شورای نوردیک و سیاستگذاری ساخت تصویر ملی و برندینگ بین المللی ؛ دریچۀ خوشبختی به جهان معاصر

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

2 استادیار و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

شورای نوردیک متشکل از پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند ، دانمارک و ایسلند و همچنین سه منطقه خود مختار و مستقل جزائر فارو، سرزمین گرینلند و جزیره آلند می باشد. تمامی این کشورها دارای برند ملی و تصویر جهانی - منطقه ای مناسب می باشند. امروزه اسکاندیناوی و نوردیک دریچۀ واقعی خوشبختی و رفاه برای تعداد کثیری از مردم دنیا است و مدل حکومتداری، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع ، کسب و کار و سیاست آنها ، الگوی بسیاری از کشورهای دنیا می باشد. اصولاً برند نوردیک و اسکاندیناوی و نام و تصویر هر یک از این کشورها، امروزه حامل فرآیندهای ذهنی، ادراکی و بصری است که همراه با خود بسیاری از مفاهیم جذاب را به همراه دارد. بررسی روند ساخت برندینگ و تصویر سازی منطقه ای و ملی کشورهای شورای نوردیک از اهداف پژوهش حاضر است. بر همین اساس مقاله حاضر با بررسی روند سیاستگذاری و ساخت تصویر و برندینگ منطقه ای - ملی شورای نوردیک بر این امر اذعان می کند که سیاستگذاری شورای نوردیک در زمینه فرآیند برندینگ ملی و ساخت تصویر منطقه ای هر یک از کشورهای مربوطه هماهنگ و همگرا بوده است، به طوری که حاصل آن ساخت برند و تصویر منطقه ای- جهانی مناسب برای کشورهای حوزۀ نوردیک و اسکاندیناوی است که امروزه در کنار برندینگ و تصویر سازی ملی جداگانه هر یک از این کشورها، نقشی اساسی در ادراک بصری و ذهنی این منطقه در اذهان و تصور مردم دیگر نقاط دنیا دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alestalo,Matti, Hort, Sven and Stein Kuhnle. (2009). The Nordic Model: Conditions, Origins, Outcomes, Lessons, working paper in Hertie School of Governance. Berlin:HSG publishing
Anholt, S.(2005). “Anholt Nation Brands Index: How Does the World See America?”. Journal of Advertising Research. Vol. 45. Issue 3.  pp 296-304.
Anholt, S. (2007). Competitive identity: the new brand management for nations, cities and regions. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Arter, David. (2008). Scandinavian Politics Today. Manchester University Press
Booth,Michael. (2016). The Almost Nearly Perfect People: Behind the Myth of the Scandinavian Utopia.  London: Picador pub.
Bruvoll ,Annegrete , Karin Ibenholt and John Magne Skjelvik. (2011).  Greening the economy, Nordic experiences and challenges. Copenhagen: Norpub.
Carlstrom,Vilhelm. (2016). Sweden, Denmark and Finland are the most innovative nations in the EU. available at: http://nordic.businessinsider.com/sweden-denmark-and-finland-are-the-most-innovative-nations-in-the-eu-2016-7
Department of Economic and Social Affairs UN. (2005 -2012). Understanding Knowledge Societies, in twenty questions and answers with the Index of Knowledge Societies. New York: United Nations publication.
Egeland ,Jan. (1989). Impotent Superpower-potent Small State: Potentials and Limitations of Human Rights Objectives in the Foreign Policies of the United States and Norway. Oxford University Press.
Erikson,Robert. (1987). The Scandinavian Model: Welfare States and Welfare Research. New York: Routledge .
Etzold ,Tobias and Christian Opitz. (2016). “Nordic Europe after the Brexit Vote, SWP Comments”. no 42 (September). pp1-4 .
Fan, Y. (2006). “Branding the Nation: What is Being Branded?”. Journal of Vacation Marketing. Volume 12. Issue 5. Pp 5-14.
Ferdman, Roberto, A. (2014). Swedes are the sportiest in Europe, while Bulgarians can’t seem to get off the couch, available at: http://qz.com/809620/a-new-study-shows-genes-and-parenting-are-about-equally-responsible-for-fussy-eating-habits-in-kids/ 
Hancock, LynNell. (2011). Why Are Finland's Schools Successful? Smithsonian Magazine. September. Available at: http://www.smithsonianmag.com/innovation/why-are-finlands-schools-successful-49859555/?no-ist
Haugen, Dan. (2014). Scandinavian-Style Sustainability. available at:  http://ensia.com/features/scandinavian-style-sustainability/
Heidar,Knut. (2004). Nordic Politics. Universitetsforlaget pub
