ایران در افکار عمومی آمریکا: وضعیت و راهکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی / اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 پژوهشگر، اندیشکده حکمرانی شریف، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

چکیده

سؤال مقالهٔ حاضر این است که مردم آمریکا چه نگرشی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند ؟ بررسی بیش از ۴۰۰۰ سؤال از نظرسنجی های مختلف صورت گرفته در آمریکا در رابطه با ایران از زمان انقلاب اسلامی (۱۹۷۹) تا سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که مردم این کشور دیدی بسیار منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند و این نگرش منفی در طی چند دهه اخیر تقریبا ثابت بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است. ایران برای بیش از 70 درصد مردم این کشور در دوره‌های مختلف «نامحبوب» بوده است. بین 70 تا 90 درصد مردم این کشور همواره ایران را به عنوان یک کشور «غیر دوست» و «دشمن» برای آمریکا تلقی کرده‌اند. همچنین، افکار عمومی آمریکا از تمامی سیاست های تخاصمی و تهاجمی دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است. اگرچه تبلیغات و القائات رسانه‌های ضدایرانی نقش زیادی در شکل‌گیری این تصویر منفی از ایران در افکار عمومی مردم آمریکا داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد که ایجاد نهادی برای رصد و مدیریت تصویر بین‌المللی ایران و پاسخ‌گویی به ابهامات در این زمینه می‌تواند تا حدودی تصویر ایران را بهبود دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بیات، ج.، و دهقانی‌فیروزآبادی، س. ج. (1394). بررسی نگرش‌های موجود در دو جامعه ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران. تحقیقات سیاسی بین‌المللی، 7(22)، 26-1.
ربیعی، ع.، و احمدزاده‌نامور، ف. (1387). نظریه بازنمایی رسانه‌ای و تحلیل افکار عمومی متقابل آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها. دانش سیاسی، 4(2)، 62-37.
References
Aldrich, J. H., Gelpi, C., Feaver, P., Reifler, J., & Sharp, K. T. (2006). Foreign policy and the electoral connection. Annual Review of Political Science, 9, 477-502. [DOI:10.1146/annurev.polisci.9.111605.105008]
Almond, G. (1950). The American people and foreign policy. New York: Harcourt, Brace and Company. https://books.google.com/books/about/The_American_People_and_Foreign_Policy.html?id=09t2AAAAMAAJ
Bayat, J., & Dehghani Firoozabadi, S. J. (2015). [A survey of the attitudes of Americans and Iranians toward Iran’s nuclear issue (Persian)]. Political and International Scientific and Research Quarterly, 7(22), 1-26. http://pir.iaush.ac.ir/article_556122.html
Ding, Sh. (2011). Branding a rising China: An analysis of Beijing’s national image management in the age of China’s rise. Journal of Asian and African Studies, 46(3), 293-306.
