بررسی سیاست‌های کلان حمل ونقل عمومی در شهر تهران؛ ضرورت وجود بسته سیاستی هماهنگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تهران

چکیده

مقاله حاضر سیاستهای کلی حمل ونقل در شهر تهران را از منظر توجه به حمل ونقل عمومی مورد نقد قرار داده و بسته سیاستی مطلوب را پیشنهاد می نماید. در سالهای گذشته براساس آمار و اطلاعات، اگرچه گسترش حمل ونقل عمومی در دستور کار شهرداری بوده، اما تسهیل عبورومرور وسایل نقلیه شخصی، منابع بیشتری را بخود اختصاص داده است. درنتیجه براساس نظریه انتخاب عقلایی و فرض انسان اقتصادی که برای بیشنیه کردن رضایتمندی خود به هزینه-فایده دست می زند، افراد عموما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل ونقل عمومی ترجیح میدهند. سیاست مطلوب، حرکت به سمت حمل ونقل عمومی پایدار خواهد بود. این مقاله، اصلاح وضعیت حمل ونقل را در درجه نخست نیازمند تغییر نگرشی در سیاستگذاران دانسته و در وهله دوم وجود یک بسته سیاستی هماهنگ را ضروری میداند؛ چراکه انجام پاره ای اصلاحات در عین حال ثابت بودن برخی متغیرهای دیگر، نه تنها وضعیت را بهبود نمیبخشد، بلکه فشار مضاعف بر مردم و منابع وارد میسازد. بنابراین هماهنگی در اجرای عناصر بسته سیاستی در ارتباط با یکدیگر، کلید موفقیت آن خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ایرنا. (1394). «شهرهای ریل پایه» راهکار کاهش آلودگی هوا. قابل دسترس در www.irna.ir/news/81888707/
ایرنا. (1394). تفاوت دو میلیونی جمعیت شب و روز تهران مبنای برنامه‌ریزی مدیران شهری باشد. قابل دسترس در ‌ https://www.irna.ir/news/81584510/
تسنیم. (1396). ایران رتبه نخست دنیا در اتلاف وقت ترافیکی. قابل دسترس در https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/05/11/1480986/
تشکری‌هاشمی، س. ج. (1394). وام دولت برای خرید خودرو 2750 و کمک دولت به مترو 47 میلیارد تومان. قابل دسترس در https://www.isna.ir/news/94100401848/
حسنی،‌ ا. ح.، و سجادی‌نائینی، گ. (1388). بررسی آلودگی‌های ناشی از پمپ‌بنزین‌های سطح شهر تهران بر روان‌آب‌های سطحی اطراف پمپ‌بنزین‌ها. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، 11(4)، 387-397.
جلالی‌نائینی، ا. ر.، مجتهدزاده، م.، ممدوحی، ا. ر.، و علیمرادی، م. (1390). تحلیل تطبیقی راهکارهای مدیریت مصرف سوخت در حمل‌ونقل شهری. نشریه مهندسی عمران شریف، 27-2(3)، 41-51.
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. (1396). آمارنامه شهرداری تهران 1395. قابل دسترس در https://tmicto.tehran.ir/Portals/0/Document/Amarname/NEW_PDF/AmarShahrdari/95-TehranMunicipalityStatisticalYearBook.pdf
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. (1390). آمارنامه شهرداری تهران 1389. قابل دسترس در https://tmicto.tehran.ir/Portals/0/Document/Amarname/NEW_PDF/AmarShahrdari/89-TehranMunicipalityStatisticalYearBook.pdf
سلطانی، ع.، و بحرانی‌فرد، ز. (1390). توسعه معابر درون‌شهری؛ راه‌حل یا تشدید مشکل تراکم ترافیک. راهور، 8(61)، 35-48.
شهرداری تهران. (1390). بودجه مصوب سال 1390. قابل دسترس در http://www.tehran.ir/portals/0/budject_1390.pdf
شهرداری تهران. (1394). بودجه مصوب سال 1394. قابل دسترس در لینک ندارد
فرتوک‌زاده، ح. ر.، و رجبی‌نهوجی، م. (1391). مدل‌سازی پویای ترافیک کلان‌شهرها به منظور ارایه سیاست‌های بهبود حمل‌ونقل (نمونه موردی کلان‌شهر تهران). پژوهشنامه حمل‌ونقل، 9(1)، 63-81.