Heller,Nathan. (2015). Northern Lights, Do the Scandinavians really have it all figured out?. Available at: http://www.newyorker.com/magazine/2015/02/16/northern-lights-4
Henrikson, Alan K. (2005). Niche Diplomacy in the World Public Arena: the Global ‘Corners’ of Canada and Norway, In The New Public Diplomacy Soft Power in International Relations. by  Melissen, J. Palgrave Macmillan
Hilson, Mary. (2008). The Nordic Model: Scandinavia since 1945. Reaktion Books publishing.
Holm Pedersen ,Kristoffer. (2012). Growth, Creativity and Innovation in the Nordic Countries: 18 Nordic Cases on the Creation of Values Through Competences Within Creativity and Business Understanding. Nordisk Ministerråd press.
Howard Grøn ,Caroline, Nedergaard ,Peter and Anders Wivel (2015) The Nordic Countries and the European Union: Still the other European community? London: Routledge
Holm ,Gunilla and Monica Londen. (2010). “The discourse on multicultural education in Finland: education for whom?”  Intercultural Education. Volume 21. Issue 2. pp107-120
Horst, Christian and Joron Pihl. (2010). “Comparative perspectives on education in the multicultural Nordic countries”.  Intercultural Education. Volume 21. Issue 2. pp 99-105
Hrala, Josh. (2016). “The World Happiness Index 2016 just ranked the happiest countries on Earth”. available at:  http://www.sciencealert.com/the-world-happiness-index-2016-just-ranked-the-happiest-countries-on-earth
Jacobsen ,Henriette. (2016).  Poll: Majority of Swedes want to leave EU in case of Brexit. available at: https://www.euractiv.com/section/uk-europe/news/poll-majority-of-swedes-want-to-leave-eu-in-case-of-brexit/
Ladegaard, Isak. (2012). Why Norwegians never wanted EU membership. available link at: http://sciencenordic.com/why-norwegians-never-wanted-eu-membership.
Matjasic ,Peter and  Ronan Blaise. (2007). Relations between the European Union and the Nordic Countries: is there a Nordic Reluctance? Available at: http://www.thenewfederalist.eu/Relations-between-the-European-Union-and-the-Nordic-Countries-is
Magnus, Johannes. (2016). “International branding of the Nordic region, Place Branding and Public Diplomacy”. Volume 12 (August). Issue 2. pp 195–200
Møller Stahl, Rune and Andreas Møller Mulvad. (2015). What Makes Scandinavia Different?. Available at: https://www.jacobinmag.com/2015/08/national-review-williamson-bernie-sanders-sweden/
Masalin , Heikki. (2015). Mapping of Nordic Creative and Cultural Industries: Financial Environment. Nordic Council of Ministers, Copenhagen: NordicPub
Olins, W. (2005). “Making a National Brand”. In: Melissen, J. (editor). The New Public Diplomacy: Soft Power in International Relations. New York: Palgrave-MacMillan. pp 169-179
Østergard, Uffe. (1997). “The Geopolitics of Nordic Identity – From Composite States to Nation States”. The Cultural  Construction of Norden. Øystein Sørensen and Bo Stråth (eds.), Oslo: Scandinavian University Press ,
Partanen ,Anu. (2016). The Nordic Theory of Everything: In Search of a Better life. Harper publishing .
Rylander, Anna and  Sascha Haselmayer. (2008). Branding the Nordic Research and Innovation Area. Nord Forsk Policy Briefs 6–Nordic council.
The Nordic Council of Ministers. (2012). Nordic Environmental Action Plan 2013 2018. Copenhagen: Nordic co-operation
The Nordic Council of Ministers. (2016). Nordic voices: The global voice of the Nordic Region, Copenhagen: Nord Pub
The Nordic Council. (2014). the history of the Nordic Council, Available at:
The Nordic Council of Ministers. (2015). Strategy for International Branding of the Nordic Region 2015- 2018. Copenhagen, Nordpub
Valaskivi, Katja. (2013). “A brand new future? Cool Japan and the social imaginary of the branded nation”. Japan Forum. pp 1–19.
World Intellectual Property Organization. (2016). Global Innovation Index 2016.  available at: http://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2016/article_0008.html