اسکمبلر، گ. (1386). هابرماس، نظریه انتقادی و سلامت [ترجمه ح. نوذری، ترجمه فارسی]. تهران: موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
فروغی، س.، الحانی، ف.، سعید. کاظمنژاد، ا.، و زارعیان، آ. (1395). تبیین نقش ارزشها در اخلاق حرفهای پرستاری، یک مطالعه تماتیک. یافته، 18(1)، .64-56
پاکپور، و.، و دیگران. (1393). نگرش پرستاران نسبت به همکاری حرفهای پرستاران و پزشکان. حیات،20(1)، 74-85.
شارعینیا، ح.، خدادادی، ا.، ندایی، ه.، و حسینی، م. (1397). ارزشهای حرفهای و اخلاقی ارایه مراقبتهای پرستاری از دیدگاه پرستاران. نشریه پرستاری ایران، 31(112)، 44-55.
رستمی، ح.، رحمانی، آ.، و قهرمانیان، ا. (1389). ارتباط حرفهای بین پرستاران و پزشکان از دیدگاه پرستاران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، 7(1)، .71-63
صادقی، ا.، گهرلو ارکواز، ع. چراغی، ف.، و مقیم بیگی، ع. (1397). بررسی رضایت شغلی پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، 26(1)، .48-40
صالحی، ع.، ذکایی، م. س.، و اخلاصی، ا. (1398). اقتدار پزشکی، از خشونت تا دگرفهمی: مطالعهای قوم نگارانه در شهر تهران. فصلنامه علوم اجتماعی، 26(85)، 136-164.
میرزابیگی، غ.، و دیگران. (1388). رضایت شغلی پرستاران ایران. حیات، 15(1)، .51-49
ﻳﺰدان ﻧﻴﻚ، ا. ر.، ﻳﻮﺳﻔﻲ، ع. ﻣﺤﻤﺪی، س.، و آرازی، ت. م. (1393). ﻧﮕﺎﻫﻲ ﮔﺬرا ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در آﻣﻮزش داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎری اﻳﺮان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(4)، .331-323
References
Aghili, S. M., & Arbabi, M. (2020). The Covid-19 pandemic and health care providers: What does it mean psychologically? Advanced Journal of Emergency Medicine, 4(2s), e63. https://fem.tums.ac.ir/index.php/fem/article/view/419
Chang, D., Xu, H., Rebaza, A., Sharma, L., & Dela Cruz, C. S. (2020). Protecting health-care workers from subclinical coronavirus infection. The Lancet Respiratory Medicine, 8(3), E13. [DOI:10.1016/S2213-2600(20)30066-7]
Chen, Q., et al. (2020). Mental health care for medical staff in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7(4), E15-6 [DOI:10.1016/S2215-0366(20)30078-X]
Cockerham, W. C. (2013). Medical sociology on the move: New directions in theory. Birmingham: Springer [DOI:10.1007/978-94-007-6193-3]
European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). (2021). COVID-19 situation update worldwide, as of 28. Retrieved from https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases
Foroughi, S., Alhani, F., Kazemnejad, A., & Zareiyan, A. (2016). [The ethical values in professional nursing ethics: A thematic analysis (Persian)]. Yafteh, 18(1), 56-64. https://yafte.lums.ac.ir/article-1-2215-en.html
Ghebreyesus, T., Iro, E., Kennedy, A., Tlou, S., & Nigel Crisp, N. (2020) State of the world’s nursing, investing in education, jobs and leadership. World Health Organization (WHO), Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331673/9789240003293-eng.pdf
International Labor Organization (ILO). (2020). Social protection responses to the COVID-19 crisis: Country responses and policy considerations. Retrieved from https://www.ilo.org/secsoc/information-resources/publications-and-tools/Brochures/WCMS_742337/lang--en/index.htm
Kim, Y. (2018). Nurses’ experiences of care for patients with Middle East respiratory syndrome-coronavirus in South Korea. American Journal of Infection Control, 46(7), 781-7. [DOI:10.1016/j.ajic.2018.01.012] [PMID] [PMCID]
Lee, S. H., Juang, Y. Y., Su, Y. J., Lin, H. L., & Chao, C. C. (2005), Facing SARS: Psychological impacts on SARS team nurses and psychiatric services in a Taiwan general hospital[J]. General Hospital Psychiatry, 27(5), 352-8. [DOI:10.1016/j.genhosppsych.2005.04.007] [PMID] [PMCID]
Liu, Q., et al. (2020) The experiences of health-care providers during the COVID-19 crisis in China: A qualitative study. The Lancet, 8(6), e790-8 [DOI:10.1016/ S2214-109X(20)30204-7. Available from:]
Mirzabeigi, G., et al. (2009). [Job satisfaction among Iranian nurses (Persian)]. Journal of Hayat, 15(1), 49-59. http://hayat.tums.ac.ir/article-1-129-en.html
Mohammadi, S., Yazdan Nik, A. R., Yousefy, A., & Arazi, T. M. (2014) [A glimpse in the challenges in Iranian academic nursing education (Persian)]. Iranian Journal of Medical Education, 14(4), 323-31. http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3146-fa.html
Pakpour, V., et al. (2014). [Viewpoint of nurses on inter-professional relationship between nurses and doctors (Persian)]. Hayat, 20(1), 74-85. https://www.magiran.com/paper/1275103?lang=en
Raoofi, A., Takian, A., Akbari Sari, A., Olyaeemanesh, A., Haghighi, H., & Aarabi, M. (2020). COVID-19 pandemic and comparative health policy learning in Iran. Archives of Iranian Medicine, 23(4), 220-34. [DOI:10.34172/aim.2020.02] [PMID]
Rostami, H., Rahmani, A., & Ghahramanian, A. (2010). (The viewpoint of nurses about professional relationship between nurses and physicians (Persian)]. Journal of Res earch Development Nursing Midwhfery, 7(1), 63-71. http://nmj.goums.ac.ir/article-1-14-en.html
Sadeghi, A., Goharloo Arkawaz, A., Cheraghi, F., Moghimbeigi, A. (2018). [Survey of nurses’ job satisfaction in educational and therapeutic centers of Hamadan University of Medical Sciences (Persian)]. Avicenna Journal of Nursing and Midwifry Care, 26(1), 40-8. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.1.40]
Salehi, A., Zokaei, M., & Ekhlasi, E. (2019). [Authority in medical practice: From coercion to empathy a critical ethnographic study in Tehran (Persian)]. Social Science, 26(85), 136-64. [DOI:10.22054/QJSS.2019.33750.1868]
Scambler, G. (2001). [Habermas, critical theory and health (H. Norouzi, Parsian Trans). Tehran: Social Security Organization Research Institute. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/769930
Shareinia, H., Khodadadi, E., Nedaei, H., & Hosseini, M. [(Professional and ethical values in providing nursing care from nurses’ perspective (Persian)]. Iran Journal of Nursing, 31(112), 44-55. [DOI:10.29252/ijn.31.112.44]
Sun, N., et al. (2020). A qualitative study on the psychological experience of caregivers of COVID-19 patients. American Journal of Infection Control, 48(6), 592-8. [DOI:10.1016/j.ajic.2020.03.018] [PMID] [PMCID]
Taukeni, S. G. (2019). Introductory chapter: Bio-psychosocial model of health. [DOI:10.5772/intechopen.85024]