قالیباف، م. ب (1395). پرونده متروی تهران به زودی بسته می شود/ تکمیل خطوط هفت گانه تهران. قابل دسترس در https://www.mehrnews.com/news/3848374/
کرباسی، ع. ر.، خشایی‌پور، م.، صالحی، ف.، و رشیدی، ژ. (1390). نقش اتوبوس‌های تندرو (B‌R‌T) در کاهش هزینه‌های اجتماعی آلودگی هوا و مصرف سوخت. نشریه مهندسی عمران شریف، 27-2(3)، 33-40.
مارش، د.، و استوکر، ج. (1384). روش و نظریه در علوم سیاسی [ا. م. حاجی‌یوسفی، ترجمه فارسی]. چاپ 2. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
مرکز آمار ایران. (1390). گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 1390. قابل دسترس در لینک ندارد
معاونت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران. (1391). گزیده آمار و اطلاعات حمل‌ونقل شهری تهران. قابل دسترس در لینک ندارد
معاونت و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران. (1394). گزیده آمار و اطلاعات حمل‌ونقل شهری تهران. قابل دسترس در https://static3.tinn.ir/servev2/kQfqMkfQ2BDk/hhF3zQUm1m4,/1394.pdf
معینی، ‌س. م. (1390). زندگی پیاده ایمن؛ دسترسی پیاده به ا‌‌‌یستگاه‌های حمل و نقل عمومی. نشریه علمی منظر، 3(51)، 62-65.
وحید، م. (1383). سیاستگذاری عمومی. تهران: میزان.
 
American Public Transportation Association (APTA). (2014). Economic impact of public transportation investment. Retrieved from https://www.apta.com/wp-content/uploads/Resources/resources/reportsandpublications/Documents/Economic-Impact-Public-Transportation-Investment-APTA.pdf
American Public Transportation Association (APTA). (2015). Public transportation: Moving America forward. Retrieved from Not Found Link
American Public Transportation Association (APTA). (2015). Annual report. Retrieved from Not Found Link
Beaudoin, J., Hossein Farzin, Y., & Cynthia Lin Lawell, C. Y. (2015). Public transit investment and sustainable transportation: A review of studies of transit's impact on traffic congestion and air quality. Research in Transportation Economics, 52, 15-22. [DOI:10.1016/j.retrec.2015.10.004]
Bailey, L., Mokhtarian, P. L., & Little, A. (2008). The broader connection between public transportation, energy conservation and greenhouse gas reduction. Retrieved from https://www.ourenergypolicy.org/wp-content/uploads/2014/05/ICF-transportation.pdf
Cascetta, E., & Pagliara, F. (2013). Public engagement for planning and designing transportation system. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 87, 103-16. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.597]
Deputy and Transportation and Traffic Organization of Tehran Municipality. (2015). [Selection of statistics and information on urban transportation in Tehran (Persian)]. Retrieved from https://static3.tinn.ir/servev2/kQfqMkfQ2BDk/hhF3zQUm1m4,/1394.pdf
Deputy and Transportation and Traffic Organization of Tehran Municipality. (2012). [Selection of statistics and information on urban transportation in Tehran (Persian)]. Retrieved from Not Found Link
Fartookzadeh, H. R., & Rajabi Nohouji, M. (2012). Dynamic modeling of the traffic of metropolitan cities for presenting transportation improvement policies (Case study: Metropolitan Tehran) (Persian)]. Journal of Transportation Research, 9(1), 63-81. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=154668
Ghalibaf, M. B. (2016). [Tehran metro file will be closed soon / Completion of Tehran metro's seven lines (Persian)]. Retrieved from https://www.mehrnews.com/news/3848374/
Hassani, A. H., & Sajadi Naeini, G. (2010). [The study of Tehran gas stations pollution and its effect on the surface water (Persian)]. Journal of Environmental Science and Technology, 11(4), 387-97. https://jest.srbiau.ac.ir/article_356.html
Islamic Republic News Agency (IRNA). (2015). ["Rail base cities" is a way to reduce air pollution (Persian)]. Retrieved from www.irna.ir/news/81888707/
