studies, 4(15), 173-88. https://smrj.ssrc.ac.ir/issue_86_88_.html
Gans-Morse, J., Borges, M., Makarin, A., Mannah-Blankson, T., Nickow, A., & Zhang, D. (2018). Reducing bureaucratic corruption: Interdisciplinary perspectives on what works. World Development, 105, 171-88. [DOI:10.1016/j.worlddev.2017.12.015]
Gong, Y., & Janssen, M. (2012). From policy implementation to business process management: Principles for creating fexibility and agility. Government Information Quarterly, 29(Suppl 1), S61-71. [DOI:10.1016/j.giq.2011.08.004]
Habibitabar, H. (2018). [Office health in the light of Islamic Supervision and control, with comparison to Iranian office system (Persian)]. Ethical Research, 8(4), 97-116. http://akhlagh.saminatech.ir/Article/13970429131754143374
Haghi, A. S. (2018). [Indigenous model of entrepreneurship network policy in the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare (Persian)] [PhD. dissertation]. Tehran: Allameh Tabatabai University. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/fe15b0f54cdfbc0731269d42efd6e202
Henning, C., Aßmann, C., Hedtrich, J., Ehrenfels, J., & Krampe, E. (2019). What drives participatory policy processes: Grassroot activities, scientific knowledge or donor money? - A comparative policy network approach. Social Networks, 58, 78-104. [DOI:10.1016/j.socnet.2019.03.001]
Hu., J., Li, X., Duncan, K., & Xu, J. (2020). Corporate relationship spending and stock price crash risk: Evidence from China’s anti-corruption campaign. Journal of Banking & Finance, 113, 105758. [DOI:10.1016/j.jbankfin.2020.105758]
Kameli, M. J. (2009). [A model for network policymaking in NAJA (Persian)] [PhD. dissertation]. Tehran: Allameh Tabatabai University. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c6798449c7dabe88c2a5709538f7c679
Li, Y., Zhang, F., & Yuan, J. (2019). Research on China’s renewable portfolio standards from the perspective of policy networks. Journal of Cleaner Production, 222, 986-97. [DOI:10.1016/j.jclepro.2019.03.090]
Lu, H., de Jong, M., & Heuvelhof, E. T. (2018). Explaining the variety in smart eco city development in China-What policy network theory can teach us about overcoming barriers in implementation? Journal of Cleaner Production, 196, 135-49. [DOI:10.1016/j.jclepro.2018.05.266]
Lunenburg, F. C., & Irby, B. J. (2014). Writing a successful thesis or dissertation: Tips and strategies for students in the social and behavioral sciences [V. Ghorbanizadeh, & S. M. T. Hosseini Maram, Persian Trans]. Tehran: Baztab. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3442799
Memarzadeh Tehran, Gh. R., & Najafi, M. (2017). [Identify factors affecting the development of administrative health (Persian)]. Journal of Development & Evolution Management, 1396(30), 41-8. http://www.jdem.ir/article_536366.html
Ministry of Cooperatives, Labour, and Social Welfare. (2015). [An introduction to corruption recognition: A report on the performance of office of performance management in administrative health (Persian)]. Retrieved from https://pm.mcls.gov.ir/icm_content/media/image/2016/11/108364_orig.pdf
Monavarian, A., Mohammadi, D., & Mohammadi Fateh, A. (2016). [Good policy making in government, modeling the role of organizational capacity and national context (Persian)]. Journal of Public Administration, 8(2), 233-54. [DOI:10.22059/JIPA.2016.59878]
Najian Asl, Z., Afhami, R., Shariatmadar, A., & Fahimifar, A. (2017). [Developing an integrated model of self-actualization based on humanistic theories (Persian)]. Journal of Counseling Research, 16(64), 30-54. http://irancounseling.ir/journal/article-1-636-fa.html
Rahnavard, F., Bayati Chaleshtari, T., Taherpour Kalantari, H., & Monavarian, A. (2018). [Accountability in public policy networks (Persian)]. Management and Development Process Quarterly, 30(4), 35-68. http://jmdp.ir/article-1-3004-fa.html