Druckman, J. N., Peterson. E., & Slothuus, R. (2013). How elite partisan polarization affects public opinion formation. American Political Science Review, 107(1), 57-79. [DOI:10.1017/S0003055412000500]
Eichenberg, R. C. (2009). Public opinion and foreign policy in the Obama era. Politique Americaine, (14), 11-24. https://as.tufts.edu/politicalscience/sites/all/themes/asbase/assets/documents/eichenberg/politiqueAmericaine.pdf
Gallup. (2017). China. Retrieved from http://www.gallup.com/poll/1627/china.aspx
Gallup. (2019). Russia. Retrieved from http://www.gallup.com/poll/1642/russia.aspx
Gallup. (2019). Iran. Retrieved from http://news.gallup.com/poll/116236/iran.aspx
Guisinger, A., & Saunders, E. N. (2017). Mapping the boundaries of elite cues: How elites shape mass opinion across international issues. International Studies Quarterly, 61(2), 425-41. [DOI:10.1093/isq/sqx022]
Hanban. (2017). Cnfucius institute. Retrieved from http://english.hanban.org
Hill, K. Q. (1998). The policy agendas of the president and the mass public: A research validation and extension. American Journal of Political Science, 42(4), 1328-34. [DOI:10.2307/2991859]
Holsti, O. R. (1992). Public opinion and foreign policy: Challenges to the Almond-Lippmann consensus. International Studies Quarterly, 36(4), 439-66. [DOI:10.2307/2600734]
Holsti, O. R. (2004). Public opinion and American foreign policy, revised edition. Ann Arbor: University of Michigan Press. [DOI:10.3998/mpub.6750]
Lippmann, W. (1922). Public opinion. New York: Harcourt, Brace and Company. https://books.google.com/books/about/Public_Opinion.html?id=eLobn4WwbLUC
Miller, W. E. (1967). Voting and foreign policy. In Foreign Policy Association, Woodrow Wilson School of Public and International Affairs. Center of International Studies, Conference on Public Opinion and Foreign Policy, Princeton, N.J. 1965. Domestic sources of foreign policy (pp. 213-230). Rosenau, J. N., Ed. New York: Free Press. https://books.google.com/books?id=3htCAAAAIAAJ&dq
Mueller, J. E. (1973). War, presidents, and public opinion. New York: Wiley. https://books.google.com/books?id=oum3wgEACAAJ&dq
Nye Jr, J. S. (2017). Information warfare versus soft power. Retrieved from https://www.project-syndicate.org/commentary/cyber-warfare-weakens-russia-soft-power-by-joseph-s--nye-2017-05
Page, B. I., & Shapiro, R. Y. (1992). The rational public: Fifty years of trends in Americans’ policy preferences. Chicago: University of Chicago Press. [DOI:10.7208/chicago/9780226644806.001.0001]
Roper Center-Cornell University. (2020). Roper center for public opinion research. Retrieved from https://ropercenter.cornell.edu/
Rabeei, A., & Ahmadzadeh Namvar, F. (2008). [Media representation theory and the analysis of the public opinion of Americans and Iranians about each other (Persian)]. Political Knowledge, 4(2), 37-62. http://pkn.journals.isu.ac.ir/article_30.html
Rutland, P., & Kazantsev, A. (2016). The limits of Russia’s ‘soft power’. Journal of Political Power, 9(3), 395-413. [DOI:10.1080/2158379X.2016.1232287]
Sobel, R. (2001). The impact of public opinion of U.S. foreign policy since Vietnam. New York: Oxford University Press. https://books.google.com/books?id=TTtXAAAAYAAJ&dq
Soroka, S. N., & Wlezien, C. (2010). Public opinion and policy in representative democracy. In S. N. Soroka & C. Wlezien. Degrees of democracy: Politics, public opinion, and policy (pp. 1-20). New York: Cambridge University Press. https://books.google.com/books?id=goH9z9bM_LgC&dq
Smeltz, D., & Wojtowicz, L. (2017). American opinion on US-Russia relations: From bad to worse. Retrieved fromhttps://www.thechicagocouncil.org/publication/american-opinion-us-russia-relations-bad-worse
Tomz, M., Weeks, J., & Yarhi-Milo, K. (2017). How and why does public opinion affect foreign policy in democracies? Retrieved from https://web.stanford.edu/~tomz/working/TWY-PublicOpinion-2017-02.pdf
Tsang, K. J. (1980). China’s propaganda in the United Stated during world war II [MA. thesis]. Denton, TX: North Texas State University. https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc504636/
Volz, Y. Z. (2011). China's image management abroad, 1920s-1940s: Origin, justification, and institutionalization. In J. Wang, (Eds.), Soft power in China. Palgrave Macmillan series in global public diplomacy (pp. 157-179). New York: Palgrave Macmillan. [DOI:10.1057/9780230116375_9]
Wang, H. (2003). National image building and Chinese foreign policy. China: An International Journal, 1(1), 46-72. [DOI:10.1353/chn.2005.0019]
Zaller, J. R. (1992). The nature and origins of mass opinion. Cambridge: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511818691]