Islamic Republic News Agency (IRNA). (2015). [The difference of two million population of Tehran day and night is the basis of urban managers' planning (Persian)]. Retrieved from https://www.irna.ir/news/81584510/
Jalali Naeini, A. R., Mojtahedzadeh, M., Mamdoohi, A. R., & Alimoradi, M. (2011). [Comparative analysis of fuel consumption management strategies in urban transportation (Persian)]. Sharif Journal of Civil Engineering, 27-2(3), 41-51. http://sjce.journals.sharif.edu/?_action=article&au=1036&_au
Jou, R. Ch., & Chen, T. Y. (2014). Factors affecting public transportation, car, and motorcycle usage. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 61, 186-98. [DOI:10.1016/j.tra.2014.02.011]
Karbassi, A. R., Khashaypoor, M., Salehi, F., & Rashidi Zh. (2011). [Role of BRT in social cost reduction associated with air pollution \& fuel consumption (Persian)]. Sharif Journal of Civil Engineering, 27-2(3), 33-40. http://sjce.journals.sharif.edu/article_617.html
Litman, T. (2018). Generated traffic and induced travel implications for transport planning. Victoria, BC: Victoria Transport Policy Institute.
Litman, T. A. (2011). Transportation cost and benefit analysis. Victoria, BC: Victoria Transport Policy Institute.
Litman, T. (2010). Evaluating public transportation health benefits.Retrieved from https://apta.com/wp-content/uploads/Resources/resources/reportsandpublications/Documents/APTA_Health_Benefits_Litman.pdf
Marsh, D., & Stoker, G. (2005). Theory and methods in political science [A. M. Haji Yousefi, Persian Trans]. 2nd Ed. Tehran: Research Institute of Strategic Studies. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/588570
Moeeni, S. M. (2011). [Safe pedestrian behavior; pedestrian access to public transport stations (Persian)]. Manzar, the Scientific Journal of Landscape, 3(15), 62-5. http://www.manzar-sj.com/article_162.html
Soltani, A., & Bahranifard, Z. (2012). [Urban ferry development; traffic congestion aggravation or solution (Persian)]. Rahvar, 8(16), 35-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=160738
Statistical Center of Iran. (2011). [Population and housing census report 1390 (Persian)]. Retrieved from Not Found Link
Tashakkori Hashemi, S. J. (2015). [The government has allocated 2750 billion tomans in loans to buy cars and has helped the metro with 47 billion tomans (Persian)]. Retrieved from https://www.isna.ir/news/94100401848/
Tasnimnews. (2017). [Iran ranks first in the world in wasting traffic time (Persian)]. Retrieved from https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/05/11/1480986/
Tehran Municipality ICT Organization. (2017). [Tehran Municipality, statistical yearbook 2016-2017 (Persian)]. Retrieved from https://tmicto.tehran.ir/Portals/0/Document/Amarname/NEW_PDF/AmarShahrdari/95-TehranMunicipalityStatisticalYearBook.pdf
Tehran Municipality ICT Organization. (2011). [Tehran Municipality, statistical yearbook 2010-2011 (Persian)]. Retrieved from https://tmicto.tehran.ir/Portals/0/Document/Amarname/NEW_PDF/AmarShahrdari/89-TehranMunicipalityStatisticalYearBook.pdf
Tehran Municipality. (2011). [Approved budget for 1390 (Persian)]. Retrieved from http://www.tehran.ir/portals/0/budject_1390.pdf
Tehran Municipality. (2015). [Approved budget for 1394 (Persian)]. Retrieved from Not Found Link
Transformation For London : TFL.gov.uk
Transport for London. (2015). Travel in London, report 8. Retrieved from http://content.tfl.gov.uk/travel-in-london-report-8.pdf
Vahid, M. (2004). [Public policy (Persian)]. Tehran: Mizan. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/736639
World Population Review. (2021). Tehran population 2021. Retrieved from https://worldpopulationreview.com/world-cities/tehran-population