Ramcilovic-Suominen, S., Lovric, M., & Mustalahti, I. (2019). Mapping policy actor networks and their interests in the FLEGT Voluntary Partnership Agreement in Lao PDR. World Development, 118, 128-48. [DOI:10.1016/j.worlddev.2019.02.011]
Ramezani, Gh., & Noorani Moghadam, A. (2018). [Strategies to increase office health in organizations (Persian)]. Management and Entrepreneurship Studies, 3(4), 1-14. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1311203/
Ranaei, H., & Mortazavi, M. (2012). [Network thinking in public administration (Persian)]. Tehran: Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic of Iran. https://rc.majlis.ir/fa/book_pub/show/840407
Raya, R. P., & Panneerselvam, S. (2013). The healthy organization construct: A review and research agenda. Indian Journal of Occupational and Environmental Medicine, 17(3), 89-93. [DOI:10.4103/0019-5278.130835] [PMID] [PMCID]
Rudnick, J., Niles, M., Lubell, M., & Cramer, L. (2019). A comparative analysis of governance and leadership in agricultural development policy networks. World Development, 117, 112-26. [DOI:10.1016/j.worlddev.2018.12.015]
Safari Dashtaki, M., & Selajgeh, S. (2018). [Identify behavioral factors affecting the formation of policy networks (Persian)]. Kar-o-Jamehe, (216), 9-23. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1476752/
Shams, A. (2012). [An introduction to controlling and supervision system engineering to impede systematic corruption (Persian)]. Management and Development Process Quarterly, 25(1), 149-79. http://jmdp.ir/article-1-1058-fa.html
Sihombing, S. O. (2018). Youth perceptions toward corruption and integrity: Indonesian context. Kasetsart Journal of Social Sciences, 39(2), 299-304. [DOI:10.1016/j.kjss.2018.03.004]
Singh, A., & Jha, S. (2018). Exploring employee well-being as underlying mechanism in organizational health: Indian R&D. South Asian Journal of Business Studies, 7(3), 287-311. [DOI:10.1108/SAJBS-09-2017-0107]
Song, A. M., Temby, O., Kim, D., Cisneros, A. S., & Hickey, G. M. (2019). Measuring, mapping and quantifying the effects of trust and informal communication on transboundary collaboration in the Great Lakes fisheries policy network. Global Environmental Change, 54, 6-18. [DOI:10.1016/j.gloenvcha.2018.11.001]
Sun, Y., & Cao, C. (2018). The evolving relations between government agencies of innovation policymaking in emerging economies: A policy network approach and its application to the Chinese case. Research Policy, 47(3), 592-605. [DOI:10.1016/j.respol.2018.01.003]
Transparency International. (2002). The integrity pact the concept, the model and the present applications: A status report. Retrieved from https://www.baselgovernance.org/sites/default/files/2020-03/ti_the_integrity_pact_a_status_report_2002.pdf
Xenidisa, Y., & Theocharous, K. (2014). Organizational health: Definition and assessment. Procedia Engineering, 85, 562-70. [DOI:10.1016/j.proeng.2014.10.584]
Zarandi, S., & Maedani, J. (2015). [Designing a native model for anti-corruption activities in Iran (Persian)]. Evaluation Knowledge Quarterly, 7(24), 5-24. http://file.qums.ac.ir/repository/bazresi/nashriyat/arzyabi/Daneshe-Arzyabi_24.pdf
Zarandi, S., & Maedani, J. (2015). [Principles and theoretical foundations of promoting administrative health and fight against corruption “based on the proposed topics of the Management and Planning Organization of Iran” (Persian)]. Tehran: Azarin Mehr. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/4067572
Zarandi, S., Maedani, J., Ranjbar Kabootarkhani, M., Khodaee, N., & Sarvari, S. (2018). [The role of corporate social responsibility in organizational health promotion of policy in public cector (Case study of the Ministry of Industries and Business of Islamic Republic of Iran) (Persian)]. Public Policy in Administration, 9(1), 33-52. http://ijpa.srbiau.ac.ir/article_12423.html